Войти
Закрыть

Ігор Калинець (нар. 1939 року)

8 Клас , Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)

 

Ігор Калинець

(нар. 1939 року)

Ігор Миронович Калинець — поет і прозаїк, народився 9 липня 1939 року в місті Ходорів на Львівщині.

Після закінчення 1956 року середньої школи вступив на філологічний факультет Львівського університету. Закінчивши університет, працював у Львівському обласному державному архіві, у Львівській науковій бібліотеці імені Василя Стефаника. З 1987 року брав участь у виданні журналу «Євшан-зілля», згодом став його редактором.

Творчий доробок Ігоря Калинця становить 17 поетичних збірок, які згруповано в два цикли: «Пробуджена муза» (9 збірок) і «Невольнича муза» (8 збірок).

Ігор Миронович пише також вірші для дітей. Він видав кілька дитячих книжок, які розійшлися не лише в Україні, а й у Казахстані, Канаді, США, Аргентині.

1977 року Ігоря Калинця нагороджено Премією імені Івана Франка в Чикаго (США), 1992-го — Премією імені Василя Стуса, а за книжку вибраних поезій «Тринадцять аналогій» удостоєний Національної премії України імені Тараса Шевченка.

Ігор Миронович живе і працює у Львові.

  • 1. Де навчався Ігор Калинець?
  • 2. Розкажи про творчий доробок Ігоря Калинця.

Стежечка

Ходім зі мною, стежечко.

Обережно,

не зачепися за камінець,

переступи соломку

і під спориш не ховайся, —

все одно бачу.

А там,

за городом,

ого як ти виросла!

Сама біжиш,

через струмок перескакуєш,

батіжком по пилюці цвьохаєш,

за суницею збочуєш,

топчеш горох при дорозі.

Коли б глянути, стежко,

он з тої гори на всенький світ!

Тільки не поспішай:

така верчена ти,

як дзиґа.

Але ж світ красний —

голова крутиться...

  • 1. Читай вірш лагідно, дотримуйся інтонації.
  • 2. Чому поет так лагідно звертається до стежечки? Які ласкаві слова він використовує?
  • 3. Що мріє автор побачити за допомогою стежечки?
  • 4. Яка стежечка у твоєму житті? Що ти мрієш побачити за допомогою стежечки життя?

Блискавка

Живе собі королева —

королева темряви.

Кортить їй зазирнути

у дзеркало —

а темно.

Зблисне

на мить світлом —

зазирне:

— Хто на світі найгарніший?

— Ви, Ваша темність, —

відкаже дзеркало

похапцем.

Заспокоїться королева

на часину.

Сказано,

писана красуня.

  • 1. Читай вірш уважно, дотримуйся граматичних пауз.
  • 2. Кого мав на увазі автор, зображуючи блискавку як королеву темряви?
  • 3. Яка роль дзеркала?

Веселка

Надягла веселка

стрічок-стрічок,

як у свято.

Взяла коромисло

і пішла до річки.

Дорогою перестрів її

князенко соняшник

із золотим черевичком

у руці.

Поміряла веселка —

якраз на ніжку!

От вони й побралися.

  • 1. Читай вірш лагідно, звертай увагу на розділові знаки.
  • 2. Кого зобразив автор у образах веселки й соняшника?
  • 3. Якою зображено веселку?
  • 4. Чому соняшника названо князенком? Що він подарував веселці?
  • 5. Подумай, яку казку нагадує тобі цей вірш. Пригадай і розкажи цю казку.
  • 6. Чи є в тебе хтось, кому ти симпатизуєш? Як проявляється ваша дружба, симпатія?
  • 7. Вивчи вірш напам’ять.

Криничка

Сплю глибоко-глибоко.

А ще глибше —

мати моя підземна.

Я їй про зорі розповідаю

а вона —

про коріння дуба.

Я їй про хмаринку,

а вона студеним молоком

мене поїть.

Я їй про метелика, а вона

з водяного царства

русалку приводить.

А оце весняна калина

не хоче забрати

з мене свою подобу.

Тільки сонце

п’є та п’є

калинову воду

через золоті соломинки.

  • 1. Читай вірш у різному темпі: повільно, швидко, дотримуйся розділових знаків.
  • 2. Читай уважно вірш мовчки.
  • 3. Що є матір’ю кринички? Хто живить її водичкою?
  • 4. Що розповідає криничка матері? Чому? А ти ділишся своїми радощами й негараздами з матір’ю? Про кого чи про що ти їй розповідаєш?
  • 5. Про що підземна матір розповідає криничці?
  • 6. Яке дерево росте біля кринички? Які дерева часто садять біля криниць, води?
  • 7. Намалюй те, про що розповідає криничка своїй підземній матері.

Дим

Втік дим від вогнища,

просто у синіх джинсах,

розпатланий,

та й подався у мандри.

Тільки спечену картоплину

прихопив.

По дорозі місто.

Сів у трамвай —

принюхується.

Зітхнула кондуктор:

— Осінь мені запахла.

Залоскотало водієві в носі —

повернув трамвай

і гайнув у гай.

«Я не в той трамвай сів», —

подумав дим

і через вікно

вистрибнув.

  • 1. Читай вірш, чітко вимовляючи слова, дотримуйся інтонації.
  • 2. Яку пору року описано у вірші?
  • 3. Чому дим у синіх джинсах втік від вогнища?
  • 4. Чому дим прихопив із собою спечену картоплину? У яку пору року печуть на вогнищі картоплю?
  • 5. Чому кондуктору в трамваї запахло осінню?
  • 6. Чому водій трамвая повернув у гай? Як змінився гай восени?
  • 7. Чому дим вистрибнув із трамвая? Куди дим хотів поїхати і яким трамваєм?
  • 8. Складіть у класі текст описового характеру на тему: «Осінь настала». Використовуйте слова з вірша.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація