Світогляд, наукові знання та художня культура впродовж історії
- 17-11-2022, 22:52
- 377
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022
§ 30. Світогляд, наукові знання та художня культура впродовж історії
Міркуємо
Роздивіться ілюстрацію та прочитайте коментар до неї. Як художник передав свої відчуття з приводу історичної події - проголошення незалежності України в 1991 р.? Чи можна твердити, що, працюючи над картиною, художник спирався на історичні знання та свої уявлення про історичну долю українського народу? На підставі чого зробили цей висновок?
«У 1991 році, вже кілька років перебуваючи в Нью-Йорку, Іван Марчук з натхненням приймає звістку про розпад Радянського Союзу і проголошення незалежності його рідної України. На високому емоційному піднесенні він створює картину "Пробудження”» (З книжки Алли Шоріної «Український геній Марчук: Історії»).
Пробудження. Художник І. Марчук. 1992 р.
Читаємо
Дайте відповіді на запитання до тексту.
Уявлення людини про світ і її місце в ньому називають світоглядом. Світогляд притаманний як окремій людині, так і спільноті, суспільству загалом. Зрозуміло, що в різні історичні періоди він не був однаковим: між тим, як уявляла світ первісна людина, і тим, як уявляємо його сьогодні, - істотні відмінності.
Історично сформувалося кілька типів світогляду - залежно від того, на основі чого складається загальна картина світобачення і світовідчуття. Найдавнішим уважають міфологічний світогляд. Його втіленням є міфи. У міфах багатьох народів, наприклад, є згадка про яйце, з якого утворився Всесвіт. Зв’язок з образом світового яйця дослідники вбачають у золотому яєчку з української народної казки «Курочка ряба».
Релігія (від латинського побожність) - віра в існування надприродних сил - богів, духів, душ, у їхнє панування над світом; те, що сприймають на віру, чому поклоняються.
За релігійного світогляду уявлення про світ вибудовуються на підставі віри в богів чи одного бога. Наприклад, за уявленнями давніх греків, світ створили боги, кожен з яких відповідав за певну його частину: морем опікувався Посейдон, підземним царством - Аїд, лісами та полюванням - Артеміда, землями та рільництвом - Деметра тощо.
Віру в багатьох богів називають багатобожжям, або язичництвом. Язичниками були і давні слов’яни. Верховним божеством вони вважали бога сонця Дажбога. Могутнім богом уважали також і бога неба - Сварога. Особливу шану мав бог грому - Перун - творець і володар небесного вогню. Запалений весною з очищувального освяченого багаття вогонь розносили по всіх хатах. Сім’я мала берегти його цілий рік, бо він був запорукою добробуту. Давні слов’яни обожнювали також землю, а богиню землі називали Мокош. Її вважали матір’ю-заступницею і годувальницею. Над ворітьми кожного двору висів оберіг з рогами вола, що був утіленням божества достатку і покровителя худоби - Велеса. Поклонялися слов’яни також вітру - Стрибогу, місяцю - Хорсу та багатьом іншим силам природи.
Пізніше з’явилися релігії, які ґрунтувалися на вірі в єдиного бога - творця світу і людини. Сьогодні найбільше вірян мають три віровчення: християнство, іслам і буддизм. Їх називають світовими, бо вони поширені в різних країнах світу і мають від мільярда до сотні мільйонів прихильників. Світогляд, який заперечує будь-які надприродні істоти, називають атеїстичним (слово атеїзм - з грецької означає «заперечення бога»).
В основі наукового світогляду - закономірні зв’язки між явищами, які можна підтвердити експериментами, обґрунтувати законами. Зародження і розвиток науки сягає давніх часів. Наприклад, багато законів математики і фізики відкрили давньогрецькі математики - славнозвісну теорему Піфагора, закон Архімеда тощо. Зародження історії, як ви знаєте, теж пов’язують з Давньою Грецією.
Мистецький світогляд спирається на художні образи. Про особливості сприйняття й осмислення світу в художніх образах свідчать, наприклад, твори живопису або літературні твори.
Хоч різні типи світогляду формувалися і ставали панівними в різні історичні періоди, усі вони існують і досі, маючи, утім, різну вагу в загальній картині уявлень про світ.
Робота в парах
Як світогляд пов'язаний зі світосприйняттям, світовідчуттям, світорозумінням? • Які типи світогляду сформувалися історично? • Виберіть з тексту по 3 слова для кожного типу світогляду, якими можна його схарактеризувати. • Як ви думаєте, який світогляд є панівним на сучасному етапі розвитку людства?
Робота в групах
Обміркуйте, що сприяє формуванню світогляду в сучасному світі. • Поділіться припущеннями, як світогляд формувався за давнини. • Чому в різні історичні періоди панівними були різні типи світогляду? • Чому жоден з типів світогляду не зник, ставши фактом минулого? Заповніть у зошиті таблицю.
«Історичні типи світогляду»
Досліджуємо
Укладіть перелік слів, пов’язаних із пошуком інформації в інтернеті. Як інтернет сприяє формуванню світогляду людини? Чи йдеться лише про науковий світогляд? Чому інформацію з інтернету потрібно перевіряти? Сформулюйте кілька правил, яких треба дотримуватися, шукаючи інформацію в інтернеті.
Читаємо
Дайте відповіді на запитання до тексту.
Поширенню наукового світогляду сприяє освіта. Неабияку роль у цьому відіграють школи та університети. Один з найстаріших вищих навчальних закладів України - Львівський національний університет імені Івана Франка. Його історія починається 1661 р. Щоправда, тоді цілком утілити план розбудови університету не змогли. З чотирьох факультетів, традиційних для всіх європейських університетів, у Львові діяли лише два. Усі чотири факультети - філософський, юридичний, богословський та медичний - почали діяти від 1784 р. Ви вже знаєте, що першу кафедру історії України, відкриту у Львівському університеті в 1894 р., очолив Михайло Грушевський.
Центральний корпус Львівського національного університету імені Івана Франка (сучасна світлина). Над входом латиною викарбувано гасло: «Освічені громадяни - окраса Батьківщини»
Від початку XIX ст. у тій частині України, яка перебувала під владою Російської імперії, вищих навчальних закладів не було: Києво-Могилянську академію імперський уряд перетворив на Київську духовну академію - заклад, де навчали майбутніх священників.
Перший університет було засновано в 1805 р. у Харкові - зусиллями просвітника, ученого, винахідника Василя Каразіна та інших громадських діячів. Нині Харківський університет носить ім’я свого засновника.
У 1834 р. було засновано Київський університет імені святого Володимира (зараз - Київський національний університет імені Тараса Шевченка). Його першим ректором був видатний учений Михайло Максимович.
Будівля Київського національного університету імені Тараса Шевченка (сучасна світлина)
Університети були не тільки осередками розвитку освіти й науки, а й острівцями вільнодумства й свободолюбства. Найкращі викладачі разом зі своїми студентами були активними учасниками суспільного життя України. Наприклад, навколо Харківського університету від часів його заснування гуртувалися найпрогресивніші діячі української культури, учасники громадських рухів. Саме в Харкові почали виходити журнали «Український вісник», «Український журнал». Ось чому Харків називають колискою національного відродження XIX ст.
Сьогодні в Україні вищу освіту надають сотні навчальних закладів: університетів, академій, інститутів, консерваторій. Основною освітньою ланкою в нашій державі є школи, діє чимало гімназій та ліцеїв. Українська молодь має змогу навчатися фахів у професійно-технічних училищах та технікумах і коледжах. Сьогодні освітня галузь в Україні переживає період реформування, аби надавати сучасні та якісні знання.
Робота в парах
Яку роль відіграє освіта у формуванні наукового світогляду? Коли в Україні з’явилися університети? • Які університети мають найдавнішу історію? • Що дізналися про розвиток шкільної освіти за давніх часі на перших уроках історії в 5 класі?
ЧИТАЙЛИКАМ
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/FOkOZHr або кодом, прочитайте оповідання про видатну українську поетесу Лесю Українку. Що було для Лесі Українки джерелом наснаги й творчості? На прикладі твору Лесі Українки, про який довідалися з оповідання, поділіться в загальному колі міркуваннями, як різні типи світогляду пов’язані між собою.
ІСТОРИЧНА ГРА
Проведіть гру «Мистецький аукціон». Для цього погортайте сторінки підручника, щоб пригадати якомога більше творів живопису, архітектури, скульптури, створених у різні часи в різних країнах. Пригадайте також свої улюблені літературні твори та кінофільми. По черзі від кожної групи називайте по одному творові мистецтва (якщо учасник чи учасниця гри розгубилися, команда втрачає хід). Виграє та команда, яка назве більше творів мистецтва. Грати буде цікавіше, якщо називатимете мистецькі пам’ятки за темами, часом створення або країнами.
Рефлексія
Скориставшись уявним мікрофоном, поясніть одним реченням, як ви розумієте вислів розширювати світогляд.
Оцініть себе
Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку. Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/cUB52WX або кодом, виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.
Домашнє завдання
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/HOkPP9F або кодом, перегляньте мультфільм про життя і творчість української художниці Марії Примаченко. Який образ з картин мисткині справив на вас найбільше враження? Спробуйте відтворити цей образ у власному малюнку. Підготуйте в класі виставку малюнків «Дивовижний світ Марії Примаченко: мальована казка».
ПАМ’ЯТКИ УКРАЇНИ
Коментарі (0)