Войти
Закрыть

Церква та релігія у середні віки

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Сорочинська, Гісем 2020

 

§ 1. Церква та релігія у середні віки

Пригадайте:

  • 1. Що таке Реконкіста? Чому вона велась?
  • 2. Що таке інтердикт?

1. Церковна схизма 1054 р.

У середньовічній Європі Церква та релігія відігравали надзвичайно велику роль. Не було такої сторони життя тогочасної людини, яка була б повністю відділена від релігії. Існування світу та природні явища, правила поведінки людини, уявлення про життя та смерть, суспільний устрій, навіть порядок роботи та відпочинку — все це регулювалось релігійними правилами. Культура теж була просякнута релігією. У середні віки ще не існувало поняття нації. Люди ставилися до інших людей за принципом «свій — чужий», і сповідування однієї релігії тут відігравало вирішальне значення.

У християнстві тому, що буде з людиною після смерті, надавалося більше значення, ніж її земному життю. Тому дотримання релігійних приписів, а також служіння Богу вважалося набагато важливішим за будь-які господарські заняття. Відтак Церква була могутньою політичною, економічною та духовною силою.

Християнська Церква не мала єдиного правителя — було п’ять патріархів — Константинопольський, Александрійський, Антіохійський, Єрусалимський і Римський. Кожен з них стояв на чолі церковної ієрархії у своєму регіоні. Проте під час арабо-мусульманської експансії деякі з цих патріархів втратили своїх прихожан, тоді як інші, наприклад римський, навпаки, збільшили владу і політичний вплив. Римського патріарха стали називати, як і верховного жерця Давнього Рима, великим понтифіком чи «батьком Церкви» (папою).

Першим римським єпископом вважали одного з найближчих учнів Ісуса Христа — апостола Петра, тому всі папи вважали себе наступниками цього апостола. Перехрещені золотий і срібний ключі апостола Петра стали першим символом папської влади. Другим символом є тіара — головний убір, який папа одягає під час урочистостей. Основою папської тіари є митра — особливий високий головний убір. Символами влади єпископів також є перстень та особливий посох.

Значення і вплив християнської Церкви на державні справи та суспільне життя Заходу і Сходу були різними. На Заході християнська Церква намагалася заступити зруйновані варварами державні структури, а на Сході вона була частиною єдиного механізму державного управління. Різнилося й саме духівництво: західне значно поступалося освіченістю східному.

Суперечки між церковними ієрархами Заходу і Сходу 1054 р. призвели до розколу (схизми). Папа Римський і Константинопольський патріарх прокляли один одного. Відтоді єдина християнська Церква розділилася на римо-католицьку і православну.

  • Що таке схизма?
  • Скільки патріархів було до церковного розколу?

2. Духівництво

Церковна ієрархія — непорушний ієрархічний порядок трьох ступенів священства у Церкві: єпископ (найвищий), священник, диякон.

Єпархія — адміністративно-територіальна одиниця поділу у християнській Церкві. Якщо єпархію очолює єпископ, її ще називають єпископством, якщо архієпископ — архієпископством, митрополит — митрополією, патріарх — патріархією.

Священники несли християнську віру членам парафії, до якої входило кілька сіл або кварталів міста. Парафіяни сплачували особливий податок на утримання церкви — десятину. Кілька церковних парафій об’єднувалися в єпископство, очолюване єпископом. Єпископства об’єднувалися в архієпископства. Єпископи підпорядковувалися Папі Римському.

Чорне духівництво (чернецтво) зародилося на Сході, у Єгипті. Його засновник, Святий Антоній, 21 рік провів самітником у єгипетській пустелі. Під час однієї зі своїх мандрівок пустелею він побачив янгола, котрий працював, потім молився і знову працював. «Роби так, як я, — сказав він Антонію, — і ти врятуєшся». Антоній став робити так, як наказав янгол. До нього приходили люди, які чули про його святість, і селилися поряд. Так виникла одна з перших чернецьких громад. Засновником західного чернецтва вважають Св. Бенедикта, який жив у першій половині VI ст. Він, за прикладом східних ченців, склав для західних ченців статут — правила життя, основою якого також були праця і молитва.

Ченці відмовлялися від мирського життя, яке заважало зосереджуватися на молитвах, і жили окремо від інших людей — у горах, пустелях або лісах. Якщо ченці селилися поряд із людськими оселями, наприклад, у містах, то вони відокремлювалися від інших людей високими мурами й утворювали свою громаду — монастир. На Заході великі монастирі стали називати абатствами (а їхніх керівників — абатами); на Сході — лаврами. За раннього Середньовіччя монастирі стали центрами християнської культури й освіти. У IV-VI ст., коли руйнувався і зникав старий світ, християнська Церква поступово перетворювалася на впливову силу, що заклала підвалини для формування нової європейської цивілізації.

  • Що заснував Святий Антоній?

Церковна ієрархія

3. Католицька церква в XI-XV ст.

Як на Заході, так і на Сході Церква залежала від світських володарів. У Західній Європі церковні посади забезпечували чималі прибутки, тож герцоги і графи надавали їх своїм родичам і друзям. Духівництво, за свідченнями сучасників, набагато більше уваги приділяло примноженню свого багатства, ніж порятунку душ вірян. Але серед церковнослужителів знайшлися ті, хто прагнув змінити цю ситуацію.

Монахи абатства Клюні, що розташовувалося на сході Франції, з-поміж інших монастирських громад вирізнялися аскетичним (дуже скромним) способом життя. Цим вони завоювали авторитет та повагу в населення. У Х-ХІ ст. клюнійці вимагали вивести Церкву від підпорядкування світській владі та встановити сувору дисципліну для всього духівництва — від ченців до Папи Римського.

Католицька і Православна церкви мали певні відмінності. По-перше, у догматах віри. Православна церква не визнає вчення про головування папи і його непогрішимість, відкидає використання індульгенцій (звільнення від гріхів за плату). Православ’я визнає існування лише пекла і раю, а католицизм також проголошує існування чистилища. Згідно із вченням Православної церкви Святий Дух сходить лише від Бога-Отця, а католики вірять, що і від Отця, і від Сина.

По-друге, в обрядах. Католики здійснюють хрещення обливанням, а православні — зануренням у воду; миропомазання в католиків здійснює лише єпископ і тільки над дорослими. Також у католиків у суботу піст. У православних є ікони, а в католиків немає, у них — живопис.

По-третє, в управлінні Церквою. У католиків існує посада кардинала; із IX ст. запроваджений целібат (заборона одружуватися). У православних священники поділяються на біле духівництво (можуть одружуватися) і чорне (шлюб забороняється).

По-четверте, у звичаях. У католиків богослужіння здійснюється лише латинською мовою і використовуються дзвоники для звертання уваги на найважливіші місця проповіді. До того ж, усі місця в Католицькій церкві сидячі, на відміну від Православної церкви.

Абатство Клюні (сучасна реконструкція)

Клюнійський рух, як його назвали, поступово поширювався. Деякі з клюнійських монахів ставали єпископами, абатами й почали наводити лад у церковному житті. Нарешті один із них став папою Григорієм VII (1073-1085). Він провів низку реформ:

  • було встановлено новий порядок обрання римських пап конклавом — зібранням кардиналів (вищих духовних осіб Католицької церкви), що виключало можливість втручання у вибори світських осіб;
  • запроваджено целібат — заборону одружуватися для духовних осіб, чим забезпечувалась недоторканність земельних володінь Церкви, які раніше дехто з духівництва намагався залишити в спадок своїм дітям;
  • скасовано право імператора чи короля затверджувати духовних осіб на церковні посади;
  • заборонено симонію — продаж і купівлю церковних посад.

Тома Аквінський

Реформи, здійснені Григорієм VII, заклали підвалини могутності папства в наступні століття.

Великий вплив на розвиток католицизму мав томізм — учення, розроблене Томою Аквінським (1225-1274) і викладене ним у книзі «Сума теології» (теологія — вчення про християнського Бога та все, що з цим пов’язане). Кожен розділ твору містить обговорення певної філософської думки, її спростування й викладення того висновку, який автор вважає правильним. Згодом учення, розроблене Томою Аквінським, стало для Католицької церкви офіційним, оскільки містило декілька «доказів» існування Бога.

Тома Аквінський народився в знатній італійській родині. Виховувався в монастирі Св. Бенедикта Монте-Касіно, навчався в Неаполітанському університеті. Сім’я підтримувала його прагнення стати ченцем, але до того часу, поки не дізналася, що він хоче пов’язати свою долю з жебрущим орденом Св. Домініка. Попри заборону, Тома втік із дому і вступив до домініканського ордену. Будучи монахом, він навчався в Парижі та Кельні.

Святий Домінік, картина художника Ель Греко, бл. 1600 р. Святий Домінік — засновник ордену домініканців — вдягнений у відповідне вбрання свого ордену. Кожен чернечий орден носив вбрання певного зразка

Тома Аквінський вперше поєднав теологію та філософію. Він стверджував, що найвищою істиною у світі є Бог, від якого походять всі інші «правильні», «істинні» цінності та закони, зокрема закони співжиття людей у суспільстві. Найвищою християнською чеснотою Тома називав любов, а метою існування будь-якої земної влади — дотримання правил моралі, уникнення крайнощів і досягнення загального блага.

Схвалення статуту францисканців папою Інокентієм III. Джотто, 1295 р.

У XIII ст. у католицтві відбулася ще одна важлива зміна, яка пов’язана з виникненням жебрущих чернечих орденів. У ранньому Середньовіччі монахами ставали ті люди, які прагнули сховатися за монастирськими стінами від, як вони вважали, грішного світу. Нові ж ордени домініканців та францисканців, навпаки, жили серед людей, проповідуючи і наставляючи їх у християнській вірі так, щоб це було доступно та зрозуміло якнайширшому колу вірян. Згодом з’явилося досить багато подібних орденів. Монахи цих орденів не мали власності, а жили за рахунок пожертв. Засновника ордену францисканців Франциска Асизького у середні віки дуже шанували.

  • Поміркуйте, чому жебрущі чернечі ордени отримали таку назву.
  • Хто такий Тома Аквінський? Що він уважав за головне завдання земної влади?

З початком XIV ст. Європа вступила в період, що відзначався всілякими бідами й катастрофами, які засвідчили глибоку кризу середньовічного європейського суспільства. Ця криза не оминула й Церкву.

Приводом стала суперечка між канцлером і хранителем королівської печатки Французького королівства Гійомом Ногарою, який ударив по щоці залізною рукавицею Папу Римського Боніфація VIII. Не витримавши образи, папа через декілька тижнів помер. Його наступник, як уже згадувалося, переніс папську резиденцію до міста Авіньйон, яке, хоча й належало Неаполітанському королівству, з усіх боків було оточене володіннями французького короля. Так папська влада потрапила під французький вплив.

Авіньйонський полон пап тривав 70 років. Але повернення пап до Рима призвело до нового конфлікту — Великої схизми. Через політичні суперечки сталося так, що у світі з’явилося два папи — один в Авіньйоні, а другий — у Римі. Ніхто не знав, який же папа справжній і, відповідно, хто мав претендувати на посади єпископа та ін. Католицька Європа розкололася. Всі спроби домовитися закінчилися лише новими взаємними образами. У 1414 р. в Констанці було скликано новий собор, який нарешті розв’язав цю складну проблему.

Розбрат у Церкві знову викликав сумніви щодо правильності того шляху до спасіння, який пропонувала Католицька церква. Серед широкого загалу знову почали розповсюджуватися думки про необхідність реформування Церкви. Найбільший рух за оновлення Церкви вибухнув у Чехії у XV ст. Він був придушений, але став попередженням для Католицької церкви, що головна причина невдоволення не усунута, і на неї ще чекають складні часи.

  • Що таке Велика схизма?

4. Боротьба з єресями

У середні віки не бракувало й тих, хто розумів віру не так, як було передбачено церковними догматами (законами). Тих людей, які свідомо відмовлялися дотримуватися законів Церкви, називали єретиками, а ті вчення, які вони сповідували, — єресями.

Єресі виникали ще на початку християнства. Перші церковні собори (тут — зібрання вищих церковних ієрархів) IV-V ст. засуджували єретичні вчення, але ці церковні суперечки більше стосувалися самої Церкви, а не широкого загалу вірян. У ХІ-ХІІІ ст. творці нових релігійних вчень, які суперечили поглядам Церкви, «йшли в народ» і часто знаходили у нього відгук та підтримку. Це фактично змушувало Католицьку церкву невідступно їх переслідувати і жорстоко карати, інакше вона б втратила свій вплив на цілі народи.

Так, на півдні Франції, у регіоні Прованс у XI-XIV ст. масово поширилась єресь катарів (латин. — «чисті»), або альбігойців (від назви міста Альбі). Катари вважали, що світ поділений на дві частини: «чисту», створену Богом, та «нечисту», породжену дияволом. За диявола вони вважали Бога, так як він описаний у Старому Завіті. Катари створили власну церковну ієрархію зі служителів, які називали себе «досконалими». Католицьку церкву вони вважали слугою диявола. Ясна річ, що такого підходу до тлумачення віри Церква стерпіти не могла.

Попри все, римські папи розуміли, що самими заборонами та переслідуваннями не вдасться досягти успіху. Тому до заселених катарами регіонів було направлено проповідників із жебрущих орденів, а також створено церковний суд — інквізицію (від латин. inquisitio — розслідування). Саме інквізиція мала вирішувати, чи є людина єретиком; при розслідуванні нерідко застосовувалися жорстокі тортури. Якщо людина визнавала себе винною і відрікалася від хибного вчення, їй призначали покарання, і в більшості випадків вона залишалася живою. Якщо ж підсудний не відрікався від єресі, інквізиція оголошувала вирок, після чого передавала звинуваченого, як це називалося, «до рук короля», тому що формально лише король мав право здійснювати правосуддя. Насправді ж це означало спалення єретика на вогнищі. Така страта завжди приваблювала сотні глядачів.

Страта єретиків на вогнищі. Середньовічна мініатюра

Вигнання катарів з Каркасона. Середньовічна мініатюра

Катари виявилися настільки численними та невідступними у своїх переконаннях, що у 1209-1244 рр. проти них організували низку військових походів, за прикладом хрестових. В історію вони увійшли як Альбігойські війни. Ці війни стали похмурою сторінкою в історії Франції: хрестоносці жорстоко розправлялися з тими, кого вони вважали єретиками.

Катари жили в одних містах з католиками, коли влітку 1209 р. хрестоносці увірвалися до міста Безьє. Один із них запитав католицького абата Арно Аморі, як відрізнити католиків від катарів. Абат відповів: «Убивайте всіх! А Господь визнає своїх». Жертвами стало все населення міста — 22 тис. осіб.

Після взяття Безьє хрестоносці рушили до замку Каркасон. Після тривалої облоги було домовлено, що всі жителі, у тому числі катари, зможуть без зброї покинути місто. Володар міста граф Тренкавель мав бути заручником у таборі хрестоносців до тих пір, поки останній житель не покине Каркасон. Але Тренкавеля запроторили у вежу, де він і помер через кілька місяців. Його ім’я шанують в наші дні — як людини, яка пожертвувала собою заради порятунку інших.

  • Що таке автодафе?

Висновки

Релігія та Церква відігравали надзвичайно важливу роль у житті середньовічної людини та суспільства. Проте з часом на Заході та Сході накопичувалися відмінності у розумінні віри. Зрештою, у 1054 р. це закінчилося церковним розколом (схизмою). Так на Заході виникла католицька, а на Сході — православна церква.

У розвитку Католицької церкви важливу роль відіграли клюнійський рух, реформи Папи Римського Григорія VII та діяльність Томи Аквінського.

У середні віки Католицька церква великого значення надавала боротьбі з хибними релігійними вченнями — єресями. Для цього було створено жебрущі чернечі ордени, інквізицію, організовувалися хрестові походи.

Закріпимо знання та вміння

Перевірте себе

1. Яку роль відігравала Церква в житті середньовічного суспільства? 2. Очільником якої Церкви був Папа Римський? 3. За що виступали представники клюнійського руху? 4. Назвіть основне заняття ченців і жебрущих орденів. Назвіть два найвідоміші жебрущі ордени. 5. Чим відзначився 1054 р. у церковному житті Європи? 6. Хто такі альбігойці? У чому полягали причини їхнього конфлікту з Католицькою церквою?

Опрацюйте разом

1. Охарактеризуйте становище християнської Церкви у Середньовіччі. 2. Якими були наслідки клюнійського руху для Католицької церкви? 3. Обговоріть у групах, якими могли бути причини розколу єдиної християнської церкви на католицьку і православну. 4. Обговоріть у парах: чому масове поширення єресі було небезпечним для Католицької церкви. 5. Що таке інквізиція? З якою метою її впровадили? Пригадайте, де раніше у цьому курсі історії вже згадувалась її діяльність. 6. Коли відбувались Альбігойські війни? Засновуючись на раніше отриманих знаннях, спробуйте визначити мотиви їх учасників.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Сорочинська, Гісем 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду