Народні загадки
- 17-01-2023, 00:44
- 261
5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022
Народні загадки
Змалку ми всі активно пізнаємо світ. В ігровій формі освоюємо різні життєві ситуації. Розгадування загадок — теж цікава й корисна гра.
Загадки виникли в прадавні часи, коли ще вірили в духів і магію слова. Люди зазвичай уникали називати духів їхніми справжніми іменами, щоб не накликати ненароком лиха. Добирали натомість описові словесні формулювання, наприклад, «Той, що живе в лісі» (Дух лісу). Ці описові означення стали основою перших загадок.
Обкладинка збірки загадок «Реве віл на сто гір» (Валентина Мельниченко, 1988)
Магічна1 роль загадок з часом була втрачена, але загадки не забулися. У наш час вони мають переважно виховне та розважально-ігрове призначення. Загадки вчать мислити образно, нестандартно, розвивають допитливість, спостережливість, кмітливість.
1 Магічна — та, що стосується магії (від грец. — ворожба, чаклунство).
Що ж таке загадка? Це розповідний або питальний вислів, що потребує відгадування. Більшість загадок побудовано за принципом перенесення ознак одного предмета на інший на основі їхньої схожості. Щоб знайти відповідь на питання, поставлене в загадці, слід зіставити між собою різні життєві явища та виявити схожість між ними.
Наприклад, у загадці «Один баранець пасе тисячі овець» образами з господарського життя позначено місяць і зорі. Картина нічного неба, яка постає в нашій уяві, співвідноситься з конкретними життєвими реаліями, представленими в загадці. У часи, коли виникла ця загадка, подібне зіставлення (місяць — баранець, зорі — вівці) було поширеним, загадку легко відгадували.
Ілюстрації до загадок зі збірки «Народ скаже, як зав’яже» (Адель Гілевич, 1973)
Пам’ятаймо, що народні загадки відображають життя й побут певної епохи та середовища. Через це нам не завжди легко знайти відгадку, оскільки деякі слова й поняття в давніх народних загадках уже не настільки актуальні, застаріли або й зовсім вийшли з ужитку.
Загадка (від «гадати» — думати, вгадувати) — розповідний або питальний афористичний вислів, що передбачає пошук відгадки, розшифрування змісту. У прихованій формі загадки зображують одні явища й предмети через інші на основі їхньої спорідненості, подібності.
Загадки — це самостійні фольклорні твори, однак вони часто входять до складу народних казок із сюжетами про випробування героя. А за виховним змістом та афористичністю деякі загадки близькі до прислів’їв та приказок.
Ілюстрація до загадки зі збірки «Реве віл на сто гір» (Валентина Мельниченко, 1988)
Як уже згадані малі форми фольклору — прислів’я та приказки, — загадки відбивають культуру й духовні інтереси народу, розвиток знань. Тематика цих творів різноманітна: явища природи, рослинний і тваринний світ, людина, її життя, побут і праця — усе це знайшло відображення в загадках.
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
- 1. Що таке загадка?
- 2. Коли й чому виникли загадки?
- 3. Розкажіть, яку роль виконували загадки в давнину.
- 4. Як побудовані загадки?
- 5. Чому складно знайти відгадки на деякі народні загадки?
- 6. У яких інших фольклорних творах використовують загадки? Наведіть приклади.
- 7. Чим загадки подібні до прислів’їв та приказок?
- 8. Поміркуйте, чим відгадування загадок схоже на гру.
- 9. Що приваблює в загадках сучасних читачів? Поміркуйте, у яких сучасних життєвих ситуаціях можна використовувати загадки.
Читацький практикум
Загадки про природні явища
1. Прочитайте виразно загадки. Відгадайте їх. Скористайтеся відгадками й перевірте, чи знайшли ви правильну відповідь.
- 1. Голубий шатер увесь світ накрив.
- 2. Без рук, без ніг, тільки з рогами, а ходить попід небесами.
- 3. Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає.
- 4. Що то за гість, що темноту їсть?
- 5. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.
- 6. Що то за гість, що тепло їсть?
- 7. Білий як пір’їна, холодний як крижина.
- 8. Довго нема мене — все в’яне, а як прийду — знов оживає.
Відгадки: 1. Небо. 2. Місяць. 3. Сонце. 4. День. 5. Річка. 6. Мороз. 7. Сніг. 8. Дощ.
Ілюстрація до загадки зі збірки «Реве віл на сто гір» (Валентина Мельниченко, 1988)
2. Поміркуйте, що вам допомогло розгадати загадки. До яких загадок було складно знайти відгадку? Чому?
3. Поміркуйте, до яких загадок можна створити картинки-підказки. Які відгадки намалювати важче? Чому?
Шукаємо відповіді разом
4. Завдання для парної або групової роботи. Об’єднайтеся в групи і виконайте завдання. Розгляньте ілюстрації до загадок художниць Аделі Гілевич та Валентини Мельниченко1. Поміркуйте, що художниці намалювали: зашифровану відгадку чи засобами іншого мистецтва намагалися відтворити образи загадки. Доведіть свою думку. Міркуйте так: У загадці йдеться про ..., а відгадка до цієї загадки ... Художниця намалювала ... Отже, художниця відтворила ...
1 Більш детально розглянути всі ілюстрації ви можете в електронному додатку до підручника.
Коментарі (0)