Літературні казки. Леся Українка (1871-1913) «Лелія»
- 19-01-2023, 00:02
- 267
5 Клас , Українська література 5 клас Яценко, Пахаренко 2022
Леся Українка
Ти вже знаєш, що в народних і літературних казках головними героями/героїнями можуть бути і реальні люди, наділені надзвичайними здібностями, і тварини, і фантастичні істоти.
У казці, з якою ти зараз ознайомишся, діють незвичайні персонажі. Хто вони? Здогадайся, прочитавши заголовок твору. Свої передбачення оформи у вигляді «хмари слів»: намалюй або ж скористайся цифровим сервісом Word It Out тощо.
Чи правильними були твої передбачення, дізнаєшся, коли прочитаєш дивовижну і зворушливу казку Лесі Українки «Лелія».
Лелія
(Скорочено)
У невеличкій кімнаті лежить на ліжку слабий хлопчик. Лежить він, не спить, дивиться, широко розкривши оченята, на вікно, заслонене хустиною: хустина не зовсім заслонила вікно, збоку трохи видко шибку й видко, як падає смужка блакитного світла аж додолу...
— Павлусю, куди ти так дивишся? — спитала мама хлопчика, бо то ж мама сиділа й гляділа свого слабого синка.
— Та я дивлюся на ту смужку. Мамо, звідки вона? З чого вона? — сказав хлопчик.
— То місяць так світить, Павлусю, то світло, а заслонити вікно, то й не буде смужки. Може, заслонити? — сказала мама.
— Ні, не треба, — так гарно.
— Не дивись, Павлусю, краще засни, — ти ж слабенький, тобі треба заснути.
— Мамочко, я ще не хочу спати, мені так гаряче... Я не буду спати, краще ти мені казочку розкажи.
Поміркуй!
• Розкажи, яка картина постає перед читачем/читачкою із перших рядків казки.
• Який настрій у Павлуся? Із яким проханням він звертається до мами?
• Яку казку хоче послухати хворий хлопчик? Як ти думаєш, чому саме про ельфів?
• Якою ти уявляєш Лелію?
— Яку ж тобі, моя дитино, казочку розказати?
— А от ти колись мені розказувала про тих маленьких діточок, що живуть у квітах, вони звуться ельфи: ти казала, що в кожній квіточці живе маленький ельф або ельфа, що вони щоночі виходять з квіток і грають, танцюють, співають. Мамо, а яка найстарша ельфа?
— Вона, Павлусю, зветься Лелія, бо живе у самій найкращій лелії в світі. В якій квітці ельф живе, то так і зветься, як та квітка.
— Мамочко, голубочко, — почав просити Павлусь, — розкажи мені що-небудь про тих ельфів, я так люблю, як ти про них розказуєш.
— Ні, Павлусю, вже пізно ті казки казати, нехай-но завтра вдень, а то тепер спати пора. Се казка довга, все одно не скінчу, то ти все будеш думати про неї та й до світу не заснеш. От краще я заслоню від тебе свічку, то ти собі спатимеш, а завтра встанеш здоровеньким, будемо тоді й казки казати і все гаразд буде. Спи, моє любе хлоп’ятко!
Л. Іванова. Ілюстрація до казки «Лелія»
Далі Павлусь почав знову дивитись на ту ясну смужку, що падала з вікна. Він все думав про мамині казки:
«Яка то шкода, що мама не хотіла казати мені казки. Тепер так нудно. Коли там ще я засну... А яка та Лелія? Чи така маленька, як усі ельфи? Мама каже, що ельфи такі, як метелички маленькі... Яка тая Лелія?» Павлусь дивився на смужку і все думав, думав, довго так...
І от здалося йому, що смужка та почала тремтіти, мовби хто заслонив її тінню. Павлусь підвівся трохи, глянув, — коли бачить, аж проти нього стоїть якась постать, немов людська. Він спершу злякався трохи, потім же бачить, що то щось зовсім не страшне, таке маленьке, немов якась дівчинка малесенька; от він і нічого, перестав боятися. Дивився на ту дівчинку, а вона така гарнесенька: очиці ясні, кучері довгі, сріблясті, сама в білій, прозорій шаті, на голівці малесенька золота корона, ще й крильцята має хороші та барвисті, як у метелика, так і міняться різними барвами, немов тая веселка. В рученятах у дівчинки довге стебло, квітка білої лелії, і пахне вона на всю хату. Павлусь глянув на дівчинку і зараз якось пізнав, що це Лелія, — а він же так хотів її побачити.
— Ти Лелія? — спитав він у дівчинки.
— Так, я Лелія. Я чула, як ти про мене розпитував, от я й прийшла до тебе. Ти радий?
— Радий, дуже радий! — покликав Павлусь і простяг до неї обидві руки.
Лелія усміхнулась, та так любо, аж в хаті ясніше стало і місячна смужка порожевіла.
— Може, ти хочеш зо мною куди полетіти? — спитала у Павлуся Лелія.
— Як же я полечу? Хіба в мене є такі крила, як у тебе? — сказав Павлусь. Я не вмію літати.
— Ну то я тебе візьму на руки.
— Ти, — ти ж така маленька, а я більший від тебе, я тяжкий.
— То нічого, — сказала Лелія і знову усміхнулась, потім торкнула Павлуся квіткою своєю, і раптом Павлусь почув, як він сам зробився квіткою, тільки не лелією, а рожевим маком. От Лелія взяла його в ручку, притулила до себе і швиденько вилетіла з хати в садок.
— Понесу ж тебе он у той панський садок, що то на горі: там ростуть мої сестри, лелії, може, вони нам що цікавого розкажуть.
Поміркуй!
• Виразно прочитай опис зовнішності Лелії. Чи такими були твої уявлення про неї?
• Чи сподобалось тобі, як письменниця змалювала у казці Лелію? Прокоментуй свою думку Порівняй опис зовнішності Лелії із її зображенням на ілюстраціях до казки української художниці Лариси Іванової.
• Як ти думаєш, куди помандрує Павлусь зі своєю чарівною супутницею?
І Лелія знялась угору, швидко, швидко полинула, далі спустилась у панський великий сад. В саду стояв пишний палац, у деяких вікнах в палаці було світло: видно, пани ще не спали. Але в саду не було нікого. Лелія стала просто в квітнику, а там же то лелій білих — сила. Тихо-тихо так стоять і не хитаються.
— Ото сплять, — гукнула до них Лелія, — і не чують, що ми коло них. А вставайте лишень, ви, — і Лелія торкнула їх своєю квіткою.
Раптом всі лелії захитались і заговорили, з кожної квітки виглянуло бліденьке личко ельфика.
— Вибачай, сестрице, — забриніли вони, — якби ти знала, як ми пізно поснули.
— А чого ви пізно засипляєте? Хто ж вам спати не дає? — гнівно Лелія спитала.
— Ох, нам же нема спокою ні вдень, ні вночі. Ох, бідні ми квіти!
— Що вам таке? Чого ви бідкаєтесь?
— Та де ж нам не бідкатись! Удень нас полють, руками займають, листя обривають, а часом і віку збавляють, гострим ножем стинають, несуть нас у велику хату, у панську палату, поставлять у воду, гублять нашу вроду. Ох, сестрице, скільки нас погинуло, любий світ покинуло... От було недавно свято, — скільки ж нас було потято!
— Бідні, бідні мої сестриці, — мовила журливо Лелія, і в очах слізоньки заблисли. — Що ж, мої любі, за те маєте вигоду, глядять вас, жалують, втішаються вами, поки ви в садочку — життя ваше красне.
— Ой, не красне воно, не красне, — життя наше нещасне. Скільки в садочку стояли, щастя-долі не знали...
Замовкли бідні лелії і низько посхиляли свої білі головоньки.
Коли се одчинилися в палаці великі скляні двері, і вийшла молода панна, убрана в хорошу білу сукню.
Вона сіла на ґанку і якось неохоче дивилася на той садок, залитий місячним сяйвом.
Л. Іванова. Ілюстрація до казки «Лелія»
— Ах, як голова болить, — мовила вона сама до себе, — навіть по ночах спати не можу! А се все з нудів, я знаю. Де ж таки! Гину тут на безлюдді, в селі. Сиди цілий день, як заклята, нема з ким і слова мовити. Правда, увечері гості приїздять, але то такі гості!.. Вони вже мені обридли. Та мені тут все обридло: і садок, і сей дім, і квітки. Все у нас таке нецікаве, от хоч би й сі квітки. Хто ж видав, насадити таку силу сих лелій, та ще й білих! Якби хоч лелії які цікавіші — рожеві чи пасаті, а то... Вже білі лелії можна знайти у кожному міщанському, та навіть у хлопському садку. А пахнуть як, аж в голові морочиться, жодної делікатності нема в тих квітках. Піду звідси, а то ще гірше голова розболиться! — І панна пішла знов у палац, причинивши з досадою двері.
Лелії так стало шкода своїх погордованих1 сестриць.
1 Погордувати — поставитися до когось зневажливо, презирливо.
— Шкода мені вас, дуже шкода, — мовила вона до них, — та що робити, коли я не маю сили перенести вас звідси куди-інде.
Лелія пройшла стиха біля всіх лелій, журливо дивлячись на них, коло крайнього кущика вона спинилась.
— А де ж моя сестра наймолодша? — спитала, показуючи на порожнє місце скраю.
На відповідь лелії знову забриніли:
— Немає сестриці, немає — в іншому садочку процвітає. Віддала сестрицю нашу панна: випросила дівчина Мар’яна, за щиру свою роботу влітку випросила щонайменшу квітку. Немає сестриці, немає, — в іншому садочку процвітає.
Поміркуй!
• Які чарівні перетворення відбулися із Павлусем?
• Який настрій у білих лелій у чудовому панському садку?
• Чи помічає красу лелій молода панна? Зачитай її монолог. Про які риси її характеру свідчать ці висловлювання?
• Як ти думаєш, чи побачать Павлусь із Лелією веселіше життя в місті? Поясни свою думку
— Треба буде її відвідати, як там вона в іншому садочку мається, — мовила Лелія і хотіла ще про щось розпитати, але Павлусь попросив летіти далі. Сказав, що йому тут невесело, — лелії засмутили своїми розповідями.
— Ну, то полинемо у велике місто, там, може, щось веселіше побачимо.
Л. Іванова. Ілюстрація до казки «Лелія»
Лелія знялась вгору, і в одну мить Павлусь побачив велике місто, широкі вулиці, блискуче світло, розкішні крамниці, а на вулицях, — що того люду! Люди метушаться, — ті сюди, ті туди, аж в очах миготить! Павлусь і Лелія тихо полинули понад юрбою і придивлялись до крамниць, там-бо у вікнах було виставлено багато всякого дива, там і ляльки, там і цяцьки, там і ласощі різні, і золоті оздоби, і сукні коштовні, і книжки з малюнками... та де! Всього ані списати, ні переказати, що там було!
Лелія спинилась біля одної дуже великої крамниці, там в освіченому вікні стояло багато квітів. Хороші то були квіти! Яких тільки там не було, — всякі були, які лиш є на світі!
Павлусь аж руками сплеснув:
— Ох, які ж красні квітки. Я таких ще й не бачив.
— А от я тобі покажу, коли хочеш, де їх роблять, — і Лелія знялася вгору з Павлусем, аж на четвертий поверх тої ж таки самої кам’яниці.
Павлусь глянув, бачить, — якась кімната з голими стінами, брудними, серед хати довгий стіл, нічим не накритий, а на столі купа різних шматок, дротів, бавовни, ниток, стоять слоїки з клеєм, в них повстромлювані квачики, в мисочках розпроваджені фарби різні, позолота, і всього того так багато, всюди такий нелад! За столом, на лавках, сидять дівчата, убрані по-міському, але надто вбого, запнуті брудними хвартушками; кожна дівчина має ножички і багато маленьких щипців, колодочок, лещаток; перед кожною дівчиною лежить купа отого шмаття та дріб’язку.
Л. Іванова. Ілюстрація до казки «Лелія»
Одні дівчата витискають гострою машинкою листя та пелюсточки, другі вправляють дроти в те листя, треті фарбують, четверті крохмалять, завивають та розправляють, п’яті роблять серединки з бавовни та ниток, а останні вже клеять пелюсточки докупи і роблять з них квітку, востаннє підмальовують, поправляють, закручують — і квітка готова.
Аби робота йшла хутко, аби їм більше зробити, бо яка робота, така й плата! Та якби ж так, а то плата ще й менша від роботи. А он біля дівчат походжає найстарша робітниця, вона наставлена, щоб глядіти, аби хто чого не зіпсував чи не вкрав, аби робота йшла сквапно та справно, — треба статкувати.
В кінці стола дві дівчини, схилившись над роботою, стиха розмовляють, бо найстарша далеко, не почує.
— Ой, серце Катрусю, — говорить одна, вправляючи дріт в зелений листок, — ой, як мені хочеться їсти, просто аж руки трясуться!
Тож-то від самісінького ранку нічого не їла! Прийшла я сьогодні пізно на роботу, — і сама не знаю, як се я так спізнилась! Та от, мене не пустили обідати, та ще й кажуть, що не заплатять за сей день нічого. Нащо, мовляв, спізнюєшся! Ой, біда, та й годі...
— Ой, Леліє, — скрикнув він, — неси мене звідси, я не хочу тут бути. Тут погано, бридко, страшно. Лелія миттю спустилась на землю.
— Ну добре, додому, то й додому, а от тільки я ще хотіла би полинути до своєї молодшої сестриці, що росте у селянки в садочку, — як-то вона там мається!
Лелія полинула швидко, швидко. Павлусь бачив, як миготіло світло по вулицях міських у нього під ногами, як поспішалась та метушилась юрба людей... Хвилиночка — мить — і вже зникло місто. Здається, хутко летіли, однак Павлусь побачив, що вже день займається і світло рожеве ранньої зорі бореться з блакитним світлом місяця. Лелія тихо спускається додолу біля якоїсь маленької, низенької похилої хатинки. А се ж хатина знайомої дівчини Мар’яни, — Павлусь зараз пізнав. Се ж його рідне село, а дівчина — їх сусідка.
Павлусь не раз у неї бував. Он і грядочка з квітками — така малесенька, а чого там тільки нема: і чорнобривці, і тоя, і любисток, і рута, й канупер, і м’ята кучерява, ще й повної рожі кущик невеличкий, та все те барвінком хрещатим обплетено.
Посередині росте біла лелія.
Видко, що господиня за лелію дбає, — обполола чистенько, ще й прутиками обтикала для захисту. А лелія ж то розцвілася, — напрочуд!
Онде ж і господиня сама, вона походжає поміж квітками, Мар’яна-дівчина, а за нею ходить її братик, білоголовий хлопчина, і носить збан1 з водою, Мар’яна показує йому, де поливати, а він поливає. Могла би вона й сама теє зробити, та знає, яка то утіха для малого брата, коли вона дозволить йому помагати.
1 Збан (діалектне) — джбан. Глекоподібний глиняний, дерев’яний або металевий посуд для води, молока, квасу. Має округлу у нижній частині форму і циліндричний верх, може мати ручку-вушко (такі посудини найчастіше називають глеками).
— Слухай, Івасю, — озвалася Мар’яна до брата, — ти ж добре полий оцю білу квітку. Вона зветься лелія — знаєш? Її треба добре поливати, бо вона недавно пересаджена, то треба, щоби прийнялась. Та тільки ти помалу, щоби не зломив часом. Або дай, краще я сама поллю!
— Ото ж то, — втішно сказала Мар’яна, — отже слухай, Івасику, я от зараз піду на роботу, як поснідаємо, а ти тут наглядай, щоби кури в квітках не греблися та щоби хлопці часом не зламали моєї лелії. Будеш глядіти?
— Буду.
— Ну, то добре ж, як будеш глядіти, то я тобі яке пуделочко1 або цукру від панів принесу, а як не глядітимеш, то буду гніватися на тебе, бо ти знаєш, яка то квітка! Як цю зломлять, то де я другу дістану?
1 Пуделочко (діалектне) — коробочка.
— Добре, добре, буду глядіти. Мар’яна з братом, розмовляючи, пішли в хату снідати. Тоді Лелія з Павлусем приступили до білої лелії.
— Здорова, люба сестрице Леліє, — забриніла вона, вгледівши їх, — де ти літала, де ти бувала? Чи моїх сестричок не видала?
— Видала, видала і про тебе розпитала.
— Як же вони маються, мої сестриці, мої любі жалібниці? Чи згадують про сестру молоденьку, про лелію біленьку?
— Згадують, згадують, щодня плачуть по тобі.
Поміркуй!
• Зверни увагу на кольори ілюстрацій до казки. Чому саме ці відтінки кольорів використовує художниця?
— Нехай же не плачуть, нехай не ридають, тільки нехай добрим словом спогадають. Я ж тут маю таку вигоду, як ще не мала зроду. Що мені в дівчини краще, ніж у княгині, мені в цій квітниці краще, ніж цариці, — красую, пишаю, лишенька не знаю! Моя люба Мар’яночка краща мені, як сестричка, — як на неї подивлюся, мов до сонечка всміхнуся. А дівчинонька Мар’яна щовечора і щорана мене підливає, поле, доглядає. Ще сонце не сходить, а вже моя господиня з хати виходить. Вийде, моє серце, ухопить відерце, біжить до криниці, набере водиці, щоби було чим поливати квіточки в квітниці. Як нас поливає, то кожного ранку співає веснянку:
А в тому саду чисто, метяно,
ще й хрещатим барвіночком
дрібно плетяно.
Бринить голосочок, як срібний дзвіночок, по садочку лунає, та вже й соловейко, що співа раненько, так співати не здолає. Пісня до роботи додає охоти, а Мар’яні вдень не до гуляння, — на роботі з ранку до смеркання.
На чужому полі ніжки натомила, на чужій роботі ручки натрудила, на чужих городах цілий день полола, бур’яном колючим руки поколола. Ой то ж натомилась, як прийшла додому, то аж похилилась. Стала приступать їй до серця досада...
Глянула на мене: «Ти ж моя відрада! Ой, ти ж моя мила, лелієчко біла, як же цвітеш пишно, як я подивлюся, так мені з тебе втішно! Я ж то тебе, квіточко мила, за свою працю заслужила, на свою долю посадила, — рости ж, леліє, розкішна, красна, щоб була моя доленька щасна».
Поміркуй!
• Назви персонажів казки, які з’являються в селянському садочку.
• Яку вдачу має Мар’яна? Обґрунтуй свою думку цитатами з тексту казки.
• Як почувається молодша сестриця Лелії в садку Мар’яни? Які слова казки підтверджують твою думку?
• Прочитай опис селянського садочка. Яке враження він справив на тебе? Назви квіти, що ростуть у ньому. Чи доводилося тобі бачити такі квіти? Якщо ні, то знайди інформацію про них у довідкових джерелах. Поділися своїми враженнями про ці квіти.
Лелія слухала та всміхалася радісно, так-то вже вона раділа, що її сестриця така щаслива і така мила своїй господині.
Приступила вона до сестри, торкнула її своєю квіткою, що мала в руках, і промовила:
— Рости ж, леліє, розкішна, красна, щоби була доля щасна!
Л. Іванова. Ілюстрація до казки «Лелія»
Раптом та молоденька лелія виросла висока, висока, квітки на ній дивно розцвіталися і спалахнули світлом сріблясто-рожевим, на листі засвітилася діамантова роса і різними барвами замиготіла, заграла і зникла.
Павлусь глянув, аж він у своїй кімнатці, лежить на ліжку.
— Леліє! — скрикнув він. — Я ще не хочу додому, я хочу знову у той садочок, неси мене!
Лелія стояла перед ним рожева, мов хмарка на сході сонця.
— Ні, любий, — мовила, — нехай іншим разом, на сей раз досить, мені ніколи, ще маю багато роботи. Он вже день. Прощай, будь здоров!
Лелія торкнула квіткою, потім нахилилася, поцілувала, кивнула голівкою і зникла. Павлусь простяг до неї руки, хотів голосно гукнути і... прокинувся.
Поміркуй!
• Який настрій переповнює Павлуся у фіналі казки?
• Чи змінюється його фізичний стан? Чи залишає його хвороба? Свою думку обґрунтуй словами з тексту
• Чому з Павлусем, як ти гадаєш, відбулися такі дивовижні зміни?
Дивиться, аж сонячний теплий промінь падає просто йому в очі, а над ним стоїть його мама і цілує його в чоло, промовляючи:
— А ти вже встав, прокинувся! Моя люба дитино! Ну, як же маєшся?
— Добре! — відповів Павлусь, обнімаючи її, — зовсім добре... А знаєш, мамочко, який мені гарний сон приснився? Мені снилася Лелія.
Ти вже вмієш визначати роль діалогів у розкритті характеру головних героїв/героїнь. Знайди в тексті казки діалоги Павлуся з іншими дійовими особами (персонажами). Зроби висновок про те, яку лексику вживає Павлусь у спілкуванні.
Мовна скарбничка
Пригадай, що таке прикметник. Яке значення мають прикметники в мові? Знайди у тексті казки «Лелія» прикметники, за допомогою яких Леся Українка передає красу квітів. Продовж синонімічний ряд прикметників, якими можна схарактеризувати Лелію: біла, запашна, красива...
Ти вже знаєш, що Леся Українка — українська поетеса. Пригадай, які її вірші тобі відомі з початкової школи. Поділися своїми враженнями про її поезію.
Тепер ти матимеш можливість поглибити свої знання про життя та творчість цієї талановитої письменниці.
Літературознавчий клуб
Леся Українка
Леся Українка (справжнє ім’я — Лариса Косач-Квітка) (1871-1913) народилася на Волині в аристократичній родині, у якій шанували українські народні традиції. Через слабке здоров’я дівчинка навчалася вдома до п’ятого класу. Вона мала неабиякі здібності до наук. Навчилася читати в 4 роки, їй легко давалися іноземні мови, у 5 років почала писати п’єси, а у 9 — написала свій перший вірш «Надія». Пізніше майбутня письменниця захопилася східною культурою і навіть уклала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів».
У дитинстві Леся Українка була дуже тихою і скромною, найбільше дружила зі своїм старшим на два роки братиком Михайлом, їх навіть називали спільним іменем «Мишолосія».
Уже в молодому віці Леся стала відомою у всій Україні письменницею. Її перу належать поезії, прозові й драматичні твори, статті.
Леся Українка завжди цікавилася усною народною творчістю, записувала та наспівувала для аудіозаписів українські народні пісні та думи. Саме фольклор став основою для казок Лесі Українки, серед яких «Лелія». В основу цієї казки покладено чарівний сон-подорож. У своїй оповіді письменниця поєднала елементи фантастичних казок і реальні деталі панського та селянського побуту.
Дійові особи (персонажі), майстерно створені Лесею Українкою, вирізняються зовнішністю (портрет), характерами, долею. Читач/читачка не може залишитися байдужим до хворого хлопчика Павлуся, який прагне знайти втіху бодай у матусиній розповіді про чарівних ельфів.
Літературознавчий словничок
Дійові особи (персонажі) — художні образи людей або тварин, чарівних істот, які діють у творі.
Портрет — зображення зовнішності персонажа (людини або чарівної істоти чи тварини), що дає уявлення про його характер, авторське ставлення до нього.
Леся Українка поєднала казку з реалістичною розповіддю про життя, в якому є і смуток, і хвороби, і виснажлива праця.
Поміркуй!
• Скористайся QR-кодом і прослухай ще раз казку «Лелія» і виконай такі завдання:
- Простеж, який настрій у Павлуся на початку казки, під час відвідування панського садочка, у місті, у селі. Чи змінюється він? Чому?
- Поміркуй, чому молода панна нудьгує і навіть дратується серед живих квітів, які вражають своєю красою та ароматом.
- Опиши почуття, що викликали в тебе рядки твору, у яких зворушливо розповідається про дівчат, які тяжко працюють, виготовляючи штучні квіти.
- Хто із дійових осіб (персонажів) казки викликав/викликала у тебе найбільшу прихильність? Чому? Зачитай портрет цього персонажа. Чи вплинув опис зовнішності персонажа на твоє ставлення до нього?
- Чи побачили герої і героїні твору щасливе життя у садочку Мар’яни? Поясни свою думку.
Мовна скарбничка
Як ти вважаєш, що людині потрібно для щастя? Поділися своїми роздумами на цю тему. Своє висловлювання побудуй, вживаючи такі фрази: Я вважаю... . На мою думку... . Тому що... . Наприклад... . Отже... .
У колі мистецтв
«Квіти, як і люди — живі, у них є душа!», — говорила видатна українська художниця середини XX століття Катерина Білокур. Мисткині вдалося досягти неабиякої майстерності в зображенні квітів, передати фарбами на полотні всю свою любов до цих чудових створінь природи. Квіти на її полотнах немов оживають. Здається, від них віє теплом, ніжністю, неймовірною м’якістю. Картинами Катерини Білокур захоплюються у всьому світі!
Поміркуй
• Розглянь картину К. Білокур «Квіти за тином». Поділися враженнями про цей твір із однокласниками/однокласницями.
• Знайди в тексті казки «Лелія» опис грядочки з квітками Мар’яни. Чи нагадує тобі опис цих квітів зображення на картині художниці? Чим саме?
• Зверни увагу на виразність білого кольору в тексті казки та на полотні.
К. Білокур. Квіти за тином
Читай і досліджуй!
Ти, напевно, помітила/помітив, що у казці «Лелія» Леся Українка описує багато квітів.
Самостійно або разом із однокласниками/однокласницями підготуй «Словничок назв українських квітів». Для цього випиши назви квітів із казки, знайди їх опис в інформаційних інтернет-джерелах і, використовуючи світлини (бажано з власної фотоколекції), підготуй цікаву презентацію свого дослідження.
Підсумуй!
• Яке враження на тебе справила літературна казка Лесі Українки «Лелія»? Що нового про її авторку тобі вдалося дізнатися?
• Доведи, що «Лелія» Лесі Українки — це літературна казка.
• Про які чарівні перетворення йшлося в цьому творі?
• Дай визначення поняттю «дійові особи» («персонажі»). Назви дійових осіб казки Лесі Українки «Лелія».
• Під час якої подорожі Павлусь із Лелією побачили щасливих людей? Чому?
• Поясни, що таке портрет. Наведи приклади портретних зображень із казки «Лелія».
• Що спільного та відмінного між зображенням людей і чарівних істот у літературі та в образотворчому мистецтві?
• Що найбільше запам’яталося з казки? Назви яких квітів ти тепер знаєш?
• Що із прочитаної казки залишилося для тебе нез’ясованим?
• Як ти оцінюєш свої знання літературної казки «Лелія» Лесі Українки після виконання завдань підручника?
Читацьке дозвілля
Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.
Коментарі (0)