Сам не бачив, а що чув — і вам перекажу
- 18-01-2023, 01:07
- 320
5 Клас , Українська література 5 клас Чумарна, Пастушенко 2022
Сам не бачив, а що чув — і вам перекажу
Перекази і бувальщини — це історії з життя. Але переказами найчастіше називають історії, в яких мовиться про якихось значних реальних людей: народних героїв, козаків, видатних історичних діячів. Про них складають також легенди, в яких більше домислу, вигадки, фантастичних деталей. Перекази, як правило, зберігають деякі історичні відомості про події, а легенди здебільшого відображають казкові уявлення про явища природи.
Перекази про козаків любив записувати відомий український історик, дослідник Запорозької Січі Дмитро Яворницький. Саме в його записах збереглись народні перекази про неймовірну силу козаків.
ЧАРІВНЕ ДЗЕРКАЛО
Народний переказ
Запорожці — то народ вихватний, на всякі діла здатний. Інші такі були, що й грамоти не вчилися, а читати так добре читали, що й учений так не прочитає. Раз одного запорожця питають:
— Як ти навчився грамоти?
— А як!.. Спав я в хаті, стало мені душно. Я пішов під стіжок та й лежу. А тут летить пташка. Як дзьобне мене в лоба — так кров і побігла. І став я все знати, і книжки читати.
А сила яка в них була! Хоч у старого, хоч і в малого! Іде раз кошовий, аж дивиться — дитина семи літ заглядає на дзвіницю.
— Чого ти, мале, заглядаєш на дзвіницю?
— А я туди гармату зніс.
— Ти?!
— Я.
— А піди назад знеси!
Воно пішло та й знесло. От які тоді люди були! Тепер хоч десятеро коней запряжи, то не знесуть. А про старих запорожців — то вже й казати нічого!
Розповідали, що були серед козаків такі чаклуни-характерники, що їх і шабля не брала. І що мали вони чарівне дзеркало: от ворог десь причаївся у степу, а вони в те дзеркало заглянуть — і вже бачать, звідки ворожа сила суне та скільки у неї війська. Могли через те дзеркало навіть туману на ворога напустити: блукатиме довкола козацького табору, а через той туман не пройде.
Отакі-то були козаки-запорожці! На своїй землі їх ніхто не міг узяти. І слава їх не вмре — не поляже...
Юзеф Брандт. Привітання степу
Розвиваємо творчість
Розглянь картину відомого польського художника, який захоплювався історією українських козаків. Яку назву ти ще можеш дати цій картині? Спробуй декількома словами передати її настрій.
ПРИСЛІВ’Я про життєву мудрість і досвід
• Гарно того вчити, хто хоче все знати.
• Догана мудрого більше важить, ніж похвала дурного.
• І сила перед розумом никне!
• Кожна пригода — до мудрості дорога.
• Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить.
• Око бачить далеко, а розум ще далі.
• Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом!
• Учись змолоду — пригодиться на старість!
Сучасний козак у Холодному Яру
Підказки Вікі-Всезнайка
Цікавим історичним фактом є те, що українські козаки дісталися й до Америки. Так, Джон Сміт, засновник одного з перших поселень британців на американському континенті, брав участь у боротьбі з турками та татарами й потрапив у полон. Сміта з полону врятували запорозькі козаки, він гостював на Січі, звідки й повернувся до Англії. Потім запросив туди своїх рятівників. Саме в цей період англійці вирішили заснувати першу колонію на території Америки. Джон Сміт вирушив у цю подорож, прихопивши з собою декількох козаків, котрі виявили бажання подорожувати разом з ним. Саме так українці допомагали засновувати Америку.
Теорія літератури
Переказ — це усне народне оповідання про визначні події з життя народу та про героїв цих подій. У переказах часто наводяться достовірні факти. Оповідачі, переповідаючи один одному почуте про події чи про героїв, іноді додають щось від себе.
Розмірковуємо над прочитаним
1. Навіщо, на твою думку, українці переказували історії про неймовірні здібності козаків? Якими вони їх бачили?
2. У переказі згадується семиліток, наділений неабиякою силою. Пригадай українські народні казки, героями яких є діти-семилітки. Спробуй знайти інформацію про те, чому саме семилітки у всіх казках, переказах завжди особливі, уміють те, чого не можуть інші персонажі. У чому символіка числа 7? Скористайся інтернет-джерелами, запиши покликання на них.
3. Чому, на твою думку, у народних переказах і в художніх творах з’явився образ козака-характерника? Якими уміннями наділяв їх народ у своїх розповідях?
4. Що додавало сил козакам і робило їх такими сильними і невразливими? Як про це сказано у переказі?
5. З чим асоціюється у тебе чарівне дзеркало? Чи доводилося стикатися з цим образом в інших творах? Як ти гадаєш, мрію про що передає образ чарівного дзеркала?
6. Уяви, що тобі треба прочитати народний переказ зі сцени. Продемонструй, як ти це зробиш. Використовуй міміку, жести, модуляції голосу, темп мовлення.
Працюємо в групі
Розгляньте картину Юзефа Брандта «Привітання степу». Опишіть свої враження. Що особливо привернуло вашу увагу? Як ставиться до козаків автор картини? Які особливості їхнього характеру він відобразив на полотні? З чого ви зробили такий висновок? Представте результати своєї праці.
Розвиваємо творчість
Спробуй дібрати музику до картини Юзефа Брандта «Привітання степу». Яка музика із запропонованої твоїми товаришами тобі сподобалася найбільше?
Коментарі (0)