Олена Пчілка (1849-1930)
- 17-01-2023, 01:16
- 255
5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022
Олена Пчілка
(1849-1930)
Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка — літературний псевдонім) народилася 29 червня 1849 року на Полтавщині.
Олена Пчілка
Найбільше захоплювалася народною творчістю: записувала пісні, казки, вивчала побут, звичаї та обряди, навіть видала книжку «Український народний орнамент».
Своїх дітей Ольга Петрівна виховувала в пошані до рідного краю, не довіряючи офіційним школам Російської імперії, де викладання велося тільки російською. Вона змогла передати дітям любов до творчості. Її донька Лариса стала відомою поетесою під псевдонімом Леся Українка.
Олени Пчілка (праворуч) та Леся Українка (ліворуч) серед знайомих на хуторі Зелений Гай біля Гадяча (1905)
Літературну спадщину Олени Пчілки складають твори на теми з українського народного життя. Для маленьких читачів вона писала вірші, казки, оповідання, п’єси.
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
- 1. Де народилася Ольга Петрівна Косач?
- 2. Яка українська поетеса була її дочкою?
- 3. Які твори писала Олена Пчілка для дітей?
Ловлять снігурів (Сергій Васильківський, 1910-ті)
Зимові розваги (Сергій Кольба, 2019)
Природа в літературній творчості
У літературних творах ми часто зустрічаємо описи довкілля — не лише природи, а й загалом усього зовнішнього простору, який нас оточує. Такі описи об’єднують одним загальним поняттям — пейзаж.
Пейзаж — опис природи в літературному творі.
Існують різні види пейзажів: степовий, лісовий, морський (мариністичний), міський (урбаністичний), індустріальний (опис промислових будівель) тощо.
Ілюстрація до збірки віршів Олени Пчілки «Дивна хатка» (Лариса Іванова, 1988)
Пейзажні описи допомагають увиразнити людські почуття, передати настрій, пояснити події, розкрити умови життя героя чи героїні.
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
- 1. Як називають описи довкілля в художніх творах?
- 2. Чи знайомі ви з цим поняттям з уроків образотворчого мистецтва?
- 3. Які види пейзажів існують?
- 4. З якою метою письменники створюють описи довкілля в художніх творах?
Зимовий день («З ґринджолятами»)
Катання на санчатах, гра в сніжки, а головне — дитячий захват і відчуття радісної втоми. Веселий настрій від захопливих зимових розваг, коли не помічаєш навіть, як швидко спливає час.
Обкладинка збірки віршів Олени Пчілки «Дивна хатка» (Лариса Іванова, 1988)
Цей настрій безтурботного щастя допомагають створити наявні у творі пейзажні замальовки. Сніг, наче срібло, стежка, гірка, з якої так легко спускатися на санчатах, нарешті, мороз, який нагадує, що день завершився й слід повертатися додому. Окремі пейзажні штрихи складають загальну мозаїчну картину, що навіює світле переживання радісного зимового дня.
Читацький практикум
З ґринджолятами
Що за чудовая днина,
Сніг, наче срібло, блищить!
Вийшов веселий хлопчина,
Швидко з санками біжить.
Ох, ті санки-гринджолята!
Коней не треба до них:
Роблять їх мудро хлоп’ята,
Треба прудких тільки ніг!
Сам у санки упряжешся,
Вже ж не яка там вага!
Стежкою хутко женешся,
Всякий тебе оббіга!
Ілюстрація до вірша Олени Пчілка «З ґринджолятами» (Лариса Іванова, 1988)
Ось вона й гірка маленька, —
Ой, як униз я спущусь!
Наче та пташка швиденька,
Долі умить опинюсь.
Нуте лишень, хто зручніший?
Швидше которе збіжить?
Кепсько, — мороз все лютіший,
Носик з морозу щемить.
Ілюстрація до збірки віршів Олени Пчілка «Дивна хатка» (Лариса Іванова, 1988)
Ей, чи ж морозу боятись
Та отаким козакам?!
Нуте у сніжки гуляти,
Треба зогрітися нам!
Ой, чи заходить вже сонце?..
Пізня така вже пора?..
Стукають мати в віконце,
Треба рушать до двора!
Розмірковуємо над текстом твору
- 1. Яке враження справила на вас поезія? Як вплинула на ваші почуття, настрій?
- 2. Пригадайте свої зимові розваги. Якими словами ви могли б описати емоції під час катання на звичайних санчатах або санчатах-льодянках, тюбінгу?
РАДІСТЬ ЗАХВАТ ТРИВОГА АЗАРТ НУДЬГА
ЗАПАЛ ЗАВЗЯТТЯ СУМ ОСТРАХ
3. Розгляньте ілюстрації на цих сторінках підручника. Чи вдалося художникам і художницям відтворити цей настрій у своїх роботах?
4. Прочитайте виразно вірш Олени Пчілки ще раз. Поміркуйте, чи допомогли вам власні спогади про зимові розваги, ілюстрації відчути настрій ліричного героя / героїні цього твору?
Досліджуємо самостійно
5. Прочитайте виразно перші чотири рядки вірша. Яку картину ви уявляєте? Опишіть її.
6. Зверніть увагу, від якої особи — першої чи третьої — говорить ліричний герой/героїня в першій і другій строфах? Поміркуйте, хто розповідає про цю зимову картину — дорослий чи дитина. Відповідь обґрунтуйте.
7. Прочитайте виразно третю та четверту строфи. Від якої особи — першої чи третьої — говорить ліричний герой/героїня?
8. Поміркуйте, хто ця перша особа, яка розповідає про зимові розваги? Якою ви її уявляєте?
Шукаємо відповіді разом
9. Об’єднайтеся в групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх, презентуйте однокласникам та однокласницям.
• Чому на початку твору ліричний герой/героїня говорить від третьої особи, а далі — від першої?
• Хто ж ліричний герой/героїня цієї поезії — доросла людина чи дитина?
Виявляємо творчі здібності
10. Завдання виконуємо письмово. Яка зимова розвага вам запам’яталася найкраще? Уявіть той день або ранок, можливо, вечір. Пригадуєте, яким було повітря? Морозним? Холодним? Вологим? Якими були земля і небо? Чи пам’ятаєте ви свій настрій? Розкажіть про свої спогади в короткому есе. Не забувайте про назву, яка надаватиме вашому твору завершеності.
«Хмаринка-підказка»
Зимовий день На ковзанці Льодяна гірка
До лісу на лижах Хокей у нашому дворі
Коментарі (0)