Войти
Закрыть

Перлини народної мудрості

5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022

 

Перлини народної мудрості

З дитинства ми засвоюємо влучні вислови, що є образним утіленням життєвого досвіду багатьох поколінь. Мабуть, вам доводилося чути: «Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш», «Нема диму без вогню», «Там добре, де нас нема», «Чим би дитина не бавилась, аби не плакала!».

Це і є малі форми фольклору — прислів’я та приказки. В афористичній1 формі вони розповідають про людину, природу, працю, побут, родину, дружбу, розум, красу, здоров’я та інші важливі теми.

1 Афористичний — який має ознаки афоризму: короткого, влучного, оригінального вислову, що виражає узагальнену думку у виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми.

Чим різняться між собою прислів’я та приказки? Розгляньмо такий приклад: «Бачили очі, що купували» — відома приказка про вибір, який ми робимо. Вона лише натякає на наслідок нашого вибору, але не розкриває його безпосередньо. Натомість у прислів’ї «Бачили очі, що купували — їжте, хоч повилазьте» є й висновок до першої частини. Думку завершено: підкреслено зв’язок між невдалим вибором та відповідальністю за нього.

Прислів’я — народний вислів, завершене судження повчального змісту.

Приказка — сталий образний народний вислів, нерідко частина прислів’я, але без висновку.

Пам’ятайте: прислів’я та приказки — добрі помічники в спілкуванні. Вони допоможуть збагатити ваше мовлення, нададуть йому виразності. Використовуйте їхні виражальні можливості з користю для себе. Наприклад, доречно вжите дотепне прислів’я допоможе вам розвеселити дружню компанію, а якусь критичну думку іноді краще висловити за допомогою натяку — у вигляді приказки, щоб не образити своїх друзів або подруг.

Обкладинка до збірки прислів’їв та приказок «Навчання і труд поряд ідуть» (Олександр Кошель, 1989)

Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки

  • 1. Які твори називають малими формами фольклору? Поміркуйте, чому прислів’ям та приказкам дали таку назву.
  • 2. Чим відрізняються прислів’я від приказок?
  • 3. Розгляньте схему. На вашу думку, що вона ілюструє — прислів’я чи приказку? Свою думку обґрунтуйте.

  • 4. Поясніть, чому прислів’я та приказки — помічники в спілкуванні.

Читацький практикум

Прислів'я та приказки

1. Прочитайте виразно фольклорні твори. Поясніть, як ви їх розумієте.

  • 1. Від добра ніхто не тікає.
  • 2. Світ не без добрих людей.
  • 3. Вчися доброго — погане на ум не піде.
  • 4. Сердите не буває сите.
  • 5. Доброму скрізь добре.
  • 6. Не копай іншому ями, бо й сам упадеш.

2. Поміркуйте, якими словами-антонімами можна визначити теми цих фольклорних творів. Свою думку обґрунтуйте.

3. Визначте, які з наведених творів є приказками, а які — прислів’ями. Обґрунтуйте свою думку.

4. Прочитайте виразно прислів’я. Поясніть їхній зміст. Визначте, які теми вони висвітлюють.

  • 1. Ніхто не знає, що його в житті чекає.
  • 2. Життя любить того, хто за нього бореться, а нищить того, хто йому піддається.
  • 3. Живи просто, проживеш років зо сто, а будеш лукавить, так чорт тебе задавить.
  • 4. Без діла слабіє сила.
  • 5. Добрий початок — половина діла.
  • 6. Не одежа красить людину, а добрі діла.
  • 7. Не краса красить, а розум.
  • 8. У дитини заболить пальчик, у матері — серце.
  • 9. Не вчи дитину штурханцями, а хорошими слівцями.
  • 10. Де дружніші, там і сильніші.
  • 11. У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій і свій загубиш.
  • 12. Нових друзів наживай, старих не забувай.
  • 13. Нема друга — шукай, а знайшов — бережи.
  • 14. Ладом усе можна.
  • 15. Заробив води до хліба.
  • 16. Здоров’я за гроші не купиш.
  • 17. Здоров’я мати — вік біди не знати.
  • 18. Птицю знати по пір’ю, а людину — по мові.
  • 19. Будь господарем своєму слову.
  • 20. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

6. Завдання виконуємо письмово. Складіть таблицю й запишіть приклади прислів’їв та приказок за темами.

7. Завдання виконуємо письмово. Укладіть свій тематичний словничок прислів’їв і приказок. Вивчіть напам’ять приказки та прислів’я, які вам найбільше сподобалися.

8. Гра «Віднови прислів'я». Ви вже знаєте, що прислів’я є мудрими висновками з життєвого досвіду, своєрідними правилами, якими людина має керуватися в житті. Ви теж набули певного життєвого досвіду. Саме він допоможе вам відновити прислів’я й отримати корисні поради від багатьох поколінь українців.

Шукаємо відповіді разом

9. Об’єднайтеся в групи, виконайте завдання, презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям. Поміркуйте, у яких життєвих ситуаціях прислів’я або приказка допомагають у спілкуванні. Наведіть приклади таких ситуацій.

Виявляємо творчі здібності

10. Вигадайте цікаву історію, заголовком до якої може бути прислів’я або приказка.

• Діло майстра величає

• Хоч гірше, аби інше

• Слово — не стріла, а глибше ранить

Сприймаємо твори інших видів мистецтва

11. Усна народна творчість надихає багатьох українських художників і художниць. Їхні ілюстрації1 допомагають усвідомити важливість і значущість у сьогоденні життєвого досвіду українців, що знайшов своє відображення в народних приказках та прислів’ях.

1 Більш детально розглянути всі ілюстрації ви можете в електронному додатку до підручника.

Відома українська художниця Адель Гілевич проілюструвала книжку «Народ скаже — як зав’яже» — добірку українських народних прислів’їв, приказок, загадок. Розгляньте її роботи (с. 20, 22).

Ілюстрації до збірки «Народ скаже, як зав'яже» (Адель Гілевич, 1973)

Поміркуйте, до яких з наведених нижче прислів’їв або приказок художниця зробила ці ілюстрації. Свою думку обґрунтуйте.

  • А Всякий свого щастя коваль.
  • Б Хоч три дні не їсти, аби з печі не злізти.
  • В Дружні сороки орла заклюють.
  • Г Що з воза впало, те пропало.

Поміркуйте, які ілюстрації можна намалювати до решти прислів’їв. Оберіть прислів’я й опишіть або намалюйте ілюстрацію до нього. Презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.

12. Розгляньте ілюстрації до прислів’їв та приказок художника Олександра Кошеля (с. 20, 27). Яке враження вони справляють? Чим зацікавлюють? Знайдіть на ілюстраціях деталі, пов’язані з нашим сучасним життям. Поміркуйте, чому художник використав ці деталі.

Ілюстрація до збірки прислів'їв та приказок «Навчання і труд поряд ідуть» (Олександр Кошель, 1989)

Листівки «Українські прислів'я» (Олександр Міхнушов, 1991)

13. Сучасний художник-графік Олександр Міхнушов створив серію листівок «Українські прислів’я». Яке враження стравили на вас його роботи? Поміркуйте, як ілюстраторові вдалося осучаснити відомі народні прислів’я.

14. Улаштуйте в класі конкурс на кращого знавця народних прислів’їв та приказок.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 5 клас Борзенко 2022", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду