Перевірте себе наприкінці навчального року
- 5-01-2023, 13:47
- 470
8 Клас , Українська література 8 клас Коваленко (повторне видання) 2022
Перевірте себе наприкінці навчального року
Що ж, дорогі шанувальники/шанувальниці та знавці художнього слова, от і збіг навчальний рік. Протягом нього ви прочитали багато літературних творів, пізнали нові «секрети» читацької майстерності. Настав час перевірити, наскільки плідно ви працювали.
Виконайте завдання та запишіть відповіді в робочий зошит. За запропонованими вчителем/учителькою ключами перевірте правильність своїх відповідей. Сподіваємося, усі вони будуть бездоганні. Якщо ж у якомусь із завдань ви помилилися, поверніться до відповідного матеріалу в підручнику й повторіть його. Пам’ятаймо, що помилка — це не вирок, а лише сигнал про те, якому матеріалу необхідно додатково приділити увагу.
1. Упізнайте письменника/письменницю за фактами з біографії. Запишіть його/її прізвище, ім’я, по батькові, літературний псевдонім (якщо є):
- А представник старовинного дворянського роду, мати письменниця;
- Б академік мистецтва, поет, художник, більшість свого життя був у неволі;
- В його фільм визнано одним із п’яти світових кіношедеврів, започаткував в українській літературі жанр кіноповісті;
- Г його називали сонцепоклонником, на «літературних суботах» відкривав нові таланти;
- Д четверо представників родини були відомими театральними діячами, увів нові теми й героїв у свої драматичні твори.
2. Визначте літературний твір за трьома деталями/епізодами, укажіть його автора:
- А вовк у плавнях; дівчина зовні набирає подобу парубка; річка, човен, смерть;
- Б прикмети: скала, копил, кам’яна фігура; у прізвищі героя можна зберігати гроші; гроші — папір;
- В багатство героя — весь світ; завойовницька війна; герой гине у в’язниці;
- Г болючі удари батога; білий, що добровільно стає сірим; втеча й повернення.
3. Пригадайте назви літературних творів, поєднавши частини лівої і правої колонок. Відповідь запишіть за зразком: 1 А, 2 Б тощо.
1. Ой три
2. Давня
3. Ніч
4. За Сибіром
5. Шпага
6. Мій ангел
7. Зажурилась
8. Бачиш:
А між трав зелених
Б Україна
В сонце сходить
Г Славка Беркути
Д такий маленький
Е перед боєм
Є шляхи широкії
Ж весна
4. Кожен із текстів двох віршів, що ви вивчали, за допомогою комп’ютера були перекладені на чотири різні мови, після чого знову перекладені на українську. Чи зможете ви упізнати ці твори? Запишіть їх назви й прізвища авторів. Визначте мотив твору.
А Навколо літають квіти, ламається вітер
Пелюстки сумні в синій тиші.
Гордо їде по пустельних садах
Осінь жовтокоса на лихому коні.
У холодну відстань без жалю за влітку
синьоокі осінні драйви навмання.
Повсюдно зів’ялі копита.
золоті копита чорного коня.
Навколо літають квіти, ламається вітер
Пелюстки сумні та розкидані.
Скрізь виглядає послух мовчки,
і біла береза застигає під вікном.
Б На склі вікна застигле відлуння різних думок
Перед вікном дерева уві сні ...
З-під снігу — легке відчуття їхньої весняної мрії,
Вітер сприймає шуми з гілок —
Він намагається скласти з неї зимову сонату.
Слухай ... ти можеш побачити мерехтіння та переповнення твого кольороспалаху.
Ця краса пронизує істоту наскрізь,
Я хочу повідомити, що білокрилі думки-промені течуть до вас.
5. Запишіть приклади пейзажної лірики, укажіть автора/авторку.
6. Заповніть таблицю. Запишіть назви творів і їхніх авторів у відповідну колонку (не менше п’яти, КРІМ ДРАМИ).
7. Виконайте аналіз одного з вивчених поетичних творів.
8. Проаналізуйте образ улюбленого літературного героя художнього твору, вивченого у 8-му класі.
Літературний навігатор
«ПАСПОРТ» НАРОДНОЇ ПІСНІ
1. Рід.
2. Жанр.
3. Тема (мотив).
4. Ідея.
5. Образ ліричного героя, його почуття й переживання, ставлення до подій.
6. Головний герой (якщо є), його характеристика.
7. Художні засоби.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ
1. Назва твору і його автор.
2. Рік написання та видання.
3. Історія написання (видання) твору (у разі потреби).
4. Назва збірки, складовою якої є вірш.
5. Кому присвячено твір.
6. Наявність епіграфа, його значення.
7. Жанр твору, належність до різновиду ліричних творів за тематичною ознакою.
8. Життєва ситуація, яка ймовірно могла викликати ліричне переживання.
9. Ліричний сюжет, конфлікт почуттів, відтворений у вірші.
10. Провідний мотив (почуття, переживання, настрій, відтворені в поетичному творі).
11. Якщо поезія подієво-розповідна, можна виділити, що дало поштовх до початку оповіді, розвиток, кульмінацію ліричного сюжету.
12. Характеристика образу ліричного героя. Почуття, виражені ліричним героєм вірша; почуття, які викликає вірш у читача.
13. Мовні засоби, які сприяють емоційному наснаженню твору (лексика, тропи), їх роль у творі. Поетичний синтаксис (риторичні запитання, звертання, вигуки, повтори, антитези, їх художні функції).
14. Версифікація твору (рими, віршовий розмір), її роль у розкритті провідного мотиву.
15. Музичне життя твору (за наявності).
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН АНАЛІЗУ ДРАМАТИЧНОГО ТВОРУ
1. Назва твору і його автор.
2. Рік написання та видання.
3. Життєва основа, задум, історія написання (видання) твору.
4. Тема, ідея, проблеми, порушені в ньому, пояснення назви твору.
5. Композиція твору. Система дійових осіб, їх місце й роль у розвитку драматичної дії та розв’язанні конфлікту. Головні й другорядні дійові особи.
6. Елементи сюжету (експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка). Основний конфлікт і його зміст, етапи розвитку конфлікту у творі, тип конфлікту (зовнішній, внутрішній, їх взаємодія). Характер розв'язки: комічна, трагічна, драматична, трагікомічна.
7. Аналіз окремих дій, сцен, епізодів твору.
8. Характеристика головних персонажів (поведінка, самохарактеристика, характеристика іншими героями, манери поведінки, мова героя, авторські ремарки, що дають уявлення про нього тощо).
9. Жанрова своєрідність твору (трагедія, комедія, драма).
10. Вираження авторської позиції (ремарки, діалоги, вибір імен, лірична атмосфера тощо).
11. Проблема інтерпретацій і сценічна історія драматичного твору.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН АНАЛІЗУ ПРОЗОВОГО ТВОРУ
1. Назва твору і його автор.
2. Рік написання та видання.
3. Епіграф, його значення.
4. Кому присвячено твір.
5. Життєва основа, задум, історія написання (видання) твору. Конкретно-історичний контекст у період створення художнього твору.
6. Тематика, ідейний зміст, проблеми, порушені у творі, пояснення вибору автором назви твору. З’ясувати авторське ставлення до теми, ідеї твору.
7. Особливості жанру твору.
8. Організація твору як художнього цілого:
- а) композиція: поділ на частини, розділи, їх значення; наявність прологу та епілогу, їхня роль у творі; наявні позасюжетні елементи та їх роль у творі;
- б) сюжет як складова композиції, його елементи (експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка). Основний конфлікт і його зміст, етапи розвитку конфлікту у творі.
9. Система образів.
10. Мова твору.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН АНАЛІЗУ ОБРАЗУ ГЕРОЯ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ
При аналізі образу героя в художньому творі необхідно звернути увагу на те, які типові явища життя відбилися в художньому образі, виявити індивідуальні риси, властиві йому, та розкрити своєрідність створеного автором образу.
1. Умови, соціальне середовище, у якому живе й діє персонаж. Ситуація, у якій він опиняється.
2. Основні прийоми створення образу-персонажа:
- а) портретна характеристика героя (часто висловлює авторське ставлення);
- б) характеристика героя через його дії та вчинки (у системі сюжету);
- в) психологічний аналіз (відтворення внутрішнього світу героя: почуттів, думок, спонукань, руху внутрішнього життя героя та його почуттів);
- г) авторська характеристика;
- д) характеристика героя іншими дійовими особами;
- е) використання художніх деталей.
3. Висновки про роль персонажа в розкритті ідейного змісту твору, висловлення власного ставлення до нього.
Коментарі (0)