Войти
Закрыть

Анатолій Качан (нар. 1942 р.)

5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022

 

Анатолій Качан

(нар. 1942 р.)

Анатолій Леонтійович Качан народився 16 січня 1942 року в селі Гур’ївці на Миколаївщині. Вищу освіту здобув на філологічному факультеті Одеського університету, працював учителем, журналістом. Написав низку книжок для дітей та юнацтва: «Берегові вогні», «Ворота міста», «Живу я біля моря», «Прощання з літом» та ін.

Анатолій Качан

Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки

  • 1. Де народився Анатолій Леонтійович Качан?
  • 2. Яку й де здобув освіту?
  • 3. Ким працював?
  • 4. Які книжки для дітей та юнацтва написав Анатолій Леонтійович Качан?

Морський краєвид («Море грає»)

Анатолій Качан відомий як майстер поетичної мариністики (від латинського Marinus — морський). До неї належать твори з морськими мотивами: поезії про моряків, морські пейзажі, морське життя й подорожі.

Поет володіє умінням бачити красу довкілля й розповідати про неї. У вірші «Море грає» він добирає чудові образи. З одного боку сунуть морські хвилі, летять чайки, видніється яхта вдалині, а з іншого — на ниві коливаються «хвилі ярої пшениці». І десь на видноколі дивним чином сходяться разом ці — синій і зелений — кольори: «Море грає, поле грає».

Читацький практикум

Море грає

Море грає, море грає,

Хвиля хвилю доганяє:

Наступає їй на п’яти —

І не може наздогнати.

З неба чайки білокрилі

З криком падають на хвилі

І хапають, мов пір’їнку,

На льоту із хвиль рибинку.

Ген у морі яхта біла

Ловить вітер у вітрила.

А на кручі біля хати

Дві тополі височенні

Хочуть вітер упіймати

В паруси свої зелені.

Море з вітрильником (Архип Куїнджі, 1876)

А з полів на косогорі,

З володінь перепелиці

Линуть-котяться до моря

Хвилі ярої пшениці.

Десь отам на виднокрузі,

Коли дмуть вітри південні,

Зустрічаються, мов друзі,

Хвилі сині і зелені.

Море грає, поле грає,

Хвиля хвилю доганяє:

Наступає їй на п’яти —

І не може наздогнати.

На морі. Сонячно (Віктор Іванів, 2012)

Розмірковуємо над текстом твору

  • 1. Яке враження справив на вас твір? Можливо, допоміг вам пригадати приємні хвилини відпочинку біля моря?
  • 2. До якого виду лірики належить цей твір? Чи можна його назвати прикладом поетичної мариністики? Обґрунтуйте свої міркування.
  • 3. Які картини постають у вашій уяві під час читання або слухання цієї поезії? Опишіть їх.
  • 4. Поміркуйте, які засоби художньої виразності мови залучає поет для створення пейзажів — морського й степового?
  • 5. Чи є в поезії «Море грає» епітети? Знайдіть їх. Які з них більше привернули вашу увагу: «чайки білокрилі», «яхта біла» «паруси зелені» «тополі височенні»?
  • 6. Знайдіть у поезії метафори — художній засіб, що полягає в перенесенні ознак одного предмета чи явища на інший на основі їхньої схожості.
  • 7. Яка з цих метафор вам найбільше сподобалася: море грає, поле грає, хвиля наступає на п’яти, яхта ловить вітер у вітрила? Можливо, вам до вподоби інша, що є в тексті?
  • 8. Чи можна наведені метафори визначити як персоніфікацію? Свою думку обґрунтуйте.
  • 9. Які порівняння використовує поет? Про кого він говорить «зустрічаються, мов друзі»?
  • 10. Поміркуйте, яких образів більше в поезії «Море грає»: зорових (тих, що ми уявляємо у вигляді картини, відео, мультфільму) чи слухових (коли ми уявляємо звуки природи, звучання музичних інструментів, мелодії)?
  • 11. Поміркуйте, чи є в поетичному пейзажі Анатолія Качана місце для людини, результатів її діяльності? Назвіть образи, які пов’язані з людиною. Поміркуйте, які стосунки між природою та людиною зображено в поезії «Море грає»: гармонійні, дружні, зграйні чи ворожі, суперечливі, неприязні? Відповідь обґрунтуйте.

Подискутуємо?

  • 12. Чи можливі гармонійні стосунки між людиною і природою?
  • 13. Завдання виконуємо письмово. Дискусія «Людина і довкілля» спонукала ваших однолітків скласти й дотримуватися особистих планів захисту природи. Складіть власний план «Я на захисті природи».
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 5 клас Борзенко 2022", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація