Ігор Калинець (нар. 1939 року)
- 31-12-2022, 16:06
- 317
8 Клас , Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)
Ігор Калинець
(нар. 1939 року)
Ігор Миронович Калинець — поет і прозаїк, народився 9 липня 1939 року в місті Ходорів на Львівщині.
Після закінчення 1956 року середньої школи вступив на філологічний факультет Львівського університету. Закінчивши університет, працював у Львівському обласному державному архіві, у Львівській науковій бібліотеці імені Василя Стефаника. З 1987 року брав участь у виданні журналу «Євшан-зілля», згодом став його редактором.
Творчий доробок Ігоря Калинця становить 17 поетичних збірок, які згруповано в два цикли: «Пробуджена муза» (9 збірок) і «Невольнича муза» (8 збірок).
Ігор Миронович пише також вірші для дітей. Він видав кілька дитячих книжок, які розійшлися не лише в Україні, а й у Казахстані, Канаді, США, Аргентині.
1977 року Ігоря Калинця нагороджено Премією імені Івана Франка в Чикаго (США), 1992-го — Премією імені Василя Стуса, а за книжку вибраних поезій «Тринадцять аналогій» удостоєний Національної премії України імені Тараса Шевченка.
Ігор Миронович живе і працює у Львові.
- 1. Де навчався Ігор Калинець?
- 2. Розкажи про творчий доробок Ігоря Калинця.
Стежечка
Ходім зі мною, стежечко.
Обережно,
не зачепися за камінець,
переступи соломку
і під спориш не ховайся, —
все одно бачу.
А там,
за городом,
ого як ти виросла!
Сама біжиш,
через струмок перескакуєш,
батіжком по пилюці цвьохаєш,
за суницею збочуєш,
топчеш горох при дорозі.
Коли б глянути, стежко,
он з тої гори на всенький світ!
Тільки не поспішай:
така верчена ти,
як дзиґа.
Але ж світ красний —
голова крутиться...
- 1. Читай вірш лагідно, дотримуйся інтонації.
- 2. Чому поет так лагідно звертається до стежечки? Які ласкаві слова він використовує?
- 3. Що мріє автор побачити за допомогою стежечки?
- 4. Яка стежечка у твоєму житті? Що ти мрієш побачити за допомогою стежечки життя?
Блискавка
Живе собі королева —
королева темряви.
Кортить їй зазирнути
у дзеркало —
а темно.
Зблисне
на мить світлом —
зазирне:
— Хто на світі найгарніший?
— Ви, Ваша темність, —
відкаже дзеркало
похапцем.
Заспокоїться королева
на часину.
Сказано,
писана красуня.
- 1. Читай вірш уважно, дотримуйся граматичних пауз.
- 2. Кого мав на увазі автор, зображуючи блискавку як королеву темряви?
- 3. Яка роль дзеркала?
Веселка
Надягла веселка
стрічок-стрічок,
як у свято.
Взяла коромисло
і пішла до річки.
Дорогою перестрів її
князенко соняшник
із золотим черевичком
у руці.
Поміряла веселка —
якраз на ніжку!
От вони й побралися.
- 1. Читай вірш лагідно, звертай увагу на розділові знаки.
- 2. Кого зобразив автор у образах веселки й соняшника?
- 3. Якою зображено веселку?
- 4. Чому соняшника названо князенком? Що він подарував веселці?
- 5. Подумай, яку казку нагадує тобі цей вірш. Пригадай і розкажи цю казку.
- 6. Чи є в тебе хтось, кому ти симпатизуєш? Як проявляється ваша дружба, симпатія?
- 7. Вивчи вірш напам’ять.
Криничка
Сплю глибоко-глибоко.
А ще глибше —
мати моя підземна.
Я їй про зорі розповідаю
а вона —
про коріння дуба.
Я їй про хмаринку,
а вона студеним молоком
мене поїть.
Я їй про метелика, а вона
з водяного царства
русалку приводить.
А оце весняна калина
не хоче забрати
з мене свою подобу.
Тільки сонце
п’є та п’є
калинову воду
через золоті соломинки.
- 1. Читай вірш у різному темпі: повільно, швидко, дотримуйся розділових знаків.
- 2. Читай уважно вірш мовчки.
- 3. Що є матір’ю кринички? Хто живить її водичкою?
- 4. Що розповідає криничка матері? Чому? А ти ділишся своїми радощами й негараздами з матір’ю? Про кого чи про що ти їй розповідаєш?
- 5. Про що підземна матір розповідає криничці?
- 6. Яке дерево росте біля кринички? Які дерева часто садять біля криниць, води?
- 7. Намалюй те, про що розповідає криничка своїй підземній матері.
Дим
Втік дим від вогнища,
просто у синіх джинсах,
розпатланий,
та й подався у мандри.
Тільки спечену картоплину
прихопив.
По дорозі місто.
Сів у трамвай —
принюхується.
Зітхнула кондуктор:
— Осінь мені запахла.
Залоскотало водієві в носі —
повернув трамвай
і гайнув у гай.
«Я не в той трамвай сів», —
подумав дим
і через вікно
вистрибнув.
- 1. Читай вірш, чітко вимовляючи слова, дотримуйся інтонації.
- 2. Яку пору року описано у вірші?
- 3. Чому дим у синіх джинсах втік від вогнища?
- 4. Чому дим прихопив із собою спечену картоплину? У яку пору року печуть на вогнищі картоплю?
- 5. Чому кондуктору в трамваї запахло осінню?
- 6. Чому водій трамвая повернув у гай? Як змінився гай восени?
- 7. Чому дим вистрибнув із трамвая? Куди дим хотів поїхати і яким трамваєм?
- 8. Складіть у класі текст описового характеру на тему: «Осінь настала». Використовуйте слова з вірша.
Коментарі (0)