Войти
Закрыть

Як я можу впливати на збереження довкілля?

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022

 

§ 24. Як я можу впливати на збереження довкілля?

Ключові поняття: сталий розвиток, енергозбереження, ресурсозбереження, охорона довкілля.

  • 1. Розглянь колаж. Як на ньому зображено довкілля? Які думки виникають під час розгляду цього зображення?
  • 2. Як людина впливає на природу?

1. ЯК ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ ВПЛИВАЄ НА ДОВКІЛЛЯ?

З давніх часів людина впливала на природу. Вона шукала засоби задоволення потреб у природі, освоювала нові території. Коли вона навчилась обробляти землю та вирощувати худобу, то почала активніше відбирати в природи територію. Розвиток промисловості збільшив шкоду навколишньому середовищу. Навколишнє середовище (довкілля) — усі живі й неживі об’єкти, що природно існують на Землі або в деякій її частині.

Думай

  • 1. Пригадай, що таке привласнювальне господарювання. Як воно змінювало природу?
  • 2. Чому привласнювальне господарство посилило вплив людини на природу?
  • 3. Поміркуй. Чи завжди промисловість згубно впливає на природу?

Нині на стан довкілля впливають такі проблеми:

Перенаселення. Людям потрібно дедалі більше простору для проживання та господарювання. Це спричинює зменшення території дикої природи. Зменшується різноманіття видів живої природи.

Забруднення атмосфери, води та ґрунтів викидами сміття і відходами відбувається внаслідок зростання людської життєдіяльності, збільшення використання викопного палива, такого як нафта, вугілля.

Глобальне потепління. Через забруднення повітря підвищується рівень температури, що спричиняє танення льодовиків, а водночас і підвищення рівня океану.

Зміна клімату тісно пов’язана з розвитком промисловості та технологій. Зі зміною температури різко змінюються кліматичні умови Землі. Так, певні території стануть пустелями, зросте кількість ураганів, посиляться посухи та спека.

Генетична модифікація продуктів харчування, що змінені на генному рівні, може впливати на здоров’я людей. Загрозою є також обробка ґрунтів добривами, що висушують ґрунт, вбивають корисні бактерії.

Вирубка лісів призводить до зменшення кисню та забруднення повітря. Зменшується територія поширення рослин і тварин.

Підготовлено за матеріалами сайту: https://inteng-storage.s3.amazonaws.com/img/iea/yrwQlng6NK/enviroment-impacthumans.jpg

Групуйся

  • 1. Об’єднайтеся в групи. Обговоріть, що ви знаєте про проблеми, які впливають на стан довкілля. Чому вони небезпечні?
  • 2. Чи відчутні ці проблеми на рівні вашої громади?
  • 3. Складіть коротеньке звернення до людей, які живуть поряд з вами, щоб вони не були байдужими до цих проблем.

Проте людина може не лише шкодити природі, а й рятувати її. Піклування про природу починається із себе, родини, свого будинку, вулиці, парку тощо. Можна прибирати від сміття територію, водойми, озеленювати пустирі, піклуватися про збережені куточки дикої природи.

Найкращий час, щоб діяти, був учора. Найкраще, що ми можемо зробити, це сьогодні. Але якщо ми чекатимемо на завтра, то може бути надто пізно.

• Як ти розумієш ці слова? Прокоментуй їх.

2. ЯК ЗАБЕЗПЕЧИТИ СТАЛИЙ РОЗВИТОК?

Для того щоб зберегти довкілля, розроблено концепцію сталого розвитку. Сталий розвиток — задоволення потреб суспільства без шкоди для майбутніх поколінь. Основою сталого розвитку є економічні й екологічні інтереси суспільства. Порушення рівноваги між ними впливає на погіршення якості життя.

Думай

Розглянь схему на попередній сторінці. Поясни, як ти її розумієш.

Сталий розвиток базується на таких принципах:

Принцип 1: Турбота про людей займає центральне місце в зусиллях із забезпечення стійкого розвитку. Люди мають право на здорове та плідне життя в гармонії з природою.

Принцип 2: ...держави мають суверенне право розробляти свої власні ресурси відповідно до політики в галузі довкілля і розвитку та несуть відповідальність за забезпечення того, щоб діяльність у рамках їх контролю не шкодила довкіллю інших держав...

Принцип 3: Право на розвиток має бути реалізовано, щоб забезпечити справедливе задоволення потреб нинішнього й майбутніх поколінь у галузях розвитку та довкілля.

Принцип 4: Для досягнення стійкого розвитку захист довкілля повинен становити невід’ємну частину процесу розвитку і не може розглядатися окремо від нього.

(З Декларації Ріо-де-Жанейро щодо навколишнього середовища та розвитку, 1992 р.)

Думай

  • 1. Що ти зрозумів/зрозуміла із цих принципів?
  • 2. Обговори, яка основна ідея документа. З якою метою він був ухвалений?

25 вересня 2015 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила документ, у якому визначила 17 цілей сталого розвитку. Україна, як й інші країни — члени ООН, приєдналася до глобального процесу забезпечення сталого розвитку.

Глобальні цілі сталого розвитку ООН 2015-2030

Думай

  • 1. Розглянь глобальні цілі сталого розвитку, визначені ООН. Знайди, скільки з них спрямовано на екологію.
  • 2. Як ти вважаєш, чому екології приділено так багато уваги?

Сталий розвиток дає змогу привести життєдіяльність людства у відповідність до природних процесів і таким чином зберегти баланс у природі. Сталий розвиток містить у собі енерго- та ресурсозбереження. Енергозбереження — зменшення споживання енергії. Ресурсозбереження — виробництво продуктів з мінімальною витратою речовин та енергії, мінімальним впливом на людину й природу. Ресурсозбереження передбачає повторне використання ресурсів, де головною сировиною стають відходи.

Думай

  • 1. Як ти долучаєшся до енерго- та ресурсозбереження?
  • 2. Як переробляються різні види відходів?

3. ЯК ДІЯТИ, ЩОБ ОХОРОНЯТИ ДОВКІЛЛЯ?

Задля збереження довкілля людство розробило систему його охорони. Охорона довкілля — система заходів щодо збереження природи й раціонального використання природних ресурсів. Збереження довкілля потрібно починати зі свого місця перебування, своєї громади.

Думай

  • 1. Розглянь діаграму (с. 162). Обговори у класі її зміст.
  • 2. Які наслідки можуть бути, якщо не дбати про утилізацію відходів?

Збереженню довкілля сприятимуть навіть прості дії, які може робити будь-хто.

1. Відмовся від поліетиленових пакетів. У світі щороку споживається приблизно п’ять трильйонів поліетиленових пакетів, або близько десяти мільйонів — щохвилини. У багатьох країнах не дозволяється їх використовувати, а замість них можна використовувати багаторазові торбинки.

2. Відмовся від одноразових пляшок і посуду. Замість того, щоб купувати воду у пластикових пляшках, можна придбати пляшку багаторазового використання. Замість одноразового посуду можна використовувати звичайний.

Термін розкладання в природі відходів (роки)

3. Дотримуйся енергоефективності в побуті. Бережи енергію в побуті за допомогою простих методів. Наприклад, удень намагайся використовувати ресурси природного освітлення. Увечері вмикай світло тільки там, де це необхідно. Використовуй енергозберігаючі лампи. У чайнику грій лише ту кількість води, яка тобі потрібна. Одягайся тепліше, щоб не посилювати опалення. Завжди вимикай побутову техніку, якщо ти нею не користуєшся.

4. Обирай екологічний транспорт. Замість використання автівки, можна їздити в громадському транспорті, на велосипеді чи ходити пішки.

5. Економ воду. Замість ванни, можна прийняти душ, поки чистиш зуби, закривай воду. Ремонтуй крани, що течуть, та використовуй уже використану воду в туалеті. Збирай дощову воду, яку можна використати для прибирання або поливу рослин.

6. Купуй менше. Купуй лише необхідні речі, а непотрібні віддавай іншим людям.

7. Бережи дерева. Використовуй вироби з переробленого паперу, економ папір. Сади дерева, бережи їх.

8. Сортуй сміття і віддавай на перероблення. Скло, пластик і папір можуть бути перероблені. Для цього потрібно сортувати відходи й викидати їх у спеціальні смітники.

Думай

  • 1. Що ти особисто робиш для охорони довкілля?
  • 2. Чи сортуєш ти сміття так, як вказано на зображенні? Поясни, чому так або ні.
  • 3. Розкажи про важливість сортування своїм рідним і друзям.

Запитання та завдання

І. Розумію

  • 1. Які проблеми впливають на стан довкілля?
  • 2. Що таке сталий розвиток?
  • 3. Чому потрібно охороняти довкілля?

II. Дію

В Україні є така ініціатива, як «Батарейки, здавайтеся». Одна батарейка здатна забруднити 16 м землі. Але лише 1 % усіх батарейок в Україні потрапляє на перероблення. Мета цієї ініціативи — збір і перероблення батарейок.

  • 1. Запропонуй план, що треба зробити, щоб у школі організувати збір батарейок.
  • 2. Втілюй свою ідею в життя.

Групуйся

Організуйте класом акцію «Допоможи громаді — прибери свою вулицю». Створіть інформаційну листівку, розмістіть її в соціальних мережах і згуртуйте громаду на суботник.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду