Галина Кирпа (нар. 1950 р.)
- 17-01-2023, 01:12
- 415
5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022
Галина Кирпа
(нар. 1950 р.)
Галина Миколаївна Кирпа народилась 1 січня 1950 року в селі Любарцях на Київщині. Свою шкільну творчість згадувала з іронією: «Першими були звичайні дитячі щоденники, більше схожі на вигадки та фантазії. Я вела їх лише в дитинстві й роздаровувала подругам. І вони мене називали "письменницею”».
Галина Кирпа
Галина Кирпа закінчила філологічний факультет Київського університету, була журналісткою. Її збірки «День народження грому», «Гостини», «Цвіт королевий», «Ковток тиші», «Слон мандрує до мами», «Профіль вечора» полюбилися читачам.
Поетеса підготувала й видала шкільні читанки «Ластівка», «Біла хата», «Писанка», «Зелена неділя».
Галина Кирпа працює над художніми перекладами з німецької, шведської, данської, норвезької мов. 2018 року її переклад повісті Ульфа Старка «Диваки і зануди» відзначила Міжнародна рада з дитячої та юнацької книги (ІΒΒΥ).
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
- 1. Де народилася Галина Кирпа?
- 2. Чому в шкільні роки її називали «письменницею»?
- 3. Яку освіту здобула Галина Кирпа?
- 4. Авторкою яких поетичних збірок вона є? Назва якої збірки вас зацікавила? У який спосіб ви можете задовольнити свою цікавість?
- 5. З яких мов перекладає художні твори Галина Кирпа?
- 6. Чи є серед її перекладацького доробку твори для дітей або юнацтва?
Про епітети, метафори, порівняння
У мові художніх творів багато засобів виразності, які підтримують увагу читача, спонукають його емоційно співпереживати. Розгляньмо деякі з них.
Епітет — це не просте, а художнє означення, що емоційно характеризує людину, явище, предмет, подію.
Найчастіше епітетами є прикметники: широка душа, променистий погляд, ласкаве море.
Мета використання епітета — створити яскравий образ. Епітети не лише вказують на певну якість, а надають людині, предмету або явищу емоційної характеристики.
Порівняймо, для прикладу, словосполучення «світле волосся» і «світлий настрій». У першому випадку «світлий» просто позначає колір, а в другому — розкриває позитивний емоційний стан людини.
Слово метафора походить від грецького «передати» або «перенести». Це художній засіб, що полягає в перенесенні ознак одного предмета чи явища на інший на основі їхньої схожості.
Наприклад, дорога до школи — це пряме значення, а життєва дорога — уже переносне, метафоричне.
До метафори дуже близьке порівняння. Воно так само пояснює один предмет через інший, однак робить це за допомогою слів як, мов, немов, наче, ніби та ін., наприклад, очі, як небо; вільний, як птах.
Епітети, метафори, порівняння всім нам добре знайомі. Ми часто використовуємо їх у повсякденному мовленні. Однак особливу роль вони відіграють у літературній творчості.
Образно про рідну мову («Мова моя»)
У творі Галини Кирпи втілено мотив любові до рідного слова, дбайливого ставлення до нього. Зверніть увагу на особливу виразність поезії й на те, які саме художні засоби використано. Мов дівчинка у віночку, мов ластівка, немов Берегиня — у таких красивих образних порівняннях постає мова. Вона йде, летить, дихає, тремтить...
У колисці мене мама колихала (Марфа Тимченко, 1998)
Метафоричний образ «тернових стежок» на початку вірша дістає пояснення в останніх рядках: він перегукується зі щирою готовністю ліричної героїні захищати мову — визбирувати колючі терни на її шляху.
Читацький практикум
Мова моя
Мова моя — мов дівчинка у віночку,
йде полем, іде лугом,
терновими стежками йде.
Мова моя — мов ластівка,
летить горою, летить долом,
провіщає мені ясен-день.
Мова моя — немов Берегиня,
що на кожне своє дитятко
дихає і тремтить.
Мова моя — БУЛА! БУДЕ! А нині
я терни в стежках визбирую,
щоб їй було легше ходить...
Розмірковуємо над текстом твору
1. Яке враження справила на вас поезія Галини Кирпи «Моя мова»?
2. Чи всі слова в цій поезії були вам зрозумілими? Значення яких слів ви хотіли б уточнити?
3. У яких яскравих образах постає мова в поезії? Назвіть їх.
4. Які інші образи привернули вашу увагу?
5. У тлумачному словнику української мови слово терни пояснено так: «зарості колючих рослин». Але в поезії терни стають метафоричним образом перешкод або забуття. Наприклад:
І стежечка, де ти ходила,
Колючим терном поросла.
(Тарас Шевченко)
Поміркуйте, що можуть означати терни в поезії Галини Кирпи.
Гра «Асоціації»
6. Прочитайте перші два рядки поезії. Уявіть створений поетесою образ. Яка дівчинка — білява чи русява? Можливо, вона має руде волосся? Висока чи низенька? Усміхнена чи зажурена? З яких квітів у дівчинки віночок? Уявіть її ходу. Вона рухається легко й жваво чи повільно й втомлено? Яких кольорів луг, поле?
7. Уявили? А тепер спробуйте визначити, що ви відчуваєте від цієї уявної картини:
РАДІСТЬ СПОКІЙ ВІДРАДУ РОЗЧАРУВАННЯ
ВТІХУ ТРИВОГУ ЗАНЕПОКОЄННЯ ВЕСЕЛІСТЬ СУМ
ЩАСТЯ ЛАГІДНІСТЬ НІЖНІСТЬ ЗАДОВОЛЕННЯ
ТУГУ ЗДИВУВАННЯ РОЗГУБЛЕНІСТЬ
8. Прочитайте третій рядок поезії. Що ви уявляєте тепер? Чи змінився образ дівчинки? Яка вона? Чи зазнали змін ваші відчуття від уявної картини? Що ви тепер відчуваєте? Зайдіть слова, щоб визначити свої емоції, почуття.
9. Зверніться до тексту поезії та уявіть інші образи: ластівку, Берегиню. Що ви відчуваєте під впливом цих образів?
Досліджуємо самостійно
10. Пригадайте, що таке епітети. Знайдіть у тексті поезії ці засоби виразності мови. Поміркуйте, чому епітети привертають читацьку увагу.
11. Пригадайте, що таке порівняння. Знайдіть у тексті поезії ці засоби виразності мови. Поміркуйте, з якою метою використовує їх поетеса.
12. Пригадайте, що таке метафора. Поясніть, як ви зрозуміли рядки:
Я терни в стежках визбирую,
щоб їй було легше ходить...
13. Який метафоричний образ створює поетеса у цих рядках?
Шукаємо відповіді разом
14. Об’єднайтеся в групи, оберіть і виконайте завдання, презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.
• Якою постає в поезії лірична героїня цього твору? Схарактеризуйте її.
• Зверніть увагу на графічне оформлення тексту поезії. Накреслення яких слів вирізняється? Поясніть, чому після цих слів стоїть знак оклику.
15. Прочитайте есе вашого однолітка «Моя мова». Поміркуйте, які ще яскраві образи нашої мови можна створити.
«Моя мова»
У поезії «Моя мова» Галина Кирпа створила багато цікавих образів. І я замислився, як уявляю свою мову.
Для мене мова — наче річка. Вона тече плавно й красиво, коли ми спілкуємось. Я знаю, що українська мова зазнала багато труднощів. Іноді ця річка натрапляє на перешкоди, але завжди їх долає. Буває, що люди кидають у воду сміття, тобто засмічують мову помилками. Нам треба вчитися, щоб допомогти річці текти вільно.
Я зробив висновок, що образно уявляти різні явища корисно й цікаво.
Виявляємо творчі здібності
16. Завдання виконуємо письмово. Оберіть і виконайте творче завдання.
• Напишіть есе «Моя мова».
• Підготуйтеся до виразного читання вірша Галини Кирпи «Моя мова» й візьміть участь у конкурсі читців.
• Створіть ілюстрації до поезії Галини Кирпи «Моя мова».
Коментарі (0)