Войти
Закрыть

Кризові явища в Римській імперії

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019

 

§ 36. Кризові явища в Римській імперії

Після періоду розквіту в Римській імперії почалася тривала криза. Органи влади не мали колишніх повноважень, повставали не лише провінції, а й легіони. Частина провінцій проголосила незалежність.

Армія — опора імператорського Риму — втратила дисципліну, а відтак і боєздатність. Через нераціональні витрати спорожніла скарбниця, почалася інфляція — знецінення грошей. У результаті цього стрімко занепадала торгівля.

Із припиненням загарбницьких війн Рим перестав отримувати достатню кількість рабів. Тому, щоб невільники працювали старанніше, господарі намагалися їх заохотити: виділяли землю, дозволяли створювати сім’ї, мати власне майно. Таких рабів називали колонами. Але втримати господарство їм було важко. Відтак колони потрапляли у боргове рабство, їх продавали вдруге, але вже із земельною ділянкою та боргами.

Як ви вважаєте, чи існував спосіб подолати ці кризові явища?

Поміркуйте, чому імператори не могли утримуватися при владі тривалий час.

Римські імператори кінця II — середини III ст.

Септимій Север:

- збільшив податки;

- розбудовував Рим;

- посилив армію;

- розділив провінції на округи;

- розширив територію;

- переслідував християн

Каракалла:

- знищив свого брата — співправителя Гету;

- вирізнявся жорстокістю щодо непокірних;

- дарував права громадян жителям провінцій;

- провів грошову реформу;

- розбудовував дороги

Макрін:

- відновив колишній розмір подвоєного Каракаллою податку за викуп із рабства та спадщину;

- скасував рескрипти попередників імператорів, щоб суд відбувався на підставі законів

Елагабал:

- уславився неймовірною жорстокістю та марнотратством;

- організовував жертвоприношення на свою честь;

- нехтував державними справами;

- продавав усім охочим звання й посади

Реформи Діоклетіана

У 284 р. римським імператором став командир двірцевих військ Діокл, відомий як Діоклетіан Август, — найкривавіший переслідувач християн. Він зумів тимчасово стримати кризові явища, зміцнив владу імператора як одноосібного правителя. З його приходом у римській історії почався період, який називають домінат, що характеризувався перетворенням держави на монархію з необмеженою владою імператора. Домінат Діоклетіана ґрунтувався на звичаях,запозичених зі Сходу. Імператор одноосібно приймав закони імперії, призначав чиновників усіх рівнів та багатьох офіцерів армії й носив титул голови колегії жерців — понтифіків.

Діоклетіан

Термін домінат, на думку вчених, походить від звичайного для того часу звернення до імператора — dominus et deus, що у перекладі з латини означає «пан і бог».

Діоклетіан розділив і розширив цивільну й військову службу імперії, створивши найбільший уряд в історії держави. Він заснував нові адміністративні центри в Нікомедії, Медіоланумі, Антіохії та Трірі (система тетрархії — розподілу влади між чотирма співправителями), які були розташовані ближче до кордонів імперії, на відміну від столиці. На такі значні проекти потрібні були великі асигнування, тому Діоклетіан упорядкував податки. Стягування коштів стало справедливішим, систематизованим та швидким.

Військо відродило колишню могутність, що дало змогу імперії залишитися практично недоторканою ще протягом 150 років.

Реформи Константина

У 306 р. британські легіонери проголосили імператором талановитого і відважного свого командира Константина. Його назвали Великим тому, що він досяг влади не лише зброєю, а й завдяки мирним угодам.

Арку Константина поблизу Колізея у Римі збудовано на честь його перемоги над Максенцієм — також претендентом на трон.

Пригадайте, символом яких подій було зведення подібних арок у Римі.

Константин Великий

Константин увійшов до Рима, і сенатори, повіривши його обіцянкам відродити колишню владу сенату, проголосили його Августом. Імператор запровадив для них окремий державний податок і дбав про збільшення кількості сенаторів-багатіїв із провінцій імперії.

Прочитайте уривок з указу Константина про колонів.

«Той, у кого буде знайдено чужого колона, повинен не тільки повернути його на місце його походження, а й заплатити за нього подушний податок за той час, що колон у нього перебував. А самих колонів, які надумають утікати, належить закувати у кайдани як таких, що перебувають у рабському становищі, щоб вони були змушені як покарання виконувати обов’язки рабів».

Поміркуйте, чому імператор наказував повертати втікачів власникам і карати колонів за непослух.

Імператор продовжив реформи, розпочаті Діоклетіаном. Так, згідно з ними селяни й ремісники мали постійно проживати на одному місці. Заборона переселятися мала забезпечити не лише виробництво сільськогосподарської продукції та ремісничих виробів, а й стабільний збір податків до державної скарбниці.

За правління Константина у римській армії збільшилася кількість найманців із племен, що проживали на кордонах імперії. Константин увійшов в історію як перший імператор, за якого варвари ставали навіть римськими консулами.

У 324-330 рр. на місці грецької колонії Візантій на берегах протоки Босфор Константин заснував нову столицю — Константинополь, яку називали другим Римом. Щоб місто вражало величчю й багатством, імператор наказав перевезти сюди з Рима й інших міст найкращі скульптури. Тут побудували не лише храми старим язичницьким богам, а й християнські церкви. Частина римської знаті переїхала з Рима до Константинополя.

Поміркуйте, чому Константина назвали Великим.

Виконайте онлайн-вправу.

Підсумки

Діоклетіан і Константин зуміли стримати кризові явища в імперії. Їхній вплив на державу та її історичний розвиток був значним. Особливо важливими стали реформи Константина. Він підняв велич римської держави і вселив страх у сусідів. Дехто із сучасників вважав, що він, як Ромул, заснував її удруге.

Домашнє завдання

  • 1. Порівняйте правління Діоклетіана й Константина: визначте спільні та відмінні риси.
  • 2. Поміркуйте, чому ці видатні правителі по-різному ставилися до християн.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду