Ліна Костенко (Народилась 1930 р.). Про кохання («Моя любове! Я перед тобою...»)
- 2-12-2022, 12:52
- 298
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Про кохання («Моя любове! Я перед тобою...»)
Інтимна лірика Ліни Костенко багатогранна. Її героїня дуже емоційна, але водночас і вольова, наділена самоповагою й почуттям власної гідності.
Такою вона є у вірші «Моя любове! Я перед тобою», що організований як звернення до персоніфікованого образу любові. У цьому зверненні-проханні розкриваються різні грані стривоженої душі ліричної героїні, уже майже готової поринути в «блаженні сни кохання».
Вона не приймає тієї любові, що загрожує рабською залежністю («не ошукай і крил не обітни!»), що заплутує почуття в дрібницях і розмінюється в обивательській щоденності. Адже справжнє кохання має окрилювати й духовно збагачувати, а не збіднювати людську особистість, не обмежувати її контактів зі світом. А щоб проілюструвати, яким бачить своє почуття, героїня навіть апелює до родового історичного досвіду «гірких і гордих прадідів».
У цьому вірші натрапляємо на дуже гарні і звичні для поезії Л. Костенко художні оздоби — повтори, алітерації й асонанси, що забезпечують вишукану милозвучність твору.
Читацький практикум
Прочитайте поезію, виконайте завдання.
* * *
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Лиш не зроби слухняною рабою,
не ошукай і крил не обітни!
Не допусти, щоб світ зійшовся клином,
і не приспи, для чого я живу.
Даруй мені над шляхом тополиним
важкого сонця древню булаву.
Не дай мені заплутатись в дрібницях,
не розміняй на спотички доріг,
бо кості перевернуться в гробницях
гірких і гордих прадідів моїх.
І в них було кохання, як у мене,
і від любові тьмарився їм світ.
І їх жінки хапали за стремена,
та що поробиш, — тільки до воріт.
А там, а там... Жорстокий клекіт бою
і дзвін мечів до третьої весни...
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Які враження справила на вас ця поезія? Які емоції, думки, літературні асоціації викликала?
- 2. Проаналізуйте поезію і визначте:
- • вид лірики, до якого належить твір;
- • мотиви поезії;
- • провідні образи;
- • художні засоби.
- 3. Оберіть рівень складності, виконайте завдання й презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.
• Яка поезія Ліни Костенко вас найбільше зацікавила? Складіть «хмарину тегів» до цієї поезії.
• Напишіть тези до виступу на тему «Лірична героїня поезій Ліни Костенко».
• Доведіть або спростуйте тезу: «Поезія Ліни Костенко допомагає людині протистояти дрібному і бачити величне».
• Доведіть або спростуйте тезу: «Філософічність, інтелектуалізм, публіцистичність — характерні ознаки стилю поетки Ліни Костенко».
Читаємо взірці української художньої літератури
Прочитайте твір Ліни Костенко «Маруся Чурай». Порівняйте власні враження від твору з матеріалом, запропонованим у статтях підручника. У розділі «Віртуальна бібліотека» електронного додатка до підручника ви знайдете повний текст твору.
Коментарі (0)