Міста і влада
- 28-04-2022, 01:53
- 637
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Гісем (інтегрований курс) 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Гісем (інтегрований курс) 2019
ПРИГАДАЙТЕ
1. Міста. Міста Дворіччя були самостійними, тому їх називають містами-державами. Між ними постійно точилася боротьба за владу в регіоні. Тому поступово ці міста обростали стінами й баштами із цегли. Їх зводили настільки широкими, щоб ними вгорі міг проїхати запряжений волами віз. Тонші стіни просто не витримали б такої ваги.
Місто розбудовувалося навколо храму божества-покровителя. Його встановлювали на верхівці великої ступінчастої піраміди — зикурата. Храм мав дуже важливе значення ще й тому, що в ньому зберігали запаси їжі.
Зикурат у місті Ур, збудований у ХХІ ст. до н. е. (нині територія Іраку). Сучасний вигляд.
Місто Месопотамії.
Місто-держава — держава, яка складається з одного міста та навколишньої території.
Монарх — людина, яка передає владу в спадок молодшим членам своєї родини.
Чиновник — людина, яка здійснює управління від імені держави та отримує за це платню.
Жителі найдавніших міст Месопотамії. Середина ІІІ тис. до н. е.
Часті війни між містами спричинили появу професійних воєначальників. Нерідко вони здобували владу над містом і ставали монархами. Проте вони мусили ділити владу із жерцями, які мали великий вплив у суспільстві.
2. Суспільний устрій. Держави Месопотамії мали багато спільного в суспільному устрої через подібний спосіб господарювання.
Основою суспільства були селяни, об’єднані в общини. Вони займалися землеробством, будували й ремонтували дамби та канали. На одній сходинці з ними перебували ремісники, а трохи вище — торговці.
Вчені люди — писарі, збирачі податків, судді, чиновники — розташовувалися вище на ієрархічній піраміді. Ще вище перебували численні жерці та знать. На верхівці були монарх (цар) і його сім’я.
Жодних прав не мали раби. Господар міг їх купити або продати, примусити виконувати будь-яку роботу, навіть убити. Найчастіше рабами ставали полонені у війнах. Також людина могла потрапити в рабство як покарання за злочин, через несплату податків або неповернення боргів.
Як вільна людина могла стати рабом?
3. Повсякденне життя. Міста Месопотамії не мали чіткого планування. Тому будівлі зводили довільно, а вулички були вузькими та кривими. Не існувало і каналізації, тому сміття викидали просто на подвір’я.
У містах вели жваву торгівлю. Торгували зерном та овочами, виробами місцевих майстрів, товарами з далеких міст, а також готовою їжею (переважно рибою), яку смажили просто на вулиці.
Деревини не вистачало, тож її намагалися використовувати ощадливо. Меблі виготовляли здебільшого з очерету.
Із зернових культур у Дворіччі вирощували ячмінь, овес і пшеницю, а з овочів — горох, квасолю, огірки, різні види салату, цибулю, часник, гірчицю, дині й кавуни. Заможні люди могли дозволити собі пустельні трюфелі — особливий сорт грибів, що ростуть під землею.
Основний прийом їжі складався з ячмінного хліба, овочів, риби та пива. Також їли запечену свинину, баранину та козлятину й менше — яловичину.
Щоб підсолодити страви, вживали інжир, фініки, родзинки, а також мед.
Суспільний устрій Месопотамії.
Будинок заможної сім'ї в Месопотамії.
Розгляньте малюнок. опишіть будинок заможної сім'ї в месопотамії.
Загалом харчування було різноманітним. У III тис. до н. е. жителі Месопотамії знали понад 50 видів риби, 20 видів сиру, 300 рецептів випічки та 100 рецептів супів, а також 15 сортів пива.
Які висновки ви можете зробити про харчування давніх жителів месопотамії? Чи відповідають вони вашим уявленням про здорове або смачне харчування?
Жителі Месопотамії помітили, що якщо залити ячмінне зерно теплою водою й витримати якийсь час, то можна отримати напій, який зараз відомий як пиво. Щоправда, тогочасне пиво більше було схоже на рідку кашу й майже не містило в собі алкоголю. Пиво пили через очеретяні соломинки, аби не ковтати разом із напоєм і набрякле зерно. Одночасно з винайденням напою з'явилося прислів'я про його згубний вплив на людину: «Випив пива на дорогу — матимеш неприємності».
Люди п'ють пиво. Копія шумерського малюнка.
Висновки
Запитання та завдання
Коментарі (0)