Войти
Закрыть

Практична робота. Життя і традиції рицарів та селян

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Пометун, Малієнко 2020

 

§ 10. Практична робота. Життя і традиції рицарів та селян

I. Оберіть не менше двох завдань з наведених нижче і виконайте їх письмово, працюючи індивідуально.

II. Визначте до п'яти ключових слів, які об'єднують опрацьовану інформацію.

III. Презентуйте результати своєї роботи класу, спираючись на ці ключові слова.

Завдання 1

Прочитайте наведені писемні джерела та розгляньте ілюстрації. Сформулюйте не менш ніж 3-5 запитань щодо цієї інформації.

ІЗ ПРАЦІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ІСТОРИКІВ В. О. БАЛУХА, В. П. КОЦУРА

Німецьке слово «рицар» (лицар1) спочатку означало «вершник» і через польську мову ввійшло до української. Так називали вояка — феодала, який ніс військову службу для свого сеньйора, зазвичай кінну. Пізніше, в ХІ-ХІІ ст., термін «рицар» набув ширшого значення.

Він став синонімом знатності й шляхетності...

Рицар мав боротися за християнську віру, оберігати слабшого, дотримувати слова, бути вірним своєму сеньйору, вміти постояти за себе.

1 Лицар — відповідно до української традиції таке написання використовується для підкреслення шляхетності людини.

Для того щоб стати рицарем, слід було пройти процедуру посвячення, яка найчастіше здійснювалася на свята: Різдво, Великдень, Вознесіння.

ІЗ ПРАЦІ УКРАЇНСЬКОГО ІСТОРИКА XX СТ. І. П. КРИП'ЯКЕВИЧА

Це відбувалося дуже святочно. Кандидат перебував ніч на молитві, а потім одягався в білий і червоний одяг на знак того, що готовий жертвувати кров за віру. Після богослужіння один зі старших лицарів ударяв його тричі в рам'я зі словами: «Вибиваю тебе на лицаря в ім'я Бога, Св. Михаїла, Cв. Георгія»2.

2 Це був єдиний у житті рицаря ляпас, на який він мав право не відповідати.

Посвята в рицарі (середньовічна мініатюра)

У Франції був звичай, що молодий лицар вскакував на коня, об'їздив довкола подвір'я і списом ударяв манекен...

Завдання 2

Розгляньте ілюстрації. Визначте, що у них спільного, а що відмінного. Поясніть їх сюжети і дайте назву кожній з них. Яка інформація із цих ілюстрацій вже була вам знайома, а про що ви дізналися під час виконання роботи?

Мініатюра з ілюстрованої хроніки (XIV ст.)

Мініатюра з Манеського кодексу (XIV ст.)

Завдання 3

Прочитайте уривки з творів Ліни Костенко і Генрі Райдера Хаггарда. Про які деталі життя рицарства ви дізналися? Що об'єднує ці твори?

З ТВОРУ ЛІНИ КОСТЕНКО «АПОЛОГІЯ ЛИЦАРСТВА»

Там, за віками, за гірким туманом,

де трубить вічність у Роландів ріг,

любов була єдиним талісманом,

а талісман ще звався — оберіг.

Було життя осяяне красою,

любов і честь цінились над життя.

І що там смерть з великою косою? —

мужчина, лицар, сонячне дитя!

<...>

В монастирях, фортецях і столицях,

з глухих палаців, схожих на тюрму,

якщо він лицар, —

о, якщо він лицар! —

вона троянду кидала йому.

ЗА ІСТОРИЧНИМ РОМАНОМ ГЕНРІ РАЙДЕРА ХАГГАРДА «ПРЕКРАСНА МАРГАРЕТ»

За герольдами1 в золотому одязі через головний вхід на арену виїхав маркіз Морелла в супроводі почту. Під ним був чудовий вороний кінь, і сам він був у чорних обладунках. На його червоному щиті був герб із зображенням орла з короною, що свідчило про звання, і гордий девіз «Те, що я беру, я знищую». Маркіз зупинив свого коня в центрі арени, підняв його на диби і змусив зробити коло на задніх ногах. Натовп вітав маркіза вигуками.

Знову пролунали труби, і верхи на білому коні, у білому одязі, виїхав високий і суворий сер Пітер Брум. На його щиті був зображений золотий, спрямований донизу сокіл і девіз2 «За любов і честь». Він також зробив коло, при цьому підняв свого списа на знак вітання. Цього разу натовп мовчав — рицар був іноземець.

1 Герольд — знавець гербів.

2 Девіз — стислий вислів, що пояснював зміст герба.

Завдання 4

Ознайомтеся з текстом та ілюстрацією. Уявіть себе прекрасною дамою/рицарем, яких зображено на мініатюрі. Про які подвиги, чесноти ви могли почути/розказати? Намалюйте стрічку, яку б ви подарували/прикріпили до шолома.

Головним завданням рицаря під час бою було утриматися на коні й тупим кінцем списа вибити противника із сідла. Переможці здобували славу й визнання, почесні призи, а також коней і зброю переможених.

Однією із традицій рицарського Середньовіччя був культ «прекрасної дами». Дама серця була для рицаря втіленням кращих людських чеснот: розуму й доброти, краси та грації. Аби завоювати серце коханої, рицарі здійснювали подвиги, складали на її честь вірші та виконували серенади. А на турнірах вояки прикріплювали стрічки своєї обраниці до шолома.

Панна допомагає рицарю вдягти обладунки (мініатюра початку XIV ст.)

Проте не варто ідеалізувати рицарів. Пограбування селян і купців, зухвалість щодо інших, войовничість і неосвіченість були так само притаманні рицарям, як і рицарські чесноти. У мирний період феодали часто вдавалися до міжусобних війн. Із виникненням вогнепальної зброї рицарство як військова сила занепало й залишилось аристократичним станом.

У ІХ-ХІ ст. постійні війни привели до появи в Європі нового виду оборонних споруд — замків, що були одночасно і фортецями, і помешканнями феодала.

Завдання 5

Роздивіться загальний вигляд замків, які збереглися до сьогодні у Німеччині, Польщі та в Україні. Що об'єднує всі ці споруди? Поясніть, чому замки є важливими культурними й історичними пам'ятками людства.

Замок Ельц у Німеччині (сучасне фото)

Замок Марієнбург у Польщі (сучасне фото)

Замок Любарта в Луцьку (сучасне фото)

Завдання 6

На основі тексту й ілюстрації опишіть замок рицаря (або проведіть уявну екскурсію), використовуючи слова: рів, звідний міст, мури, вежі, донжон, підземелля, підземний хід.

Середньовічний замок

1 — перекидний міст, який на ніч та під час нападу ворога піднімали за допомогою ланцюгів; 2 — надбрамна вежа, з якої варта постійно оглядала місцевість і, помітивши вдалині ворога, сурмила сигнал тривоги: тоді воїни поспішали зайняти свої місця на мурах і вежах; 3 — замковий двір; 4 — господарчі споруди; 5 — башти; 6 — житло феодала; 7 — жіночі помешкання; 8 — капела1; 9 — головна замкова вежа — донжон, у якій феодал зі своїми воїнами та слугами міг витримати тривалу облогу, навіть якщо інші укріплення було захоплено

1 Капела — католицький храм у замку.

Завдання 7

Поєднуючи інформацію з тексту (с. 57) й ілюстрації, заповніть у зошиті схему «Завдання середньовічної сільської общини».

Завдання 8

Поєднуючи інформацію з тексту й ілюстрацій, розкажіть про життя середньовічних селян. Поясніть, що таке натуральний характер господарства.

Селянство становило найчисленнішу верству середньовічного суспільства. Господарство селян і феодалів мало натуральний характер, тобто все необхідне для життя: від продуктів харчування до ремісничих виробів — виготовлялося на місці, здебільшого для власних потреб. Тільки за металами та сіллю доводилося вирушати аж до місць, де їх виробляли, і там вимінювати на продукти своєї праці. Гроші в селян були рідкістю.

Селянська праця (середньовічні зображення)

Селяни одного села становили громаду (общину). Її головним завданням було регулювання земельних відносин. На зібраннях общини селяни вирішували, коли починати жнива, де і що сіяти, навіть коли і скільки риби можна ловити в річці, де косити сіно, де пасти худобу. Громада підтримувала порядок на своїй території, допомагала бідним, опікувалась удовами і сиротами, ремонтувала дороги, будувала церкву й утримувала священника. Усі жителі села повинні були підкорятися рішенням, ухваленим громадою.

У XIV-XV ст. вдосконалювалося землеробство. Поряд із технічними новинками запроваджувалися й нові технології обробки землі. У більшості районів Європи утвердилося трипілля. Землю, яку мав у своєму розпорядженні селянин, він ділив на три частини. Перша частина з осені засівалася озимими культурами. Друга — весною яровими. Третя залишалася незасіяною, тобто перебувала під паром. Наступного року перше поле залишали під пар, друге засівали озимими, а третє — яровими. І так по черзі. Почали застосовувати й органічні добрива. Ці прогресивні зміни дали змогу дещо збільшити врожайність.

Проаналізуйте свою працю на уроці, послідовно відповідаючи на запитання:

• Що нового ви дізналися на уроці?

• Що запам'яталося найбільше?

• Чого вам не вдалося зробити?

• Про що вам хотілося б дізнатися більше?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Пометун, Малієнко 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду