Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства й транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. Масштаби її величезні. У світовому транспорті зайнято понад 120 млн осіб. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських трас) становить 40 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 130 млрд т вантажів і понад 1,4 трлн пасажирів. Перевезення здійснюють близько 1,1 млрд автомобілів, 54 тис. морських суден, 16 тис. літаків, 230 тис. залізничних локомотивів. 1. Сухопутний транспорт. Формування світової залізничної мережі відбулося ще на початку XX ст. Сьогодні довжина залізниць становить майже 1,3 млн км. При цьому більше половини припадає на десять країн (див. таблицю 1). Найбільшу густоту залізничної мережі мають європейські країни. Перше місце посідає Бельгія (100 км/100 км2). В інших країнах Європи густота залізниць у середньому становить 4—18 км/100 км2. У багатьох африканських країнах цей показник дуже низький і не перевищує 0,1—0,5 км/100 км2. Є країни, які взагалі не мають залізниць: Кіпр, Лівія, Нігер, Ємен, Бурунді, Ісландія тощо. Країни світу відрізняються не лише довжиною та густотою залізничних шляхів сполучення, але й технічною оснащеністю. Так, у розвинених країнах рухомий склад забезпечений потужними локомотивами й вагонами великої вантажності, пасажирськими вагонами високої комфортності. На станціях широко застосовуються автоматизоване управління та автоблокування, радіотелефони й телебачення. На залізницях США та країн Західної Європи, Японії та Китаю діють магістралі з підвищеною швидкістю руху. У 1964 р. в Японії почали функціонувати швидкісні поїзди (сінкансен, або «куля-поїзд»). На той час вони розвивали швидкість 210 км/год, а сьогодні здатні розганятися навіть до 500 км/год. Згодом швидкісні залізниці були споруджені у Франції, а наприкінці XX ст. — у Німеччині та інших європейських країнах. Розвинену мережу швидкісних залізниць (від 160 до 400 км/год і більше) створено в Китаї. Автомобільний транспорт почав розвиватися пізніше за залізничний. Проте менше ніж за століття він посів провідні позиції за довжиною шляхів, пасажирообігом, а в невеликих країнах — і в перевезеннях вантажів....
|