Василь Симоненко (1935—1963). Зізнання в любові («Задивляюсь у твої зіниці...»)
- 2-12-2022, 12:25
- 250
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Зізнання в любові («Задивляюсь у твої зіниці...»)
Поза історичним контекстом твори В. Симоненка здаються надто вже простими. Ця простота й приваблювала сучасників поета, які за її допомогою долали травматичний досвід попередньої доби сталінських репресій. За «хрущовської відлиги» люди потребували елементарної психологічної підтримки. Цю підтримку надавала література — вона допомагала долати страхи й відроджувала людську гідність. Література була не лише мистецтвом, а чимось значно більшим, соціально значущим і актуальним. Здається, такі прості слова: «Ти знаєш, що ти — людина...». А за ними стояло дуже багато — повернення гідності, яку було вкрадено в українців.
«Шістдесятники» вголос заговорили про патріотизм. А в поезіях писали не про радянську батьківщину, а про любов до свого рідного дому — України.
Для розуміння вірша «Задивляюсь у твої зіниці...» важливо враховувати історичний і суспільно-політичний контекст. Ось лише декілька фактів. Під час війни не дали друкувати кіноповість О. Довженка «Україна в огні», а 1951 року мало не заарештували В. Сосюру за вірш «Любіть Україну». Український патріотизм був під забороною, а з усіх офіційних трибун пафосно проголошували любов до радянської батьківщини. У тодішніх умовах нефальшиве слово В. Симоненка про любов до України сприяло поверненню багатьох наших співвітчизників до нормального людського стану, адже це так природно — любити рідний край. У цьому й полягає основне значення його твору.
Вершник (Галина Севрук, 1967)
Окрім громадянської, твір має й мистецьку вартість. Він не кричущий, а простий і дуже щирий, хоч і побудований загалом традиційно: як звернення відданого сина до матері. Поет дистанціювався від надмірної громадянської патетики, застосував інтимізацію тону: недарма його ліричний герой обстоює «святе синівське право / З матір'ю побуть на самоті». Можливо, саме тому піднесені слова автора про відданість батьківщині сприймаються як природні й нефальшиві.
Читацький практикум
Прочитайте поезію, виконайте завдання.
* * *
Задивляюсь у твої зіниці
Голубі й тривожні, ніби рань.
Крешуть з них червоні блискавиці
Революцій, бунтів і повстань.
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік...
Одійдіте, недруги лукаві!
Друзі, зачекайте на путі!
Маю я святе синівське право
З матір'ю побуть на самоті.
Рідко, нене, згадують про тебе,
Дні занадто куці та малі,
Ще не всі чорти живуть на небі,
Ходить їх до біса на землі.
Бачиш, з ними щогодини б'юся,
Чуєш — битви споконвічний грюк!
Як же я без друзів обійдуся,
Без лобів їх, без очей і рук?
Україно, ти моя молитва,
Ти моя розпука вікова...
Гримотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.
Ради тебе перли в душу сію,
Ради тебе мислю і творю...
Хай мовчать Америки й Росії,
Коли я з тобою говорю.
Хай палають хмари бурякові,
Хай сичать образи — все одно
Я проллюся крапелькою крові
На твоє священне знамено.
1962
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справила на вас ця поезія? Які літературні, мистецькі асоціації у вас виникли? Обговоріть їх з однокласниками, однокласницями.
- 2. До якого виду лірики, на вашу думку, належить цей вірш? Обґрунтуйте свої міркування.
- 3. Який образ є провідним у цій поезії? У яких мотивах його розкрито?
- 4. Яким постає ліричний герой поезії? Які риси ліричного героя вас приваблюють?
- 5. Об'єднайтеся в малі групи, наведіть гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.
• Чому автор вдається до риторичних запитань?
• Яку роль у поезії виконують окличні речення?
• Чому вірш не закінчується окличним реченням? Як ви вважаєте, першій чи другій частині поезії більше властиві пафос, піднесення? Обґрунтуйте свої міркування.
• Чому поет, звертаючись до України, говорить: «...ти моя молитва, / Ти моя розпука вікова...»? Якого звучання набувають ці контекстуальні антоніми?
• Як ви зрозуміли образ «крапельки крові»?
- 6. Оберіть рівень складності, виконайте завдання та презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.
• Відобразіть поезію «Задивляюсь у твої зіниці...» у «хмарині тегів».
• Доведіть або спростуйте тезу: «Вірш Василя Симоненка «Задивляюсь у твої зіниці...» написаний шестистопним ямбом».
• Напишіть тези до виступу за темою «Ліричний герой поезії Василя Симоненка «Задивляюсь у твої зіниці...».
• Напишіть есей «Образ України в поезії Василя Симоненка «Задивляюсь у твої зіниці...».
Коментарі (0)