Войти
Закрыть

Політичне життя суспільства

11 Клас

У процесі розбудови владних структур у 1991-1994 рр. визріла криза. Вона проявилася у протистоянні парламенту та президента, роздвоєнні виконавчої гілки влади, формуванні чиновницьких дублюючих структур та ін. З президентськими виборами 1994 р. намітилися спроби виправити ситуацію і здійснити соціально-економічні реформи. Новообраний президент Л. Кучма домігся підписання 8 червня 1995 р. документів, які суттєво розширили його повноваження. Україна перетворилася на президентсько-парламентську республіку. Утім перерозподіл влади не привів до стабілізації: спостерігалося дублювання повноважень державних інститутів, постійне перетягування на себе повноважень між основними гілками влади. Довіра населення до діяльності президента, Верховної Ради, владних структур на місцях падала. Хоч ухвалення Конституції України в 1996 р. і окреслило базові основи функціонування різних гілок влади, але не стало крапкою в їхньому протистоянні. Л. Кучма продовжував посилювати роль президента в керуванні державою. Він активно застосовував лобіювання1 своїх інтересів у Верховній Раді, здійснював кроки до створення «партії влади». Певний час інтереси президента збігалися з Міжрегіональним блоком реформ, який проголошував своєю метою якнайшвидше реформування української економіки на засадах приватної власності, самостійності регіонів у вирішенні економічних питань, дотримання прав людини, стратегічного економічного партнерства з республіками колишнього СРСР....

Економіка України в 1998-2004 рр.

11 Клас

Дефолт - це невиконання умов кредитного договору або інших умов, пов’язаних з борговими зобов’язаннями чи цінними паперами. Характеризує неспроможність юридичної особи або держави повністю або частково виконати свої боргові зобов’язання. Ситуація потребувала впровадження реальних механізмів стабілізації економіки. За 1998 р. та три місяці 1999 р. Л. Кучма видав 92 укази з питань економічної політики. У січні 1998 р. було видано Указ «Про запровадження режиму жорсткого обмеження бюджетних видатків та інших державних витрат, заходи щодо забезпечення доходів до бюджету і запобігання фінансовій кризі». Україна балансувала на межі дефолту. Важливим фактором стабілізації на той час була допомога з боку Міжнародного валютного фонду. У 1998-2002 рр. для поповнення золотовалютних резервів НБУ отримав 1,6 млрд доларів. Соціально-економічну ситуацію вдалося втримати, але загострилися інші проблеми. Збільшилася кількість офіційно зареєстрованих безробітних: 1999 р. вона становила близько 1,5 млн осіб. Упродовж 1997-1999 рр. заробітна плата виплачувалася нерегулярно, до того ж знизився її економічний еквівалент у порівнянні з доларом США. Особливу увагу було приділено реформам у сільському господарстві. Відповідно до Указу Президента України «Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки» (1999) ліквідували колгоспно-радгоспну систему. До квітня 2000 р. ліквідували колгоспи і радгоспи. Упродовж 2000-2001 рр. на їх місці постали близько 15 тис. нових господарств: господарські товариства (46 %), сільськогосподарські кооперативи (23 %), приватні підприємства (20 %)....

Економіка України в 1991-1998 рр.

11 Клас

Загострення економічної ситуації, що відбувалося в роки перебудови, у перші роки незалежності України перетворилося на економічну кризу. Від 1990 до 1993 р. падіння виробництва в Україні становило за валовим суспільним продуктом 75,2 %, за обсягом промислової продукції - 82,2 %, за обсягом сільськогосподарської продукції - 78,2 %. У 1994 р. спад виробництва досяг максимуму. Інфляція та високі банківські ставки робили неможливим накопичення коштів для подальшого їх інвестування в економіку. Інфляція - це тривале зростання загального рівня цін, що відображує зниження купівельної спроможності громадян. Інвестиції - це довготермінові вкладення капіталу в різні галузі народного господарства всередині країни та за її межами з метою їх розвитку та одержання зростаючого прибутку. Причини й складові економічної кризи було обумовлено сукупністю чинників. Серед них - результати радянського господарювання в республіці: висока інтеграція республіканської економіки в союзну (до 1991 р. виробництво кінцевого продукту в Україні займало менше як 20 %); висока концентрація базових галузей виробництва та оборонної промисловості; залежність промисловості республіки від енергоносіїв інших регіонів СРСР....

Практичне заняття 5. Основний закон України: умови створення та аналіз основних положень

11 Клас

Перший етап веде свій початок від Декларації про державний суверенітет України, прийнятої Верховною Радою Української РСР 16 липня 1990 р. У цьому історичного значення документі знайшли відображення зміст та основні принципи державного суверенітету України. З прийняттям Декларації термін «Україна» здобув офіційного застосування, а сама Декларація стала основою для розробки і прийняття Акта проголошення незалежності України, а потім - і нової Конституції України. Другий етап охоплює період діяльності першої Конституційної комісії з розробки проекту Конституції України 1996 р. Він розпочався ще за радянської влади. У жовтні 1990 р. Верховна Рада УРСР прийняла постанову «Про Комісію по розробці нової Конституції Української РСР». Її очолив тодішній Голова Верховної Ради УРСР Л. М. Кравчук. У січні 1991 р. з’явився підготовлений робочою групою цієї Комісії перший варіант концепції нової Конституції України. Діяльність Комісії була скорегована після розвалу СРСР, грудневого 1991 р. Всеукраїнського референдуму і обрання Президента України. Комісію очолили два співголови - Голова Верховної Ради І. С. Плющ і перший Президент України Л. М. Кравчук. Робоча група цієї Комісії напрацювала інший проект Концепції нової Конституції України, який був оприлюднений у 1992 р. За цим проектом Україна визнавалася президентсько-парламентською республікою. Президент мав статус не тільки глави держави, а й глави виконавчої влади. Замість однопалатної Верховної Ради пропонувалися двопалатні Національні Збори. Передбачалося закріпити дві форми власності - публічну і приватну. Функції місцевих рад були обмежені тільки питаннями місцевого і регіонального самоврядування. Другий проект Концепції не був сприйнятий ні теорією, ні практикою... У 1993 р. перша Конституційна комісія припинила свою діяльність....

Державотворчі процеси в умовах незалежності України

11 Клас

З відновленням незалежності перед суспільством постала необхідність швидко й якісно вирішити низку проблем, які було зумовлено новим статусом України. Державотворення - це процес будівництва держави, створення й розвитку її правових, політичних, економічних, ідеологічних, військових, фінансових та інших інститутів і забезпечення їх функціонування. Серед перших важливих заходів державотворення - зміна назви держави. Замість «Українська Радянська Соціалістична Республіка» - «Україна», що зазначено в Законі України «Про внесення змін і доповнень до Конституції (Основного закону) Української РСР» від 17 вересня 1991 р. Правовий статус громадян визначено Законом України від 8 жовтня 1991 р. «Про громадянство України». Згідно з ним, громадянство України надавалося всім, хто проживав на її території, не був громадянином іншої держави і не заперечував проти набуття українського громадянства. Установлення недоторканності кордонів України та розробка системи заходів для забезпечення їх захисту та охорони регулювалися Законом України від 4 листопада 1991 р. «Про Державний кордон України». На початку 1992 р. Верховна Рада України ухвалила низку нормативних документів щодо встановлення державної символіки України. 15 січня як Державний гімн України затвердили мелодію пісні «Ще не вмерла України» М. Вербицького. 28 січня затвердили синьо-жовтий прапор як символ нової незалежної держави. 19 лютого - тризуб як Малий герб України (головний елемент великого Державного герба України)....

Практичне заняття 4. Злочини комуністичного режиму. Уроки для України сьогодні

11 Клас

Скористайтеся методом «Мозковий штурм» і рубрикатором та узагальніть інформацію про злочини комуністичного режиму: злочини періоду національно-визвольної війни (1917-1921) / сталінські репресії до 1950-х рр. / депортації народів у СРСР / злочини періоду Другої світової війни / повоєнні злочини / замовні політичні вбивства. Зробіть узагальнення про зміни й наслідки, які відбувалися в житті особи / суспільства / держави за результатами цих подій. 2. Як трансформувалася позиція влади в Україні щодо засудження комуністичних злочинів? 1. Користуючись методом «Мікрофон», актуалізуйте знання про процеси реабілітації в УРСР у період хрущовської відлиги. На кого поширювалася реабілітація, а хто їй не підлягав? Які зміни відбулися в роки горбачовської перебудови? 2. Ознайомтеся з аналізом нормативно-правової бази України з питань реабілітації безневинно репресованих громадян у період становлення незалежності держави. Україна на законодавчому рівні засуджувала репресії і відмежовувалася від терористичних методів керівництва суспільством, проголошувала намір неухильно добиватись відновлення справедливості, усунення наслідків свавілля і порушень громадянських прав, прагнула забезпечити посильну на цей час компенсацію матеріальної і моральної шкоди, заподіяної незаконними репресіями, реабілітованим та їх сім’ям, та гарантувала народу України, що подібне ніколи не повториться, що права людини і законність будуть свято додержуватись....

Проголошення незалежності України

11 Клас

24 серпня 1991 р. на позачерговій сесії Верховної Ради України голова парламенту Л. Кравчук запропонував найближчим часом визначити й створити всі структури суверенітету та механізм з його практичної реалізації; створити Раду оборони України, Національну гвардію; ухвалити закони про статус військ, розміщених на території України, вирішити питання про департизацію правоохоронних органів республіки. І. Юхновський від Народної Ради вніс пропозицію проголосити акт, у якому було б зафіксовано незалежний статус України, абсолютний пріоритет її Конституції, законів та урядових постанов. Проголошення цього акта пропонувалося підтвердити проведенням референдуму в Україні. Крім того, Народна Рада виступила з вимогою заборонити діяльність КПУ. Результатом роботи парламенту 24 серпня 1991 р. стало ухвалення Акта проголошення незалежності України. Мовою джерел Виходячи зі смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною у зв'язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 р., - продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні, - виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами, - здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави - України. Територія України є неподільною й недоторканною. Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України....

Наростання дезінтегранійних процесів у СРСР

11 Клас

Визначення державного статусу Криму або сесією Кримської обласної Ради народних депутатів, склад якої не може представляти інтереси кримськотатарського народу, або референдумом російськомовного населення, переселеного в Крим після депортації кримських татар... розглядатиметься як таке, що не має юридичної сили. Зі спеціальної заяви Організації кримськотатарського національного руху (ОКНР) (8 листопада 1990 р.) Обґрунтуйте висновок: «Я вважаю, що позиція ОКНР щодо проведення референдуму в Криму з питання визначення статусу Криму є правомірною (або неправомірною)...». У чиїх інтересах проводився референдум? На референдумі на питання: «Ви за відновлення Кримської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки як суб’єкта Союзу РСР і учасника Союзного договору?» - позитивно відповіли 93,26 %, що брали участь у референдумі. У результаті референдуму Кримську область було виведено за межі правосуб’єктності України та перетворено в новому статусі на суб’єкт Союзу й учасника Союзного договору. Після складних переговорів, базуючись на законодавстві СРСР і УРСР, Верховна Рада УРСР 12 лютого 1991 р. ухвалила Закон УРСР «Про відновлення Кримської АРСР»....

Суверенізанія України на зламі 1990-х рр.

11 Клас

Упродовж багатьох десятиліть Українська РСР, як і інші союзні республіки, мала формальний суверенітет у складі СРСР. Відповідно такими були й вибори до вищого законодавчого органу УРСР. Кандидати на виборні посади фактично лише затверджувалися голосуванням. У виборчому бюлетені містилося лише одне прізвище. Депутати двічі на рік на один-два дні збиралися в залі засідань Верховної Ради та ухвалювали закони. У роки перебудови ситуація зазнала докорінних змін. Уже під час виборів народних депутатів СРСР у 1989 р. уперше було застосовано окремі елементи вільних та альтернативних виборів1. Ще більше ситуація змінилася в Україні на час виборів депутатів до Верховної Ради УРСР і місцевих рад (березень 1990 р.). На порядку денному постало завдання відновлення української державності, а також необхідність докорінних змін в економічній і політичній галузях. Представники 43 неформальних організацій сформували Демократичний блок України. Одним із співзасновників був Народний Рух України. Упродовж трьох місяців до виборів його представники розгорнули мітингову кампанію та інші акції. Найвагомішою була акція «Українська хвиля» (21 січня 1990 р.), організована на відзначення річниці возз’єднання двох українських республік у 1919 р. 1 Альтернативні вибори - вибори, які надають право та можливість усім громадянам здійснювати вільний вибір шляхом голосування, обираючи між двома й більше кандидатами на виборну посаду. Мовою джерел Ніхто не приховує того, що поляризація громадськості відбулась... Нині об'єднуючим осередком у нас став НРУ, однак його статус не визнає колективного членства. Дане положення ввійшло в протиріччя з реальним життям, оскільки УГС, Товариство української мови ім. Т. Шевченка, «Меморіал», СНУМ, Товариство Лева та інші, поєднавшись з Рухом, не розчинилися в ньому, а кожна з організацій зберегла свою платформу, членство, видавничий орган. От і довелося сформувати блок демократичних сил....

Культурно-мистецьке життя як вираз суспільних настроїв

11 Клас

Боротьба за відродження української мови. Питаннями захисту української мови й утвердженням її як державної стали опікуватися неформальні організації. У 1988 р. було створено: у Львові - Товариство рідної мови імені Тараса Шевченка, у Полтаві - клуб «Рідне слово», у Дніпропетровську - Товариство ім. Дмитра Яворницького, при Спілці письменників України - Клуб шанувальників української мови та ін. У лютому 1989 р. представники різних регіонів провели установчу конференцію республіканського Товариства української мови імені Тараса Шевченка (ТУМ). ТУМ проводило масштабні акції на захист української мови, виступало за розширення україномовного простору, висувало вимоги щодо конституційного захисту української мови. У 1990 р. ТУМ налічувало понад 100 тис. осіб. Мовою джерел Стаття 2. Відповідно до Конституції Української РСР державною мовою Української Радянської Соціалістичної Республіки є українська мова. Стаття 4. Мовами міжнаціонального спілкування в Українській РСР є українська, російська та інші мови. Українська РСР забезпечує вільне користування російською мовою як мовою міжнаціонального спілкування народів Союзу РСР. Із Закону УРСР «Про мови в Українській РСР» (жовтень 1989 р.) Чому, на вашу думку, ухвалення цього закону було важливим для українського суспільства? Важливою складовою життя суспільства була діяльність із легалізації українського минулого (історії, літератури, культури). Цим займалися неформальні організації: Український культурологічний клуб, Товариство Лева, клуб «Спадщина» при Будинку вчених АН УРСР, студентське об’єднання «Громада» Київського державного університету ім. Т. Шевченка, товариство «Меморіал»....

Навігація