Юрій Андрухович (Народився 1960 р.). Про творчість і життя («Пісня мандрівного спудея»)
- 3-12-2022, 00:51
- 250
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Про творчість і життя («Пісня мандрівного спудея»)
Це вірш про захват від творчості й життя, що відсилає до молодості з її легким і безпосереднім сприйняттям світу. А героєм є студент давньої школи, відомий, скажімо, за творами М. Гоголя (у його повісті «Вій» зображено таких «спудеїв» на вакаціях — богослова Халяву, філософа Хому Брута й ритора Тиберія Горобця).
По давніх українських школах учням прищеплювали навички красномовства й поетичного мистецтва. Але герой поезії Ю. Андруховича зі своїми творами від «риторик і поетик академій» прямує на площу або ж у поля — «читати вірші травам і вітрам». Мовляв, поезія — це не сухий академізм, не правила й норми, а чари й магія, що змінюють світ.
Читацький практикум
Прочитайте поезію, виконайте завдання.
Пісня мандрівного спудея
Агов, мої маленькі чортенята!
З-під свити я вас випущу на світ —
туди, де кров з любов'ю черленяться,
де пристрастей і пропастей сувій...
Я — ваш отець, тож будьте мені вірні!
(які невірні рими в голові!),
але коли до серця входять вірші —
прекрасні, наче крила голубів,
які тоді надії!..
З риторик і поетик академій —
гайда на площу, як на дно ріки!
Підслухані у вирі цілоденнім,
ті рими — вчителям наперекір
(у вчителів, здається, перекір)!
Або в поля, як на зелену прощу —
читати вірші травам і вітрам!..
І постарайтесь, я вас дуже прошу,
щоб явір тихі сльози витирав,
щоб небо, нахилившись, наслухало,
щоб завше був натхненний соловій...
Хвалу воздавши часові зухвалу,
звірят і пастухів благословіть!..
Отож, — на світ, за діло — чарувати!
Агов, мої маленькі чортенята!
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справила на вас ця поезія? Які літературні асоціації вона викликала у вас? Який настрій ви відчували під час читання твору? Які образи поезії зацікавили вас?
- 2. Пригадайте поезії вагантів, які ви читали на уроках зарубіжної літератури. На вашу думку, чим «Пісня мандрівного спудея» близька до цих поезій?
- 3. А що вказує на те, що «Пісня мандрівного спудея» не може бути твором поета-ваганта?
- 4. Як ви визначили б мотив цього твору? Наведіть приклади творів, яким властивий цей мотив. Які образи залучали згадані вами поети, щоб його розкрити?
- 5. Які образи створює Ю. Андрухович?
- 6. Яким пафосом пройнятий вірш «Пісня мандрівного спудея»?
Коментарі (0)