Індія та Персія в XVI—XVIII ст.
- 26-03-2022, 16:05
- 641
8 Клас , Всесвітня історія 8 клас Гісем, Мартинюк 2021 (поглиблене вивчення)
§ 30. Індія та Персія в XVI—XVIII ст.
ОПРАЦЮВАВШИ ЦЕЙ ПАРАГРАФ, ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ:
про розвиток Індії та Персії в Ранній Новий час; як відбувалося утворення держави Великих Моголів та утвердження в Персії династії Сефевидів; якими були наслідки проникнення європейців в Індію; про здобутки культури Індії та Персії.
ПРИГАДАЙТЕ
1. Хто з європейців відкрив морський шлях в Індію навколо Африки? 2. Які релігії були найбільш поширеними в Індії в Середні віки? 3. У чому полягає відмінність між варнами і кастами?
1. ДЕРЖАВА ВЕЛИКИХ МОГОЛІВ. На початку XVI ст. Делійський султанат, створений у ХIII ст., розпався на безліч ворогуючих між собою князівств. Прагнення верховного правителя — делійського султана — приборкати непокірних князів (раджів) супроводжувалися жорстокими війнами. Найбільше цим відзначився султан Ібрагім Лоді. Васали об’єдналися проти нього й звернулися по допомогу до правителя Кабула Бабура (1494—1530 рр.). Маючи сильне військо, оснащене артилерією, він у битві біля Паніпата в 1526 р. розгромив війська делійського султана. Було засновано державу Великих Моголів, яка проіснувала 200 років.
Бабур прийшов до Індії з Моголистану (держава, що існувала в XIV—XV ст. після розпаду Монгольської імперії на частині сучасних Казахстану та Киргизстану), тому його і всіх тих, хто був із ним, називали моголами.
Бабур правив недовго. У 1530 р. він помер, а його наступником став син Хумаюн, якому протягом 25 років довелося відстоювати право на державу, створену батьком. Після смерті Хумаюна престол наслідував його 13-річний син Акбар (1556—1605 рр.). У 1561 р. він розпочав підкорення Індостану.
Чи можна стверджувати, що завоювання моголів зміцнило вплив ісламу в Індії?
Протягом 1568—1592 рр. Акбар завоював долини річок Інд і Ганг. Як мудрий правитель він розумів, що для підтримки спокою в державі необхідно домогтися прихильності всіх підданих, тому він скасував податок для немусульман (джизію). У 1575 р. за його наказом було збудовано молитовний дім для релігійних дискусій. Там християни, буддисти, індуїсти, юдеї вели бесіди в присутності Акбара. Така релігійна терпимість викликала обурення з боку мусульманського духовенства, яке в 1580 р. підняло повстання. Придушивши його, Акбар проголосив нову релігію — «дін-і-ілахі» («божественна віра»).
ПОСТАТЬ В ІСТОРІЇ
Бабур. Мініатюра початку XVII ст.
Захір-ад-Дін Мухаммад Бабур був нащадком Чингісхана і Тимура та правив Ферганою. Після невдач у міжусобних війнах наприкінці XV ст. він зумів захопити Афганістан, а Кабул перетворив на свою резиденцію. Великий полководець і грізний воїн, він водночас був талановитим літератором. Відомими на весь світ стали його мемуари «Бабур-наме», де він описав не лише свої походи та завоювання, а й флору і фауну Індії.
ПОСТАТЬ В ІСТОРІЇ
Акбар І Великий. Мініатюра Нового часу
Джалаль-ад-Дін Мухаммад Акбар (Акбар І Великий) був одним із найвидатніших правителів Індії. Завдяки завоюванням йому вдалося створити велику імперію. Землі тих племен, які чинили опір, Акбар спустошував, а тим, хто підкорявся, дозволяв залишити місцеве самоуправління за умови сплати щорічної данини. До його досягнень належить адміністративна реформа, у результаті якої постала міцна централізована система управління. Акбар сприяв розвитку науки й культури, хоча сам до кінця життя залишався неписьменним.
За часів правління сина Акбара Джахангіра (1605—1658 рр.) імперія жила в спокої та мирі. Розвивалися культура, мистецтво, наука, архітектура.
Після смерті Джахангіра розпочалася боротьба за владу між його чотирма синами. Переможцем із неї вийшов Аурангзеб (1658—1707 рр.) — сильний, жорстокий і підступний правитель. Як правовірний мусульманин, він ліквідував релігійну терпимість, а в 1679 р. відновив джизію.
За часів правління Аурангзеба так і не настав спокій. Імперія почала розпадатися. У 1674 р. було проголошено державу Маратхів, а після смерті імператора утворилися три держави, що вели між собою непримиренну боротьбу. Ця міжусобиця підготувала ґрунт для завоювання Індії європейськими колонізаторами.
На покращення яких сфер життя населення були спрямовані реформи Акбара?
2. УСТРІЙ ДЕРЖАВИ ВЕЛИКИХ МОГОЛІВ ТА ЇЇ РОЗВИТОК. Моголи, завоювавши Індію, не порушили її традиційного способу життя, а влились у правлячу еліту, органічно поєднавшись із нею завдяки віротерпимості. Держава Великих Моголів трималася на взаєморозумінні й гармонії між завойовниками та завойованими.
Опорою влади верховного правителя — падишаха — були користувачі землі, які за службу отримували землі разом із сільськими громадами в умовне володіння. Кожен користувач землі мав споряджати кінний загін воїнів, збирати податки. Якщо він порушував договір із падишахом, то його земля передавалася іншому. Через це користувач землі не мав стимулу для розвитку свого господарства.
Розвиток ремесла в державі Великих Моголів був зумовлений тим, що падишахи й користувачі землі давали великі замовлення ремісникам і вимагали від них товар високої якості й художньої цінності. Отже, індійські ремісники, на відміну від європейських, працювали на замовлення, а не на ринок, і виробляли не товар для масового споживача, а вишукані твори мистецтва.
Значного розвитку набула торгівля Індії з іншими країнами. По-перше, іслам, що був панівною релігією правлячої верхівки, прихильно ставився до торгівлі. По-друге, зберігався великий попит на індійські товари. Торгівля в Індії була досить розвиненою, тут уже існувала розгалужена банківська система.
Однак ремесло й торгівля, які обслуговували переважно потреби падишаха та багатої верхівки, після занепаду держави Великих Моголів також занепали.
Англійський корабель Ост-Індської компанії XVII ст. Художник Ісаак Парусник. 1685 р.
ДЖЕРЕЛА ПОВІДОМЛЯЮТЬ
Опис індійського будинку за записами французького мандрівника Франсуа Берньє (1670 р.)
Житло правителя зазвичай розташовувалося на березі річки або в передмісті... У цих спекотних краях будинок вважається гарним, якщо він є просторим, якщо в ньому багато повітря і є доступ з усіх боків вітру, особливо з північного. У гарних будинках є двори, сади, дерева, басейни з водою, невеликі фонтани... Крім того, тут прагнуть мати погреби з великими віялами, щоб там відпочивати у прохолоді.
Особливою перевагою будинку вважається те, що він розташований серед великих квітників. Такий будинок повинен мати чотири великі дивани, доступні для протягів... Гарні будинки повинні також мати високі тераси, де можна спати вночі. Тераси поєднуються з великою кімнатою, куди легко за потреби пересунути ліжко...
Усередині гарного будинку вся підлога має бути заслана матрацами... Влітку їх накривають тонкою білою тканиною, а взимку — шовковими килимами. Стіни на висоті п’яти-шести футів від бруківки заповнені маленькими вікнами різної форми. Вони зроблені з великим художнім смаком і мають привабливий вигляд.
У кімнатах стоять порцелянові вази та горщики з квітами. Стеля позолочена або розмальована, але відсутні зображення людей та тварин, бо вони заборонені релігією.
Робота в парах. Обговоріть і визначте: 1.Яким є клімат Індії? Як кліматичні особливості країни вплинули на її архітектуру? 2. Яка з поширених в Індії релігій забороняла зображувати людей і тварин? Чому?
Чому в Індії проникнення європейців не призвело до впровадження політики самоізоляції?
3. ЄВРОПЕЙЦІ В ІНДІЇ. На початку XVI ст. в Індію прибули європейці. Першими були португальські мореплавці. Вони захопили декілька портів на західному узбережжі. Португальськими володіннями в Індії управляв віцекороль, який розширював сфери панування, захоплюючи володіння місцевих феодалів. Разом із португальськими гарнізонами й купцями в Індії з’явилися ченці-місіонери, які намагалися поширити християнство.
Із XVII ст. європейська експансія посилилася. Англійці та голландці заснували в 1600 і 1602 рр. Ост-Індські торговельні компанії та поступово почали витісняти португальських купців. Торговельні бази Голландії розташовувалися на Коромандельському березі, у Бенгалії, Біхарі, Гуфлаті. Проте постійні міжусобні війни в цих регіонах, а головне — конкуренція з Англією, послабили позиції голландських купців в Індії.
У 1639 р. англійські поселенці закріпилися в місті Мадрас, а потім у Бомбеї. Одночасно Франція захопила місто Пондішері. Боротьба англійських і французьких колонізаторів тривала десятки років. Остаточно витіснити французів з Індії англійці змогли лише в 60-х рр. XVIII ст.
Отже, величезна країна з багатомільйонним населенням через роздробленість і міжусобиці втратила незалежність, перетворившись у XIX ст. на колонію Англії.
4. РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ В ІНДІЇ. Індійська культура за правління Великих Моголів досягла високого рівня. Цьому сприяла політика підтримки діячів мистецтва. Найвидатнішим письменником Індії часів Акбара став Абу-ль-Фазл. Він створив кількатомну історію правління Акбара, яка стала джерелом знань про події в тогочасній Індії. Свій твір Абу-ль-Фазл написав перською мовою, яка була державною у Великих Моголів.
ЦІКАВІ ФАКТИ
Шедевром архітектурного стилю держави Великих Моголів стала мечеть-мавзолей Тадж-Махал в Агрі. Її було збудовано за наказом падишаха Шах Джахана в 1631—1642 рр. на згадку про його померлу дружину. Мечеть було споруджено з білого мармуру, її прикрашали білі бані та мінарети, що віддзеркалювалися в басейні, збудованому поряд. Ця споруда збереглася до нашого часу.
«Павиний трон» (копія). Національний музей коштовностей у Тегерані (Іран)
Тадж-Махал в Агрі (Індія). Сучасний вигляд
Якими були основні турботи правителів династії Сефевидів?
ЦІКАВІ ФАКТИ
Династія Сефевидів веде свою назву від шейха Сефі ад-Діна, який заснував чернечий орден Сефевіє (помірковані шиїти). Це був один з орденів, що існували серед сунітів і шиїтів. Він мав чітку організацію, а члени ордену були фанатично віддані своєму шейху, якого вважали святим. У XV ст. шейхи ордену володіли землями в Азербайджані, більшість членів ордену походили з тюркських кочових племен.
Одним із шедеврів індійської культури тих часів було мистецтво мініатюр, яке згодом стало взірцем для творчості Рембрандта. Перські майстри Мір Сід Алі та Абдус Самад очолили імператорську майстерню живопису («кітаб-хан»), засновану Акбаром. Так було створено живописні мініатюри до мемуарів Бабура та Акбара.
Іншим досягненням тогочасної Індії стала обробка напівкоштовного та коштовного каміння. Справжнім витвором мистецтва став всесвітньовідомий «Павиний трон».
За Акбара та його наступників в Індії споруджувалися величні будівлі: храми-мечеті, палаци-фортеці, усипальниці. Так, один із величезних палаців-фортець Акбара був збудований у Делі. Інший палац-фортеця, зведений поблизу міста Агра, стояв майже в пустелі та був схожий на місто-привид із будинками, парками, ставками й терасами, що з’єднувалися між собою брукованими дорогами.
5. ПЕРСІЯ. Історія Персії схожа з історією Османської імперії. Це була могутня держава, яка наприкінці XVII ст. фактично припинила свій розвиток. На чолі держави стояв шах, якому піддані сплачували податок із землі й худоби. Проте цей податок було важко збирати через кочовий спосіб життя третини населення. Осіле населення займалося землеробством. Найбільш розвиненими були райони, де існувала зрошувальна система. Високої майстерності досягли перські ремісники, які об’єднувалися в цехи. У Персії також традиційно була розвинена торгівля.
У 1502—1736 рр. у Персії правила династія Сефевидів. Перший шах нової династії Ісмаїл (1502—1524 рр.) і його наступники за короткий час підкорили, крім сучасних територій Азербайджану та Ірану, частини Вірменії, Іраку, Туркменістану та Афганістану. Швидкому поширенню влади Сефевидів сприяло те, що вони не порушували традиційні ісламські форми правління та збирання податку (навіть скоротили податок із врожаю й міст до 1/6). Проте влада в державі більше трималася на авторитеті шаха, ніж на єдності країни. У 80-ті рр. XVI ст. народні повстання послабили владу шаха, чим одразу скористалися інші країни: Османська імперія захопила Ширван та Азербайджан, узбецькі хани Бухари — частину Хорасану і Герат, Великі Моголи — більшість території Афганістану. До зовнішніх негараздів додалася економічна криза: припинився рух караванними шляхами, була зруйнована система іригації, ремісники розорювалися.
Ісмаїл I. Невідомий художник. XVI ст.
Вихід зі скрутного становища знайшов шах Аббас I (1587—1629 рр.), якого згодом назвали Великим. У 1587—1588 рр. він здобув важливу перемогу над узбецькими ханами Бухари, у 1590 р. — уклав невигідний мир з Османською імперією, але це дозволило йому провести внутрішні реформи. Метою цих реформ було зміцнення центральної влади. Був сформований розгалужений апарат управління, створено регулярну армію, яка була озброєна рушницями й гарматами, здійснено фінансову реформу. Шах сприяв розвитку ремесла й торгівлі (торгівля шовком стала державною монополією). Реформи зміцнили владу шаха та дали змогу взятися за вирішення зовнішньополітичних проблем. У результаті трьох війн з Османською імперією він відновив владу над втраченими за договором 1590 р. територіями, відвоював у Великих Моголів Афганістан, за допомогою Англійської Ост-Індської компанії витіснив португальців із важливого порту в гирлі Перської затоки Ормуз. Аббас I підтримував дипломатичні зв’язки з багатьма європейськими країнами.
Наступники Аббаса I виявилися не такими успішними правителями. У XVIII ст. країна втратила значні володіння на користь Османської імперії та Росії, афганські племена навіть захопили столицю країни. Проте полководець Надір завдяки успішним воєнним кампаніям зумів відновити Персію в колишніх кордонах. Ставши шахом (правив у 1736—1747 рр.), він продовжив завоювання та приєднав більшу частину Закавказзя, а середньоазійські хани визнали васальну залежність від нього. Найбільш вдалим був похід Надір-шаха проти Великих Моголів у 1739 р. Отримана здобич дала змогу скоротити податки, побудувати великі військові підприємства, відновити систему іригації, розвинути торгівлю. За його правління в Персії панувала віротерпимість.
Проте із часом Надір-шах став підозрілим і дріб’язковим, знову збільшив податки. Як наслідок, у результаті змови його було вбито. Після смерті Надір-шаха Іран розпався на п’ять ворогуючих ханств. У 1758 р. Карім-хан об’єднав країну та провів реформи з відновлення господарства. Проте шахом він себе не проголошував. У зовнішній політиці він узяв курс на обмеження відносин із країнами Європи, не бажаючи повторити долю Індії. Після його смерті знову почалися міжусобиці, які завершилися встановленням у 1796 р. нової Каджарської династії.
Аббас І. Художник Домінік Кустос. Гравюра 1600 р.
Надір-шах. Невідомий художник
ДЖЕРЕЛА ПОВІДОМЛЯЮТЬ
Зі спогадів французького посла про Надір-шаха (XVII ст.)
У 1741 р., прославлений і навантажений багатствами, награбованими в Індії, Надір-шах прибув до Дербента. Його військо, яке значно збільшилося під час численних походів, налічувало 150 тис. осіб і складалося із загонів індійців, татар, узбеків та афганців... персів було небагато. Він вирішив напасти на лезгинів — народ, що живе в горах, і тому його важко підкорити... Горці звичні до пограбувань, майже всі вони майстерно володіють вогнепальною зброєю та вміло ведуть невеликі бої. На вершинах недоступних скель вони розмістили своїх дружин, дітей, склали коштовності й почали влаштовувати засідки... а однієї ночі наважилися атакувати табір самого шаха. Застигнутий зненацька, правитель змушений був відступити. Усе його військо безладно тікало, і переможці взяли значну здобич.
1. На яких особливостях війська Надір-шаха наголошував французький посол? 2. Чому війна з лезгинами виявилася складною для правителя Персії?
Ісфахан. Сучасний вигляд
6. КУЛЬТУРА ПЕРСІЇ. Культура Персії XVI—XVIII ст. розвивалася в межах мусульманської культури, зберігаючи місцеві традиції. Наочним проявом розвитку культури цієї доби є столиця Аббаса I Ісфахан, де проживало 600 тис. осіб. У місті налічувалося 162 мечеті, 49 медресе — вищих релігійних шкіл, 273 громадські лазні, центральний критий ринок та безліч караван-сараїв і крамниць торговців. Через усе місто проходив проспект Чарбаг (сад), який мав ширину 58 м і довжину 5 км. Місто було забудоване величними палацовими ансамблями. Особливо виділялася площа Накші-Джахан («образ Всесвіту») завдовжки 500 м із двома мечетями й палацом Алі-Капу. Не менш вишуканими були мости через річку Заянде. Ці будівлі збереглися до нашого часу.
Особливо славилася Персія виробами своїх ремісників: перські тканини, килими, зброя й посуд були взірцями художнього смаку. Усі ці витвори йшли на продаж, передусім їх цінували в Європі.
Високого рівня розвитку досягло образотворче мистецтво. Величні споруди прикрашали мозаїки, фрески, різьблення. Перські мініатюри XV—XVII ст. належать до кращих світових зразків образотворчого мистецтва. Найвідомішим твором мініатюр стала відома поема «Шах-наме Тахмаспа». Вона була переписана кращими каліграфістами під керівництвом Кемаль-ад-Діна Бехзада та прикрашена 250 мініатюрами для сина Ісмаїла І Тахмаспа. Із XVII ст. мініатюри стали самостійним жанром мистецтва, не пов’язаним із літературним твором. Саме мініатюри вважають найвищим досягненням культури Персії доби Сефевидів.
Важливими осередками культури, крім Ісфахана, були міста Герат і Тебріз. У них існували центри з переписування книг. У 1641 р. в Ісфахані вірменин Якоб Ян відкрив першу друкарню.
Продовжувала розвиватися література. Перською мовою традиційно створювалася поезія. Твори були присвячені правлінню шаха.
УКРАЇНА І СВІТ
Наприкінці свого правління російський імператор Петро І після перемоги над Швецією прагнув завоювати шлях до Індії, яку вважали скарбницею багатств Сходу. Проте для цього йому необхідно було захопити Середню Азію та Іран. У 1722—1723 рр. Петро І здійснив Перський похід (об’єднана назва трьох походів), завоювавши деякі північні райони сучасного Ірану. У цьому поході взяли участь 12 тис. українських козаків на чолі з полковником Д. Апостолом. Згодом їхню кількість було збільшено. Козаки Д. Апостола збудували фортецю Святого Христа поблизу річки Сулак. Проте похід виявився невдалим. Із 40 тис. козаків, що брали в ньому участь, додому повернулося не більше 1 тис. осіб. Усі завойовані території до 1735 р. довелося повернути, а фортецю Святого Христа — зруйнувати.
Перський килим. XVI ст.
ЧИ ПОГОДЖУЄТЕСЬ ВИ З ТИМ, ЩО... ЧОМУ?
- Індія здавна була однією з найбагатших країн Азії. У XVI ст. вона зазнала чергової навали завойовників — моголів, які створили державу Великих Моголів. Вона проіснувала до початку XVIII ст. Її розпад збігся із процесом активного проникнення англійських мореплавців, які поступово перетворили Індію на найбільшу й найбагатшу колонію Англії.
- Культура Індії доби Великих Моголів поєднала в собі елементи й традиції індійської, перської, середньоазійської, арабської культур і залишила нащадкам пам’ятки неповторної краси.
- Головним суперником Османської імперії на Сході стала Персія, у якій правила династія Сефевидів. Вершини своєї могутності країна досягла за часів Аббаса I. Наприкінці XVII ст. Персія припинила свій розвиток і почала швидко занепадати.
ПРАЦЮЄМО З ХРОНОЛОГІЄЮ
1502—1736 рр. — правління в Персії династії Сефевидів.
1526 р. — заснування держави Великих Моголів у Південній Азії.
1556—1605 рр. — правління Акбара в державі Великих Моголів.
1587—1629 рр. — правління шаха Аббаса I в Персії.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Перевірте набуті знання за навчальною грою «Правда — неправда».
Правила гри. Учні та учениці визначають, які з наведених тверджень є правдивими, а які — ні. Вибір слід пояснити. Потім учитель/учителька пропонує учням та ученицям самостійно скласти декілька правильних і неправильних тверджень.
Зразок тверджень. 1) У результаті завоювання Бабуром Делійського султанату в країні утвердилася влада моголів. 2) Династія Сефевидів правила в Персії. 3) Аббас I був наймогутнішим правителем Індії. 4) Політику самоізоляції не проводили правителі Індії та Персії. 5) Із 1796 р. в Індії встановилася Каджарська династія. 6) Столицею Персії часів Аббаса І було місто Ісфахан.
2. Чому Бабур досить легко заволодів Делійським султанатом? 3. Яку внутрішню політику проводив Акбар? Назвіть причини проведення ним релігійної реформи. 4. Що зумовило занепад держави Великих Моголів? 5. Робота в парах. Обговоріть і визначте, які наслідки для Індії мало проникнення до неї європейців. 6. Як була утворена держава Сефевидів? 7. Які реформи здійснив Аббас I? Яким був їхній результат? 8. Чим уславився Надір-шах? 9. Які нові архітектурні риси мала збудована столиця Сефевидів Ісфахан?
10. Складіть у зошиті порівняльну таблицю «Досягнення індійської та перської культур у XVI—XVII ст.». 11. Складіть історичний портрет Акбара або Аббаса I (на вибір). Роботу подайте у вигляді презентації. Скористайтеся відповідним планом-схемою в додатках до підручника (с. 227). 12. За додатковими джерелами складіть перелік здобутків індійської культури за часів держави Великих Моголів.
13. Робота в малих групах. Обговоріть і визначте, чому реформаторська політика видатних правителів Індії та Персії давала лише тимчасовий результат. 14. Колективне обговорення. Що спільного й відмінного було в розвитку Індії та Персії в XVII—XVIII ст.?
Коментарі (0)