Вторинний і третинний сектори економіки
- 1-01-2022, 19:41
- 652
10 Клас , Географія 10 клас Пестушко, Уварова, Довгань (рівень стандарту)
§ 8. ВТОРИННИЙ І ТРЕТИННИЙ СЕКТОРИ ЕКОНОМІКИ
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
Що належить до вторинного сектору економіки?
З чого складається сфера послуг?
• Переробна промисловість. Основні регіони промисловості. Реіндустріалізація. Країни Європи є основними виробниками продукції переробної промисловості, яка належить до вторинного сектору економіки. Частка європейських країн у виробництві продукції переробної промисловості, до якої насамперед належать електроенергетика, машинобудування, чорна і кольорова металургія, хімічна, легка і харчова промисловість, становить близько 40 %. Зростання рівня життя населення в європейських країнах сприяло підвищенню попиту на промислову продукцію споживчого характеру, зокрема побутову електроніку і техніку, а також на автомобілі. Тому за обсягом виробництва в Європі передує машинобудування. Майже 50 % усіх машин, що випускаються у світі, виробляється в Європі. Важливими в машинобудуванні є також виробництво електротехнічної продукції та обладнання зв’язку. Основні центри з виробництва електротехнічного й електронного обладнання зосереджені в багатьох країнах ЄС (Німеччина, Франція, Італія, Іспанія, Нідерланди та ін.). Найвідомішими фірмами з виробництва побутової техніки, електроніки є «Сіменс» і «Боні» у Німеччині, «Філіпс» у Нідерландах, «Індезіт» в Італії, «Тефаль», «Мулінекс» у Франції, «Електролюкс» у Швеції та ін., які мають багато дочірніх компаній у різних країнах Європи і світу.
Традиційне машинобудування - верстатобудування, виробництво транспортних засобів, енергетичного обладнання - розвивається в Європі повільнішими темпами, проте його значення в економіці європейських країн залишається стабільно важливим. Країни Європи посідають провідні місця в експорті продукції цих видів машинобудування, серед них є Німеччина (Фольксваген, БМВ, Крайслер), Франція (Пежо, Рено, Сітроен), Велика Британія (Брітіш Лейланд) тощо.
У структурі виробництва електроенергії в Європі важливе значення мають ТЕС (понад 70 % усієї електроенергії). Ще понад 15 % електроенергії виробляється на основі нетрадиційних ресурсів, серед яких енергія сонця, вітру, а також біопаливо й відходи. Близько 10 % електроенергії виробляється на атомних електростанціях, решта використовують енергію води. Найбільшими в Європі країнами-виробниками і країнами-споживачами електроенергії є Росія, Німеччина, Франція.
Металургійна промисловість Європи сьогодні працює як на власній, так і на імпортній сировині з Африки, Австралії, Америки. Найбільшими виробниками чорних металів є Німеччина (Рур, Саар), Бельгія (район Льєжа, Шарлеруа), Франція (Лотарингія), Росія (Центральна Росія), Україна (Придніпров’я), Люксембург, який називають сталевим карликом і який посідає перше місце за кількістю виробленої сталі на душу населення.
Найзначніші виробники кольорових металів, зокрема алюмінію, - це Велика Британія, Франція, Угорщина; міді, олова і цинку - Німеччина, Велика Британія, Франція, Бельгія; свинцю - Велика Британія.
Хімічна промисловість. Європа позиціонує себе як виробник різноманітної продукції хімічної промисловості, що використовує як місцеву сировину, так і відходи від інших промислових виробництв.
Країни Західної Європи мають провідні позиції у виробництві барвників, пластмаси, хімічних волокон і синтетичного каучуку, медикаментів (Німеччина, Франція, Нідерланди, Бельгія, Швейцарія). У Північній і Східній Європі виробляють продукцію як хімії органічного синтезу, так і основної хімії. Серед країн-виробників хімічної продукції цих субрегіонів слід назвати Польщу, Угорщину, Білорусь, Україну, Росію, а також Велику Британію, Швецію і Норвегію. У Південній Європі найбільші компанії хімічної промисловості зосереджені в Італії.
Легка промисловість представлена в європейських країнах різноманітною продукцією. Проте текстильні й швейні виробництва відчувають гостру конкуренцію з боку інших регіонів і країн, що розвиваються. Тому багато європейських компаній мають свої філіали, наприклад, у країнах Східної і Південно-Східної Азії. Утім в багатьох європейських країнах діють підприємства легкої промисловості, які є світовими лідерами з виробництва товарів високої моди. Такі компанії найбільше представлені у Франції (швейні вироби, галантерея), Італії (виробництво взуття, білизни, жіночого і чоловічого одягу), Німеччині (взуттєва і хутрова промисловість, виробництво іграшок), Великій Британії (текстильна, швейна, взуттєва промисловість), Бельгії (виробництво килимових покриттів) тощо. У багатьох країнах Південної і Східної Європи на давальницькій сировині дочірніх підприємств легкої промисловості розвинутих європейських країн також виробляють швейні, хутрові, галантерейні вироби і взуття.
Харчова промисловість. Країни Європи є одними з найбільших виробників харчових продуктів. Тут добре розвиваються м’ясопереробна, молочна, сироварна, олійна промисловість. М’ясопереробна промисловість представлена в Німеччині, Великій Британії, Франції; молочна - у Німеччині, Швейцарії, Австрії, Нідерландах, Данії; сироварна - в Італії, Франції, Нідерландах; олійна - у Франції, Іспанії, Греції, Україні.
Продукція промисловості європейських країн на сьогодні вирізняється високою конкурентоспроможністю, що зумовлено реіндустріалізацією - переходом промислового виробництва на прогресивний шлях розвитку, «високі» технології, нові матеріали.
РЕАЛІЇ СЬОГОДЕННЯ
Промислове зростання в Європі. На рівні ЄС чинниками стимулювання реіндустріалізації визначені потужні інвестиції (до 300 млрд евро), інтенсивний розвиток малого та середнього бізнесу, його доступ до глобальних ринків, підвищення якості управління промисловими компаніями. Серед основних напрямів зростання промисловості є: нанотехнології, нові матеріали, мікро- і наноелектроніка, фотоніка, біотехнології та передові методи виробництва.
У результаті тривалого розвитку переробної промисловості в Європі склалися потужні промислові регіони, більшість з яких наближена до «центральної осі» розвитку (див. мал. 12 у § 7).
ГЕОГРАФІЧНИЙ ІНТЕРАКТИВ
Користуючись картами атласу і картосхемою «центральної осі» розвитку, позначте на контурній карті найбільші промислові райони Європи: «центральну вісь» розвитку Європи, найбільші промислові регіони: Рур, Великий Лондон, Іль-де-Франс, Верхньосілезький, Придніпров’я, Центральна Росія, Урал.
• Третинний сектор економіки. Третинний сектор економіки включає транспорт і сферу послуг. Транспортна система Європи - це всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби європейських країн. Серед традиційних видів транспорту, що розвивається в більшості країн Європи, є залізничний транспорт. Він характеризується значною протяжністю і дуже густою мережею залізниць, особливо в країнах Бенілюксу, у Німеччині, Франції, Швейцарії. У цих і багатьох інших європейських країнах (Велика Британія, Італія, Іспанія, Австрія, Фінляндія, Норвегія, Данія, Польща) нині функціонують високошвидкісні залізниці, існує система залізниць «Інтерсіті». Найбільшу протяжність залізниць зафіксовано в Росії (понад 85 тис. км). Є в Європі країни, які не мають залізниць і залізничного транспорту. Це, зокрема, Ісландія і Кіпр.
Автомобільний транспорт Європи конкурує із залізничним і за багатьма показниками випереджає його. Протяжність автодоріг сягає понад 2,5 млн км. За кількістю автомобільного парку Європа перебуває на другому місці у світі після країн Північної Америки. Автомобільний транспорт є лідером за перевезеннями пасажирів. Європейські країни - Сан-Марино, Монако, Ліхтенштейн, Ісландія, Люксембург - посідають перші позиції у світі за кількістю автомобілів на 1 тис. осіб. Більшість європейських автомобільних шляхів вирізняються зручністю, освітленням, якістю покриття. Постійно розвивається мережа якісних автомобільних шляхів із твердим покриттям.
Авіаційний транспорт Європи незамінний насамперед у міжнародних пасажирських перевезеннях. Найбільші авіакомпанії регіону - «Бритиш Ервейс» (Велика Британія), «Ер Франс» (Франція), «КЛМ» (Нідерланди), «Люфтганза» (Німеччина) та ін.
Міжнародні і внутрішні рейси обслуговують близько 180 аеропортів, з яких найбільшим є «Хітроу» в Лондоні (щорічно перевозить до 75 млн осіб). Це вузловий аеропорт (аеропорт-хаб), який виконує функцію транспортного вузла для пересадки пасажирів і перевантаження вантажів. Усього в «Хітроу» працює близько 90 авіакомпаній, які зв’язують його зі 170 вузлами по всьому світу. Аеропорт має досить розвинену інфраструктуру: кімнати відпочинку, заклади харчування, місця для молитов, сауни, перукарні, магазини. Серед інших аеропортів-хабів у Європі за пасажиропотоком вирізняються «Руассі-Шарль де Голль» (Франція), «Франкфурт-на-Майні» (Німеччина) та ін.
Водний транспорт представлений у Європі морським і річковим його різновидами. Морський транспорт здійснює переважно міжнародні вантажні перевезення. У Європі розміщені чотири з десяти країн із найбільшим флотом. Це - Греція (з найбільшим за вантажопідйомністю флотом світу), а також Німеччина, Велика Британія і Норвегія. Серед інших європейських країн, що мають морський транспорт, слід відзначити Францію, Нідерланди, Іспанію, Італію, Бельгію. Найбільші морські європейські порти - це Роттердам, Антверпен, Лондон, Гамбург, Генуя, Марсель, Гавр, Барселона.
Річковий транспорт має важливе значення для внутрішніх вантажних перевезень. Загальна протяжність річкових шляхів сягає 100 тис. км. Головними водними артеріями в Західній Європі є Рейн, у Південній і Східній Європі - Дунай, Волга, Дніпро. Рейном транспортується пересічно до 300 млн тонн вантажів щорічно. Каналами річку з’єднано з Одером і Дунаєм, завдяки чому створено зручні водні шляхи.
З кінця 90-х рр. XX ст. в Європі реалізується масштабний проект створення дев’яти міжнародних транспортних коридорів, які з’єднали б усі європейські субрегіони (мал. 15). Чотири з дев’яти коридорів проходять територією України.
Мал. 15. Європейські транспортні коридори
Високорозвинута європейська транспортна система є однією з важливих складових економічного потенціалу регіону, чинником, який сприяє його зв’язкам зі світовим економічним простором.
• Сфера послуг. Окрім транспорту, до сфери послуг, що динамічно розвиваються в Європі, належать туризм, фінансово-кредитні послуги, послуги з інформаційних технологій тощо.
Європа належить до одного з найрозвинутіших туристичних регіонів світу. За кількістю туристичних прибуттів (понад 607 млн) і доходами (понад 450 млрд дол.) від міжнародного туризму регіон посідає перше місце у світі. Основними чинниками розвитку туризму в країнах Європи є їхня насиченість природними й культурно-історичними рекреаційно-туристичними ресурсами, високий рівень надання послуг і розвинена інфраструктура. Подорожі до Європи з пізнавальною метою, а також з метою відпочинку і розваг здійснюють туристи з усіх регіонів. Найвідвідуванішими країнами є Франція, Іспанія, Італія, Німеччина і Велика Британія, які входять до десяти найпопулярніших туристичних країн світу.
Європейські країни беруть активну участь у наданні фінансово-кредитних послуг, зокрема здійснюють операції з руху фінансового капіталу в різні куточки світу. Європейські банки вирізняються надійністю і стійкістю до різного роду ризиків. За групою показників, серед яких бізнес - обстановка, фінанси, інфраструктура, репутація і людський капітал, у 2016 р. абсолютним лідером серед світових фінансових центрів став Лондон. До провідних фінансових центрів світу також увійшли такі міста Західної Європи, як Цюрих, Франкфурт-на-Майні, Париж, Амстердам. Варшава визнана провідним фінансовим центром у Східній Європі.
Європейські країни є лідерами і на ринку інформаційних технологій. До країн-лідерів з розвитку IT входять Фінляндія, Швеція, Нідерланди, Швейцарія, Велика Британія, Люксембург. До списку країн, що займаються програмним забезпеченням, входить і Україна.
РЕАЛІЇ СЬОГОДЕННЯ
У 2016 р. Україна посіла перше місце в Європі у сфері IT-аутсорсингу, що являє собою передачу робіт з підтримки, обслуговування і модернізації ІТ-інфраструктури спеціалізованим компаніям, які займаються програмуванням, створенням сайтів, розробкою програмного забезпечення та обслуговуванням техніки. На сьогодні в Україні налічують близько 100 тисяч ІТ-фахівців, кількість яких може зрости вдвічі протягом наступних чотирьох років.
ГОЛОВНЕ
Вторинний сектор економіки Європи представлено переробною промисловістю в усіх субрегіонах.
Найбільше високотехнологічної продукції машинобудування, хімічної, легкої і харчової промисловості виробляють країни Західної Європи.
Стратегічним завданням країн ЄС є реінтеграція промисловості.
За показниками розвитку сфери послуг, а саме: транспорту, туризму, кредитно-фінансових та інформаційних послуг - європейські країни посідають у світі провідні позиції.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
1. Яка продукція машинобудування європейських країн є найконкурентоспроможнішою?
2. Які промислові райони сформувалися в Європі?
3. Які показники підтверджують лідерство Європейського регіону в міжнародному туризмі?
4. Чим зумовлено лідерство країн Європи у фінансово-кредитних послугах?
5. Поясніть розміщення металургійної і хімічної промисловості в Європі.
6. Користуючись картами атласу і текстом параграфа, позначте найбільші морські порти й аеропорти-хаби в Європі.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1
Порівняльна характеристика структури промислового виробництва двох економічно розвинених невеликих країн Європи (на вибір учениці/учня).
ДОСЛІДЖЕННЯ (НА ВИБІР)
1. Інтефаційні та дезінтефаційні процеси у Європі.
2. Відновлювальна електроенергетика в країнах Європи: регіональні особливості й відмінності.
3. Структура й просторова організація виробництва чорних металів у країнах Європи.
Коментарі (0)