Історія як минуле людини й суспільства
- 28-11-2022, 08:35
- 519
5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Панарін, Топольницька 2022
§ 2. Історія як минуле людини й суспільства
• Що таке історія?
• Якими бувають історичні дослідження?
• Що вивчає історія мого краю?
• Що вивчає історія України?
Що таке історія?
Обговорення
Запропонуйте якомога більше слів, які асоціюються у вас зі словом «історія». Поясніть свій вибір. Складіть усі разом хмаринку слів, які можна використовувати для пояснення слова «історія».
Інколи люди замислюються над подорожами у часі. Хтось хоче перенестися в майбутнє і поглянути на світ і себе за десять чи п’ятдесят років. А комусь цікаво повернутися в минуле й побачити наших пращурів або попередити їх про небезпеку. Про таке пишуть книжки та знімають кіно, від яких перехоплює подих. Ви, можливо, зауважили, що у фільмах про майбутнє все виглядає незвично, іноді чудернацьки й фантастично. Фільми про минуле видаються реальнішими, хоча й там трапляються речі, які важко пояснити.
Машину часу ще не вигадали, і яким буде майбутнє, ми не знаємо. Проте здатні відтворити події минулого, адже вони вже відбулися. Можемо знайти інформацію або навіть свідчення очевидців про конкретну тогочасну подію чи людину. Існує ціла наука, яка займається дослідженням минулого, - історія.
Назва ця походить з Давньої Греції, де й зародилася традиція вивчати минуле. Слово «історія» у давніх греків означало оповідь, розповідь про те, що відбулося. Греки шанобливо ставилися до вивчення історії, у їхній міфології вона мала покровительку - Кліо.
Муза Кліо. Статуя в Національному скульптурному залі Капітолію. Сполучені Штати Америки
Словник
Історія - наука, яка вивчає минуле держав та народів, а також людства в цілому в усій його різноманітності від найдавніших часів.
Поняття «історія» використовують і в інших значеннях. Ви можете почути вислови «весела історія», «історія мого життя» тощо. У таких випадках словом «історія» позначають будь-які події, які відбулися в минулому. Так виникає історія кожної людини, певного колективу чи спільноти. З маленьких історій формується історія суспільства - дослідження його минулого.
Робота в групах
1. Прочитайте текст підручника й роздивіться ілюстрацію. Складіть 3-4 запитання до тексту й попросіть вашого однокласника чи однокласницю дати на них відповіді. Які предмети оточують Кліо? Поясніть, чому саме їх використав скульптор?
Якими бувають історичні дослідження?
Розповідати веселі історії друзям та досліджувати історію України - не одне й те саме. Ми цікавимося власним минулим, минулим своєї родини, країни. Але це ще не робить нас істориками. Історик - професійний дослідник минулого, який вивчає його, користуючись спеціальними засобами та залучаючи до цього історичні джерела.
Професійні історики завжди намагаються окреслити, що або кого досліджуватимуть: історію народу, країни чи конкретної людини. Вони визначають, де розгорталися події або явища: у певному місті, конкретній країні чи у світі в цілому. Їм важливо знати, коли це відбувалося. Така інформація дає змогу зосередитися на пошуку необхідних джерел - основи вивчення минулого.
Словник
Історичне джерело - будь-яка пам’ятка або свідчення, що створені людиною або пов’язані з її діяльністю, завдяки яким можна дізнатися про минуле.
Археологи під час проведення дослідження
Історичне дослідження передбачає пошук джерел інформації, оброблення отриманої інформації, опис результатів та підбиття підсумків. Так учені досягають поставленої мети: формують уявлення про певні історичні події, явища або людей - головних героїв історії.
Пізнання минулого передбачає вивчення різних проявів життя людини
Учені опрацьовують безліч різноманітної інформації, перевіряють її та відсіюють неправдиву чи недостовірну. Користуватися недостовірними даними шкідливо для будь-якої людини, а для науковців - і поготів!
Історики мають бути неупередженими в дослідженнях, сприймати інформацію відсторонено, не виявляючи власних емоцій. Проте особисті переконання, життєвий досвід, релігійні чи політичні позиції можуть впливати на дослідження науковців. У таких випадках виникають різні погляди на одну й ту саму подію чи різні оцінки вчинків однієї й тієї самої історичної постаті. Знайомство з різними поглядами допоможе вам сформувати власну думку щодо подій минулого.
Робота в групах
2. Історик Йоганн Дройзен писав:
«...реконструкція минулого не є ані метою, ані тим більше наслідком історичного дослідження. Усе, що може історик, це - на підставі сповнених прогалин джерельних свідчень - з’ясувати мотиви та вчинки, а також наслідки тих вчинків».
Поясніть, як розумієте наведену цитату. Чому розуміння причин та наслідків певних подій іноді важливіше за знання самої події? Складіть схему «причина-подія-наслідок» для будь-якої події з вашого життя.
Макет давнього Києва, зроблений істориками на підставі інформації з різних історичних джерел
Що вивчає історія мого краю?
Ви уже робили перші кроки з вивчення власної історії. Пригадайте, як у початкових класах малювали генеалогічне дерево. Так ви вивчали історію свого роду, сім’ї. Тепер настав час вивчати історію спільнот, до яких належите. Почнімо з історії рідного краю.
Поняття «рідний край» має багато тлумачень. Так називають рідне село/селище або місто. Так позначають регіон, у якому народилася людина (наприклад: «мій рідний край - Полтавщина»). Найчастіше цими словами описують місце, де народились або провели дитячі роки, де залишився батьківський дім.
Важливу роль у формуванні людської індивідуальності відіграє спільнота тієї місцевості, з якою пов’язані перші спогади. Знання історії рідного краю допомагає краще зрозуміти себе, знайти власне місце в суспільстві.
Ви щодень спостерігаєте сліди минулого - бачите історичні будівлі, ходите вулицями, що їх назвали на честь видатних діячів чи діячок минулого, відвідуєте історичні виставки та музеї.
3. Як би ви відповіли на запитання «Де ваш рідний край?». Поясніть, чому дали саме таку відповідь. Чи є серед ваших однокласників/однокласниць хтось, хто дав іншу відповідь? Поміркуйте, з чим це пов’язано та про що свідчить.
Що вивчає історія України?
Вивчення минулого пов’язане з часом та простором. Учені, які досліджують минуле українських земель від часів появи тут найдавнішої людини (а це близько 1 мільйона років тому!) і до подій вчорашнього дня, вивчають історію України.
Історія України - це не лише минуле незалежної держави Україна. Це - історія усіх людей та спільнот, що будь-коли проживали на наших землях, незалежно від того, українці вони чи ні, перебували на цих теренах десятки років чи тисячоліття. В українській історії відбувалося чимало знаменних подій, залишили слід багато яскравих особистостей, тому вона цікава не лише професійним дослідникам.
Але українські терени ніколи не були відокремлені від інших територій та спільнот. Вивчення історії України неможливе без знання історії наших найближчих сусідів та усієї Європи. Так само неможливо уявити європейську історію без української. Чимало подій, явищ та людей об’єднували нас у минулому, ми спільно долали негаразди й святкували перемоги.
Вивчаючи історію України, ви дізнаєтеся, як і коли українці змінювали перебіг європейської історії, які події в Європі мали вирішальне значення для українських земель.
Кожна територія та спільнота має минуле. Разом із минулим сусідів воно становить історію певного регіону. Сусідні регіони формують історію континентів. Минуле усіх континентів є світовою історією. Таким чином, минуле рідного краю, України, Європи є частиною світової історії.
Пам’ятник Богданові Хмельницькому в Києві
Пам’ятник Тарасові Шевченку в Харкові
Пам’ятник Володимиру Великому у Києві
Будівля Чернівецького університету (колишня резиденція митрополита) - пам’ятка історії та культури
Робота в групах
4. Пригадайте, які події історії України вам уже відомі. Звідки ви про них дізналися? Чи розумієте ви причини та наслідки цих подій? Поміркуйте, для чого потрібно вивчати історію.
ПІДСУМОВУЄМО
1. Наведіть приклади присутності минулого у вашому житті. Як минулі історичні події впливають на наше життя сьогодні? Який вплив вони матимуть на ваше майбутнє?
2. Обґрунтуйте п’ятьма-сімома реченнями, навіщо нам потрібно вивчати історію та зберігати пам’ять про минуле.
3. Складіть невеличку розповідь про роботу істориків. Що вас захоплює в цій роботі?
4. Здійсніть реальну або уявну мандрівку до історичного музею. Завітайте до музею, розташованого у вашому місті/селі/селищі або за допомогою мережі Інтернет відвідайте музей онлайн. Що вас вразило під час екскурсії? У яких музеях ви б хотіли побувати?
Коментарі (0)