Войти
Закрыть

Загадки

5 Клас , Українська література 5 клас Авраменко (повторне видання) 2022

 

Загадки

Про що ви дізнаєтеся?

  • Що таке загадка?
  • Як навчитися розгадувати загадки?
  • Як створювати загадки?

Одним з улюблених жанрів усної народної творчості як у дітей, так і в дорослих є загадки.

Цей жанр фольклору виник дуже давно, ще в добу, коли створювали міфи. Тоді вірили в магію слова: наприклад, за певних умов не можна було називати імена божеств чи духів, щоб вони не з’явилися, почувши своє ім’я. Для цього використовували не ім’я, а опис: скажімо, той, що пускає стріли (Перун); той, що живе в лісі (дух лісу). Навіть сьогодні дехто каже не чорт, а той, кого не згадують опівночі. Цікаво, що мисливці на полюванні не називали звірів їхніми іменами, а вживали вигадані назви, щоб у такий спосіб приховати свої наміри, увести в оману духів і приспати пильність звірів.

Теорія літератури

Загадка

Загадка — це короткий та дотепний опис людей, тварин, предметів, подій та явищ, які треба розпізнати й відгадати.

Щоб знайти відгадку, потрібно вміти зіставляти життєві явища на основі їхньої близькості чи подібності за певними ознаками, рисами або характеристиками. Звідси й назва «загадка», що походить від слова гадка, тобто думка (гадати й думати — синоніми).

Загадки, з одного боку, розважають, а з іншого — тренують розум і розвивають спостережливість. Ви, напевно, не раз помічали, що одні люди дуже швидко знаходять відгадку, а інші довго думають і можуть узагалі не знайти відповіді. Тому загадка — це ще й своєрідний тест, який визначає, наскільки людина кмітлива, уважна, якою мірою в неї розвинена творча уява.

Загадки поділяють на кілька видів.

Загадки про людей найчастіше стосуються віку, частин тіла, побуту, діяльності чи знарядь праці.

Уранці ходить на чотирьох, удень — на двох, а ввечері — на трьох.

Віконниці то зачиняються, то відчиняються.

Не людина, а говорить і співає.

Хто в руки не візьме — по голові його б’є.

У загадках про природу треба впізнати якесь явище (сніг, дощ чи завірюху), небесні світила (сонце, місяць, зорі), частину доби (день, ніч, вечір чи ранок).

Руками махнув — дерево зігнув.

Тисяча овець, а між ними один баранець.

Прийшла баба, сама чорна і чорний жупан, заховала тарілочку в сивий туман.

Діти найбільше люблять загадки про тварин: у них описано особливості зовнішності або поведінки.

Шерсть м’якенька, а кігті гостренькі.

Без дерева, без сокири, а хату будує.

Хто двічі родився, у школі не вчився, а години знає?

Загадки про рослини описують їхній вигляд, склад, властивості.

Стоїть хлопчик під пеньком, накрив голову брильком.

Без вікон, без дверей, повна хата людей.

Хто без болю та печалі приводить у сльози?

Як бачите, здебільшого за основу загадки взято опис зовнішнього вигляду тварини, рослини чи предмета або опис дій та властивостей. Описують, як правило, одну чи дві ознаки, але найяскравіші й найприкметніші. Прочитайте загадку.

Біле, як сорочка, а пухнасте, як квочка.

Крил не має, а гарно літає.

Що це за птиця, що сонця боїться?

У цій загадці йдеться про щось біле й пухке, воно літає та боїться сонця, тобто світла або тепла, спеки. Що може літати білого кольору й розтопитися чи розтанути? Звичайно ж, сніг.

Є багато загадок, у яких використано протиставлення, наприклад загадка про мороз: «Без рук, без олівця, а малює без кінця». А ще багато загадок побудовано на запитаннях: «Де є річка без води?» або «Від чого гуска пливе?»

Загадки можуть бути створені як прозовою, так і віршованою мовою.

Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь. (Лелека)

Ці народні перли часто використовують у казках: здебільшого їх загадують королі або багатії, а відгадати має проста людина.

Іноді загадки мають відповідь-жарт, наприклад: «Скільки у великий казан бараболь улізе?» Тут можливі дві відповіді: 1) повен; 2) жодної, бо бараболя не лазить.

Окрім фольклорних загадок, бувають і авторські, але про них ви дізнаєтеся в одному з наступних розділів.

Українські народні загадки

Природа

1. Крутиться, вертиться, нікого не боїться, ходить весь вік, а не чоловік.

2. Місяць бачив — не добачив, а Сонце вкрало — і не сказало.

3. 365 чайок, 52 орли, 12 голубів одне яйце знесли.

4. Ой за лісом, за пралісом золота діжа горить.

5. Червоне коромисло через річку повисло.

6. Що у воді родиться, а води боїться?

7. Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.

8. Надворі — горою, а в хаті — водою.

9. Яке каміння на дні моря?

10. Що сходить без насіння?

Рослини

11. Стоїть, коливається, своєю головою величається, а як торкнеш, то кусається.

12. Стоять коні на припоні, не їдять і не п’ють, а все товщі стають.

13. Біла-біла в лісі стояла: «Моє тіло рубають, мою кров п’ють».

14. Стоїть Ганна, гарно вбрана; хто розбере, той плакати буде.

15. Сидить красна дівиця в темній темниці, а коси на вулиці.

16. Стоїть стріла серед двора, а в тій стрілі — сімсот і дві.

17. Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках.

18. На літо вбирається, а на зиму одежі цурається.

19. Стоїть стріла, а круг неї — волоса.

20. Без рук, без ніг, а на тин лізе.

Тварини

21. Коло бабусі сидить у кожусі, проти печі гріється, без водички миється.

22. Ішов дощ, летіли горобці... На яке дерево вони сіли?

23. Крила є, а не літає, ніг немає, а не доженеш.

24. Купалася, купалася, а сухою зосталася.

25. Чи може страус назвати себе птицею?

26. Куди ходить — за собою хату носить.

27. Ніс, як у свинки, та колючі щетинки.

28. По дорозі стрибає, а у воді плаває.

29. Від чого в качки червоні ноги?

30. Двічі родиться, а раз умирає.

Людина

31. Живе п’ять братів, один від одного більший.

32. Не їсть, не п’є, а ходить і молоточком б’є.

33. Не гавкає, не кусає, а до хати не пускає.

34. Два брати — куди один, туди й другий.

35. Весь світ одягає, а сама одягу не має.

36. Мовчить, а багатьох людей навчить.

37. Ні вуж, ні гадюка, а смачна штука.

38. Маленький погрібець повен овець.

39. Мамина дочка, а мені не сестра.

40. Що стоїть посеред Києва?

Розвиваємо компетентності

Для передавання прихованого змісту загадки часто вдаються до таких несловесних засобів: інтонація, сила голосу, логічний наголос, темп, пауза, міміка, жести, пози. Згадайте життєву ситуацію, у якій уміння розшифровувати перелічені засоби вам допомогло зрозуміти те, що від вас приховували?

До речі

Усі ці загадки фольклорист Гнат Танцюра записав у селі Зятківцях, що на Вінниччині, від баби Явдохи Зуїхи. Вона знала понад тисячу народних пісень, півтори сотні казок і більше шестисот загадок! Якось один чоловік запитав у неї, чи не знає вона продовження однієї пісні, на що Явдоха лукаво всміхнулася:

— Кому ж знати, як не мені? Я все життя провела в піснях і біді. До мене, сину, за піснями, до мене. Я тобі їх стільки проспіваю, що й на трьох волових шкурах не запишеш.

Явдоха Зуїха прославилася знанням усної народної творчості на всю Україну. Вивчайте і ви фольклор!

Розвиваємо компетентності

Для передавання прихованого змісту загадки часто вдаються до таких несловесних засобів: інтонація, сила голосу, логічний наголос, темп, пауза, міміка, жести, пози. Згадайте життєву ситуацію, у якій уміння розшифровувати перелічені засоби вам допомогло зрозуміти те, що від вас приховували.

Відтворюємо прочитане

1. У загадці «У нас була така корова, що їла солому й дрова» йдеться про

  • А людину
  • Б тварину
  • В рослину
  • Г природу

2. Розгадування загадок допомогло перемогти зло в казці

  • А «Яйце-райце»
  • Б «Летючий корабель»
  • В «Мудра дівчина»
  • Г «Фарбований Лис»

3. Установіть відповідність.

Аналізуємо зміст та особливості художнього твору

4. Коли виникли перші загадки? Якими вони були?

5. Які ознаки має загадка як жанр усної народної творчості?

6. На які види поділяють загадки?

7. Якими бувають загадки за будовою?

8. Наведіть приклад загадки, що має відповідь-жарт.

9. Чому в загадках більшість слів не треба сприймати буквально?

10. Поміркуйте, чому загадки мають бути дуже стислими.

Творчо мислимо

11. Гра «Пантоміма». Поділіться на групи й придумайте по дві пантоміми1: 1) на одну з професій; 2) на тварину. Позмагайтеся між групами на розгадування пантомім.

1 Пантоміма — вистава без словесного тексту, у якій зміст розкривається за допомогою міміки, жестів і виразних рухів.

Даємо відповіді за змістом твору

12. Прочитайте вислів дослідника фольклору М. Дмитренка: «Є скарби в морі, під землею, у шкатулці, скрині (золото, срібло, діаманти, персні, перли), а є скарби душі, розуму й серця: пісні, загадки, казки, прислів’я та приказки». Чому жанри фольклору вчений назвав скарбами? Запишіть свої міркування (4-5 речень) у зошит.

Виконуємо домашнє завдання

1. Запишіть кілька загадок, які ви почули від своїх бабусь чи дідусів.

2. Вивчіть напам’ять десять загадок.

3. Придумайте загадки про предмети шкільного вжитку або про овочі й фрукти (за бажанням).

4. Порівняйте українські загадки із загадками інших народів світу, вивченими на уроках зарубіжної літератури.

Подумайте й розкажіть

• Що таке загадка?

• Як часто вам не вдавалося розгадати загадку?

• Чи подобається вам розгадувати загадки?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду