Войти
Закрыть

Права та обов’язки людини впродовж історії

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022

 

§ 29. Права та обов’язки людини впродовж історії

Міркуємо

Роздивіться картину Петра Андрусева. Як ви думаєте, за якої доби відбулася зображена подія? Звідки художник дізнався про одяг, взуття, головні убори, меблі та інші побутові предмети, а також зброю, прикраси тієї епохи? На чому ґрунтуються уявлення художника про поведінку і ролі учасників події, якій він присвятив картину? Чи всі групи тогочасного населення зображено? Як ви думаєте, чому?

Читаємо

Дайте відповіді на запитання до тексту.

Уявлення, на основі яких виникали правила поведінки людей, змінювалися впродовж історії. Археологічні знахідки свідчать, що виявляти турботу одне про одного люди почали дуже давно. Попри суворі умови життя, вони доглядали хворих та піклувалися про дітей, вшановували померлих. Такі вчинки свідчать про зародження моралі. Поняття «мораль» витлумачують як сукупність правил поведінки в ставленні людей одне до одного.

Найдавніші моральні правила стосувалися взаємин дорослих і дітей, старших та молодших, чоловіків та жінок. Люди оцінювали відносини та вчинки інших з погляду добра і зла, справедливості та несправедливості, милосердя та жорстокості. Тож поняття добро, справедливість, милосердя, чесність та вірність є моральними цінностями.

Зрозуміло, такі уявлення існували задовго до часів, коли виникло й стало вживаним слово «мораль». З попередніх уроків ви можете пригадати чимало фактів, які свідчать про відмінне від сучасного розуміння належної поведінки. За давнини людей нерідко змушували дотримуватися певних правил. Наприклад, забороняли вдаватися до якихось дій під страхом смерті або вигнання. Такі заборони називають табу. Правила поведінки та уявлення про те, як людям належить ставитися одне до одного (що дозволено, а що заборонено), передавалися з покоління в покоління у звичаях. З часом звичай ставав правовою нормою.

До певного часу люди створили стільки правил, що виникла потреба їх письмово зафіксувати. Найдавнішою пам’яткою права на українських землях, яка регулювала відносини між населенням Русі-України, є «Руська правда» («правда» означає закон).

Сучасні закони найвищою цінністю визначають людське життя. Вони ґрунтуються на таких цінностях, як свобода, рівність, справедливість.

Робота в парах

Що довідалися про історію правил, які регулюють взаємини між людьми? • Що називають мораллю? • Як зберігали моральний досвід за давнини? • Як пов’язані мораль і закони? • Чому моральні настанови змінювалися? • Про яку пам’ятку нашої історії довідалися?

Досліджуємо

Роздивіться фрагменти зображень історичних пам’яток на с. 162. На підставі зображень зробіть висновок про заняття людей. Звідки люди за давніх часів знали, як їм належало чинити в тих або тих ситуаціях? Як ви думаєте, чи мають життєві правила свою історію?

ЧИТАЙЛИКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/mOkOAkR або кодом, прочитайте уривки з джерел та, обравши один з текстів, проаналізуйте за планом: 1. Чому з’явилися викладені в джерелі приписи? 2. Про які правила тогочасної моралі можна зробити висновок? 3. Чи є в джерелі норми, що відповідають сучасній моралі? Поділіться в загальному колі історичними фактами, які доводять розвиток моральних уявлень упродовж історії.

Читаємо

Дайте відповіді на запитання до тексту.

ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ КОНСТИТУЦІЇ

Був звичайний літній ранок. Заклопотані городяни поспішали у своїх щоденних справах.

- А що таке конституція? - запитала дівчинка і ще раз вимовила складне слово, кумедно розтягуючи склади: кон-сти-ту-ція.

У вагоні метро то тут, то там шурхотіли газети. Тримав газету й добродій у капелюсі, що сидів поряд. Саме в ній дівчинка прочитала незнайоме слово.

Добродій у капелюсі подивився на дівчинку й відповів:

- Слово «конституція» прийшло до нас із латинської мови. У перекладі воно означає устрій. Конституція держави - це її основний закон, який встановлює права та обов’язки громадян.

- А хто такі громадяни? - поцікавилася дівчинка.

- Ми всі.

- І я?

- І ти.

- І я маю права та обов’язки?

- Аякже, - посміхнувся добродій. - Ти ходиш до школи?

- Так, - відповіла дівчинка.

- Отож ти користуєшся своїм правом на освіту.

- І про це йдеться в конституції?

- І про це теж.

- А які права мають мої тато й мама?

- Найбільша цінність кожної людини - її життя. За конституцією ніхто не може бути позбавлений права на життя. Тож держава повинна захищати життя своїх громадян. Кожен має право на недоторканність житла, на таємницю листування, телефонних розмов. Не можна втручатися в особисте життя людини, перешкоджати їй відвідувати церкву, подорожувати, висловлювати свою думку. Все це - особисті права громадян України. А ще конституція проголошує право брати участь в управлінні державою: обирати й бути обраним на державні посади, бути членом будь-якої партії, об’єднання, організовувати збори, мітинги, демонстрації. Проте така діяльність не повинна загрожувати життю інших людей. Кожна людина має право на працю й відпочинок, на житло й охорону здоров’я, на безпечне для життя довкілля...

- Хто ж має дбати про те, щоб не порушувалися всі ці людські права?

- Звісна річ - держава.

- Держава? - перепитала дівчинка, пригадуючи, що це слово їй доводилося чути часто.

- Саме так, держава. Та не думай, що вона - то якийсь казковий всемогутній чаклун. Адже держава - це, насамперед, громадяни, які живуть за певними законами. Ось ці закони й визначає конституція.

- Я знаю, - мовила дівчинка, - що ми живемо в державі Україна. Є в нас свій Прапор, Герб, Гімн.

- Прапор, Герб і Гімн - це символи держави, за якими пізнають її у світі. Символи держави також закріплюються Конституцією. Конституція визначає й державну мову. У нас це - українська.

- А хто керує нашою державою, теж визначає Конституція?

- Так. За Конституцією України главою держави є Президент. Закони ухвалює Верховна Рада - вищий законодавчий орган. Втілює закони в життя Уряд України, або Кабінет Міністрів. Уряд України відповідальний перед Президентом та підзвітний Верховній Раді, керується Конституцією України та іншими законами нашої держави.

Поїзд метро долав станцію за станцією. «Майдан Незалежності» - почулося радіооголошення.

- Україна здобула незалежність у 1991 р., та тільки 28 червня 1996 р. наша держава отримала свою Конституцію. Майже добу тривало засідання Верховної Ради, під час якого народні депутати обговорювали й схвалювали статті Конституції України, отож право українського народу жити у своїй державі закріплене законом. «В своїй хаті - своя правда...» - писав Тарас Шевченко про заповітну мрію українців.

Відтоді, як упав золотоверхий Київ під навали Батия, ніколи не згасала ця мрія... Волелюбні козаки, що йшли в бій за непідлеглість, віру й мову, легендарні гетьмани, які обороняли права й вольності козацькі, письменники й поети, які боролися за українську мову, натхненні будівничі, що зводили українські міста. Січові стрільці, які віддавали за Україну свої молоді життя, діячі Української Народної Республіки, українці, яких доля закинула на чужину, мільйони селян, які пізнали голод на своїй родючій землі, несхитні вояки УПА, митці, вчені, майстри й майстрині...

Робота в парах

Що довідалися про обставини ухвалення Основного Закону України? • Що визначає цей документ? • Які права людини закріплені в конституції?

ІСТОРИЧНА ГРА

Розгадайте ребус. Позмагайтеся командами, хто більше впродовж 2 хвилин наведе прикладів до зашифрованого поняття.

ПІЗНАЙКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/iOkPxQR або кодом, перегляньте відео. Поділіться в загальному колі цікавими фактами про «Загальну декларацію прав людини».

Рефлексія

Скориставшись уявним мікрофоном, запропонуйте короткий коментар до уроку, використовуючи слова гідність, рівність, свобода, справедливість, толерантність, недискримінація.

Оцініть себе

Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку. Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/7UB5ZMV або кодом та виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.

Домашнє завдання

Погортавши сторінки підручника, знайдіть фотодокументи, які свідчать про умови життя дітей в різний час. Які літературні твори на цю тему читали? Підготуйте повідомлення про те, як колись жили діти.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду