Войти
Закрыть

Транспортне й точне машинобудування

9 Клас , Географія 9 клас Довгань, Стадник

 

§ 30. Транспортне й точне машинобудування

Ви дізнаєтесь:

• про значення та види продукції транспортного й точного машинобудування

• про їх географію в Україні

Пригадайте:

• види транспортних засобів

• електронні засоби та їхні функції

Машинобудування впродовж останніх десятиліть розвитку промисловості є лідером як за обсягами виробництва, так і за темпами зростання. Транспортне машинобудування відіграє вирішальну роль у збільшенні кількості й підвищенні якості транспортних засобів, які забезпечують надійне та безпечне перевезення пасажирів і вантажів. Точне машинобудування виробляє продукцію, що суттєво полегшує діяльність людини на виробництві й у побуті, а також надає нові можливості для роботи з різноманітною інформацією.

Мал. 1. Структура транспортного машинобудування.

1. Структура транспортного машинобудування.

Транспортне машинобудування включає виготовлення та ремонт сухопутних, повітряних і водних транспортних засобів, а також виробництво комплектуючих виробів до них (мал. 1). Частина цієї продукції має подвійне призначення — цивільне та військове, що впливає на особливості розташування підприємств і види продукції.

Провідне місце в транспортному машинобудуванні належить автомобілебудуванню. Тут зайнята основна частина працюючих у транспортному машинобудуванні, а також досягнута найвища продуктивність праці (мал. 2). Воно одне з найбільш прибуткових у господарстві, що є потужним стимулом для розширення його географії. Основні напрямки сучасного світового автомобілебудування полягають у зменшенні споживання палива й викидів шкідливих речовин, підвищенні комфорту й безпеки, поліпшенні ходових якостей. Результатом цього є створення більш економічних, екологічних, надійних та «інтелектуальних» автомобілів. Серед них гібриди, які працюють як на рідкому паливі, так і з використанням електроенергії, а також електромобілі.

Одним із найстаріших виробництв є залізничне машинобудування. Воно набуло розвитку там, де склалася розгалужена залізнична мережа та є необхідні виробничі потужності. У сучасних умовах усе більшого значення набуває виробництво швидкісних потягів, потужних електровозів і тепловозів, що здатні перевозити велику кількість вантажів.

Суднобудування тяжіє до морських і річкових портів. Для нього велике значення має наявність сировини (сталі) та кваліфікованих трудових ресурсів. Будівництво сучасних суден передбачає не тільки виготовлення корпусу, а і його оснащення технологічно складним обладнанням. Тому для нього характерне кооперування.

Мал. 2. Складальний конвеєр на заводі Г. Форда в Детройті (1923 р.). Конвеєрне складання продукції вперше з'явилося в автомобілебудуванні. Воно докорінно змінило промислове виробництво. На сьогодні масове виготовлення найрізноманітнішої продукції виконується потоковим методом, який заснований на конвеєрній передачі виробів від однієї операції до іншої. Одну операцію виконує конкретний робітник.

Для розвитку авіакосмічної промисловості надзвичайно важливим є науковий чинник. Адже в ній застосовуються високі технології, побудовані на новітніх досягненнях. Саме тому вона розвивається в центрах із потужним науково-виробничим потенціалом та розвиненою науковою базою. Велике значення мають кваліфікація трудових ресурсів та наявність фінансових ресурсів. Не випадково для виробництва найбільш сучасних і дорогих зразків техніки (наприклад літаків «Аеробус») свої зусилля об’єднують навіть розвинені країни.

2. Продукція транспортного машинобудування та основні центри в Україні.

Основним виробником легкових автомобілів залишається Запорізький автомобілебудівний завод. Це єдине в Україні підприємство з повним циклом виробництва легкових автомобілів, що включає штампування, зварювання, фарбування, обладнання кузова і складання автомобіля. Також на підприємстві налагоджено виробництво автобусів.

Низка підприємств транспортного машинобудування входять до складу автомобілебудівної корпорації «Богдан». У Черкасах вони виробляють легкові й вантажні автомобілі переважно закордонних зразків, автобуси і тролейбуси «Богдан» із використанням комплектуючих провідних японських компаній. Підприємства оснащені сучасним обладнанням і мають значні потужності, які на сьогодні задіяні не повністю. На Луцькому заводі випускають автобуси і тролейбуси «Богдан». За останні роки корпорація «Богдан» налагодила виробництво військової техніки, зокрема тактичних броньованих автомобілів «Барс» та багатоцільових вантажних автомобілів.

Сучасний завод європейського рівня з крупновузлової збірки («викруткове виробництво») автомобілів «Шкода» побудовано на Закарпатті поблизу кордону з Угорщиною та Словаччиною (проект «Єврокар»). Це дало поштовх для створення індустріального парку «Соломоново» як комплексу з розміщення підприємств, що виробляють деталі та комплектуючі для автомобілів.

Мал. 3. Лісовоз КрАЗ-6233. КрАЗи проектувалися як автомобілі для важких умов експлуатації. Вони перевозять будівельні матеріали, руду, ліс, доставляють людей і крупногабаритні вантажі незалежно від наявності доріг, погодних та інших умов.

Мал. 4. Літак Ан-148 має два турбореактивні двигуни, розроблені й виготовлені на вітчизняних підприємствах (зокрема «Мотор Січ»).

Багаторічні традиції виробництва автобусів різного класу має підприємство «Львівський автомобільний завод» (ЛАЗ). Останнім часом тут випускалися переважно комфортабельні міські автобуси й тролейбуси. Міські автобуси ЛАЗ виготовляють і в Кам’янському (Дніпродзержинський автомобільний завод). На виробництві автобусів малого класу з використанням японських дизельних двигунів спеціалізується підприємство «Черкаський автобус» (м. Черкаси).

У 2011 р. у Львові було створено спільне підприємство «Електронтранс» із проектування та виробництва сучасного міського електротранспорту — трамваїв, тролейбусів, а також багатофункціональних автомобілів. Це підприємство випустило перший в Україні повністю низькопідлоговий трамвай, який відповідає сучасним європейським стандартам.

Найбільший виробник вантажних автомобілів — «АвтоКрАЗ» (м. Кременчук, Полтавська обл.). Завод щороку випускає понад 1000 бортових вантажівок, самоскидів, тягачів високої прохідності, майже половина яких експортується до інших країн (мал. 3).

Україна належить до небагатьох країн світу, що мають необхідний потенціал для виробництва пасажирських і супервантажних транспортних літаків із дальністю польоту до 10 тис. км. Родоначальником потужних транспортних літаків був Ан-22, потім на повітряних трасах з’явилися Ан-124 «Руслан» і Ан-225 «Мрія». Зараз на Державному підприємстві «Антонов» розробляються нові літаки й модифікації раніше створених. Великий інтерес становить 52-місний турбогвинтовий літак Ан-140, призначений для заміни технічно застарілих літаків місцевих авіаліній Ан-24. На підприємстві створено новий пасажирський турбореактивний літак Ан-148, а також його версію Ан-158. Ці літаки вважаються найбільш перспективними для ринку країн Азії та Латинської Америки (мал. 4). Навесні 2017 р. перший політ здійснив Ан-132Д, збудований на замовлення Саудівської Аравії. У майбутньому тут планується відкрити завод із виробництва цього літака.

Мал. 5. Миколаївський суднобудівний завод «Океан». Його потужності розраховані на будівництво та ремонт великих середньотоннажних і великотоннажних суден різного класу й призначення.

Зважаючи на велику конкуренцію на ринку пасажирських літаків, на ДП «Антонов» продовжують традиції виробництва транспортних повітряних лайнерів. Зараз українські фахівці працюють над проектом перспективного багатоцільового транспортного літака Ан-188, що є модифікацією Ан-70.

Із ДП «Антонов» співпрацює Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, що поставило кілька літаків Ан-74 до Казахстану, Єгипту, Азербайджану, Туркменистану.

Розробкою, виробництвом, ремонтом та обслуговуванням двигунів для літаків і гелікоптерів займаються фахівці всесвітньовідомої компанії «Мотор Січ» (м. Запоріжжя). У 2017 р. планується розпочати випуск українського пасажирського гелікоптера МСБ-2.

Виробниче об’єднання «Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова» (м. Дніпро) є провідним підприємством із виробництва ракетно-космічної техніки. Саме тут створюються космічні апарати «Січ», призначені для спостереження за поверхнею Землі й дослідження атмосфери.

Основу суднобудування в Україні становлять профільні підприємства, що мають великий досвід у виготовленні суден різного типу. Головними центрами виробництва є міста Миколаїв і Херсон. У Миколаєві найбільше значення мають Чорноморський суднобудівний завод, суднобудівний завод «Океан» (мал. 5) і Суднобудівний завод ім. 61 комунара.

В Україні працюють заводи з виробництва рухомого складу для залізниць. Одним із найбільших є Крюківський вагонобудівний завод (м. Кременчук, Полтавська обл.). Тут виробляють 30 типів і моделей вантажних вагонів, пасажирські вагони (у тому числі підвищеної комфортності), вагони метрополітену, запасні частини. На підприємстві розроблено швидкісні міжрегіональні поїзди (мал. 7).

Мал. 6. Транспортне та точне машинобудування.

Проектуванням і виготовленням вантажних вагонів різного типу займаються і фахівці «Дніпровагонмашу» (м. Кам’янське), «Азовмашу» (м. Маріуполь). Підприємство «НВК "Електровозобудування”» (м. Дніпро) спеціалізується на виробництві промислових електровозів для гірничодобувної та вугільної промисловості. У 1993—1995 рр. тут було розроблено й виготовлено перший український магістральний електровоз.

3. Структура точного машинобудування.

До точного машинобудування належать електроніка, електротехніка й приладобудування (мал. 8). Воно відрізняється низькою матеріаломісткістю (за винятком окремих виробництв в електротехніці), високою наукоємністю та трудомісткістю. Причому в електроніці наукоємність значно вища, ніж в електротехніці. Тут технологія пов’язана з виробництвом електронних компонентів, точною механічною обробкою та складанням, при цьому готова продукція має високу транспортабельність (тобто на розташування підприємств мало впливає споживчий чинник).

Мал. 7. На Крюківському вагонобудівному заводі створили швидкісний двосистемний електропоїзд ЕКр 1 «Тарпан» (зараз курсують два поїзди). Для цього завод кооперується зі 180 підприємствами України, а також із зарубіжними партнерами, що й постачають вузли та комплектуючі. Електропоїзд може перевозити до 600 пасажирів.

За короткий період електронна промисловість перетворилася на одну з провідних у світовій промисловості. На межі 1980—1990-х рр. за обсягами виробництва вона випередила автомобільну промисловість, а згодом — хімічну. Високі темпи розвитку пояснюються значним попитом на електроніку, особливо комп’ютери й сучасні засоби зв’язку. В електротехнічній промисловості такі показники має тільки масове виробництво побутової техніки тривалого користування (холодильники, пилососи, мікрохвильові печі, пральні машини, кондиціонери).

4. Продукція точного машинобудування та основні центри в Україні.

Серед окремих підприємств провідним виробником силових трансформаторів загального призначення є «Запоріжтрансформатор» (мал. 9). Харківський електромеханічний завод спеціалізується на виготовленні обладнання для енергетичної, металургійної, добувної, хімічної та машинобудівної промисловості. Підприємство «Іскра» (м. Львів) виробляє лампи розжарювання, рефлекторні лампи, прожектори. «Укрелектроапарат» (м. Хмельницький) спеціалізується на трансформаторах різного призначення (у тому числі для електровозів та електропоїздів). Тернопільський радіозавод «Оріон» — одне з провідних підприємств України з виробництва професійних засобів радіозв’язку. Спільно з львівською «Іскрою» воно налагодило виготовлення енергозберігаючих ламп.

Мал. 8. Структура точного машинобудування.

Мал. 9. Продукція ПАТ «Запоріжтрансформатор» використовується на генеруючих (теплові, атомні й гідроелектростанції), магістральних і розподільних (підстанції енергосистем) підприємствах. Її постачають у більше ніж 75 країн світу.

До складу радіоелектроніки в Україні входять не тільки підприємства, а й науково-дослідні інститути та конструкторські бюро. Вони спеціалізуються на розробці й впровадженні у виробництво систем управління, інтегральних мікросхем. Серед найвідоміших підприємств — «Хартрон» (м. Харків), «Квазар» (м. Київ), «Компанія "Дніпро”» (м. Херсон), «Сатурн» (м. Київ).

«Хартрон» — це холдинг, до складу якого входять керуюча компанія, власне НВП «Хартрон» і ще десять підприємств. Основною продукцією є системи управління, які використовуються для виведення на навколоземну орбіту космічних апаратів і забезпечення їх успішного функціонування.

Центрами приладобудування є Харків, Київ, Львів, Суми. Підприємство «Селмі» (м. Суми) є виробником електронних мікроскопів, тут також виготовляють прилади контролю й управління технологічними процесами, електронно-променеві зварювальні енергокомплекси, розроблені спільно з ученими Інституту електрозварювання ім. Є. О. Патона.

Головне

• Транспортне машинобудування включає виготовлення та ремонт сухопутних, повітряних і водних транспортних засобів.

• Провідне місце в транспортному машинобудуванні належить автомобілебудуванню.

• Найбільшими центрами транспортного машинобудування є Запоріжжя, Черкаси, Львів, Київ, Кременчук, Миколаїв.

• До точного машинобудування належать електроніка, електротехніка й приладобудування.

• Точне машинобудування характеризується низькою матеріаломісткістю, високою наукоємністю, а також трудомісткістю.

• Центрами точного машинобудування в Україні є Харків, Київ, Львів, Суми.

Запитання та завдання для самоперевірки

1. Назвіть складові транспортного машинобудування та види продукції, які вони виробляють. 2. Які чинники відіграють основну роль у розміщенні підприємств транспортного й точного машинобудування? Чому? 3. Використовуючи карту на мал. 6 (с. 160), розкажіть про географію виробництва міського транспорту. 4. Поясніть причини швидкого зростання попиту на продукцію електронної промисловості. 5. Наведіть приклади українських підприємств точного машинобудування.

Поміркуйте

1. Десять-п'ятнадцять років тому кілька машинобудівних підприємств України налагодили виробництво міських пасажирських мікроавтобусів. Чому зараз їх майже не виготовляють?

2. Чому в українському машинобудуванні поширилося «викруткове» виробництво, що ґрунтується на збиранні кінцевої продукції з імпортних деталей та вузлів?

Працюємо самостійно

Зберіть дані про виробників побутової техніки тривалого користування, які представлені на ринку України. Поясніть недостатню кількість вітчизняної техніки.

Набуваємо практичних навичок

1. Уявіть, що вам потрібно придбати комп'ютер. Яка інформація вам знадобиться для обрання потрібної моделі, де і як ви її знайдете?

2. Зберіть дані та обчисліть, якою буде економія від заміни у вашій оселі ламп розжарювання на енергозберігаючі.

3. З'ясуйте переваги конвеєрного виробництва (потоковий метод). Де, крім машинобудування, його можна застосувати?

Практична робота 7

Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення

1. Дізнайтеся, якими умовними знаками позначаються центри виробництва транспортних засобів.

2. З'ясуйте, де розташовані найбільші центри виробництва транспортних засобів, позначте їх на контурній карті відповідними умовними знаками та підпишіть.

3. Поясніть чинники розміщення найбільших центрів виробництва автомобілів, міського транспорту, суден, літаків.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 9 клас Довгань, Стадник", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація