Тарас Шевченко (1814-1861)
- 17-01-2023, 12:10
- 873
5 Клас , Українська література 5 клас Калинич 2022
Тарас Шевченко
(1814-1861)
...А десь поруч —
вечір, ласка, мати
І садок вишневий
коло хати.
Євген Маланюк
- 1. Хто з укарас Шевченкораїнських поетів писав про «садок вишневий коло хати»?
- 2. Пригадай твори Тараса Шевченка, які ти читав/читала.
- 3. Як ще називають Тараса Шевченка?
Ознайомся з відомостями про письменника
Тараса Шевченка називають національним пророком. Остап Вишня, відомий український письменник, зазначив: «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!» Завдяки Шевченковій творчості Україна вціліла у вирі історії, не перетворившись на Малоросію.
Пам’ятник Тарасові Шевченку на Чернечій горі. Місто Канів. Скульптор Матвій Манізер, архітектор Євген Левінсон 1939 р.
Шевченкове життя дивовижне. Кріпак-сирота з українського села став художником, академіком Петербурзької академії наук і всесвітньо відомим поетом. Його знаменита збірка «Кобзар» видана мільйонними накладами.
Звісно, російська імперська влада не могла вибачити державницької позиції Тараса, тому його було заслано аж на десятиліття подалі від України.
Тарас Шевченко повернувся із заслання хворим і помер у віці сорока семи років. Але справа його життя перемогла — Україна стала незалежною. За заповітом, поета поховали в Україні — на Чернечій горі.
Любов до Батьківщини, болісна туга за нею відчувається в поезіях Кобзаря, зокрема у вірші «Зоре моя вечірняя».
ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина1
Віти розпустила...
А над самою водою
Верба похилилась...
Добре знаю. Зоре моя!
Мій друже єдиний!
І хто знає, що діється
В нас на Україні?
Чому ліричний герой згадує неволю? Де написано цей вірш?
1 Сокорина — осокір.
Обкладинка збірки поезій Тараса Шевченка (видавництво «Веселка»). Художник Микола Компанець. 1985 р.
Теорія літератури
Лірика (від назви музичного інструмента — «ліра») — один із родів художньої літератури.
Твір «Зоре моя вечірняя» — ліричний. Таким текстам притаманні емоційність, схвильованість, особлива задушевність, невеликий обсяг і значна кількість художніх засобів: епітетів, метафор, порівнянь тощо. Ці поезії відтворюють думки, почуття, переживання авторів.
У ліриці є образ ліричного героя, якого не можна ототожнювати з автором. Інколи їхні позиції збігаються, а подеколи — ні. Тему ліричного твору іноді називають його мотивом. Наприклад, мотив любові до батьківщини, мотив туги за рідним краєм тощо.
Поміркуй і дай відповідь
1. Який настрій вірша?
2. Поміркуй і вислови припущення, у який період життя міг написати поет вірш «Зоре моя вечірняя...». Підтвердь припущення рядками з твору.
3. До кого на чужині звертається ліричний герой? Кому довіряє свої думки? Наведи приклади з твору.
4. Чому саме із зорею спілкується ліричний герой? А кому б ти довірив/довірила свої таємниці? Чому?
5. Що, на твою думку, переважає в цій поезії: опис природи чи змалювання внутрішнього стану ліричного героя?
6. Які засоби виразності автор використовує у творі? Випиши епітети, метафори та звертання.
7. Розглянь банкноту. Чому на ній зображено кобзаря? Які ще художні образи ти зауважив на купюрах?
8. Увідповідни образ твору та почуття, яке він символізує.
- 1 Зоря
- 2 Сонечко, веселка
- 3 Сокорина
- 4 Верба
- А Туга за Батьківщиною
- Б Україна
- В Могутність
- Г Самотність
- Д Спокій
9. Ознайомся з таблицею «Паспорт твору (вірш "Зоре моя вечірняя”)». Виконай завдання за покликанням https://cutt.ly/ZOVAbzx або QR-кодом.
10. Об’єднайтеся в групи. Відшукайте в інтернеті пісню «Зоре моя вечірняя» (муз. Якова Степового). Прослухайте її.
Чи вдалося виконавцям передати мотив вірша?
11. Домашнє завдання. Об’єднайтеся в групи й виконайте завдання:
1 група. Намалюйте картину до твору.
Які кольори переважають? Чому?
2 група. Змонтуйте відео за цією поезією.
Які об’єкти будуть рухомими? Чому?
Ознайомся з відомостями про письменника
Хоча системної шкільної освіти Тарас Шевченко замолоду не здобув, він став одним із найосвіченіших людей свого часу. Це потребувало неабияких зусиль і характеру. Поет розумів, що тільки освіта може вивести українців із тенет Російської імперії. Тому він закликав своїх земляків навчатися, думати, читати і пам’ятати, «чиїх батьків які діти».
УРИВОК «УЧІТЕСЬ, ЧИТАЙТЕ...»
ЯК ЛІРИЧНЕ ЗВЕРТАННЯ ДО НАЩАДКІВ
...Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь:
Чи можна ці виділені слова назвати афоризмом? Чому?
Що вони означають? Чому важливо навчатися?
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають,
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній
Веселого дому.
Худ. Катерина Штанко
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата —
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати,
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
І світ ясний, невечірній,
Тихо засіяє...
Обніміться ж, брати мої,
Молю вас, благаю!
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата —
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати,
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
Чи можна вважати, що образ заплаканої матері символізує Україну? Чому?
І світ ясний, невечірній,
Тихо засіяє...
Обніміться ж, брати мої,
Молю вас, благаю!
Поміркуй і дай відповідь
1. Кого має на увазі ліричний герой, коли звертається «брати мої...»?
2. Поміркуй, до якого об’єднання закликає ліричний герой? Чи важливо вміти об’єднуватися? Навіщо люди об’єднуються?
3. Які настанови дає автор у творі «Учітесь, читайте...». До чого закликає?
4. Які рядки повторюються у вірші? Як ви вважаєте, із якою метою? Чи перегукується цей заклик Шевченка із гаслом «Схід і Захід разом»?
5. Батько Тараса про свого сина казав: «Із його буде або щось добре, або велике ледащо». Наскільки ці слова стали пророчими? Поясни свою думку.
6. Ознайомся за https://cutt.ly/ZOVAbzx або QR-кодом з таблицею «Паспорт твору (уривок "Учітесь, читайте...”)». Виконай відповідні завдання.
7. Розглянь світлину. Що, на твою думку, символізують діти біля Кобзаря? Обґрунтуй свої міркування.
Пам’ятник молодому Тарасові Шевченку. Місто Вінниця. Скульптор Володимир Цісарик, архітектор Олександр Рекута
Скульптурну композицію створено за добровільні внески членів територіальної громади та за кошти благодійників.
Вінницький Тарас Шевченко вирізняється тим, що зображений молодим, тридцятип’ятирічним — саме таким, яким він був, гостюючи на Поділлі, коли працював у складі мистецької експедиції.
Тоді він мав намір відвідати своїх родичів. Дійшовши до села, Тарас виявив, що їх уже немає і, втомлений, присів відпочити. Незнайомцем одразу ж зацікавились діти.
Саме ця картина нині відображена в проєкті, де композицію триметрової скульптури створюють двоє маленьких дітей, які із захопленням слухають Тараса. Скульптуру виконано в бронзі й розташовано на великих гранітних брилах.
8. Чи є пам’ятник Кобзареві у твоєму селі/місті? Зроби селфі біля пам’ятника й придумай цікавий підпис, використовуючи рядки віршів Тараса Шевченка.
В Україні та світі є 1384 пам’ятники Кобзареві, з них 1256 — в Україні та 128 — за кордоном у 35 країнах. Це найбільша у світі кількість монументів, установлених діячеві культури. В Україні найбільше пам’ятників Тарасові Шевченку встановлено на Прикарпатті.
9. Як ви вважаєте, чому таку велику кількість пам’ятників споруджено саме Тарасові Шевченку?
10. Доведи або спростуй думку, що й сьогодні уривок «Учітесь, читайте...» є важливим і для нас — нащадків Тараса Шевченка. Використай для цього відповідний алгоритм, який наведено в Додатку 5.
11. Домашнє завдання. Розглянь на малюнках, як сучасна творча молодь уявляє Тараса Шевченка. А яким бачиш його ти? Відобрази своє уявлення словесно чи на власному рисунку.
Художниця Анастасія Рибіцька та художники Олександр Гріхов, Юрій Шаповал, Назар Дубів
Коментарі (0)