Войти
Закрыть

Рабство в Римі

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019

 

§ 45. Рабство в Римі

1. Яким було становище рабів у Римі?

Основним джерелом рабства в Римі були війни, під час яких захоплювали десятки, а іноді сотні тисяч рабів-військовополонених. Другим джерелом було піратство. Пірати нападали на судна, прибережні області, а захоплених людей продавали в рабство. Третім джерелом рабства було боргове право. Щоправда, із 326 р. до н. е. продавати римських громадян у рабство за борги було заборонено, однак у провінціях лихварі та відкупщики все одно це робили з боржниками-негромадянами. Четверте джерело рабства - це природне збільшення кількості рабів. Діти, народжені від рабині, вважалися власністю того, кому належала мати.

• Пригадайте!

Яким було становище рабів у країнах Стародавнього Сходу та Греції? Де використовували їхню працю?

• Працюймо в парі!

Від чого залежало становище рабів у Римі?

Становище раба у Стародавньому Римі залежало від того, кому він належав і яку роботу виконував. Більшість римлян утримували їх у задовільних умовах, але за значну провину рабів іноді жорстоко карали і навіть могли стратити - розіп’яти на хресті. Тяжким покаранням для раба був продаж у каменоломню, на рудник чи в гладіаторську школу.

Торгівля рабами (картина Постава Буланже)

Римська мозаїка, що зображає жінку і двох рабинь-служниць

Раб, відпущений на волю, ставав вільновідпущеником (лібертином). Причини звільнення були різні: раб міг зібрати необхідну суму і викупитися; його могли відпустити за хорошу службу чи добрий вчинок; відпускали на волю рабів, утримувати яких було невигідно. Вільновідпущеники - неповноправні громадяни: вони не могли бути обраними на вищі виборні посади, а їхня участь у народних зборах була обмежена. Проте діти вільновідпущеників уже мали повні громадянські права.

2. Де використовували працю рабів?

Майже всі римські громадяни володіли рабами. Навіть у бідних сім’ях був раб-слуга чи рабиня-служниця. Люди середнього достатку мали зазвичай 5-10 рабів у міському будинку і 15-20 - у сільській садибі, яку називали віллою. Багаті римляни утримували велику кількість рабів, серед яких були воротарі, охоронці, скороходи, вартові, посудниці, прибиральниці, кухарі і кухарки, перукарі, манікюрниці, вчителі, читці, переписувачі, лікарі, музиканти, управителі та ін.

• Обговоріть у класі!

Яку роль відігравала праця рабів у римському суспільстві?

Життя рабів у місті та селі відрізнялося. Міські раби зазвичай виконували обов’язки слуг: прибирали будинок, готували обід, прислужували. Іноді господарі дозволяли їм збирати гроші для викупу. Міських рабів-ремісників було небагато. Зазвичай вони жили окремо від господарів, мали власну майстерню і працювали на себе. Але частину прибутку віддавали своєму господареві.

Особливо багато рабів було в сільській місцевості, де вони обробляли поля, сади, виноградники, доглядали худобу, робили вино та олію з маслин. За межі вілли вони могли виходити тільки у справах. Довірений раб господаря - віллик - управляв садибою. В одній з його настанов зазначається: «Рабам не має бути погано: вони не повинні мерзнути і голодувати. У віллика вони завжди на роботі: так легше утримати їх від поганих дій і крадіжок».

Давньоримська вілла (сучасна художня реконструкція)

На гірських пасовищах раби-пастухи стерегли худобу. Їхні господарі зазвичай дозволяли їм створювати сім’ю, тримати власну худобу у череді пана і мати зброю для захисту від розбійників та хижих тварин.

Працю рабів використовували на будівництві, у гірничій справі, на рудниках і в каменоломнях. На срібних рудниках Іспанії працювало близько 50 тисяч рабів. Це була надзвичайно тяжка робота.

Були також раби, які належали державі. Їхню працю використовували на різних роботах, на громадських будовах тощо. Крім того, вони виконували обов’язки нижчих урядовців, були помічниками жерців, наглядачами, тюремниками, катами. Становище державних рабів було кращим, аніж у тих, хто належав приватним особам.

3. Хто такі гладіатори?

Найпопулярнішими видовищами в Римі були бої гладіаторів - смертельні поєдинки спеціально навчених рабів. У гладіатори віддавали сильних і хоробрих рабів-військовополонених або засуджених на смерть злочинців. Їх готували в спеціальній школі, господаря якої називали ланіста.

• Працюймо в парі!

На основі тексту та ілюстрації підготуйте невеличку розповідь «Бої гладіаторів».

Для гладіаторських боїв будували амфітеатри, схожі на сучасні стадіони. У центрі амфітеатру містився посипаний піском майданчик - арена (латинською мовою - «пісок»). Гладіаторські ігри починалися урочистим виходом, під час якого публіка розглядала гладіаторів. Вони билися в одязі зі зброєю войовничих племен. За видом зброї і способом ведення бою гладіаторів називали «самнітами», «галлами», «фракійцями», «ретіаріями», «вершниками» та ін.

«Голосування» глядачів на картині Ж.-Л. Жерома «Pollice Verso» («Пальці вниз»)

Бій продовжувався доти, доки один з бійців не гинув або не падав поранений на пісок арени. Поранений міг просити у глядачів помилування, піднімаючи руку з витягнутим пальцем. Якщо глядачі піднімали великий палець вгору або махали хусточками, то пораненого гладіатора милували. Якщо великий палець опускали вниз - його добивали. Переможець одержував грошову винагороду, а іноді й свободу, якщо публіка вимагала цього гучним криком. В амфітеатрі волю народу виконували, як закон, прийнятий на народних зборах.

Бій гладіаторів (мозаїка, Національний археологічний музей, Мадрид)

Гладіаторів використовували не тільки для кривавих видовищ. Часто вони були особистою охороною заможних людей. Загони гладіаторів використовували також у громадянських війнах.

Реконструкція гладіаторського бою у Німі (Франція, 2005 р.)

Для допитливих!

Повстання Спартака

http://bit.ly/2Mj6Ge4

ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ

ЗНАЮ

  • 1. Назвіть джерела рабства в Римі.
  • 2. Хто такі гладіатори?

РОЗУМІЮ

  • 1. Як вплинули римські завоювання на розвиток рабства?
  • 2. Як римляни поводилися зі своїми рабами? Де використовували їхню працю?

ВМІЮ

  • 1. Що було подібного, а що відмінного у ставленні до невільників (рабів) у країнах стародавнього світу?
  • 2. Порівняйте становище міських і сільських рабів.

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

  • Поміркуйте, чи справедливо тримати людину в рабстві. Чи існує рабство в наш час?

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

Які ви знаєте книги, твори мистецтва та фільми, присвячені гладіаторам та повстанню Спартака?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду