Войти
Закрыть

Японія. Особливості економічного розвитку

10 Клас , Географія 10 клас Пестушко, Уварова, Довгань (рівень стандарту)

 

§ 25. ЯПОНІЯ. ОСОБЛИВОСТІ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ

ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!

Що характерно для постіндустріальної економіки?

У яких секторах світового господарства Японія є лідером?

• Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни. Підтвердженням того, що Японія одна з найрозвинутіших держав світу, є такі показники: частка країни у світовому ВВП становить близько 8 %, а у світовому промисловому виробництві - 12 %. Чинниками, які визначають економічний розвиток Японії та оригінальність її економічної моделі, є історичні умови розвитку, рішучість у проведенні економічних реформ і їхня ефективність, специфіка соціальних відносин, які склалися всередині країни між урядом, бізнесом і рештою населення.

Модель сучасного господарства Японії є корпоративно-ієрархічною. Вона характеризується активною участю держави в економічних процесах.

У другій половині XX ст. Японія була другою економікою у світі і прикладом із розвитку економіки для сусідів. У 1968 р. країна посіла друге місце у світовому рейтингу ВВП, і такі сусіди, як Республіка Корея і Тайвань, переймали японський досвід у своєму розвитку (Корея копіювала структуру японських компаній, а Тайвань повторив аграрну реформу). На початку 1980-х рр. Японія за розвитком технологій випередила навіть США. Явище стрімкого зростання японської економіки з середини 1950-х навіть отримало назву «японське економічне диво».

На 2016 р. японська економіка за обсягом ВВП посідала четверте місце у світі і друге серед азійських країн (мал. 49). Вона входить до «Великої двадцятки» (G-20).

Японія перебуває на постіндустріальному етапі розвитку, для якого характерна високорозвинена промисловість, але провідною сферою є третинний (невиробничий) сектор: сфера послуг, фінанси тощо (мал. 50).

• Домінуючі складники третинного сектору. Японія має розвинену сферу послуг, у якій створюється до 63 % ВВП, а основними її компонентами є торгівля, транспорт, телекомунікації, банківська сфера, туризм тощо. Це свідчить про постіндустріальний етап розвитку країни. Добре і широко в країні розвиваються фінансова і торговельна інфраструктура, а морський флот за тоннажем посідає друге місце у світі. Стабільність банківської сфери засвідчує те, що японська єна є однією з найстійкіших валют світу. А столиця Японії Токіо є найбільшим в Азійсько-Тихоокеанському регіоні валютно-фінансовим центром, проте поступається іншим світовим центрам, як-от Нью-Йорку і Лондону.

Мал. 49. Показник ВВП Японії на кінець 2015 року, за даними МВФ (трлн дол.)

Мал. 50. Структура ВВП Японії, за даними Світового банку (%)

Японія є однією з потужних туристичних країн свого регіону, хоча японці й самі дуже люблять подорожувати. Тут розвиваються різні види туризму, а особливо діловий, пізнавальний і рекреаційний.

• Промислові виробництва, що визначають міжнародну спеціалізацію країни. Промисловість Японії є добре розвинутим сектором економіки (виробляє до 35 % ВВП країни). Вона представлена переважно наукоємними виробництвами, які базуються на новітніх технологіях. Основними виробництвами промисловості є машинобудування (автомобілебудування, суднобудування, виробництво електронної техніки), чорна металургія, хімічна промисловість. Японія перебуває серед світових лідерів за виробництвом чорних металів, електроенергії, автомобілів, суден і комп’ютерної техніки (на її частку припадає 50 % світового виробництва кораблів, до 20 % роботів, телевізорів, побутової техніки).

Промисловість країни активно пов’язана зі світовими ринками. Для її потреб імпортують 97 % необхідного вугілля, 99 % нафти і залізної руди, 60 % лісу, 100 % фосфатів, бокситів, бавовни, вовни. На експорт іде половина вироблених автомобілів, майже 90 % годинників, 75 % копіювальних машин та іншого офісного обладнання, 75 % побутової електроніки (відеокамери, плеєри, цифрові фотоапарати, телевізори тощо), понад 70 % верстатів. 40 % експорту країни становлять автомобілі. Останні три десятиліття Японія входить до десятки світових автовиробників (мал. 51).

Японські товари і бренди є одними з найвідоміших і найдорожчих у світі. Прикладом можуть бути Toyota (найбільша автомобілебудівна компанія у світі), Nikon, Sony, Panasonic, Nintendo (виробники сучасної техніки й оптики) тощо (мал. 52).

• Традиції і технології у сільському господарстві. Сільське господарство має вагоме місце в господарстві країни, хоча його частка у створенні ВВП нині знизилася до 2 %. Сільськогосподарські землі країни дуже обмежені й регіонально роздроблені. Тому основою сільськогосподарського виробництва є дрібні селянські господарства. Середній розмір фермерського господарства - трохи більше одного гектара площі.

Мал. 51. Виробництво автомобілів (2015 р.)

Мал. 52. Найдорожчі бренди (млрд дол.)

Найважливішими регіонами є рівнина Канто (поблизу Токіо), рівнина Нобі (поблизу Нагої) і регіон Канзай (район Осаки).

В агропромисловому комплексі країни зайнято майже 25 % економічно активного населення, і лише 6 % з них - у сільському, лісовому господарстві і рибальстві.

Оскільки в країні недостатньо оброблюваних земель, уряд вживає заходи для їхнього максимально ефективного використання. Значні кошти вкладають у створення нових високоврожайних сортів рису й інших культур, механізацію й автоматизацію аграрного виробництва, терасування й іригацію ґрунтів тощо. Так, вирощування рису має найвищу у світі врожайність. Тут вирощують кавуни незвичної квадратної форми, які популярні вже 30 років поспіль (мал. 53).

Близько 90 % сільськогосподарських угідь використовують для вирощування продовольчих (в основному зернових) культур. У сільському господарстві виділяють три головні напрямки: рисосіяння, плодоовочівництво і тваринництво (розведення великої рогатої худоби, свинарство і птахівництво).

Значного поширення в країні набула аквакультура - діяльність із штучного розведення, утримання і вирощування водних організмів. У штучних водоймах і на затоплених рисових полях розводять рибу, у спеціальних акваріумах вирощують морські водорості, у мілководних затоках - мідії, устриці й креветки. Загалом, морепродукти - надзвичайно важливий компонент японської національної кухні.

Що стосується територіальної організації сільськогосподарського виробництва, то в країні сформувалися чітко виражені зони приміської і зональної спеціалізації. Важливою зоною приміської спеціалізації (м’ясо, молоко, овочі, фрукти, квіти) є територія мегалополіса Токайдо. «Рисовий пояс» сформувався на північному сході й узбережжі Японського моря. Ареали субтропічного землеробства склалися на тихоокеанському узбережжі південних островів Сікоку і Кюсю. На молочному тваринництві й буряківництві спеціалізується північний схід острова Хоккайдо. А овочі й фрукти вирощують у центральних високогірних районах країни.

Перебуваючи в ранзі великої морської держави, Японія посідає провідне місце у світі щодо вилову риби (близько 12 млн тонн щорічно).

• Транспортна система країни. Транспорт має важливе значення як у внутрішніх, так і в міжнародних перевезеннях країни. У країні розвинуті всі види транспорту, за винятком річкового і трубопровідного. Переважна кількість внутрішніх перевезень здійснюється автомобільним, залізничним і морським транспортом. Зовнішні вантажні перевезення - виключно морським, а пасажирські - повітряним транспортом.

Особливістю транспортної сітки країни є складність у будівництві шляхів. Гірська місцевість передбачає спорудження великої кількості тунелів (зокрема, і підводних) і мостів. Обмеженість території робить високою ціну на землю. Проте, незважаючи на це, у країні сформувалася густа сітка звичайних і швидкісних автомобільних і залізничних шляхів, що з’єднують усі важливі економічні регіони країни.

Мал. 53. Незвичної форми японські кавуни

Найбільшими морськими портами є Токіо, Кобе, Осака, Йокогама, Кавасакі, Нагоя, Хіросіма, Фукуока, Нагасакі.

• Характерні риси просторової організації господарства. Провідним районом урбанізації і промислового виробництва є Тихоокеанський промисловий район (мал. 54). У ньому виділяють Східний район (Токіо-Йокогама-Кавасакі), район Канзай (Осака-Кобе-Кіото) і промислові територіальні регіони з центрами Нагоя і Кітакюсю. Тут знаходяться найбільші технопарки і технополіси країни. Найвідомішим з них є технополіс Цукуба - нове місто науки, яке побудували спеціально з цією метою за 60 км на північний схід від Токіо. Він є найбільшим у країні центром наукових досліджень і розробок.

Ще одним центром науково-технічних досліджень країни є острів Кюсю. Раніше він був відомий видобутком вугілля і металургією, сільським господарством і рибальством. А вже в 1970 рр. поступово став осередком наукоємних виробництв - найпередніше напівпровідників, інтегральних схем. Тут створено шість окремих технополісів. Тому цей острів часто називають Кремнієвим островом.

• Зовнішні економічні зв’язки. Сучасна Японія має розширену структуру зовнішньоекономічних зв’язків. Географічним пріоритетом у зовнішній торгівлі для Японії є насамперед країни Азійсько-Тихоокеанського регіону. Вони є як джерелом сировини, так і ринком збуту готової продукції. Як уже зазначалося в попередньому параграфі, найбільшими партнерами за експортом (понад 50 %) є країни Китай, Республіка Корея, а також США. Основною продукцією, що вивозиться, є транспортні засоби, напівпровідникові прилади, автомобілі, хімікати, риба і рибопродукти. Японський імпорт становить переважно паливо, різні руди, продукти харчування, окремі хімікати, цивільні літаки, тканини тощо. Основними партнерами з імпорту є ті самі країни й Австралія.

• Міжнародні зв’язки України з Японією. Нині Україна не має значних економічних відносин із Японією. Це пояснюється як географічною віддаленістю країн, так і низькою інвестиційною привабливістю нашої країни. Проте як Україна, так і Японія шукають шляхи зближення. Так, упродовж наступних десяти років реалізовуватимуться дослідницькі проекти у межах ЧАЕС. Також з’явилися нові можливості залучення в українську економіку пільгових кредитів з Японії і вигідних інвестицій. Окрім того, японські фірми беруть участь у розбудові транспортної інфраструктури України. Закладені проекти з будівництва українських супутників і ракетоносіїв для Японії. Співпрацюють країни на спільному підприємстві з виробництва автобусів «Богдан».

Мал. 54. Промислові і сільськогосподарські райони Японії

ГОЛОВНЕ

Частка Японії у світовому ВВП становить близько 8 %, а у світовому промисловому виробництві - 12 %.

Господарство Японії залежить від імпортних енергоносіїв, сировини і продуктів харчування. В Японії 63 % ВВП створюється сферою послуг, 35 % - промисловістю, лише 2 % - сільським господарством.

У структурі промисловості країни переважають наукоємні виробництва.

Сільське господарство має вагоме значення для господарства країни, хоча частка сільськогосподарської продукції у створенні ВВП нині знизилася до 2 %.

Провідним районом урбанізації і промислового виробництва є Тихоокеанський промисловий район.

Основними зовнішньоекономічними партнерами Японії є країни Азійсько-Тихоокеанського регіону і США.

ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ

1. Порівняйте особливості розвитку промисловості і сільського господарства Японії.

2. Поясніть, як дефіцит природних ресурсів вплинув на економічний розвиток країни.

3. Користуючись картами атласу, поясніть особливості розміщення промисловості Японії. Назвіть найбільші промислові центри і їхню спеціалізацію.

4. Оцініть особливості сучасного стану українсько-японських відносин. Накресліть перспективи цих відносин на найближчий час.

5. Складіть візитівку Японії.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 10 клас Пестушко, Уварова, Довгань (рівень стандарту)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація