Україна: погляд крізь час
- 27-11-2022, 23:09
- 585
5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Васильків, Басюк 2022
§ 14. Україна: погляд крізь час
Згадайте....
— які заклади освіти розташовані в селі/місті, в якому ви проживаєте.
Як ви розумієте...
— вислів «здобувати освіту»;
— значення слів «університет», «вища школа»;
— словосполучення «ІТ-сфера»?
Чи знаєте ви, що...
— найдавнішому зображенню вчителя в Україні понад тисячу років, воно збереглося на стіні Софійського собору в Києві?
«Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів».
Микола Пирогов, український хірург, анатом і педагог
14.1. Розвиток освіти в Україні
Українські землі віддавна славились освітніми традиціями. Перша школа в Києві з’явилася понад тисячу років тому. Її заснував князь Володимир Великий. Спочатку навчання грамоті та лічбі було обов’язковим лише для хлопчиків із наближених до князя сімей. Згодом кількість шкіл значно збільшилась, їх відкривали при храмах і монастирях. Дівчат навчали також співам та шитву. Зростав рівень освіти. Так, через майже 250 років після князювання Володимира Великого при дворі короля Данила звичним було знання 5-7 мов.
Пам’ятний знак першій школі (м. Київ, вул. Володимирська, 2), архітектор Віталій Шишов, скульптор Авраам Мілецький, 1988 рік, світлина 2014 року
Учитель диктує склади «до», «то», «да»
Малюнок хлпчоика Лазаря: в’їзд Христа в Єрусалим
Світлини і промальовки зображень, яким понад тисячу років, на стіні собору Святої Софії в м. Київ виконав В’ячеслав Корнієнко
Коли в 1711 році данський дипломат Юст Юль відвідав Україну, то зауважив, що в кожному українському селі була школа, а звичайні селянки ходили до церкви з молитовниками в руках. Поступово з’явилися заклади, де навчалися ремеслам і здобували спеціалізовані знання. Доброю традицією в ті часи стало намагання дати дітям можливість отримати гарну освіту.
Вже понад 500 років тому серед студентів і навіть викладачів європейських університетів були українці. Першою вищою школою на наших землях стала Острозька академія, заснована в 1576 році. Тут вивчали «сім вільних наук» (граматику, риторику, діалектику, музику, арифметику, геометрію, астрономію), а також вищі науки (філософію, богослов’я, медицину).
«Фундатори Києво-Могилянської академії (гетьман Петро Сагайдачний і Галшка Гулевичівна)», художник Василь Забашта, 2005 рік
Сприяла розвитку освіти також діяльність братств — організацій міщан при православних церквах і монастирях. Для братських шкіл коштом громади створювали і друкували підручники. Київська братська школа, для якої знатна шляхтянка Галшка Гулевичівна в 1615 році віддала свій маєток, «переросла» в Києво-Могилянський колегіум. А згодом цей заклад став академією та продовжує освітні традиції в наш час. Львівський єзуїтський колегіум, відомий з 1661 року, незабаром став університетом. У період 1805-1875 років засновано Харківський, Київський, Одеський і Чернівецький університети та спеціалізовані вищі навчальні заклади. Розвивалися початкова та середня освіта. Працювали школи, гімназії та ліцеї.
Зображення старого корпусу Києво-Могилянської академії на банкноті 500 грн (фрагмент)
Але, на жаль, чужинська влада в 1863 та 1876 роках заборонила навчання українською мовою та друкування українських книжок на тій частині українських земель, що тоді належали Російській державі. Детальніше про ці факти ви будете вивчати згодом.
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, сучасна світлина
Львівський національний університет імені Івана Франка, сучасна світлина
Сучасна освіта продовжує давні традиції. Сьогодні активно впроваджується концепція Нової Української Школи, яка втілює в життя прогресивні європейські ідеї. Гімназії та ліцеї забезпечують дітей можливістю здобути якісну середню освіту. Заклади професійної та вищої освіти допомагають молоді віднайти своє покликання.
Запитання і завдання
1. Хто, де і коли заснував першу школу на теренах України? Зверніть увагу, що пам’ятний знак першій школі встановлено на честь тисячоліття її заснування. 2. Про що, на вашу думку, свідчать спостереження дипломата Юста Юля? 3. Поміркуйте, чому українську банкноту номіналом 500 грн прикрасили зображенням освітнього закладу. Дізнайтеся, чий портрет прикрашає іншу сторону цієї банкноти. Розпитайте дорослих, що їм відомо про цього діяча (отримана інформація знадобиться на одному з наступних уроків).
14.2. Скарби України
Слово «скарб» викликає в уяві зазвичай образ коштовностей. Але скарбом можуть бути не лише монети чи прикраси. Є знахідки, які цінні своєю унікальністю та давністю. А є такі скарби, які й не ховав ніхто, однак вартують вони чимало і мають для людства цінність, яку не виміряти грішми. Це, наприклад, давні книги, споруди, мистецькі пам’ятки. Їх можемо побачити на світлинах, або ж в експозиціях музеїв. Є й такі великі «скарби», що навіть дня мало буде, щоб їх обійти-оглянути.
Найдавніші музичні інструменти в експозиції Мистецького арсеналу, світлина Сергія Старостенка
«Пересопницьке Євангеліє», найдавніший переклад Святого Письма українською мовою, сучасна світлина рукописної книги
Найдавніші музичні інструменти, знайдені в Україні, мають вік понад 20 тисяч років, а зроблені з кісток тварини (сопілка, «шумовий браслет», молоток та інші). Понад 2,5 тис. років тому, коли у степах України жили таємничі скіфи, були створені ювелірні шедеври: золота пектораль (нагрудна прикраса вагою 1150 грамів), скіфський гребінець та інші розкішні вироби. Хоча виготовляли їх на замовлення скіфських царів, які вже давно відійшли в небуття, ці прикраси мають величезне культурне значення для України та світу.
Скіфська золота пектораль, сучасна світлина
Найдавніші книжки не друкували, як зараз, а писали, оздоблюючи візерунками та зображеннями. Найстарішою збереженою рукописною пам’яткою, створеною на теренах України, є «Остромирове Євангеліє», виготовлене в 1056-1057 роках. А через 500 років (!!!), у 1556-1561 роках було створено ще один наш скарб — «Пересопницьке Євангеліє», написане тогочасною українською мовою. Першодрукар Іван Федорович створив найдавніші друковані на теренах України книги: «Апостол», «Буквар», «Острозьку Біблію».
Справжніми скарбами України є перлини архітектури, що збереглися з давніх часів, — храми, замки, фортеці, громадські споруди. Серед найдорогоцінніших пам’яток — Софійський собор у Києві, якому трохи більше тисячі років. Звели його в роки правління князя Ярослава Мудрого, батька французької королеви Анни Ярославівни та дідуся французьких королів. Князь забезпечив доньці хорошу освіту. Анна знала кілька іноземних мов, взяла з собою у Францію рукописне Євангеліє, яке згодом назвуть Реймським. Ставши французькою королевою, листувалась із Папою Римським. Ім’я її сина — Філіп (Пилип) — мали чимало правителів Європи. Ці факти підтверджують високий рівень розвитку наших земель.
Запитання і завдання
1. Чим унікальні скарби України, про які розповідається в тексті? 2. Поруч із якою тисячолітньою пам’яткою можете сфотографуватися на Софійській площі в м. Київ? 3. Про які ще давні пам’ятки України вам відомо? В чому їх цінність для нашої держави?
14.3. Досягнення в сфері інформаційних технологій
Якими ж є досягнення української освіти та науки сьогодні? Науковці, що працювали на землях України, здійснили чимало відкриттів світового рівня, про які йтиметься в наступних параграфах. А ми з вами насамперед розглянемо те, що поєднує науку з практичною діяльністю людини в різних галузях, — інформаційні технології.
Мала електронна обчислювальна машина «МЕОМ», м. Київ, світлина Національної академії наук УРСР, 1951 рік
Комплекс із двох комп’ютерів «Дніпро», встановлених за екраном, у центрі керування космічними польотами
Розвиток IT-сфери не міг би відбутися без участі українських фахівців. Основоположником інформаційних технологій в Україні став Сергій Глушков. Під керівництвом його колеги Сергія Лебедева команда київських науковців, серед яких було п’ятеро жінок, створила першу в Європі «Малу цифрову електронну обчислювальну машину» («МЕОМ»).
Деталі «Малої електронної обчислювальної машини»: електронні лампи, опори, конденсатори
Катерина Ющенко за роботою, світлина з сімейного альбому, 1959 рік
Відомою фахівчинею в цій сфері також стала Катерина Логвинівна Ющенко. Саме їй належить розробка концепції адресного програмування, прикладом якого є всім добре відомі штрих-коди. Цей винахід випередив на кілька років мови програмування Fortran, Cobol, ALGOL. Як бачите, наші земляки та землячки стали творцями важливих розробок, які сформували сьогоднішній, такий комфортний для нас світ.
Запитання і завдання
1. Порівняйте розміри перших та сучасних комп’ютерів. Сформулюйте висновок про розвиток інформаційних технологій. 2. Чому, на вашу думку, сьогодні користуємося ґаджетами, виготовленими в інших країнах? 3. Наведіть приклади відомих вам сучасних світових досягнень у сфері інформаційних технологій.
Попрацюйте разом
1. Вправа «Листівка-візитівка». Восени 2021 року Міністерство освіти і науки України реалізувало посткросинг-проєкт під назвою «Вивчай світ → рекламуй Україну!» («Discover the world → promote Ukraine!»). Основна мета проєкту — популяризація України у світі шляхом створення та обміну листівками між українськими школярами, студентами з іноземцями. Спробуйте (разом чи поодинці) створити листівку, яка б рекламувала та розповідала про Україну (культуру, архітектуру (фото фасадів будівель закладів освіти), історію тощо).
Вправи
Онлайн-цікавинка: Віртуальна екскурсія Музеєм книги та друкарства в м. Острог
https://cutt.ly/wIscDwC
Корисна гра: «Освіта і книга в Україні»
https://cutt.ly/jIsb9yq
Пригадайте найважливіше
Перша школа. Острозька академія. Братські школи. Києво-Могилянська академія. Університети. Скіфська пектораль. «Остромирове Євангеліє». «Пересопницьке Євангеліє». Книгодрукування. «Апостол». «Буквар».
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі.
2. Складіть детальний план до підпараграфа «Розвиток освіти в Україні».
3. Уявіть один навчальний день у першій на території України школі, що була заснована князем Володимиром Великим. Опишіть його або створіть комікс.
4. Поясніть, чому з давніх часів прагнули отримати добру освіту.
5. Вправа «Пам’ятка». Опишіть одну з пам’яток, які згадуються в параграфі, не називаючи її. Запропонуйте однокласникам відгадати цей «скарб».
6. Вправа «Лінія цінностей». Укладіть зазначені в тексті пам’ятки та освітні заклади в спільний перелік «за віком», починаючи від найдавніших. Які з них ви вважаєте найціннішими, найунікальнішими? Поясніть свої міркування.
Коментарі (0)