Войти
Закрыть

Падіння Західної Римської імперії

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 53. Падіння Західної Римської імперії

Чим Рим приваблював варварів?

1. ВАРВАРСЬКІ ПЛЕМЕНА — СУСІДИ РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ

Вам уже відомо, що «варварами» римляни називали своїх сусідів-неримлян, яких вони вважали відсталими та некультурними.

Варварами називали різні за походженням народи, зокрема кочовиків — гунів, слов’янські племена, а також германців, до яких належали готи, франки, вандали, бургунди та інші.

Ще з II ст. н. е. варвари почали здійснювати набіги на Римську імперію.

Гуни

Готський воїн

1. Пригадайте, чим займалися в Римській імперії сусіди-неримляни в період правління Константина. На вашу думку, чому Константин вдавався до таких заходів?

2. Розгляньте карту на с. 201 та визначте, як пов'язана історія переселень варварів з українськими землями.

Не оминули варвари й Україну. Так, у першій половині III ст. в українське Причорномор’я з Прибалтики прийшли готи. Тут вони захопили античні міста-держави Ольвію, Тіру, а також Боспорське царство. Звідси в другій половині ІІІ ст. здійснювали походи в Малу Азію та на Балканський півострів, завдаючи клопоту Римській імперії. Із часом готи розділилися на дві групи: вестготів, які жили на захід від Дністра, й остґотів, які жили в нижній течії Дніпра. У IV ст. готи прийняли християнство та створили королівство на чолі з Германаріхом.

У 375 р. держава впала під натиском навали гунів, що прийшли в Європу з далекої півночі Китаю.

2. ПОЧАТОК ВЕЛИКОГО ПЕРЕСЕЛЕННЯ НАРОДІВ

Період з IV до VII ст. відомий як Велике переселення народів. Цей процес мав кілька причин: зміна клімату, що змушувала кочовиків шукати нові пасовища для худоби; посилення майнової та соціальної нерівності; зростання ролі вождів і знаті, їхнє прагнення до захоплення нових земель і воєнної здобичі.

Варто запам’ятати!

Велике переселення народів — масштабне переміщення населення в IV—VII ст., що поклало початок новим державам на руїнах Римської імперії.

Пізнавально й цікаво

На початку V ст. головною небезпекою для римської держави були гуни. У 30-х роках V ст. вождь Аттіла об'єднав під своєю владою гунські племена. «Бич Божий» — саме таке прізвисько дістав Аттіла від римлян. Він спустошив Балканський півострів і вдерся до Галії.

Такий вигляд, на думку середньовічних художників, мав гунський правитель Аттіла

1. Дізнайтеся за картою (с. 201), які регіони Римської імперії охопила гунська навала.

2. Де відбулася битва війська Аттіли з об'єднаними силами римлян і германців у 451 р.?

3. Чому, на вашу думку, римляни прозвали Аттілу «Бичем Божим»?

Поміркуймо!

Римський історик про навалу готів

Готи розсіялися по всьому берегу Фракії й ішли обережно вперед, причому ті їхні земляки або бранці, що самі здалися римлянам, указували їм багаті селища... Не кажучи вже про природжену силу зухвалості, великою допомогою було для них те, що день у день до них долучалося безліч земляків з тих, що в перші дні переходу на римську землю через голод продавали себе за ковток кепського вина або за жалюгідний шматок хліба. До них приєдналося багато робітників із золотих копалень, що не могли знести тягар оброків.

  • 1. Про які події йдеться в документі?
  • 2. Хто й чому долучався до готів і допомагав їм у боротьбі проти римлян?

Розпад Римської імперії. Велике переселення народів

1. Дізнайтеся за картою, які племена і в яких напрямках переміщувалися під час Великого переселення народів.

2. З’ясуйте, в яких частинах Римської імперії були утворені варварські королівства.

3. Які племена пройшли територією України в часи Великого переселення народів?

3. ПЕРШЕ ПАДІННЯ РИМУ

У 395 р. Римська імперія остаточно розділилася на дві частини — Західну та Східну. Відтоді імперія ніколи більше не об’єднувалася.

Головну небезпеку для Римської імперії на півночі становили вестготи на чолі з Аларіхом.

У 410 р. приблизно 40 тис. рабів з усієї Італії збіглися в табір Аларіха. Уночі міські раби відчинили браму Рима й впустили тих, хто тримав місто в облозі.

Так Аларіх увійшов у Рим. Протягом трьох днів варвари грабували місто. Римляни могли знайти захисток лише в церквах, які Аларіх зберіг.

Аларіх у Римі

Озвучте відеофрагмент «Вторгнення Аларіха до Рима».

Падіння Рима сучасники сприйняли як всесвітню катастрофу, адже протягом 800 років існувало «Вічне місто», влада якого поширилася на все Середземномор’я.

4. ЗАХОПЛЕННЯ РИМА ВАНДАЛАМИ. ПАДІННЯ ЗАХІДНОЇ РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ

У 455 р. вандали (німецькі племена) увійшли в Рим, і їхній вождь Гейзеріх дав своїм воїнам 14 днів на пограбування міста, яке до того було зруйноване. Усі будинки й палаци розграбували, тисячі римлян вивезли в Африку й перетворили на рабів. Усе, що вандали не могли вивезти з Рима, вони зруйнували й зламали, знищивши величезну кількість творів мистецтва.

Відтоді слово «вандалізм» стало символом безглуздої жорстокості та руйнації культурних цінностей.

Нашестя Гейзеріха на Рим (картина художника Карла Брюллова)

Поміркуймо!

Населення Рима зменшилося, оскільки народ частково було перетворено на рабів, а деякі втекли. За 45 років, що минули з часу вторгнення Аларіха в Рим, його населення зменшилося на 150 тис. осіб, якщо не більше.

Великі палаци спорожніли, й усе в них було мертвим, римляни рухалися, немов примари, містом, яке було занадто великим для їхнього життя, що завмирало... Рим мав являти собою картину урочистого вмирання міста, у величних просторах якого залягає могильна тиша.

Федорова О. В. «Обличчя імператорського Рима»

  • 1. Про який період історії Риму йдеться в розповіді?
  • 2. Які прийоми для зображення життя в місті використовує авторка?
  • 3. Якою, на вашу думку, була кінцева мета варварів? Свою відповідь обґрунтуйте на основі розповіді.

Західна Римська імперія фактично більше не існувала. У 476 р. германець Одоакр відібрав в останнього римського імператора — 15-річного Ромула Августула — знаки імператорської влади й відправив їх до Константинополя.

«Вічне місто» стояло обезлюдніле, частково спалене, перетворене на величезні руїни. Це було символом Римської імперії, що розвалилася.

476 р. вважають роком падіння Західної Римської імперії, коли закінчилася історія Стародавнього світу. Лише Східна Римська імперія проіснувала після цього ще тисячу років, перетворившись згодом на сильну й розвинену Візантійську імперію.

Шлях імперії. Крах (картина художника Томаса Коула)

За допомогою яких прийомів, образів, деталей художник зобразив крах Римської імперії?

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Які варварські племена вам відомі? Де вони жили?
  • 2. Коли відбувалося Велике переселення народів?
  • 3. Чим Рим приваблював варварів?
  • 4. Що означає слово «вандалізм»?
  • 5. Упорядкуйте хронологічну шкалу. Пригадайте час, коли відбулися названі на шкалі події. За допомогою дат цієї шкали, а також відомих вам дат з історії давніх Єгипту, Дворіччя, Індії та Китаю укладіть задачі на лічбу часу та запропонуйте розв'язати їх у класі.

  • 6. Розгляньте хмаринку тегів. Уявіть, що ви автор/авторка української Вікіпедії, яку інформацію ви розмістили б у замітках під кожним з імен? Укладіть інтелектуальні загадки, використовуючи інформацію хмаринки, та запропонуйте їх розгадати друзям.

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Чому Східна Римська імперія змогла вистояти перед навалою варварів?
  • 2. У яких випадках сьогодні використовують слова «вандали», «вандалізм»?
  • 3. Чому падіння Римської імперії вважають закінченням періоду історії Стародавнього світу?
  • 4. Чому раби з усієї Італії долучилися до табору Аларіха?
  • 5. Які наслідки для Рима мало вторгнення Аларіха?

III. Мислю творчо

  • За допомогою карти на с. 201 дізнайтеся, які варварські королівства утворилися на теренах Римської імперії. За допомогою сучасної політичної карти Європи визначте, які сучасні держави «виросли» з варварських королівств. Складіть відповідні ланцюжки на зразок: держава свевів — Португалія тощо.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду