Особливості розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного виконавця
Уразі відсутності спеціальної норми щодо вирішення певних питань, які виникають при розгляді скарг на рішення, дії або бездіяльність посадових осіб державної виконавчої служби, до скарг учасників виконавчого провадження або осіб, які залучені до проведення виконавчих дій, застосовуються положення ЦПК України, якими врегульовано аналогічні питання. Безпосередньо, судовий розгляд скарг здійснюється відповідно до положень Глави 4 Розділу ПІ ЦПК України, з урахуванням правил,
Суди розглядають справи за такими скаргами в передбаченому законом порядку незалежно від наявності у сторін спору про право, який підлягає розгляду в позовному впроваджені. Такий спір не може бути підставою для залишення скарг без розгляду або яким-небудь чином впливати на останній. Виключенням є розгляд скарг на дії державного виконавця, що пов'язані з реалізацією арештованого майна. Так, оскільки дії державного виконавця, пов'язані з реалізацією арештованого майна, є підставою для виникнення цивільних прав та обов'язків, до таких правовідносин мають застосовуватися загальні положення про захист цивільних прав шляхом пред'явлення позову, у зв'язку з чим у цій частині скаргу на дії державного виконавця суд ухвалою залишає без розгляду і роз'яснює заявникові можливість вирішення спору в позовному провадженні.
Скарга на рішення, дії чи бездіяльність державного виконавця чи іншої посадової особи, вчинені під час примусового виконання судового рішення, розглядається у десятиденний строк у судовому засіданні за участю заявника і державного виконавця або іншої посадової особи державної виконавчої служби, рішення, дія чи бездіяльність якої оскаржується.
Пленум Верховного Суду України у п.6 постанови "Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження" звертає увагу судів на доцільність обчислення десятиденного строку розгляду справи за скаргою на рішення, дії або бездіяльність посадових осіб державної виконавчої служби з дня, наступного після закінчення підготовки справи до судового розгляду. Що ж стосується проведення попереднього судового засідання, то відповідно до п.7 ст. 130 ЦПК України, воно не є обов'язковим і питання про необхідність його здійснення вирішується суддею під час відкриття провадження у справі.
За загальним правилом, участь заявника т державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби під час судового розгляду скарги на їх рішення, дії чи бездіяльність є обов'язковою. Якщо заявник, державний виконавець або інша посадова особа державної виконавчої служби не можуть з'явитися до сулу з поважних причин, справу може бути розглянуто за участю їх представників. Якщо суд встановить, що особа, рішення, дія чи бездіяльність якої оскаржується, не працює на попередній посаді, він, відповідно до ч.3 ст. 386 ЦПК України, залучає до участі в справі посадову особу, до компетенції якої належить вирішення питання про усунення порушення прав чи свобод заявника.
За результатами розгляду скарги суд постановляє одну з ухвал:
- - про задоволення вимог заявника та усунення порушення або поновлення іншим шляхом його порушених прав чи свобод. Зокрема, у разі встановлення обгрунтованості скарги суд визнає оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність неправомірними і зобов'язує державного виконавця або іншу посадову особу державної виконавчої служби задовольнити вимогу заявника та усунути порушення або іншим шляхом поновлює його порушені права чи свободи;
- - про відмову в задоволенні скарги. Зокрема, якщо оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність були прийняті або вчинені відповідно до закону, в межах повноважень державного виконавця або іншої посадової особи державної виконавчої служби і права чи свободи заявника не було порушено.
Ухвала суду першої інстанції про задоволення вимог заявника чи відмову в задоволенні скарги підлягає апеляційному оскарженню протягом п'яти днів з дня її проголошення. У разі якщо ухвалу було постановлено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали.
Судові витрати, пов'язані з розглядом скарги, покладаються судом на заявника або на відділ державної виконавчої служби. Покладення судових витрат на заявника має місце, якщо постановлено ухвалу про відмову в задоволенні його скарги, на відділ державної виконавчої служби - у разі задоволення скарги заявника.
У разі визначення оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності державного виконавця не правомірними і задоволення вимог заявника, згідно зі ст. 389 ЦПК України, на відповідний орган державної виконавчої служби покладено обов'язок з повідомлення суду і заявника про виконання ухвали не пізніше ніж у місячний строк з дня одержання ухвали суду.