Анатолій Качан (нар. 1942 р.)
- 17-01-2023, 01:20
- 371
5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022
Анатолій Качан
(нар. 1942 р.)
Анатолій Леонтійович Качан народився 16 січня 1942 року в селі Гур’ївці на Миколаївщині. Вищу освіту здобув на філологічному факультеті Одеського університету, працював учителем, журналістом. Написав низку книжок для дітей та юнацтва: «Берегові вогні», «Ворота міста», «Живу я біля моря», «Прощання з літом» та ін.
Анатолій Качан
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
- 1. Де народився Анатолій Леонтійович Качан?
- 2. Яку й де здобув освіту?
- 3. Ким працював?
- 4. Які книжки для дітей та юнацтва написав Анатолій Леонтійович Качан?
Морський краєвид («Море грає»)
Анатолій Качан відомий як майстер поетичної мариністики (від латинського Marinus — морський). До неї належать твори з морськими мотивами: поезії про моряків, морські пейзажі, морське життя й подорожі.
Поет володіє умінням бачити красу довкілля й розповідати про неї. У вірші «Море грає» він добирає чудові образи. З одного боку сунуть морські хвилі, летять чайки, видніється яхта вдалині, а з іншого — на ниві коливаються «хвилі ярої пшениці». І десь на видноколі дивним чином сходяться разом ці — синій і зелений — кольори: «Море грає, поле грає».
Читацький практикум
Море грає
Море грає, море грає,
Хвиля хвилю доганяє:
Наступає їй на п’яти —
І не може наздогнати.
З неба чайки білокрилі
З криком падають на хвилі
І хапають, мов пір’їнку,
На льоту із хвиль рибинку.
Ген у морі яхта біла
Ловить вітер у вітрила.
А на кручі біля хати
Дві тополі височенні
Хочуть вітер упіймати
В паруси свої зелені.
Море з вітрильником (Архип Куїнджі, 1876)
А з полів на косогорі,
З володінь перепелиці
Линуть-котяться до моря
Хвилі ярої пшениці.
Десь отам на виднокрузі,
Коли дмуть вітри південні,
Зустрічаються, мов друзі,
Хвилі сині і зелені.
Море грає, поле грає,
Хвиля хвилю доганяє:
Наступає їй на п’яти —
І не може наздогнати.
На морі. Сонячно (Віктор Іванів, 2012)
Розмірковуємо над текстом твору
- 1. Яке враження справив на вас твір? Можливо, допоміг вам пригадати приємні хвилини відпочинку біля моря?
- 2. До якого виду лірики належить цей твір? Чи можна його назвати прикладом поетичної мариністики? Обґрунтуйте свої міркування.
- 3. Які картини постають у вашій уяві під час читання або слухання цієї поезії? Опишіть їх.
- 4. Поміркуйте, які засоби художньої виразності мови залучає поет для створення пейзажів — морського й степового?
- 5. Чи є в поезії «Море грає» епітети? Знайдіть їх. Які з них більше привернули вашу увагу: «чайки білокрилі», «яхта біла» «паруси зелені» «тополі височенні»?
- 6. Знайдіть у поезії метафори — художній засіб, що полягає в перенесенні ознак одного предмета чи явища на інший на основі їхньої схожості.
- 7. Яка з цих метафор вам найбільше сподобалася: море грає, поле грає, хвиля наступає на п’яти, яхта ловить вітер у вітрила? Можливо, вам до вподоби інша, що є в тексті?
- 8. Чи можна наведені метафори визначити як персоніфікацію? Свою думку обґрунтуйте.
- 9. Які порівняння використовує поет? Про кого він говорить «зустрічаються, мов друзі»?
- 10. Поміркуйте, яких образів більше в поезії «Море грає»: зорових (тих, що ми уявляємо у вигляді картини, відео, мультфільму) чи слухових (коли ми уявляємо звуки природи, звучання музичних інструментів, мелодії)?
- 11. Поміркуйте, чи є в поетичному пейзажі Анатолія Качана місце для людини, результатів її діяльності? Назвіть образи, які пов’язані з людиною. Поміркуйте, які стосунки між природою та людиною зображено в поезії «Море грає»: гармонійні, дружні, зграйні чи ворожі, суперечливі, неприязні? Відповідь обґрунтуйте.
Подискутуємо?
- 12. Чи можливі гармонійні стосунки між людиною і природою?
- 13. Завдання виконуємо письмово. Дискусія «Людина і довкілля» спонукала ваших однолітків скласти й дотримуватися особистих планів захисту природи. Складіть власний план «Я на захисті природи».
Коментарі (0)