Войти
Закрыть

Культура Давньої Греції

6 Клас

Велика роль давніх греків у розвитку філософії. Філософія (в перекладі означає «любов до мудрості») виникла в Елладі. Філософи — це мислителі, що спостерігали, міркували й пояснювали закони розвитку природи та людського суспільства. Найвідомішими філософами, що жили в Афінах, були Сократ, Платон й Аристотель. Платон відкрив в Афінах школу під назвою Академія, де безкоштовно навчали філософії. Серед учнів Платона найвизначнішим філософом був Аристотель. Він став вихователем спадкоємця македонського престолу — Александра Великого. Згодом заснував у гаї, закладеному на честь Аполлона Лікейського, нову школу, названу Лікеєм (від цього походить слово «ліцей»). Історія грецької літератури розпочинається з творчості Гомера й Гесіода. Поети з острова Лесбос Алкей і Сапфо у своїх віршах оспівували кохання, природу та друзів. Поміркуймо! Прочитайте байку Езопа «Вовк та ягня» та визначте, яку проблему хотів порушити автор твору. Чи існують подібні проблеми в наш час? Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:...

Грецька релігія та міфологія. Олімпійські ігри

6 Клас

Релігія Давньої Греції зародилася з міфології. Міфи Давньої Греції дають найкраще уявлення про релігійні вірування давніх греків. Головними богами в Греції були Олімпійські боги, які «жили» на горі Олімп. За переказами, олімпійські боги захопили владу над світом, поборовши своїх батьків-титанів. Грецька міфологія вважала, що світ вічний. Грецькі боги схожі на людей, їхній спосіб життя мало чим відрізнявся від людського, їм притаманні всі людські риси, зокрема й негативні. Головна відмінність небожителів полягала в їхньому безсмерті та надприродній могутності. Релігія греків мала політеїстичний характер, оскільки в релігійному світі діяли численні божества. Олімпійський пантеон очолював отець і повелитель усіх богів і людей Зевс. Водночас із олімпійськими богами в давньогрецькій міфології діяли герої — народжені від союзу богів і людей. Найвідомішими героями були Ахіллес (уславився як герой Троянської війни) та Геракл. Обоє були непереможними воїнами. Так греки намагалися ствердити ідею можливості людини сперечатися з богами, викликати їх на змагання тощо....

Господарство та повсякденне життя в Давній Греції

6 Клас

Працюючи з матеріалом параграфа, виконайте дослідження «Жінка в давньогрецькому суспільстві». Побут давніх греків був невибагливим і будувався за усталеними звичаями й традиціями. Спеціальні чиновники стежили, щоб містяни вчасно ремонтували свої оселі й не псували вигляд міста неохайними спорудами. Центром дому був внутрішній дворик, де розташовувався вівтар і за трапезним столом збиралася вся родина. Скромним був і стіл афінської родини. Зазвичай споживали ячмінний хліб, сир, рибу, овочі, фрукти. Заможні греки харчувалися різноманітніше. Одяг жінок і чоловіків у Давній Греції також вражає простотою: усі костюми шили на основі двох прямокутних полотнищ тканини з льону чи шерсті, які з’єднували застібками-фібулами. Одяг заможніших афінян вирізнявся білим кольором і багатством візерунків. Жінки користувалися косметикою: рум’янами, сурмою, кремами та масками....

«Золотий вік» Афін за Перикла

6 Клас

Працюючи з текстом параграфа, підготуйте опорний конспект (карту пам’яті, схему), яка допоможе схарактеризувати Перикла як державного діяча. У середині V ст. до н. е. Афіни перетворилися на найбагатшу державу Греції. Час розквіту й могутності Афін називають «золотим віком». Одним з найвидатніших державних діячів Афін був Перикл. Незважаючи на своє знатне походження, Перикл виражав інтереси демосу. Народ цілком довірив йому управління державою. Тому протягом п’ятнадцяти років (444-429 рр. до н. е.) Перикла щороку обирали стратегом. У 429 р. до н. е. Перикл захворів на чуму. Коли він помирав, друзі згадували, сидячи біля ліжка хворого, який це був чудовий державний діяч. Перикл підняв голову й сказав: «Ви вихваляєте мене, а про найкраще з того, що я зробив, не говорите. Адже за всі роки мого правління за моїм наказом не було страчено жодного афінського громадянина». 1. Як ви зрозуміли передсмертні слова Перикла? 2. Що було головною метою політичної діяльності Перикла? Варто зазначити, що афінська демократія мала обмежений характер. Політичними правами користувалися тільки чоловіки. А жінки, метеки, раби жодних прав не мали. Давньогрецька демократія була рабовласницькою....

Персько-грецькі війни

6 Клас

На початку V ст. до н. е. Греції довелося захищати свою незалежність у боротьбі з Перською державою. Унаслідок перських завоювань перервався зв’язок Греції з Північним Причорномор’ям, торгівля перейшла до рук фінікійських купців. Таким чином, афіняни були позбавлені шляху підвезення хліба та корабельної деревини, водночас припинилося вивезення античних ваз до Північного Причорномор’я. Так були порушені торговельні зв’язки Греції. У 500 р. до н. е. малоазійські міста підняли повстання проти Персії, однак його придушили. Дарій І прагнув установити панування над усією Грецією. Йому здавалося, що багату, але невелику за територією Грецію можна легко скорити. Зіткнення персів із греками було неминучим. Від імені перського царя Дарія І посли зажадали від грецьких міст-держав «землі й води», тобто визнання над собою влади Персії. Лише в Пізнавально й цікаво З перським військом плив Гіппій — колишній правитель Афін, який був вигнаний через спробу встановити тиранію. Гіппій мріяв повернути собі владу за допомогою персів. Афінах і Спарті посли отримали гідну відповідь. Так, спартанці кинули послів у колодязь зі словами: «Візьміть самі!». Перша битва між завойовниками персами та греками відбулася 490 р. до н. е. За порадою Гіппія перси висадилися в Марафонській долині. Сили були нерівними. Перська армія, за даними сучасних істориків, налічувала 25 тис. піхотинців і 1000 вершників. Грецьке військо на чолі з Мільтіадом мало чисельність 9 тис. воїнів. Перемогу здобули греки, що надихнуло їх на боротьбу з персами надалі....

Скіфи на території України. Практична робота № 3 (частина 2)

6 Клас

Позначте на контурній карті Велику Скіфію, згадувані в матеріалах параграфа скіфські царські кургани, похід Дарія І на скіфів. Позначте та підпишіть найбільші поселення землеробських племен Скіфії, грецькі міста-держави в Північному Причорномор'ї. Пізнавально й цікаво Геродот про природу Скіфії В усій цій країні, яку я описав, зима така сувора, що нестерпний мороз триває вісім місяців, так що коли проллєш воду, то від цього на землі не буває болота, але коли розпалиш вогонь, може бути багнюка. Одна з рік Скіфії — це Істр. Далі за нею йде Тірас... Третя ріка — це Гіпаній... Четверта ріка — це Борисфен... Серед інших рік Борисфен найбільш корисний людям, бо навколо нього найкращі й найпоживніші пасовища для худоби, і дуже багато в ньому риби, приємної на смак, і вода в ньому дуже чиста, порівняно до інших із каламутною водою, і ниви навколо нього чудові, а там, де не засіяно, виростає висока трава. А в його гирлі відкладається багато солі. І великі риби в ньому без колючих кісток, що їх називають антакаями. Для харчування ця ріка дає ще і багато чого іншого, гідного всякої уваги....

Кіммерійці на території України. Практична робота № 3 (частина 1)

6 Клас

На межі II й І тис. до н. е. люди опанували новий матеріал для виготовлення знарядь праці та зброї — залізо. Спочатку люди використовували метеоритне залізо, яке називали «небесним каменем». Значного поширення залізні вироби набули після опанування способу виплавки заліза з руди. Довгий час залізні вироби застосовували разом із бронзовими. Відкриття сучасних археологів засвідчують, що на землях України перехід до залізного віку розпочався у XII ст. до н. е. У цей час посушливий клімат призвів до неврожаїв, у степовій частині українських теренів стало неможливо займатися землеробством. Саме в цей час зі сходу на південь нашої країни прийшли народи, які вели відмінний від землеробів спосіб життя — кіммерійці, а згодом — скіфи. Кіммерійці — перший народ Східної Європи, назву якого не поглинув морок часу. Про них писали автори всіх довколишніх країн: Гомер, Геродот, Євсатій, Скімп, ассирійські, юдейські, урартські автори....

Велика грецька колонізація. Античні міста-держави в Північному Причорномор’ї

6 Клас

У VIII ст. до н. е. греки вирушили на пошуки нових земель. Населення Греції невпинно зростало, тому для всіх бракувало землі, на якій можна було б заробити собі на прожиток. До того землі демосу часто захоплювала аристократія, що також призводило до обезземелювання селянства. Деяка частина греків була змушена покинути рідні краї назавжди через поразку в політичній боротьбі. Водночас бурхливий розвиток ремесла й торгівлі потребував пошуків нових країн, де можна було продавати свою продукцію, якої ставало дедалі більше. Першу колонію на землях сучасної України вихідці з Мілету заснували на острові Березань біля Бузького лиману. Згодом були засновані й інші міста, які стали важливими осередками давньогрецької цивілізації в Північному Причорномор’ї: Тіра, Ольвія, Херсонес, Феодосія, Пантікапей. Ольвію (з грец. — щаслива) вихідці з Мілету заснували в VII ст. до н. е. (647-646 рр. до н. е.) на правому березі Бузького лиману. Жителі міста (їх називали ольвіополітами) займалися сільським господарством та гончарним і металообробним ремеслами. Основну роль у торгівлі з Ольвією відігравало м. Афіни. Археологи встановили, що місто було оточене мурами. У центрі гористої частини розташовувався центральний майдан — агора — з громадськими будівлями, гімнасієм (школа для хлопців), театром та іподромом. На теменосі (священному місці) були храми, святилища й жертовники на честь олімпійських богів. Місто мало водогін, лазні. За державним устроєм Ольвія, як і більшість грецьких колоній, була рабовласницькою демократією....

Як навчали та виховували дітей в Афінах і Спарті

6 Клас

Давні греки значну увагу приділяли навчанню та вихованню дітей. На їхню думку, освічена людина — це, передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин. Він мав бути готовим брати участь у політичному житті, управлінні державою, захищати свою батьківщину на полі бою. Надмірне захоплення мусійними науками (література, граматика, філософія, риторика), нестача фізичних вправ призводить до слабкості людини. Платон Вільну людину від раба вирізняє можливість вести дозвілля, відпочивати (звідси skhole — школа) та вміння розпорядитися вільним часом, тобто поєднати приємне з корисним. Для цього й потрібне навчання музики, щоб уміти грати та вести бесіду про неї. Аристотель (про навчання музики)...

Навігація