Войти
Закрыть

Історичні факти, події, явища та процеси. Історичний образ

5 Клас

У повсякденному спілкуванні слова «факт», «подія», «явище» часто виступають синонімами. Проте в історичній науці вони розмежовуються. Із точки зору історичної науки факт — це дійсна, невигадана подія; те, що сталося, відбулося насправді, об’єктивно існує. Це встановлене знання, що є матеріалом для певних висновків, доказів. Кожен історичний факт є неповторним, його не можна відтворити. Узагальнення й систематизація фактів — це шлях до пізнання історії. Історична наука виявила багато фактів, визначила час і місце їх здійснення, передумови, причини, наслідки та результати. Конкретні дрібні факти минулого систематизовано, згруповано в значні історичні події, явища й цілісні історичні процеси. Словник Історичний факт (слово «факт» походить від латинського «зроблене»; «те, що відбулося») — реальна, невигадана історична подія, що відбулася в певний час і в певному місці. Історична подія — одинична, неповторна сукупність пов'язаних між собою дрібних фактів. Історичною подією може бути певна битва, укладення угоди, утворення організації, партії тощо. Історичне явище — фрагмент історичної реальності, який притаманний певному періоду та має типові характерні ознаки. Прикладами історичного явища є виникнення українського козацтва, Українська революція тощо....

Історія як наука і навчальний предмет

5 Клас

Усі науки поділяють на природничі й гуманітарні. Історія є складовою гуманітарних наук — галузі досліджень, предметом яких є людина як суспільна (культурна, моральна, духовна) істота, а також усе, що нею створене. Вивчення гуманітарних наук сприяє розвитку особистості та виробленню нею творчого підходу до вирішення різних життєвих ситуацій. Це люди, які здатні самостійно мислити та усвідомлено сприймати події, що відбуваються в країні та світі, мають чітку громадянську позицію та широкий світогляд. Допомогти у вирішенні цих завдань і покликана історія як навчальний предмет. Автором першого історичного дослідження, яке було створене в V ст. до н. е., був Геродот. Його твір мав назву «Історія». Уже у перших рядках твору давньогрецький вчений так висловив своє завдання: «щоб минулі події з часом не забулися, і великі та дивні гідні діяння... не залишилися невідомими». Тобто «Історія» мала зберегти для майбутніх поколінь найважливіші події, які стали відомими Геродоту. Завдяки йому ми дізналися і про важливі події історії України тієї доби. Словник Історична наука — система знань про минуле людства. Історія як наука складається з низки самостійних галузей історичного знання, а саме: економічної, політичної, соціальної, суспільної, воєнної історії, спеціальних історичних дисциплін, історії держави і права тощо....

Узагальнення за розділом III. Дослідження суспільства та історії. Інформація. Історичні джерела

5 Клас

Орієнтовний перелік термінів і понять: усні джерела, речові джерела, археологія, писемні джерела, аудіовізуальні джерела, історичні джерела, артефакт, літопис, експонат, експозиція, музей, архів, міф, легенда, пам’ятка, пам’ятник, монумент, меморіал, аналіз інформації, достовірність, факт, судження, систематизація. 2. Робота в малих групах. Дидактична гра «Три зупинки». Формуються три зупинки під назвами: «Інформація», «Археологія», «Пам’ятки і пам’ятники». На кожній зупинці покажіть свої знання на визначену тему, відповівши на запитання у формі бліцопитування. 3. Існує висловлювання, що як із природного джерела починається річка, так з історичного джерела починається історія. Висловіть судження, як ви розумієте це твердження. Чи згодні ви з ним? Наведіть факти, які його підтверджують або спростовують. 4. Історичні джерела називають німими свідками минулого. Розкажіть (в усній або письмовій формі), як зробити так, щоб вони «заговорили». 5. За допомогою рекомендованих пошукових систем доберіть інформацію про певну подію (визначає вчитель/вчителька). Назвіть терміни, значення яких ви не знали, і поясніть, як воно було з’ясоване. Як ви аналізували та впорядковували інформацію про подію за інформаційними джерелами?...

Практичне заняття за розділом III. Дослідження суспільства та історії. Інформація. Історичні джерела

5 Клас

Він відламує довгу пряму палицю і, піднявши з берега струмка камінь, б’є ним по кінцю палиці, поки та не розщепиться на гострі частини. Потім від здирає кору і, розділивши її на волокна, обмотує ними розщеплений кінець палиці. Спис для ловлі риби (гарпун) готовий. Приходив Туй із двома іншими тубільцями. Усі були озброєні списами, луками зі стрілами, і кожен мав сокиру на плечі... Я оглянув вміст однієї із сумок, яку носили чоловіки на перев’язі через ліве плече... Я знайшов у ній багато цікавого. Крім двох великих кам’яних ножів, тут були кістки, загострені з одного боку, які слугували ножем і важелем; у невеликому бамбуковому футлярі знайшлися чотири загострені кістки — мабуть, інструменти, які замінюють голку, шило... Потім я знайшов мушлю із зубчастим кінцем, яку тубільці використовують для вишкрібання кокоса. Був також подовжений кусок шкаралупи молодого кокоса, який заміняв ложку......

Збереження інформації та історичних пам'яток. Пам'ятники

5 Клас

Людство розвивається, й інформація швидко накопичується. Людська пам’ять, якою б доброю вона не була, просто не може вмістити таку її кількість. До того ж для тривалого зберігання та передачі інформації людська пам’ять є не дуже зручним інструментом. Людям потрібен був її зовнішній носій. У різний час із цією метою використовувалися стіни печер, вузлики, глиняні таблички, папірус, пергамент, папір, магнітна стрічка, диски, хмарні технології тощо. Пошук надійних і доступних способів збереження інформації триває й зараз. Сукупність накопичених людством ідей і знань, організованих у доступній для отримання формі, має назву інформаційні ресурси. До них належать книги, статті, наукові праці, технічні переклади, дані про передовий виробничий досвід тощо. Особливістю інформаційних ресурсів є те, що їх збільшення залежить від швидкості споживання (витрачання). Цікаво знати Для письма люди використовували різні матеріали. Наприклад, у Стародавньому Єгипті писали на папірусі — папері, виготовленому зі стебел багаторічної водяної рослини. У Русі-Україні писали на корі берези — бересті, а згодом почали використовувати пергамент — певним чином оброблену шкіру тварин (телят, кіз). Перший папір винайшли в Китаї близько 2 тис. років тому. Перші книги були рукописними, і їх написання потребувало багато часу. Перші друковані книги з'явилися в XV ст. 2. Музеї. • Для чого створюють музеї? Для того щоб люди могли побачити надбання минулого, створюють спеціальні установи — музеї. Речі, які виставлені в музеях для огляду відвідувачами, називають експонатами. Сукупність речей, об’єднаних певною темою, має назву експозиція....

Робота з інформацією та історичними джерелами

5 Клас

Сучасний світ перенасичений інформацією, й успішним стає той, хто вміє швидко та якісно працювати з нею. Сукупність дій, пов’язаних з інформацією, називається інформаційними процесами (відображені у схемі). Обробка є одним з основних процесів, що виконуються над інформацією. Це головний спосіб збільшення її обсягу й різноманітності. Засобами обробки інформації є різні пристрої й системи та передусім комп’ютери. Передача інформації є ще одним важливим процесом. Вона передається у формі повідомлень від певного джерела інформації до її приймача за допомогою каналу зв’язку між ними. Наприклад, учитель пояснює новий матеріал уроку, а учні його сприймають. Або повідомлення, що містить інформацію про прогноз погоди, передається приймачу (телеглядачеві) від джерела — фахівця-метеоролога за допомогою каналу зв’язку — телевізійних передавальних апаратур і телевізора. Передача інформації з каналів зв’язку часто супроводжується впливом перешкод, що викликають перекручування та втрату інформації. Перешкоди можуть бути технічними й часовими. Останні особливо впливають на історичну інформацію....

Історичні джерела та їхні різновиди

5 Клас

За час свого існування й розвитку люди залишили чимало «слідів» своєї діяльності. Історики старанно відшукують їх і за їхньою допомогою намагаються якнайвірогідніше відтворити життя минулого. Усе, що залишилося від людської життєдіяльності та збереглося до нашого часу, називають історичними джерелами. Значну частину речових джерел досліджує археологія. Завдяки цій науці було знайдено знаряддя праці, зброю, прикраси, будівлі, якими люди користувалися дуже давно. Праця вчених-археологів є складною і тривалою. Розкопкам передує археологічна розвідка: збирається інформація за усними й писемними джерелами, здійснюються пробні розкопки. Якщо результати розвідки успішні, розпочинаються власне розкопки. Знявши верхній шар ґрунту, археологи далі працюють дуже обережно пензлями та ножами. Кожну знахідку записують у спеціальному щоденнику, де фіксується хід роботи. Після розкопок розпочинається етап вивчення знахідок у лабораторних умовах. Тут за допомогою відтворення зовнішнього вигляду, спеціальних аналізів встановлюють вік знахідок, збирають і відновлюють пошкоджені предмети, намагаються відтворити перебіг подій. Словник Історичні джерела — усе створене в процесі діяльності людини, збережене до наших днів, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства та відображає його історичний розвиток....

Інформація, її властивості і форми. Текст і медіатекст

5 Клас

Інформація — загальнонаукове поняття, яке включає обмін відомостями між людьми, між людиною та автоматичним пристроєм, між автоматичними пристроями, обмін сигналами у тваринному і рослинному світі. Усе наше життя пов’язане з інформацією. Ми отримуємо, споживаємо інформацію, коли спілкуємося з іншими людьми, дивимося телевізор, читаємо або просто споглядаємо навколишній світ. Ми створюємо та передаємо інформацію, коли пишемо листа, розповідаємо одне одному про якісь події. Ми використовуємо інформацію, коли збираємося до школи, плануємо подорож на канікулах, розв’язуємо завдання тощо. Отже, людина є одночасно отримувачем, споживачем, творцем і передавачем інформації. Цікаво знати Сучасне наукове визначення інформації дуже точно сформулював засновник кібернетики Норберт Вінер. Кібернетика — наука, яка вивчає загальні закони отримання, зберігання, передавання й перетворення інформації у складних системах управління. Вчений зазначав, що інформація — це позначення змісту, отриманого із зовнішнього світу в процесі нашого пристосування до нього й пристосування до нього наших почуттів....

Узагальнення за розділом II. Людина як особистість і особа. Громадський простір. Спільноти людей

5 Клас

Конкурс на знання термінів і понять. Для перемоги в ньому наведіть найбільшу кількість правильних визначень. Орієнтовний перелік термінів і понять: особистість, особа, соціалізація, спільноти, правила, гідність, співпереживання, емоція, закон, особистий простір, громадський простір, публічний простір. 2. Оцініть, які якості для успішної діяльності добре розвинені у вас. Над чим потрібно ще працювати? Про які якості особистості говорять такі прислів’я та приказки: «Десять разів міряй, а раз утни», «Щоб рибу їсти, треба у воду лізти»? 3. Робота в малих групах. Навчальна гра «Три зупинки». Формуються три зупинки під назвами: «Особистий простір», «Публічний простір», «Громадський простір». На кожній зупинці покажіть свої знання на визначену тематику, відповівши на запитання у формі бліцопитування. Зупинка «Особистий простір» 1. Що називають особистим простором? 2. Як виміряти особистий простір? 3. Чи однаковий особистий простір у різних людей? 4. Де можна зіткнутися з порушенням особистого простору? 5. Як впливає на людину порушення її особистого простору?...

Практичне заняття за розділом II. Людина як особистість і особа. Громадський простір. Спільноти людей

5 Клас

Мета: спираючись на знання, отримані впродовж опрацювання розділу, розвивати практичні вміння із систематизації матеріалу, роботи з аналізу інформації; закріпити знання з розуміння особистого простору; навчити застосовувати отриману інформацію в повсякденних ситуаціях. • Якщо хтось, на вашу думку, поводить себе неправильно, ви маєте повідомити про це дорослим — батькам, учителям. • Ніхто не може торкатися вас без вашої згоди. Ви теж не маєте права втручатися в чужий особистий простір без дозволу. • Якщо вас не зрозуміли з першого разу, повторіть інформацію, поки вас не почують і не допоможуть. • Ви не зобов’язані шукати рішення самостійно, не слід нічого приховувати, соромитися. • Не бійтеся говорити. • Не бійтеся запитувати. III. Підсумки заняття Спільне формулювання висновків про те, як наведене практичне заняття сприяло поглибленню знань та уявлень за розглянутою темою....

Навігація