Войти
Закрыть

Що вивчає наука «Історія»

5 Клас

З давніх-давен слово «історія» означає звістку, розповідь про минуле людини, родини, народу. Людство завжди цікавилося минулим. Відтоді, коли люди оволоділи мовою, вони почали передавати перекази про минуле з вуст в уста. Іноді оповідачі фантазували у своїх розповідях, і тоді народжувалися легенди й міфи. Дехто намагався передати свої відчуття щодо подій минулого в ритмічній формі — і тоді з’являлися вірші й пісні. Дніпро і Десна — це брат і сестра. Вони були колись людьми. Як виросли вони, батько й мати поблагословили їх у дорогу. Змовились брат та сестра вийти ранком і полягали спати. Десна любила спати — і проспала ранок, а Дніпро проснувся на зорі, порозвертав гори, порозчищав гирла і зарив степами. Десна прокинулась — аж брата немає. Вона тоді пустила ворона вперед і побігла слідом. Летить ворон і, як тільки наздожене Дніпро, всякий раз і крякне. Що поверне Десна до Дніпрового гирла, то він убік — і подався далі. Багато разів Десна підвертала до Дніпра, багато разів повертав він убік: тому він такий і кручений... На ворона напав рябець і давай битись. Чи довго бились, чи ні — Дніпро добіг до моря. Як почула Десна од ворона, що Дніпро далеко,— прихилилася до брата і злилася з його гирлами. Тепер вона тече лівою стороною, а Дніпро правою. Де є острови і скелі серед річки, там розходиться Дніпро з Десною. Коли ясний день, то видно, де Дніпро, а де Десна: в Дніпрі синя вода, а в Десні — мов жовта; Десна тече тихо, Дніпро — прудко....

Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Щупак, Піскарьова 2022

5 Клас

Вітаємо вас — ви розпочинаєте вивчати історію! Вашим першим помічником в осягненні історії України та світу буде цей підручник. Навчальний матеріал підручника поділений на розділи й параграфи, у кожному для зручності виділені окремі пункти. Зазвичай на кожному уроці ви будете вивчати один параграф. Він містить навчальний текст, ілюстрації, пояснення основних понять. Зорієнтуватись у підручнику допоможуть рубрики. Пізнавально й цікаво Поміркуймо Bapтo запам'ятати! Читаємо й розуміємо Факт чи фейк? Діємо: практичні завдання Історичні подробиці Думки істориків Мовою документів Багато цікавої історичної інформації можна знайти в мережі Інтернет. Дізнатися більше, виконати цікаві тренувальні вправи ви зможете, скориставшись своїми ґаджетами за допомогою QR-кодів і інтернет-посилань, що супроводжують текст підручника. Автори запропонували цікаві завдання й запитання, які дозволять вам навчитися розмірковувати, зіставляти та пояснювати певну історичну інформацію. Розповідь про минуле доповнять карти, які ви побачите на сторінках цієї навчальної книжки. Перевірити, як добре ви зрозуміли навчальний матеріал, допоможуть запитання й завдання наприкінці параграфів. Вони поділяються на такі підрубрики: «Знаю й систематизую нову інформацію», «Обговоріть у групі», «Мислю творчо». Зверніть увагу на поради, які допоможуть вам працювати з підручником....

У пошуках скарбів історії

5 Клас

Упорядкуйте хронологічну шкалу, розставляючи основні зміни в господарюванні людини в хронологічній послідовності. Пропонуємо розгадати «Хмаринку Хроноса»: 1. Які історичні дати зашифровані в хмаринці? 2. Укладіть дві-три задачі на лічбу часу з датами, вміщеними у хмаринці, і запропонуйте друзям розв’язати їх. У філософських ребусах закодовані важливі для життя і розвитку суспільства поняття. Завдання: 1. Розгадайте ребуси — дізнайтеся закодовані слова. 2. Уголос поміркуйте (висловте судження) про те, яке значення має кожне із закодованих тут явищ у розвитку суспільства....

Здоров'я і дозвілля

5 Клас

Накопичуючи знання, передаючи їх з покоління в покоління, народні лікарі створили унікальну культуру, яка тисячоліття стояла на варті здоров’я. Знахарі, чудесники, відуни — саме так називали цілителів у Київській державі. У медицині минулого поєднувалися містика і практичний досвід. Хвороби лікували оберегами та джерельною водою, травами та замовляннями. Лікувальний дар на Русі цінувався надзвичайно високо. На сторінках літописів імена цілителів постають поруч з іменами князів. Історія донесла до нас ім’я славетного лікаря Києво-Печерського монастиря монаха Агапіта. Славу й повагу народу він отримав за сердечне, щире ставлення до хворих, скромність і безкорисливість (гроші за лікування Агапіт не брав). Саме при монастирях з’являються перші лікарні. У XV ст. у Львові, Києві, Луцьку, Кам’янці-Подільському та інших містах створювали цехи цирульників. Навчалися в цих закладах шість років. Це була єдина на той час школа медичних кадрів для міст і великих сіл. Крім гоління, цирульників навчали надавати медичну допомогу в разі травмування, кровотеч, поранень, переломів кісток. У козацькому війську приділяли велику увагу наданню медичної допомоги. Гетьман Богдан Хмельницький опікувався організацією допомоги не тільки пораненим і хворим на Січі, а й жителям козацьких земель. У кожній козацькій сотні були цирульники — люди, які знали прийоми лікування, у тому числі надання хірургічної допомоги....

Українські школи та університети

5 Клас

У дохристиянські часи мудрість предків передавалася молодому поколінню в усній формі в родинному колі. З прийняттям християнства за навчання дітей взялася держава. Після хрещення князь Володимир Великий заснував у Києві школу для дітей бояр і дружинників. Про високий рівень грамотності серед населення Русі свідчить велика кількість написів на предметах щоденного вжитку і графіті на стінах храмів. Навчання дітей письма й читання відбувалося за церковними книгами. У той час центрами шкільництва, так само як і книжкової справи, були монастирі. Навчання вимагало від дітей неабиякої старанності: правила написання визначали красу, геометричні пропорції і точність постановки кожної літери. Вивчали й арифметику, географічні та природничі науки. «Не наслідуй лиходіїв, не завидуй тим, що творять беззаконня, бо лиходії винищені будуть, а ті, що надіються на Господа, заволодіють землею... Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо [хто] буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської... А коли добре щось умієте — того не забувайте, а чого не вмієте — то того учітесь, так же, як отець мій. Удома сидячи, він зумів знати п’ять мов, — а за се почесть єсть од інших країв. Лінощі ж — усьому [лихому] мати: що [людина] вміє — те забуде, а чого ж не вміє — то того не вчиться....

Практична робота № 6. Українські міста і села в минулому і тепер (етнографічне дослідження)

5 Клас

Український народ має цікаву культуру. Звичаї і традиції нашого народу сягають сивої давнини ще дохристиянських часів. Яскравим прикладом багатства нашої культури є те, що до нашого часу збереглися і значно збагатилися давні українські промисли, ремесла, народна пісенна творчість. Осередком формування української культури було село. Це зумовлено тим, що з давніх-давен українці займалися землеробством. Їхнє життя було організоване згідно з річною зміною сільськогосподарських занять. Навесні сіяли, влітку збирали урожай, восени завершували заготівлю збіжжя на зиму, взимку займалися домашнім ремеслом: ткали полотно, шили одяг, оздоблювали його вишивкою. Завершення кожного етапу господарського року відзначалося відпочинком-святкуванням. Однак із часом традиції українського суспільства змінювалися. Починаючи від часів індустріальної революції (ХІХ ст.) значно зросла роль міст у житті суспільства. У пошуках роботи і нових можливостей дедалі більша кількість українських селян перебиралася жити в місто. Міське життя було інтенсивнішим. Зв’язок із селянським середовищем та його традиціями втрачався, змінювалися й традиції жителів міста....

Від воза до ракети: як змінювалися заняття людей

5 Клас

Життя первісних людей було сповнено випробувань, адже супермаркетів не було й булки на деревах не росли. Виробляти продукти харчування люди ще не навчилися. Усе, що давала природа, люди привласнювали, нічого не виробляючи. Така форма господарювання називається привласнювальною. У ті часи головним джерелом харчування було збиральництво, полювання та рибальство. Винайдення лука зі стрілами 10 тис. років тому дало змогу полегшити життя людини. Збираючи зерна їстівних рослин, людина помічала, що зернини, які потрапляли в землю, навесні проростали й пізніше можна було зібрати такі самі зерна. Люди почали обробляти землю, засівати її — займатися землеробством. Нерідко з полювання давні мисливці приносили молодих тварин, навчилися їх доглядати, отримувати м’ясо, молоко. Так виникло скотарство. Виникнення землеробства і скотарства мало велике значення. Тривалий час господарство людей було натуральним. Згодом люди почали продавати свої вироби за гроші, а щоб отримати більший прибуток — наймали додаткових працівників. Так сформувалось ринкове господарство. Пізнавально й цікаво Лук став першим механізмом, створеним людиною, для полювання. Пізніше, до винаходу вогнепальної зброї, він був основною зброєю....

Урок узагальнення

5 Клас

Протягом роботи з навчальною темою ви досліджували особливості праці істориків та ознайомлювалися з біографіями видатних дослідників історії України. Пропонуємо перевірити, як добре ви засвоїли навчальний матеріал. Для цього назвіть імена та розташуйте портрети відомих дослідників історії України на шкалі часу, попередньо здійснивши необхідні позначення (виконайте завдання усно або в зошиті). Уміння влучно висловлювати думку — запорука успішного спілкування з іншими людьми. Трошки більш ніж сто років тому американська поетеса Аделаїда Крепсі, яка дуже любила японську культуру, винайшла особливий вид поезії — сенкан. Пізнавально й цікаво Сенкан — це неримований п’ятирядковий вірш, що складається з одинадцяти слів. Він пишеться за таким планом: 1. Іменник (тема). 2. Два прикметники (яке воно?). 3. Три дієслова (що воно робить?). 4. Фраза-висновок із чотирьох слів. 5. Іменник-синонім до теми, або ж слово-асоціація до теми. Пропонуємо, як приклад, сенкан про Геродота, укладений школярем. Геродот Розумний, спостережливий Мандрував, вивчав, записував Прагнув зберегти пам’ять про минуле...

Практична робота № 5. Родове дерево

5 Клас

У сімейних архівах знатних родин у давнину та нині зберігають відомості про походження сім’ї та прізвища, про родинні зв’язки та близькість до інших заможних і відомих людей. Схему походження сім’ї називають родовим, або генеалогічним, деревом. Збирання інформації про власний родовід мало велике значення в давні часи. Аби довести свою шляхетність і мати право на привілеї, лицарі та інші дворяни збирали відомості про своє походження. Результати досліджень історії власної родини зображали у вигляді дерева. В основі, або ж у корінні, такого дерева часто розміщували герб засновника родини, а на гілках (праворуч і ліворуч) — герби батька й матері. Зазвичай родове дерево має вигляд картини, яку розміщують на видноті....

Навігація