Войти
Закрыть

Англія в XVI ст.

8 Клас , Всесвітня історія 8 клас Щупак, Бурлака 2021

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 8 клас Щупак, Бурлака 2021", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 14. Англія в XVI ст.

Пригадайте, якими були результати Столітньої війни для Англії. Поміркуйте, як вплинули Великі географічні відкриття на економічний розвиток Англії.

1. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ АНГЛІЇ в XVI ст.

Як ви пам’ятаєте, у результаті війни Червоної і Білої троянд в Англії установилося правління династії Тюдорів. Це був період відродження держави, утвердження абсолютної королівської влади за збереження парламенту.

Під час правління Генріха VII (1485-1509 рр.) відроджувалося підірване Столітньою війною господарське життя країни. Феодальні відносини поступово розкладалися і створювалися умови для зародження капіталістичних відносин. Поштовхом до цього стала аграрна революція у формі обгороджування.

В Англії здавна займалися вівчарством. Попит на вовняне сукно з кінця XV ст. зріс. У XVI ст. виробництво сукна стало головною галуззю англійської промисловості, а в середині століття воно становило 80 % експорту. Розведення овець було вигіднішим, ніж землеробство, тому землевласники почали перетворювати свої землі на пасовиська. Вони проганяли селян із земель, а зайняті території обгороджували і на них розводили овець. Цей процес дістав назву обгороджування.

Збільшення виробництва сукна потребувало нових форм організації праці. На зміну майстерням ремісників прийшло мануфактурне виробництво.

Відбувалися зміни й в англійському суспільстві. Представники дрібного й середнього дворянства (за старою звичкою їх ще називали рицарями) почали переходити до ведення ринкового господарства, займалися тим, що приносило прибуток: вівчарством, виробництвом сукна на мануфактурах, видобуванням і виробництвом металів. Вони становили основу «нового дворянства» — джентрі.

Сесії англійського парламенту завжди відкривають у Палаті Лордів. Королева зачитує промову, сидячи на троні, а для лорда-канцлера призначене крісло, яке має назву «вулсак» (англ. wool — вовна, sac — мішок). Лорд-канцлер сидить на мішку, набитому вовною. Цей звичай бере початок із XVI ст., коли Англія була головним експортером вовни й вовняних виробів в Європу. Мішок з вовною став символом заможності Англії.

Крісло лорд-канцлера в англійському парламенті (сучасне фото)

2. «КРИВАВЕ ЗАКОНОДАВСТВО»

Свідчать документи

Томас Мор «Утопія» (1516 р.)

Ваші вівці, зазвичай такі лагідні, що задовольняються дуже незначним, тепер, кажуть, стали такими ненажерливими й невгамовними, що поїдають навіть людей, розоряють і спустошують поля, будинки й міста.

Як ви розумієте вислів Томаса Мора, що «вівці... поїдають людей»?

У пошуках засобів до існування селяни наймалися за копійчану плату на мануфактури. Але підприємства і господарства нових дворян не могли забезпечити роботою величезну кількість знедолених селян. Вони перетворювались на пауперів — людей, повністю позбавлених засобів для існування.

Джентльмен подає милостиню жебракові (гравюра XVI ст.)

Королівська влада діяла в інтересах власників землі та мануфактур, тому розпочала боротьбу з пауперами. Англійські королі династії Тюдорів видали жорстокі закони проти волоцюг і жебраків — так зване «криваве законодавство», яке зобов’язувало пауперів найматися на роботу. «Криваві закони» перетворювали зігнаних із землі селян на людей, готових найматися працювати на будь-яких умовах. У підсумку майже безкоштовна праця найманих працівників давала можливість власникам мануфактур вкладати більше капіталу в розширення виробництва.

3. КОРОЛІВСЬКА РЕФОРМАЦІЯ

Для зміцнення своєї влади Тюдори використали ідеї реформації церкви, яка розпочалася за Генріха VIII (1509-1547 рр.)· На відміну від Німеччини, де в поширенні реформаційних ідей передусім був зацікавлений простий народ, в Англії вона була «згори» (за активного втручання короля).

У 1534 р. парламент затвердив запропонований Генріхом VIII Акт про супрематію (супрематія — верховенство). Відповідно до цього документа король прийняв титул очільника церкви в Англії. Це означало розрив з Римом і позбавлення англійської церкви залежності від Папи Римського. Відтоді вона почала називатися англіканською.

Історичні подробиці

Генріх VIII (портрет роботи художника Ханса Хольбена Молодшого, 1539-1540 рр.)

Генріх VIII розумів, що привласнення церковних багатств могло поповнити державну скарбницю, а контроль над духовною владою піднімав авторитет англійської корони в очах підданих. Приводом переходу монарха до протестантизму стало те, що король не отримав від Папи Римського дозволу на розлучення з першою дружиною Катериною Арагонською, яка не змогла народити йому сина, спадкоємця трону. Король домігся від англійського духовенства визнати його «єдиним захисником і верховним главою церкви й духовенства в Англії».

4. ЄЛИЗАВЕТА І

Діємо: практичні завдання

Працюючи з матеріалами підручника, додатковими матеріалами, з’ясуйте на конкретних фактах, чому англійський історик Вільям Камден, сучасник Єлизавети І, назвав її правління добою прогресу, протягом якої королева надихала своїх підданих на великі справи.

Останньою представницею династії Тюдорів на англійському престолі була королева Єлизавета І (1558-1603 рр.). Єлизавета І була дочкою Генріха VIII і Анни Болейн. Папа Римський не визнав цей шлюб, тому католики вважали Єлизавету незаконнонародженою і вона не мала права на королівський трон. Єлизавета не бажала грати традиційну роль, призначену жінці. Мала твердий характер, була розумною, завжди захищала інтереси Англії. Зійшовши на трон, вона сказала: «Я доведу світові, що в Англії є жінка, яка вміє діяти мужньо». За її правління значно зміцнилася центральна влада. Єлизавета провадила політику протекціонізму.

Варто запам’ятати!

Протекціонізм — політика держави, спрямована на захист власної економіки від іноземної конкуренції. Полягала в сприянні й підтримці розвитку власного виробництва й торгівлі.

Королева заохочувала створення мануфактур, великих торговельних компаній, підтримувала винахідників. Назви компаній свідчили про основні напрями торгівлі — Гвінейська, Мароканська, Ост-Індська. Англія надавала притулок досвідченим фахівцям-іноземцям — протестантам. Німецькі майстри гірничої справи, ткачі з Нідерландів, французькі килимники привезли в Англію секрети свого ремесла. Це сприяло вдосконаленню старих і появі нових галузей виробництва.

Єлизавета І визнавала себе заступницею деяких піратів. У 1577-1580 рр. Френсіс Дрейк із невеликою ескадрою вирушив у навколосвітнє плавання. Пірати пограбували іспанські порти на тихоокеанському узбережжі, захопили кораблі із золотом. Дрейка посвятила в рицарі особисто королева.

  • 1. Перегляньте відео про Френсіса Дрейка. Визначте, чому експедиції Дрейка мали успіх. Яке значення його піратська діяльність мала для Англії?
  • 2. Як ви ставитеся до такого способу поповнення державної скарбниці, як піратство?

Відео «Френсіс Дрейк». Тривалість 04 хв 34 с

https://cutt.ly/akDZ39Z

Англія активно продовжувала колоніальну експансію. Волтер Рейлі заснував англійську колонію в Північній Америці й назвав її Вірджинія.

Єлизавета І продовжила Реформацію, яку розпочав Генріх VIII, відновила повноваження протестантської церкви. У 1571 р. завершилося становлення англіканської церкви. Парламент ухвалив англійський Символ віри з 39 статей, в якому встановлювалися основні положення англіканського вчення. Елементи кальвінізму в ньому було поєднано з католицизмом. Не визнавалася влада Папи Римського, заборонялись індульгенції, було зменшено кількість релігійних свят, богослужіння проводили англійською мовою, духовенство підпорядковувалось лише королю.

Історичні подробиці

Загрозою правлінню Єлизавети І була її двоюрідна сестра — шотландська королева, ревна католичка Марія Стюарт, яка претендувала на англійський престол. Марію Стюарт звинуватили в державній зраді. Після роздумів Єлизавета І наважилася на безпрецедентний крок — Марію Стюарт засудили до страти (королева дала наказ вбити королеву).

У відповідь на страту Марії Стюарт Папа Римський закликав католиків до війни з Англією. Єдиним, хто відгукнувся на це, був іспанський король Філіп II. Однак, як пам’ятаємо, його «Непереможна армада» в 1588 р. зазнала поразки. Англія стала володаркою морів.

Діємо: практичні завдання

Це одна з найвідоміших картин в історії Великої Британії. У липні 2016 р. вона була викуплена у спадкоємців знаменитого Френсіса Дрейка за 10 млн фунтів стерлінгів. З осені 2016 р., після реставрації, картина зайняла почесне місце в постійній експозиції Королівських музеїв Гринвіча.

Єлизавета І (портрет роботи невідомого художника, 1590 р.)

Портрети того часу, як правило, наповнені сенсами. Деталі мають значення. Спробуйте «прочитати» цю картину й дізнатися, що символізують її деталі.

ЗНАЮ МИНУЛЕ || ОСМИСЛЮЮ СЬОГОДЕННЯ || ПРОГНОЗУЮ МАЙБУТНЄ

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Знаю і систематизую нову інформацію

1. Історичні ребуси: розгадайте ребуси й дізнайтеся, які явища, процеси історії Англії в них закодовані. Поясніть значення закодованих понять у розвитку країни.

2. Які чинники сприяли зародженню ринкових відносин в Англії?

3. Що таке обгороджування?

4. Які причини та наслідки мав процес обгороджування в Англії?

5. Що стало причинами, а що приводом до королівської Реформації в Англії?

6. Чому Реформацію в Англії називають проведеною «згори»?

7. Перевірте, як ви засвоїли матеріал, виконавши онлайн-вправу:

https://cutt.ly/phVYkpC

Обговорюємо в групі

1. Обговоріть у групі, чи можна стверджувати, що Єлизавета І правила Англією за принципом «мета виправдовує засоби».

2. Чим, на вашу думку, Реформація в Англії відрізнялася від Реформації в континентальній Європі?

Мислю творчо

1. Підготуйте презентацію «Роль жінок з династії Тюдорів в управлінні державою».

2. Виконайте творчий проект (історичний портрет, сторінка діяча/діячки в соціальних мережах, інфографіка та ін.) «Особа в історії» (оберіть історичного діяча з параграфа).

Шаблон фейсбук-сторінки діяча

https://cutt.ly/3bGx95t

Ці дати допоможуть вам зрозуміти історію.

Запам’ятайте їх:

1534 р. — Затвердження англійським парламентом Акта про супрематію

1588 р. — Розгром «Непереможної армади»

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 8 клас Щупак, Бурлака 2021", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 8 клас Щупак, Бурлака 2021", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду