«Про правду і кривду» (Скорочено)
- 18-01-2023, 12:26
- 238
5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко 2018
ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ (Скорочено)
Казка
Жили колись-то два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати. Цей бідний брат умер. Зостався у нього син, і він жив теж бідно. І спитався раз він у свого дядька:
— А що, дядьку, як лучче жити: правдою чи неправдою?
— Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда.
— Ні, дядечку! Є правда — правдою лучче жити.
— Ходім на суд.
— Та чого ж ми таки підемо на суд? Лучче давайте підемо по дорозі і спитаємо чоловіка, якого зустрінемо; як скаже, так і буде. Ваша правда — уся моя худоба буде вам; моя правда — ваша худоба буде мені. Так спитаймо до трьох раз.
— Ну, добре.
І пішли вони дорогою. Ідуть, ідуть — зустрічається їм чоловік — із заробітків, чи що, йшов.
— Здоров, чоловіче добрий!
— Здорові!
— Скажи, будь ласкав, чоловіче, як тепер лучче жити: чи правдою, чи кривдою.
— Е-е-е!.. Добрі люди! Де тепер ви правду найшли? Нема тепер її ніде на світі. Лучче жити кривдою, аніж правдою.
— Ну, оце раз моя правда! — каже дядько.
А небіж і зажурився, що йому прийдеться віддавати всю свою худобу дядькові. Ідуть, ідуть — зустрічається їм пан. А небіж і каже:
— Ну, запитаємо ж цього пана. Цей уже всю правду розкаже: він грамотний і все знає.
— Ну, добре.
От порівнялися з паном і питають його:
— Скажіть, будьте ласкаві, паночку, як тепереньки лучче жити: чи правдою, чи кривдою.
— Е-е-е!.. Добрі люди! Де ви тепер найшли правду? Нема її ніде в світі; лучче жити кривдою, аніж правдою.
— Оце вже і вдруге моя правда! — сказав радісно дядько.
Небіж ще більше зажурився. Ідуть, ідуть — зустрічається їм піп. Небіж і каже:
— Ну, поспитаймося попа, цей уже правду скаже — на те він і духовний. Цей як уже скаже, то так і буде.
— Ну, добре!
Як порівнялися з попом, питають його:
— Скажіть, панотче, як тепер лучче жити: чи правдою, чи неправдою?
— Е-е-е!.. Добрі люди! Де ви теперечки знайшли правду? Її тепер і в світі нема: лучче жити кривдою, аніж правдою.
— Оце вже і втрете моя правда! — сказав радісно дядько.
1. Як дядько й небіж думали про те, яким чином треба жити? Прочитай виразно їхню розмову і прокоментуй її.
2. Якими словами можна замінити слова правда і кривда? Свою відповідь обґрунтуй.
3. Кого зустріли дядько з небожем і які відповіді отримали на свої запитання?
4. Які ознаки казки є в цій частині тексту? Наведи приклади.
5. Передбач, як могли розвиватися події після програшу небожа в суперечці. Прочитай продовження казки і перевір свої здогади.
Нічого робити небожеві: віддав багатому дядькові всю свою худобу, а сам зостався голий, босий і голодний. Тяжко прийшлось йому жити. [...] Ось одного разу пішов він у ліс. [...]
Аж тут вовк прибіг. Як уздрів його чоловік, кинувся мерщій на дерево. Зліз на дерево та й сидить. Коли прибігають три чорти, а трохи згодом і четвертий, їх ватаг. І питає він своїх слуг:
— Ти що сьогодні наробив?
— Е... я такого наробив, що там хоч що хай роблять, — не справлять. У такім-то селі, у пана, я поробив так, що ізроду довіку не вгатять греблі. А пан лупить своїх людей, як скажений: багато їх буде у нас.
— Добре ж ти зробив, та ще не так.
— А як же?
— Там посеред яру в лісі росте три дерева. Хто ті дерева зрубає та положить навхрест на греблю — вгатить.
— О!.. Хто ж то чув, хто ж то й знав, що це так треба зробити!
— Ну, а ти що зробив? — питає він другого.
— Е... я такого наробив, що багато буде людей у наших руках. У такому-то городі всю воду повисушував, так що тепер там ні краплі нема, а носять її за тридцять та за сорок верст. Багато там пропаде людей!
— Добре ти зробив, та ще не так, — каже ватаг.
— А як же?
— Як хто викопає той кущ малини, що росте посеред города, — буде вода на весь город.
— О!.. Хто ж то й чув, хто ж то й знав, що треба це зробити!
— Ну, а ти ж що зробив? — питає він третього.
— Е... я такого наробив, що хай там хоч що не роблять — нічого не подіють! У такім-то королевстві у короля одна дочка, та я й тій поробив так, що хай хоч як лікують, нічого не подіють, буде наша.
— Добре ти зробив, та ще не так.
— А як же?
— Хто відрубає глухого кутка та підкурить — така буде, як і перше.
— Хто ж то чув, хто ж то й знав, що це треба зробити!
А чоловік сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають. Як уже розлетілися чортяки, чоловік той і думає: «Може, це й правда, що вони казали? Піду до пана, може, й справді угачу греблю».
Пішов. Приходить до греблі, а там пан б’є та мучить людей, щоб мерщій угачували. Вони, бідні, аж піт з них ллється, роблять, а воно все нічого не помагає. А пан знай лютує. Приходить до нього цей правдивий чоловік та й каже:
— Е-е, пане! Б’єте ви людей, та ніякого з цього діла не буде. А що дасте мені — я вгачу?
— Дам я тобі сто карбованців і ще й на придачу цих пару коней з коляскою і з кучером (а там і коні панові стояли).
— Дайте ж мені людей шість чоловік та три підводи.
— Візьми.
Поїхали вони в ліс, зрубали ті три дерева та й поклали їх навхрест на греблі — так зараз і вгатили. Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером.
Тоді той чоловік і думає: «Дай поїду ще до того города, де води нема: може, й то правда; може, дам я їм води». Сів та й поїхав до того города. Не доїжджаючи до города кілька верст, зустрів він бабусю, що несла пару відер на коромислі.
— Що це ти, бабусю, несеш?
— Воду, синочку.
— Дай же й мені напитись.
— Е-е, синочку! Я ж її несу за тридцять верстов; а поки ще дійду додому, половину розхлюпаю; а сім’я у мене велика, пропаде без води.
— Я от приїду у ваш город, наділю водою всіх, і буде тієї води у вас довіку.
Вона йому дала напитись, а сама така радісна стала, та мерщій у город трюшком і розказала всім городянам, що їде такий чоловік, що води їм дасть. Городяни всі вийшли за город, назустріч тому чоловікові, з хлібом-сіллю і всякими подарунками. Як прийшов цей чоловік у город, найшов той кущ малини, що ріс посеред города, викопав його — і потекла вода відтіль по всьому городу. Городяни нагородили його і грішми, і усяким добром, так що він став тепер багатший від свого дядька. Далі й думає:
— Поїду ще в те королівство, де королева дочка нездорова, — може, вилікую її.
Як задумав, так і зробив. Приїхав туди, прийшов до королевих хоромів, а люди всі такі смутні, бігають та охають. Він і питає їх:
— Я чув, що у вашого короля дочка дуже нездорова. Хоч як її лікують, нічого не подіють; тільки я б її вилікував.
— Е, чоловіче, куди тобі! Заморські лікарі нічого не подіють, а ти й поготів!
— Усе ж скажіть королеві.
Вони сказали королеві. Король вийшов до нього та й каже:
— Якщо вилікуєш, нагороджу тебе так, що не буде багатшого од тебе у світі, ще й дочку свою віддам за тебе.
Пішов той чоловік, подивився на неї, а вона вже й кінчається. Він узяв, настругав глухого кутка, підкурив її — і вона одразу подужчала так, що днів за три і зовсім одужала, знов стала такою, як і перше.
Король і всі люди такі стали раді, що й не сказати. Король на радощах і каже тому чоловікові:
— За те, що вилікував ти мою дочку, я її віддам за тебе, та ще, як умру я, ти будеш королем на моїм місці.
Скоро й справді король помер, а на його місце став цей правдивий чоловік. Покоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець і посилає спитати короля, чи дозволить він йому поторгувати у його королівстві. Король звелів йому прийти до нього. Приходить купець. Король одразу пізнав свого дядька, але не показав йому й виду: побалакав та й одпустив його торгувати. А своїм людям заказав, щоб не відпускали його додому, а щоб, як буде збиратися він їхати, просили його до нього. Так і сталось. Приводять цього купця до короля, король і питає його:
— З якого ти королівства?
— З такого-то.
— Із якого города?
— З такого-то.
— Як прозиваєшся?
— Так-то.
Тут король і признався, що він його небіж — той, що безвісти пропав.
— Ну що, дядьку: ти казав, що кривдою лучче жити, ніж правдою: отже, ні! Ти тільки купець, а я король — правда кривду переважила!
— Як же це сталось?
Той і розказав йому все, що з ним діялось: як він хотів повіситись, як слухав, що чортяки говорили, все, все... А напослідок навалив він усякого добра два кораблі та й подарував дядькові, сказавши:
— Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром. А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що лучче жити правдою, аніж кривдою.
Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому. Як приїхав уже, стала його заздрість мучити: чого й він не король. Сумував, сумував він, а далі й думає:
— Піду і я в той самий ліс. Пішов у ліс на те саме місце, де колись був небіж. Де не взялися чортяки, схопили його та й почепили на найвищій гілці.
Поміркуй над прочитаним
1. У якій ситуації опинився небіж, коли програв дядькові? Уяви, які почуття він переживав. Які слова ти добереш, щоб його підтримати у скрутний час?
2. Як небіж дізнався про біди в королівстві? Як він скористався підслуханою розмовою?
3. Як учинки характеризують небожа? Як до нього поставилися люди? Знайди підтвердження своєї думки в тексті. А що про нього думаєш ти?
4. Хто в казці уособлює добро, а хто — зло? На чиєму боці в казці оповідач? Наведи приклади з казки, які підтверджують твою думку.
5. Прочитай слова небожа, якими утверджується думка, що справедливість завжди перемагає.
6. Які ознаки казки наявні у другій частині тексту? Назви їх.
Збагачуй своє мовлення
Розрізняй слова за значенням!
Яр — невелика продовгувата западина з крутими прямовисними схилами.
Балка — невелика продовгувата западина з пологими схилами в полі або у степу.
Западина — низьке місце, понижена місцевість порівняно з навколишнім рельєфом.
Уживай у своєму мовленні!
Синоніми:
Яр — переярок, приярок, яруга, крутояр, улоговина (з похилими схилами), байрак (порослий лісом, чагарником).
Балка — вибалок, видолинок, видолинка, виярок, лощина.
Западина — улоговина, падина, впадина, жолоб.
Будь уважним до слова
Гребля — споруда, що перегороджує річку. Синоніми: гатка, загата, гать.
Вгатити греблю — перегородити річку.
Ти — творча особистість
Уяви, що ти працюєш у театрі і залучений до гри у виставі. Разом із однокласниками розіграй у ролях казку «Про правду і кривду».
ТЕМА ТВОРУ
В основу будь-якого художнього твору покладено життєві враження автора. Певні реальні події дають письменникові поштовх до розмірковування над важливими проблемами, але він їх не «списує» з життя буквально. Силою художньої уяви автор перетворює свої враження й спостереження в художні образи, вигадує події, які з героями відбуватимуться. Так у художньому творі з’являється предмет зображення життєвого явища, або тема. Завдання письменника — творчо вивчити життєве явище, тобто художньо розкрити тему.
Наприклад, колективний автор народної казки «Про правду і кривду» спостерігав багато прикладів несправедливості в житті. Його симпатії були на боці бідних, але чесних людей. Щоб донести до слухачів/читачів думку, що треба жити чесно, колективний автор створив образи дядька й небожа, змалював їхні пригоди. Темою казки стало зображення пошуків небожем справедливості.
Отже, тема — це події, що зображуються у творі. Зазвичай формулювання теми твору починаємо зі слова зображення.
Приклади формулювання тем:
• зображення краси рідної природи;
• зображення згубного впливу грошей на людину;
• зображення боротьби героя за свої права;
• зображення дружби людини й тварини.
Коментарі (0)