Войти
Закрыть

Пісні Марусі Чурай

8 Клас , Українська література 8 клас Борзенко, Лобусова (повторне видання) 2021

 

Пісні Марусі Чурай

Цікавим і своєрідним явищем українського фольклору є пісні літературного походження. Складені талановитими митцями, вони зазнали змін і з часом стали народними.

До найдавніших пісень літературного походження належать твори, які народна пам’ять приписує легендарній українській поетесі Марусі Чурай. На жаль, не збереглося певних документальних свідчень, які б підтверджували, що Маруся Чурай існувала насправді. Можливо, це лише узагальнений образ, створений народною фантазією.

Вважається, що Маруся Чурай є авторкою близько двадцятьох пісень, серед яких такі відомі твори, як «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю».

Опрацьовуємо прочитане

1. Поясніть, які твори називають піснями літературного походження.

2. Як деякі авторські пісні ставали народними?

3. Поміркуйте, як у вигляді схеми можна представити перетворення літературної пісні на народну. Запропонуйте свій варіант схеми.

4. Письменник Михайло Стельмах писав: «Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду — вічність, бо велика любов і велика творчість — невмирущі». Інтерпретуйте наведену цитату й визначте риси поезії Марусі Чурай, які, на думку письменника М. Стельмаха, приваблюють читачів різних поколінь.

5. В електронному додатку до підручника знайдіть і перегляньте скрайбінг «Маруся Чурай». Що зацікавило вас у легенді про співачку з народу? Яку відповідь на запитання, що пролунало у фіналі розповіді, ви запропонували б? Обговоріть його з однокласниками та однокласницями.

ЗАКОХАНА ПОЕТЕСА

Маруся народилась у Полтаві в сім’ї козацького старшини Гордія Чурая, як припускають, у середині третього десятиліття XVII століття. Батько дівчини брав участь у боротьбі з польськими загарбниками, потрапив у полон і був страчений.

Маруся складала тексти й мелодії пісень, виконувала власні твори й підкорила полтавців гарним голосом і поетичним обдаруванням. Дівчина вражала всіх як зовнішньою, так і внутрішньою, душевною красою і, звісно, дуже подобалась місцевим парубкам.

У похід. Проводи козаків (Микола Пимоненко, 1902)

Найбільше Маруся припала до серця хороброму козакові Івану Іскрі, однак сама дівчина вподобала іншого — козака Полтавського полку Григорія Бобренка. Але мати хлопця противилася його стосункам із Марусею, бо знайшла синові іншу пару — дівчину із заможної родини Галю Вишняківну.

У 1848 році, коли Полтавський полк вирушав на війну, Маруся мусила розлучитися зі своїм коханим. Напевно, саме тоді вона склала пісню «Засвіт встали козаченьки», у якій відтворила емоції, пережиті під час прощання з милим. У пісні дівчина, парубок та його мати постають у драматичний момент розставання.

Читацький практикум

  • Прочитайте твір. Виконайте завдання.

Засвіт встали козаченьки

Засвіт1 встали козаченьки

В похід з полуночі,

Заплакала Марусенька

Свої ясні очі.

Не плач, не плач, Марусенько,

Не плач, не журися

Та за свого миленького

Богу помолися.

Стоїть місяць над горою,

Та сонця немає,

Мати сина в доріженьку

Сльозно проводжає.

— Прощай, милий мій синочку,

Та не забувайся,

За чотири неділеньки

Додому вертайся!

— Ой рад би я, матусенько,

Скоріше вернуться,

Та щось кінь мій вороненький

В воротях спіткнувся.

Ой бог знає, коли вернусь,

У яку годину.

Прийми ж мою Марусеньку,

Як рідну дитину.

Прийми її, матусенько, —

Всі у Божій волі!

Бо хто знає, чи жив вернусь,

Чи ляжу у полі?»

«Ой рада б я Марусеньку

За рідну прийняти,

Та чи буде ж вона мене,

Сину, шанувати?»

«Ой не плачте, не журітесь,

В тугу не вдавайтесь:

Заграв мій кінь вороненький,

Назад сподівайтесь!»

1 Засвіт — до світанку.

Сприймаємо, аналізуємо, інтерпретуємо художній твір

1. Яке враження справила на вас пісня «Засвіт встали козаченьки»?

2. Який настрій створюють перші рядки пісні? Куди вирушають козаки?

3. Схарактеризуйте почуття дівчини, яка розлучається з коханим.

4. Про що просить козак свою матір під час прощання?

5. Як мати козака ставиться до дівчини?

6. На які народні прикмети звертає увагу парубок? Поміркуйте, якого значення вони набувають.

7. Яким постає в пісні коханий Марусі? Чи кохає він дівчину? Доведіть свою думку.

Виявляємо обізнаність у сфері культури

8. У 1911 році Київське видавництво «Час» розпочало видання серії кольорових листівок із репродукціями ілюстрацій до українських народних пісень одеського художника Амвросія Ждахи (1855—1927). Усього впродовж трьох років було надруковано 28 мініатюр, виконаних у техніці акварелі, із текстами й нотами популярних пісень. Натхненником видання був видатний український композитор Микола Лисенко. Серед творів, які ілюстрував Амвросій Ждаха, була й пісня «Засвіт встали козаченьки». На той час пісня існувала, як це часто буває з творами усної народної творчості, у кількох варіантах. Очевидно, словосполучення засвіт встали (тобто до сходу сонця) у деяких варіантах змінилося на слово засвистали. Цей варіант тексту пісні й представлений на листівці Амвросія Ждахи. Яке враження справила на вас ця ілюстрація? Яку ілюстрацію намалювали б ви? Опишіть її.

Листівка «Засвистали козаченьки» (Амвросій Ждаха, 1911)

Запрошуємо до дискусії

9. Скористайтеся пошуковою системою, знайдіть в мережі Інтернет і послухайте записи пісні «Засвіт встали козаченьки». Які відмінності ви помітили в інтерпретаціях пісні різними виконавцями? Чия інтерпретація сподобалася найбільше? Чому?

Читаємо виразно

10. Використовуючи пам’ятку, підготуйте виразне читання пісні. Вивчіть пісню напам’ять і візьміть участь у конкурсі читців.

ЖИТТЯ В РОЗЛУЦІ

Попрощавшись із коханим, Маруся вирушає до Києва, щоб відвідати Києво-Печерську лавру й помолитися за близьку людину. Можливо, саме тоді вона складає пісню «Віють вітри, віють буйні», у якій висловлює глибокі душевні переживання, спричинені розлукою. Сердечний біль, сльози, спогади про хвилини щастя, світ, який нагадує тюрму, коли немає поруч милого, — ось ті образи, до яких звертається авторка, щоб передати свої почуття.

Читацький практикум

  • Прочитайте твір. Виконайте завдання.

Віють вітри, віють буйні

Віють вітри, віють буйні,

Аж дерева гнуться,

Ой як болить моє серце,

А сльози не ллються.

Трачу літа в лютім горі

І кінця не бачу.

Тільки тоді і полегша,

Як нишком поплачу.

Не поправлять сльози щастя

Серцю легше буде,

Хто щасливим був часочок,

По смерть не забуде...

Єсть же люди, що і моїй

Завидують долі,

Чи щаслива та билинка,

Що росте на полі?

Що на полі, що на пісках,

Без роси, на сонці?

Тяжко жити без милого

І в своїй сторонці!

Де ти, милий, чорнобривий?

Де ти? Озовися!

Як я, бідна, тут горюю,

Прийди подивися.

Полетіла б я до тебе,

Та крилець не маю,

Щоб побачив, як без тебе

З горя висихаю.

До кого я пригорнуся,

І хто приголубить,

Коли тепер того нема,

Який мене любить?

Сприймаємо, аналізуємо, інтерпретуємо художній твір

1. Яке враження справила на вас пісня «Віють вітри, віють буйні»?

2. Оберіть рівень складності, виконайте завдання та презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.

  • Які образи природи постають у творі?
  • Наведіть приклади використаного в пісні «Віють вітри, віють буйні» традиційного для уснопоетичної творчості прийому паралелізму. Доведіть, що цей прийом увиразнює образ ліричної героїні твору.
  • Знайдіть у тексті пісні й випишіть у зошит сталі епітети, порівняння. Яку роль вони виконують у тексті?
  • Схарактеризуйте ліричну героїню пісні. Поміркуйте, чи шкодує вона, що зазнала кохання.

Читаємо виразно

3. Підготуйте виразне читання пісні. Прочитайте текст пісні, намагаючись відтворити її загальний настрій.

Виявляємо обізнаність у сфері культури

4. Пісня «Віють вітри, віють буйні» в обробці композитора Миколи Лисенка стала своєрідною візитівкою популярної в 30-ті роки минулого століття української оперної співачки Оксани Петрусенко. У мережі Інтернет знайдіть аудіозапис пісні «Віють вітри, віють буйні» у виконанні Оксани Петрусенко. Яким чином мелодія увиразнює текст пісні? Чи сподобалася вам пісня у виконанні Оксани Петрусенко?

ДРАМА ЗРАДЖЕНОГО СЕРЦЯ

Коли козаки Полтавського полку нарешті повернулися додому, Марусі судилося пережити гірке розчарування. Легкодухий Гриць підкорився материній волі й одружився з Галею Вишняківною.

Зрада коханого, ревнощі й ображене самолюбство породили план помсти. Що сталося згодом, дізнаємося з пісні «Ой не ходи, Грицю». Зрадливий парубок одержує отруйне зілля, приготовлене Марусею. Як свідчать перекази, за отруєння Гриця Марусю було заарештовано, після чого її засудили до смертної кари. Однак від смерті дівчину врятував закоханий у неї Іван Іскра, який привіз гетьманський наказ про помилування.

Такою є легендарна історія життя й трагічного кохання поетеси, ім’я якої назавжди закарбувалося в народній пам’яті, ставши символом граничного душевного максималізму й поєднаного з ним пісенного обдарування.

Образ легендарної поетеси захоплював багатьох митців, надихав на створення літературних версій її життєвої драми. Про неї писали Левко Боровиковський, Степан Руданський, Михайло Старицький, Володимир Самійленко, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко.

Ревнощі (Микола Пимоненко, 1901)

Читацький практикум

  • Прочитайте твір. Виконайте завдання.

Українка (Микола Рачков, кінець XIX ст.)

Українська дівчина з Поділля (Василь Тропінін, 1821)

Ой не ходи, Грицю

Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці,

Бо на вечорницях дівки-чарівниці!

Одна дівчина чорнобривая

Та й чарівниченька справедливая.

У неділю рано зілля копала,

А у понеділок переполоскала,

А у вівторок зілля варила,

А в середу рано Гриця отруїла.

Прийшов четвер — та вже Гриць умер,

Прийшла п’ятниця — поховали Гриця.

А в суботу рано мати дочку била:

— Нащо ти, дочко, Гриця отруїла?

— Ой, мати, мати, жаль ваги не має,

Нехай же Гриць разом та двох не кохає!

Нехай він не буде ні їй, ні мені,

Нехай достанеться він сирій землі!

Оце тобі, Грицю, я так ізробила,

Що через тебе мене мати била!

Оце ж тобі, Грицю, за теє заплата, —

Із чотирьох дощок дубовая хата!

Сприймаємо, аналізуємо, інтерпретуємо художній твір

1. Яке враження справила на вас пісня?

2. У чому полягає основна причина трагічної події?

3. Об’єднайтеся в малі групи або пари, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

  • Яку роль у творі відіграє згадка про чари?
  • Якими засобами авторка пісні розкриває внутрішній світ своєї героїні?
  • Чому ім’я легендарної поетеси залишилося в пам’яті народу?

Запрошуємо до дискусії

4. Як пояснити вчинок героїні твору? Чи можуть поєднуватися справжнє кохання й помста?

Виявляємо обізнаність у сфері культури

5. Знайдіть в мережі Інтернет та послухайте пісню «Ой не ходи, Грицю» у виконанні народної артистки України Марії Миколайчук. Якою ви уявляєте ліричну героїню, слухаючи голос співачки? Поміркуйте, чому цю пісню М. Миколайчук виконує без інструментального супроводу (а капела).

6. Розгляньте ілюстрації на с. 36. Якими рисами наділили художники українських дівчат?

Виявляємо творчі здібності

7. Створіть словесний портрет Марусі Чурай.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду