"Місто" Підмогильний критика
“Місто” Валерян Підмогильний – яскравий приклад революційно-романтичної української літератури ХХ-го століття, вийшов друком 1928 р. у Харкові.
“Місто” Підмогильний критика
Після публікації роман викликав значний інтерес у громадськості. Його обговорювали на читацьких конференціях, у пресі з’явилися рецензії літературознавців. Одні критики захоплювались твором, в якому відбилася філософія життєствердження епохи, інші тлумачили роман у дусі соціалізму, називаючи книжку «антирадянською», бо в ній не показано «змички робітників і селян». Деякі критики вважали роман автобіографічним, головного героя ототожнювали з автором, проти чого Валер’ян Підмогильний у пресі застерігав читачів.
Чимало літературних критиків вважають, що “Місто” В. Підмогильного перегукується з тогочасною європейською, особливо французькою, літературою. Максим Тарнавський проводить паралель із “Любим другом” Гі де Мопассана і доводить схожість головних героїв обох романів. Він також характеризує “Місто” як Більдунгсроман, тип літературного твору, головною тематикою якого є особистий розвиток та зростання головного героя.
Відвертий опис Підмогильним реалій 1920-х рр. призвів до того, що роман було заборонено радянською цензурою, а автора звинуватили в протипартійній діяльності і заарештували. Юрій Шерех вважає, що “Місто” піддали цензурі через те, що Підмогильний називав речі своїми іменами. Він іронізує на тему політики “українізації”, втім робить це достатньо делікатно. Складається враження, що Підмогильний не проти неї, він просто не виокремлює її як щось суттєве, для нього це лише “шумовиння на поверхні життя”.