Войти
Закрыть

Топографічні карти та їх практичне використання

8 Клас

Топографічні карти — це детальні загальногеографічні карти (масштабом від 1 : 200000 і більше), що містять великий обсяг інформації про розміщення та властивості найважливіших природних і суспільних об’єктів місцевості (рельєф, гідрографічну мережу, основні риси рослинності, населені пункти тощо). Ці об’єкти позначають загальноприйнятими умовними знаками. Топографічні карти мають велике практичне значення для різних видів господарської діяльності (проектування населених пунктів, садиб, промислових підприємств, шляхів, землевлаштування та лісовлаштування тощо). Також вони є незамінними у військовій справі, науці (зокрема для нанесення результатів польових фізико-географічних, геологічних та інших досліджень), для орієнтування на місцевості під час туристичних походів тощо. 2. Що відображено на топографічних картах Сукупність відомостей про місцевість, відображених на карті, називається змістом топографічної карти. Для читання її змісту необхідно знати спеціальні умовні знаки. Ознайомтеся з умовними знаками топографічної карти в атласі. Знайдіть приклади умовних знаків, що нагадують форму предметів, які вони зображують. Для наочності карту виготовляють із застосуванням певних кольорів. Так, ліси, чагарники, парки, сади заведено позначати зеленим кольором, води — блакитним, шосейні шляхи — червоним, горизонталі — світло-коричневим, змінені людиною форми рельєфу — чорним....

Сучасні картографічні твори і джерела інформації та робота з ними

8 Клас

Географічний атлас — це впорядковане зібрання карт. Упорядкованість полягає в доборі карт, які разом дають комплексну географічну характеристику певної території (атласи України, області, Карпат тощо) або детально характеризують певний природний компонент (геологічні, кліматичні атласи тощо). Сучасні атласи виконують не тільки на папері, але й створюють на електронних носіях інформації (CD-атласи). Прикладом електронних атласів є проект Національного атласу України (мал. 5.1); навчальний CD-атлас із курсу географії України для середньої школи. Атласи включають не тільки карти, але й фотографії, статистичні матеріали, графіки й діаграми тощо. 2. Геоінформаційні системи Виконані в електронному цифровому форматі карти є складовою частиною географічних інформаційних систем (ГІС). ГІС — це засоби отримання, збереження, опрацювання, відбору й передання географічної інформації. На відміну від паперових карт і атласів, ГІС можуть містити набагато більше інформації (у тому числі в прихованому вигляді, яку за потреби можна легко активізувати) (мал. 5.2). Найголовніша перевага ГІС — швидка обробка та аналіз великої бази даних. Електронна карта, створена в ГІС, підтримується потужним арсеналом аналітичних засобів, можливістю редагувати об’єкти, а також базами даних, пристроями сканування, друку, засобами Інтернету і навіть інформацією зі штучних супутників Землі....

Способи зображення об'єктів і явищ на оглядових і тематичних картах. Класифікація карт

8 Клас

Для зображення на географічних картах добирають певні об’єкти. Загальногеографічні карти з однаковим ступенем детальності зображують усі особливості території: природні умови, населені пункти, транспортні шляхи, господарські й культурні об’єкти. Розгляньте приклади загальногеографічних карт в атласі. На тематичних картах детально характеризується лише один природний чи суспільний компонент (наприклад рослинність) або певні явища (наприклад поширення несприятливих метеорологічних явищ). Зображення географічних об’єктів подається за допомогою умовних знаків. Сукупність умовних знаків із їх поясненням називають легендою карти (мал. 4.1). 2. Умовні знаки оглядових загальногеографічних карт Для оглядових загальногеографічних карт характерний дрібний масштаб. Тому на них є невелика кількість елементів, що характеризують природні умови й наслідки людської діяльності. Разом із тим завдяки різнобічній інформації ці карти є важливим узагальненим довідником, який розповідає про певну територію. В атласі відкрийте фізичну карту України. Читаючи текст параграфа, знаходьте приклади застосування умовних знаків....

Географічні карти та їхні елементи. Картографічні проекції

8 Клас

Із курсу географії 6 класу вам відоме поняття «план місцевості» (зменшена в певному масштабі модель невеликої ділянки земної поверхні, зображена за допомогою умовних знаків). Карти теж створюють за допомогою певних уявних образів — умовних знаків та в певному масштабі. Від плану місцевості географічна карта відрізняється тим, що охоплює більшу територію. Ви пам’ятаєте, що поверхня Землі — це сфера, а її більш-менш значна ділянка є опуклою, має кривизну. Запропонуйте свій спосіб, щоб якнайточніше змоделювати опуклу земну поверхню на плоскому аркуші паперу й отримати карту. Географічна карта — це зменшене, узагальнене, виконане за допомогою умовних знаків зображення земної поверхні на площині, створене на певній математичній основі. Географічна карта складається із двох груп елементів: математичної основи та зображення географічних об’єктів за допомогою умовних знаків. Математичну основу кожної карти складають такі елементи: 1) масштаб, який показує міру зменшення зображення на карті (мал. 3.1); 2) рамка карти (зокрема координатна сітка); 3) картографічна проекція для зображення сферичної поверхні Землі на площині. Для перенесення ділянки сфери на плоску поверхню паперу застосовують певні математичні способи — картографічні проекції. Отже, основна й принципова відмінність географічної карти від плану місцевості — застосування картографічної проекції для моделювання на площині земної поверхні з урахуванням кривизни Землі. При розробці карти обов’язковою є побудова сітки паралелей і меридіанів (хоча на готовій карті їх може й не бути)....

Географічні відомості про україну в минулому. Сучасні географічні дослідження

8 Клас

Знання про природні умови та природні ресурси України здобувалися кропіткою працею багатьох поколінь географів та інших дослідників природи України. Географічні знання накопичувалися поступово: наступні покоління доповнювали й поглиблювали їх. Тож спробуємо зрозуміти, як уявляли дослідники природу України на кожному історичному етапі, які проблеми в першу чергу їх цікавили. Тисячі років тому на землях сучасної України жили люди, які ще не знали писемності. Однак чи означає це, що вони не мали географічних знань? На території сучасної Черкаської області під час проведення археологічних розкопок була знайдена схема місцевості, видряпана на бивні мамонта понад 13 тис. років тому (мал. 2.1). Отже, первісні люди передавали одноплемінникам і нащадкам географічні знання у вигляді різних схематичних зображень на кістці, каменях, інших предметах (наприклад, про розташування найкращих місць для мисливства й риболовлі). Близько 2,5 тис. років тому територія сучасної України увійшла до складу Ойкумени (так стародавні греки називали відому їм заселену частину Землі), стала периферійною частиною античного світу. Саме з творів античних учених до нашого часу збереглися перші письмові відомості про територію України, які є джерелами як географічних, так й історичних знань....

Об'єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації

8 Клас

Мандруючи Україною, гортаючи сторінки книг чи переглядаючи телевізійні передачі про нашу Батьківщину, неможливо не захоплюватися красою та неповторністю її природи, не помічати відмінностей в умовах життя і діяльності людей різних частин країни. Сучасна географія — це наука, яка вивчає та пояснює особливості природних умов і природних ресурсів, розміщення населення й господарства (у межах географічної оболонки, материків, окремих країн та їхніх частин). Природні умови і природні ресурси вивчає фізична географія, а розміщення населення й господарства — суспільна географія (мал. 1.1). Природні умови певної території — це складові частини її природи, які впливають на життя та діяльність людей. Природні ресурси — це складові частини природи, які люди використовують у господарській діяльності та для власних потреб. Наведіть приклади: 1) природних умов; 2) природних ресурсів (за мал. 1.2). У якому випадку вживають термін «природні умови», а в якому «природні ресурси»? Населення — це сукупність людей, що живуть на певній території чи у світі загалом. Основним предметом вивчення курсу «Україна у світі: природа, населення» є особливості та закономірності розміщення компонентів природи та природних комплексів, а також населення України та світу загалом. Закономірності розміщення господарства у світі й на території України ви будете вивчати у 9 класі....

Словничок географічних термінів

8 Клас

Абориген — корінний житель країни або місцевості. Аграрна країна — країна, у структурі господарства якої переважає сільське господарство. Айсберг — пливуча льодова гора, що відкололася від материкового льодовика. Акваланг — апарат для дихання під водою. Альпака — південноамериканська свійська тварина з родини лам із високоякісною шерстю. Античний — стосується давньогрецького або давньоримського світу, його культури. Арик — зрошувальний канал у Середній Азії. Арктика — північна область Землі, що охоплює майже весь Північний Льодовитий океан з островами, північні окраїни Євразії та Північної Америки. Артезіанський колодязь — глибока свердловина, зроблена в землі для забирання глибинної води. Архіпелаг — група морських островів, що розташовані на невеликій відстані один від одного й розглядаються як одне ціле. Астрономія — наука про Всесвіт, яка вивчає небесні тіла....

Про слона

8 Клас

Вранці зайшли в порт. Вийшли ми вдвох із товаришем на берег. Усе навколо незнайоме. Сонце стоїть прямо над головою. Тінь від людини тільки під ногами, а від будинків її зовсім немає. Жарко. Йдемо, йдемо, а людей не зустрічаємо. Глянули — назустріч слон. Поряд із ним четверо дітей біжить. Я не повірив своїм очам: йде собі слон по дорозі. Слон нас побачив і зупинився. Нам страшнувато стало: а хто його знає, що він надумав? Махне зараз хоботом — і кінець. А слон, мабуть, про нас думав: ідуть якісь невідомі, що за люди? І став. Потім вигнув свій хобот, старший хлопчик став на нього, і слон обережно підняв його собі на голову. Той сів між вух, як на стільці. Потім слон іще двох відразу підняв. А четвертий був зовсім маленький, років з чотири. На ньому тільки сорочечка коротенька була. Слон йому хобот підставляє, а він крутиться, сміється, ховається. Старший брат кричить зверху, а він скаче і дражнить: «Не візьмеш!» Слон не став чекати на нього, пішов, хоботом погойдує, робить вигляд, що не хоче дивитися на хлопчика. А хлопчик крутиться біля його ніг. І коли той зазівався, слон раптом хоботом цап! — піймав його за сорочечку ззаду, підняв і обережно опустив собі на голову. Так за слоном ми і прийшли до будинку, де жили діти. Слон обережно відкрив хвіртку і протиснувся у двір. Там він спустив дітей на землю. А ми стоїмо, дивимось....

Що значить для китайця рис?

8 Клас

Для китайців рис — найважливіший продукт харчування, особливо в південних і центральних районах. Неврожай рису означає голод для мільйонів людей. Чому так люблять рис у Китаї? Секрет у тому, що жодна інша продовольча культура не може дати таких високих урожаїв, як поливний рис. Урожайність рису виявилася найважливішим фактором у найбагатолюднішій у світі країні, де землі мало, і тому кожен клаптик її дбайливо оброблений. Крім того, за поживністю рис поступається тільки пшениці й може давати по 2—3 врожаї на рік. Правда, рис вимагає багато вологи, сонячного світла й тепла, але клімат Центрального й Південного Китаю дає все це з лишком. Рис у Китаї вирощують від глибокої давнини, і за цей час селяни вивели близько 10 тисяч його сортів. Одні сорти дозрівають швидше, інші — довше. Більшість сортів потребує затоплення полів водою, але є і такі, які ростуть на звичайному ґрунті....

Мангусти

8 Клас

Наш пароплав прийшов до берегів Індії. Я знав, що тут водяться мангусти — звірки, що знищують отруйних змій. Мені дуже хотілося придбати такого звірка. І раптом до нас на пароплав прийшов індієць і приніс клітку з двома мангустами. Я зразу купив їх і поніс у каюту. Та так зрадів, що забув спитати, чим їх годувати, ручні вони чи дикі. Відкрив клітку, а мангуста — шмиг! І побігла по каюті. Тільки-но я нагнувся, щоб піймати її, як вона мені в рукав, звідти за пазуху. Та так весело поглядала на мене з пазухи і знову ховалася. Потім злізла мені на коліна й стала свої фокуси показувати: то згорнеться, то випростається, то хвіст трубою, то раптом голову просуне між задніх ніг. Мангуста так ласкаво, так весело гралася зі мною, а тут мене на роботу викликали....

Навігація