Войти
Закрыть

Навіщо читати твори про минуле рідного краю?

5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

 

Розділ 3. Навіщо читати твори про минуле рідного краю?

Навчальний маршрут розділу

Завдання від Софії Мудрагелівни

У робочому зошиті накресли табличку ЗХД. Заповни її першу й другу колонки — дай відповіді на запитання, що ти знаєш із фольклорних і художніх текстів про минуле України і про що бажаєш дізнатися.

Пригадай, завдяки чому збереглася пам’ять про історичне минуле нашого народу.

Однією з найдавніших літературних та історичних пам’яток є літопис — запис подій за роками (літами) з метою зберегти пам’ять про найвизначніші події минулого для нащадків. Найдавніший літопис, що дійшов до наших днів, — «Повість минулих літ». Його уклав чернець Києво-Печерського монастиря Нестор.

Водночас у ньому, як і в інших літописах, зустрічаються елементи художньої творчості (перекази, бувальщини, оповіді, у яких реальність доповнена вигадкою), адже літописи створювали обдаровані, талановиті люди, імена яких часто невідомі.

Володимир Васнецов. Нестор Літописець. 1919

Це розповіді про їхніх сучасників, які прославили рідний край відвагою, героїзмом, жертовністю і любов’ю до Батьківщини або ж майстерністю у будівництві, ремеслах, мистецтві. Такі тексти були дуже відомими, і часто їх переповідали письменники наступних епох, щоб ще раз нагадати співвітчизникам про славні сторінки історії. Саме з такими оповіданнями ти познайомишся в цьому розділі.

Князь Володимир Великий увійшов в історію як хреститель Русі-України. Він був розбудовником держави, захисником руських земель. Прочитай уривок із «Повісті минулих літ», у якому зображено епізод боротьби русичів із половцями (cutt.ly/dOgT31g).

Софія Мудрагелівна консультує

В українській мові дієслово «оповідати» означає повідомляти щось, описувати, тобто передавати словами побачене, пережите. Друге значення цього дієслова — переказувати прочитане або почуте.

Від слова «оповідати» походить термін «оповідання», що означає невеликий розповідний твір про одну або кілька подій із життя героїв. Оповідання А. Лотоцького та Н. Королеви створені на основі історичних переказів про княжі часи, зокрема про князя Володимира Великого і народного богатиря-змієборця Кирила Кожум’яку.

Антін Лотоцький

МИХАЙЛО-СЕМИЛІТОК

Скорочено

Було це дуже давно. Ще як на наші землі набігав дикий кочовий народ — печеніги. Вони нищили й руйнували села та міста, а людей убивали або забирали у тяжку неволю. А панував тоді в нашому славному золотоверхому Києві князь Володимир. У князя був син Михайлик. Молоденький ще був князенко Михайлик, семиліток, але що за дитина була! Який славний стрілець був із нього! Було, ганяється конем (бо й на коні їздив, наче вродився на ньому), птаха на льоту з лука вцілить. Любив його батько і весь народ.

— Видно, що лицарська кров у нього, — говорили люди. І сталося тоді, що печеніги великою силою посунули на Вкраїну, підійшли під самісінький Київ і облягли його з усіх боків, як чорна хмара. Добуваються до Києва, б’ють таранами в мури. Ось-ось, думають, буде Київ наш. Та де там, мури стоять, як стояли, не подаються. Стріляють печеніги до міста, до киян, що стоять на мурах, та стріли не ранять киян, лише вертають і ранять самих печенігів.

«Що б це таке було? — думають печеніги, дивуються. — Досі ще жодне місто, хоч би й як сильно укріплене, не встояло перед нашими таранами. А тут б’ємо в мури вже більше як тиждень, а мури нітрохи не подаються: стріляємо — наші стріли не ранять ворогів, лише вертають і нас іще ранять!»

Кличуть ворожбитів. Питають. А ворожбити кажуть:

— Не здобути вам Києва ніколи! Там у князя Володимира є син — семиліток. Малий він іще, а вже великий і славний лицар із нього. Цей семиліток — душа народу, його сила. Щоби здобути місто, треба спершу забрати семилітка. Вбити його не можна, бо він — душа народу, а хіба ж можна душу, живу душу вбити? Можна її ув’язнити, поневолити темними силами, але вбити — ніколи...

— Що ж нам діяти? Радьте, кажіть!

— Є рада на це, — каже один ворожбит. — Пошліть до князя Володимира послів, нехай вам видасть князенка у заручники, а ви за те обіцяйте, буцімто відступите від облоги.

— А вони видадуть?

— Видадуть, — каже ворожбит. — Ні князь, ні народ несвідомі. Заплатіть мені добре, а я нашлю в місто чорних духів, і вони вмовлять народ. І кияни, несвідомі, хто цей семиліток, видадуть його! Раді будуть ще, що так легко позбудуться облоги.

Печеніги згодилися на раду ворожбита й вислали послів до київського князя. Приходять посли до князя, поклонилися та й кажуть:

— Прислав нас до тебе, князю, наш князь із заявою, що він зі своїм військом готов відступити від облоги Києва й вернути в свою землю, але за умови, що ти, князю, даси йому в заклад свого семилітнього сина.

— Михайлика?! — скрикнув князь і аж зірвався зі свойого престолу. — Ніколи!

Та тут йому в ухо нашіптує невидимий чорний дух:

— Дай, дай сина! Се ж тільки в заклад. Йому там добре буде.

Князь аж налякався, бо думав, що це йому самому така думка прийшла до голови. Замислився, вже хотів годитися, та почув за дверима голос Михайлика й опам’ятався — батьківська любов перемогла.

А чорний дух бачить, що так нічого не вдіє, і шепче йому:

— Сам не вирішуй! Спитай у віча, як віче вирішить.

І князь завагався, задумався. «Віче спитати? — думав він. — Чому зразу така думка не прийшла? Треба скликати віче. А як видадуть, що тоді?! Ні, народ любить його й не видасть ніколи!» — потішав він себе в гадці.

Каже послам:

— Я сам не можу рішитися, скличу віче. Як віче вирішить, так і буде.

І загудів вічевий дзвін, пішли окличники містом.

А князь сидить сумний-пресумний. Душа щось недобре віщує.

Думка за думкою лине, налітає...

Що діяти? Що почати? Аж тут убіг князенко Михайлик, підбіг до батька, обняв його за шию та й просить:

— Батеньку мій рідний, пусти мене за місто, хай виступлю до бою печенігів воювати, бо вже задовго стоять під Києвом та руйнують околиці й нас із міста не пускають.

А батько поцілував сина в чоло та й каже:

— Ой сину, сину! Не тобі ще на війну ходити, ти ще малий, несвідомий.

А Михайлик:

— Пусти, батьку, на воду утятко молоденьке, а попливе, як і стареньке. І мені не треба вчитися воювати, пусти мене, батьку.

Проситься князенко, а очі йому аж горять, аж палають жадобою бою. Та батько каже:

— Стривай, сину, надумаюся.

Аж тут сповістили князя, що вже весь народ на віче зібрався й нетерпляче жде князя. Вийшов князь, поклонився зібраному народові та промовив:

— Панове громадо! Лихо навістило нас! Печеніги облягли місто так, що нам і рушитися з міста нікуди. Правда, досі не вдалося їм здобути міста, але хто знає, як далі піде, — у них удвадцятеро більша сила. Печенізький князь прислав до мене послів із заявою, що він готов відступити у свою землю, аби лиш я дав у заклад свого семилітнього сина Михайлика.

Громада загула, зашуміла:

— Що? Михайлика? Михайлика? Ні, ми Михайлика не дамо від себе, годі!

Любили кияни Михайлика, бо хоч він ще й маленький був, а вже могли пізнати в ньому доброту і хоробрість. Уже тепер бачили вони в ньому свого майбутнього князя, що принесе славу Києву та Вкраїні. І зрадів князь, коли почув такі оклики серед киян.

Але чорні духи не дармували. Ось один став за плечима старшого сина князя Володимира Лихослава. Недобрий він був, лютий і хитрий, а при тому боягуз. Народ не любив його. Лихослав знав, що народ любить його брата Михайлика, й ненавидів малого, рад був його позбутися. Із сеї ненависті брата до брата скористався чорний дух і шептав йому:

— Намовляй киян, щоби вони згодилися на видачу Михайлика! Тоді ти будеш сам паном у всій Україні.

І виступив Лихослав, уклонився громаді та й каже:

— Панове громадо! Ворог наш сильний і вимагає від нас чималої січі. Тяжко мені й батькові відпускати Михайлика, але ж йому нічого лихого не станеться, а ми звільнимося від облоги і зможемо жити спокійно.

Народ заметушився. Тут і там почулися голоси, що годилися з думкою Лихослава. І коли князь запитав:

— Ну, що ж, панове громадо, дати Михайлика в заклад печенігам чи не дати? — велика більшість загула:

— Дати, дати! Нема іншої ради!

Князь мусив згодитися.

А малий Михайлик у час віча стояв при вікні та й чув усе. Чув, як брат Лихослав намовляв киян, щоби згодилися його видати, чув, як більшість народу згодилася.

Засмутився Михайлик. Та не тим, що кияни так легко згодилися його видати, бо він знав, що на це вплинули чорні духи, невидимі для народу, але видимі для нього. Потіхою, радістю було для нього, що все-таки знайшлася значна меншість, яка ніяк не хотіла погодитися. Але сумний був, бо народ ще несвідомий, кого він дає від себе, несвідомий того, що цим сам собі готує загибель.

Коли вже буде він свідомий себе, своєї сили?! Щоби його рятувати, треба йому, Михайликові, на якийсь час, а може, надовго, зникнути.

І він виступив перед громадою та й каже:

— Ой, кияне, кияне, панове громадо,

Погана ваша рада.

Якби ви розум мали.

Мене не видавали.

Поки світ світом,

Вороги Києва не достали.

А так прощавайте!

Сказав це Михайлик і звелів слугам привести собі коня. І в одній хвилі в коня виросли крила, а від Михайлика вдарила така ясність, що весь народ аж жахнувся із дива.

Проїхав Михайло-семиліток проміж народ, що з дива стояв, наче остовпілий, і приїхав під Золоті ворота. Вони були зачинені. Він узяв Золоті ворота на золоті стремена й вихором погнався між ворогів.

Кінь летів на крилах. Ворогів від виду ясного лицаря на крилатому коні охопив страх і переполох. А Михайлик гнався самою серединою ворожого табору. Що махне мечем по правий бік, — то ворог, як порубане дерево, паде; що махне мечем по лівий бік, — то ворог, як покошена трава, стелиться. І поки переїхав ворожий табір, усі печеніги покотом неживі лежали.

— Оце моя остання тепер прислуга тобі, мій рідний Києве! Не верну і я до тебе, аж поки весь народ не дійде свідомості, хто він, яка в нього сила. Прощай, Києве, прощай!..

Глянув ще востаннє Михайлик на золотоверхий Київ і зник. Поїхав далеко-далеко, за сьомі гори, за сьомі ріки. Там поставив Золоті ворота та й стереже їх до слушного часу. Сидить він там і ніколи не старіється, — усе такий, яким вийшов із Києва, молодий, семиліток. (cutt.ly/XTBIpQr)

Будь уважним/уважною до слова

Окличник — оповісник.

Віче — загальні збори громадян для розгляду громадських справ.

Січ, січа — поєдинок.

Стремено — сідельне спорядження, що допомагає вершникові сісти на коня і зберігати рівновагу під час їзди.

Поміркуй над прочитаним

  • 1. У робочому зошиті накресли «павутинку».
  • 2. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.
  • 3. Визнач тему та ідею твору.
  • 4. Визнач елементи фантастичного у творі. Чи можна його вважати казкою? Чому?
  • 5. Поясни, як ти розумієш слова Михайлика-семилітка: «Пусти, батьку, на воду утятко молоденьке, а попливе, як і стареньке».
  • 6. Чому ворожбити називають Михайлика «душею народу, його силою»?
  • 7. У робочому зошиті накресли та заповни таблицю за зразком. Зроби висновок, чи схожі були брати за вдачею. Усно поясни, чому саме так звали старшого сина князя Володимира.

  • 8. Назви сили добра та зла у творі. Які вороги страшніші — відверті чи приховані? Чому ти так думаєш?
  • 9. Чи ти згодний/згодна з думкою Михайлика-семилітка, що народ несвідомий? Як можна вплинути на людей, щоб вони не піддавалися негативу і мали чітку громадянську позицію?
  • 10. Поясни слова Михайла-семилітка, звернені до киян. Ти помітив/помітила, що вони мають віршовану форму. Чому? Про що це свідчить?

Домашнє завдання (на вибір)

  • 1. Напиши твір-мініатюру на тему: «Жертовність і героїзм у сучасному житті».
  • 2. На прикладі грошових одиниць Русі-України та сучасної України поясни, у чому полягає неперервність розвитку нашої держави. Знайди в мережі Інтернет інформацію про історичні місця, пов’язані з князем Володимиром Великим. Результати пошуків презентуй у класі.

Один із символів князя Володимира Великого — тризуб, який карбували під час його правління на монетах. У 1917 році тризуб став гербом Української Народної Республіки, а в 1991 році — України.

Монета часів правління Володимира Великого

Паперова купюра (2006-2021) та монета (2018 - донині) гривні України із зображенням князя Володимира та тризуба

Завдання від Софії Мудрагелівни

Пригадай українську народну казку «Кирило Кожум’яка» та уривок із «Повісті минулих літ». Перекажи їх зміст стисло (3-4 речення). Прочитай оповідання Н. Королевої «Кирило Кожум’яка».

Наталена Королева

КИРИЛО КОЖУМ’ЯКА

Скорочено

Тяжко журилися в цей день бояри, стоячи перед князем Володимиром. А він уже підписував грамоту про те, що згоджується видати злому дев’ятиголовому змієві свою доньку Гориславу-Людмилу. Бо спустошує змій усі землі довколишні, чорториї у Дніпрі своїм хвостом викручує, морить своєю отрутою людей. І погрожує знищити Київ, якщо князь не віддасть йому доньку.

Завтра, до сходу сонця, має піти княжа донька до змія на відкуп своєї землі.

Плаче в палатах княгиня Анна — мати князівни, але не може за доньку заступитися.

А Борислава не плаче. Свою няню Євпраксію такими словами заспокоює:

— Чи ж гадаєш, няню-голубко, що змій за милосердя Боже дужчий?..

І одягається в дорогі одежі, як до шлюбу.

Біда на Київ прийшла, ще й на князя на Володимира.

Раннім ранком заплакали дзвони Десятинної церкви. А з княжих палат, пишних, мармурових, сумно, з плачами та жалібними співами проводжали кияни князівну.

Лише няні Євпраксії серед люду нема. Немає старенької і серед бояринь.

Стрімким спуском, що за княжим двором від хреста Апостола Андрія починається, квапиться Євпраксія на Боричів узвіз, до малої хатини, в якій живе на весь Київ славний Кирило Кожум’яка.

На щастя, Кирило був удома — дванадцять шкур м’яв своїми сильними руками богатир. Як почув, що трапилося, — кинув шкури і пішов зі змієм битися. Ухопив жмут ременів і пішов на берег Дніпра. Висунув голови змій із води та й питає глузливо:

— Миритися чи битися?

Сам не ворушиться. Лише кінець хвоста, як кіт сердитий, звиває-скручує.

— Де вже з тобою, з поганцем, миритись? Битись іду!

Але змій аж сичить від сміху.

— Лінощі розморили мене. Бач, день ясний який... Тільки лежати та грітися!

— Я тебе підведу!

— Чи ж подужаєш? Ліпші за тебе були...

Та як ухопив Кирило за шкуру лускату. Мне в руках ті шкури, як волові. Скочив змій. Спінив хвилі хвостом. Високим стовпом угору воду метнув. Усі дев’ять голів на Кирила намірює, вогнем дихає, отрутою кидає.

Дмухнув раз на Кирила, вдруге — а богатир відхилив вогонь. Реве змій від люті й гніву.

А з гори вже співи наближаються, — ведуть князівну.

Кирило сирицю вхопив, «у три ремені» міцно скручену.

Розмахнувся вільною рукою. І накинув на всі дев’ять голів. Та й затягнув петлю. Аж гад очі вирячив. І впав у воду.

Вихопив ніж Кожум’яка і зняв зі змія шкуру.

Підійшов тут князь Володимир із усім людом київським, дякує Кирилові й пропонує йому руку своєї доньки.

Низенько Кирило князеві вклоняється.

— Не карай, ясний князю, за слово зухвале! Але ж князівну ніяково мені за жінку мати!

Показує руки мозолясті:

— Де ж князівні таку руку подати! І з ганьби-упокорення смертю загинула б донька твоя, коли б довелося їй кулешу варити, мені одежу випрати...

— Не потребуватиме! — всміхається Володимир. — Віднині-бо боярином ти станеш...

— Бояр маєш, княже, й без мене безліч! А Кирила Кожум’яку — одного. Ким був — тим лишуся, ясний володарю. Коли ж княжою ласкою слугу свого обдаруєш, прошу милості цієї: щоб оселя моя Кожум’яками прозивалася. Щоб рід мій про те пам’ятав, з якого кореня вийшов... й чим лишиться навік — хоч би й як ласка княжа його обдаровувала.

Петро Андрусів. Кирило Кожум’яка. 1971

Будь уважним/уважною до слова

Чорторий — глибока яма на річці, в якій утворюється вир.

Лускатий — укритий лускою.

Сириця — міцна та еластична шкіра, оброблена особливим способом.

Куліш — страва української кухні, яку готують із кукурудзяного борошна.

Поміркуй над прочитаним

1. У робочому зошиті накресли «павутинку».

2. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.

3. Порівняй зміст уривку літопису «Повість минулих літ» та оповідання Н. Королевої «Кирило Кожум’яка». Символом чого виступає образ змія в оповіданні?

4. Мешканцем якого міста був Кирило Кожум’яка: Переяслава, Чернігова, Києва чи Новгорода? Спираючись на текст твору, обґрунтуй свою відповідь.

5. Визнач тему та ідею твору. Поміркуй, що розкриває заголовок — тему чи ідею.

6. Завдяки чому Кирило Кожум’яка переміг змія?

7. Як ти розумієш слова Кирила Кожум’яки: «Щоб рід мій про те пам’ятав, з якого кореня вийшов»?

8. Поміркуй, чому змій розмовляє з Кирилом Кожум’якою глузливо. Знайди у тексті одне речення, яке підтверджує твою думку.

9. Опиши ілюстрацію до казки «Кирило Кожум’яка».

10. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», яка характеризуватиме Кирила Кожум’яку.

11. У робочому зошиті накресли таблицю. Зазнач у ній спільні ознаки творів А. Лотоцького та Н. Королеви за таким планом:

  • а) час і місце дії;
  • б) герої;
  • в) як порушено проблему добра і зла;
  • г) фантастичні елементи, магічні числа.

12. Знайди в мережі Інтернет, чи є в Києві місцевість/вулиця, яку називають Кожум’яки. Про що це свідчить?

13. Якими словами найкраще описати цю історію: серйозна і сумна, героїчна і повчальна чи таємнича і смішна? Чому ти вибрав/вибрала цю пару слів?

14. Поміркуй, чому в деяких творах Кирила Кожум’яку іменують Микитою. Про яку ознаку народної творчості це свідчить?

15. Порівняй давноминулі часи й сучасність. Чи можемо ми стверджувати, що в наш час дев’ятиголовий змій не загрожує Україні? Свою думку обґрунтуй. Чи є нині в нас Кирили Кожум’яки?

Ти — творча особистість

Напиши продовження оповідання Н. Королеви «Яким ти бачиш майбутнє Кирила Кожум’яки?»

Твої літературні проєкти

1. Знайди в мережі Інтернет «Історію України для дітей» А. Лотоцького. Визнач у ній легенди. Яка з них тобі найбільше сподобалася? Презентуй її своїм однокласникам/однокласницям. Переглянь відео, на якому зафільмовані Змієві вали (cutt.ly/7TBPDH2). Їх зводили в X — на початку XI століття на території сучасної Київщини, Житомирщини, Черкащини, Чернігівщини і Полтавщини. Добери інформацію про ці укріплювальні споруди, підготуй презентацію та виголоси повідомлення на уроці. Не забудь поєднати історичні факти з прочитаними літературними творами.

Софія Мудрагелівна нагадує

У розділі про народну творчість ти познайомився/ познайомилася з визначенням терміна «легенда», і, я переконана, пам’ятаєш, що легенда може бути фольклорною або літературною, тобто опрацьованою письменником/письменницею. В історичній легенді, як і в народній, також зустрічаються фантастичні події, але основна оповідь — про конкретний історичний час, про реальних людей, які своїми небуденними вчинками запали в народну пам’ять.

Домашнє завдання (на вибір)

1. Поміркуй, у чому виявляється лицарське благородство княжого сина Михайлика-семилітка та богатиря з народу Кирила Кожум’яки. Підготуй повідомлення для обговорення в соціальних мережах.

2. Запиши в робочий зошит 2-4 прислів’я і приказки про лицарську честь. Чи сьогодні серед нас є люди лицарської честі? Хто вони?

3. Переглянь повнометражний анімаційний фільм «Микита Кожум’яка» (cutt.ly/ZTBIGAh). Порівняй його з однойменним оповіданням Н. Королевої за такими ознаками:

  • а) місце і час дії;
  • б) головний герой, його вчинки;
  • в) фінал твору.

4. Узагальни спостереження: у робочому зошиті накресли два кола за зразком на с. 35. На перетині напиши, що спільне між героями творів А. Лотоцького та Н. Королевої, а в колах — відмінне.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду