Сучасна проза, есеїстика. Оксана Забужко (нар. 1960 р.)
- 1-12-2022, 10:47
- 296
11 Клас , Українська література 11 клас Слоньовська, Мафтин (профільний рівень)
Оксана Забужко
(нар. 1960 р.)
Повість «Казка про калинову сопілку»
Твір Оксани Забужко сюжетно пов'язаний із казками «Про дідову і бабину дочку», «Калинова сопілка», «Казка про убиту сестру та калинову дудку». Письменниця ускладнює сімейну драму, яка зрітиме доти, доки не переросте у вбивство сестрою сестри. Покривджена майбутня мати героїнь повісті з величезної образи на свого батька, який відмовився її видати заміж за коханого, виходить за першого-ліпшого, і цим необдуманим учинком руйнує і власну долю, і надію на злагоду й любов у сім'ї Василя.
Народження дівчинки із «сатанинським» знаком над лобом примушує матір кривити душею: переконувати саму себе й тлумачити знак неповного місяця (надщербленого нічного світила, яке насправді провіщає скаліченість долі) як місяця-молодика. Проте черниця, яка випадково заходить в оселю, благає цю родину віддати старшу доньку в монастир, оскільки тільки там її можна врятувати. Народжується друга дочка - Оленка і стає батьковою улюбленицею. Дівчата дорослішають. Ганна несподівано робиться віщункою: легко вгадує, де копати криницю, на відстані відчуває появу потопельника й навіть епідемію чуми. Оленка ж постійно провокує сестру й скаржиться на Ганну батькові, чого та простити не може, бо також хоче відчувати батьківську ласку, яку завжди має тільки молодша.
Водночас над хатою Марії і Василя нависає містичне попередження: матері Ганни й Оленки постійно сниться її батько, але щоразу все страшнішим, Василь впадає в тугу, сама Ганна відчуває, що рідна хата її гнітить, навіть «випихає з себе», а русалки, хоч і не наближаються, бо в Ганни за поясом полин, та мають її за свою, і дівчина це інтуїтивно відчуває. Сватання Дмитра (на якого накинула оком Ганна та зопалу відмовила) до Оленки перетворює старшу сестру на фурію. Ганна розуміє, що може вбити Оленку, намагається ті думки погасити, навіть звертається до священика, щоб розтлумачив біблійну притчу про Каїна та Авеля, проте не отримує належної підтримки від панотця.
«Ганна, відзначена з-поміж гречкосійського загалу небуденною вродою, аристократизмом духу й даром чи не містичного відання й провіщення, терпляче чекає своєї непересічної долі. Обраниця не повинна заскніти у хатніх клопотах сільської господині, вона не для сусідських парубків з їхніми грубими пестощами й почуваннями».
«...вона ціною злочину, ціною найстрашнішого гріха поставила себе у ряд богоборців, - поза побутом, поза всім тим приватним світом, за межі якого так рідко вдавалося будь-коли вийти жінці».
Віра Агеєва
Незабаром після злочину на безлюдній дорозі Ганна знаходить дорогий парубоцький пояс. У народі кажуть, що так підкуповує красунь диявол-спокусник («перелесник»). Уночі за поясом приходить його господар. Починаються таємні побачення коханців, і Ганна вже готова виконати все, чого від неї вимагатиме її щонічний гість.
Ганна вбиває Оленку, а сама невдовзі вагітніє від нічного гостя, який крилатим змієм щоночі влітає в комин батьківської хати. В оселі Марії та Василя стає сумно й непривітно: село відвертається від цієї родини, тож старі неабияк радіють випадковим гостям - чумакам, один із яких, як виявилося, має чарівну сопілку. Вбивство розкривається, а вбивця-породілля безслідно зникає - її та їхнє спільне дитя, очевидно, забирає нічний гість.
Діалог із текстом
- 1. Порівняйте Ганнусю й Оленку з традиційними казковими образами - дідовою й бабиною дочками.
- 2. Чим повість «Казка про калинову сопілку» подібна до фольклорного твору? А в чому її відмінність від народної казки?
- 3. Прокоментуйте слова літературознавця Ярослава Голобородька: «Казка про калинову сопілку» - «це повість-притча, повість-міф, повість-метафора, виконана у "прафольклорному” річищі із використанням величезного фольклорного матеріалу».
Коментарі (0)