Історія як наука про розвиток людства
- 23-11-2022, 07:39
- 419
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Щупак, Піскарьова 2022
§ 2. Історія як наука про розвиток людства
Визначте, який крилатий вислів закодовано в хмаринці слів. Яке значення науки історії він розкриває?
ІСТОРИЧНИЙ ФАКТ, ЧАС, ПРОСТІР, ІСТОРИЧНІ ПОДІЇ І ЯВИЩА
Люди завжди цікавилися минулим. Минуле оточує нас. Ми згадуємо події та людей у них. І ця пам’ять допомагає нам зрозуміти, звідки людина родом, чому так розуміє навколишній світ.
Усе, що колись справді відбувалося — це історичні факти. Дата вашого народження — це теж історичний факт, який належить до минулого.
Дата народження — це початок вашої історії. День, місяць і рік народження — це час, а місце вашого народження — це простір.
Історія людства подібна до життя людини. Вона складається з історичних подій, які колись відбулися. Вони так вплинули на життя суспільства, що люди прагнули їх запам’ятати й розповісти про них нащадкам. Для розуміння минулого важливо встановити причини і наслідки історичних подій. Розрізняють також привід до певних історичних подій.
Певні особливості життя людей час від часу повторюються, мають спільні ознаки (наприклад, культура, господарське життя, релігія). Їх називають історичними явищами. Уся історія людства складається з ланцюга історичних подій і явищ, які становлять історичний процес.
Діємо: практичні завдання
Прочитайте текст і виконайте завдання.
1. Назвіть історичні події, про які йдеться в тексті.
2. Назвіть, де відбувалися згадані в тексті події.
3. Проаналізуйте подію, що відбулася 24 серпня 1991 р. за планом:
- 1. Причини події.
- 2. Привід до події
- 3. Назва події.
- 4. Наслідки події.
НЕЗАЛЕЖНА УКРАЇНА
Україна має тисячолітню традицію державності - Русь і Королівство Руське, Велике князівство Литовське, Козацька держава, державні утворення XX (20) століття. Проте українські території не раз потрапляли під владу держав-завойовниць. Одним із найбільш жорстоких було панування комуністичної партії, що встановилося в 1921 р. З тих часів українцям довелося зазнати чимало лиха від комуністичних правителів.
Однак український народ завжди прагнув до волі. От і наприкінці 1980-х років, коли комуністичний режим вже був слабким, з новою силою розгорнулася боротьба українського народу за незалежність.
І от 24 серпня 1991 р. Верховною Радою було прийнято Акт проголошення незалежності України. Таким чином українському народу вдалося відновити вільну державу.
Невдовзі 1 грудня 1991 р. на Всеукраїнському референдумі 90,32 % населення України підтвердили бажання жити в незалежній України й обрали першого Президента України Леоніда Кравчука.
Результати цього референдуму заклали початок міжнародного визнання України іншими країнами. Україна стала рівноправним учасником міжнародних організацій. Українські уряди започаткували реформи, метою яких є створення сильної демократичної держави.
28 червня 1996 р. Верховна Рада України затвердила основний закон нашої держави — Конституцію.
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію
1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Історія як наука про розвиток людства» — уявно поєднайте кожне із запитань з відповідним смайликом успіху.
2. Розгадайте онлайн-кросворд «Історичний словничок».
https://cutt.ly/EYR8qjq
3. Увідповідніть поняття і їхні пояснення.
II. Обговоріть у групі
Об’єднайтеся в дослідницькі групи, розгляньте світлини й виконайте їх мінідослідження за планом:
- 1. Який історичний факт зображено на світлині?
- 2. Коли відбулася зображена подія?
- 3. Де відбулася зафіксована на світлині подія?
- 4. Яку галузь життя суспільства (культура, господарство, політичне життя, духовне (релігійне) життя) вона зображає?
За потреби скористайтеся допомогою інтернету. Шукаючи відповідь на яке із запитань, ви звернулися до мережі Інтернет?
Українська співачка Джамала — переможниця конкурсу Євробачення-2016 (травень 2016 р., фото з вільних джерел)
Перемога збірної України з футболу у грі 1/8 фіналу зі Швецією. Ця перемога дозволила нашій команді вперше в історії увійти до чверть фіналу чемпіонату Європи з футболу (29 червня 2021 р., фото Громадське телебачення)
III. Мислю творчо
Творчий проєкт «Історія родини». Створіть спільно з дорослими членами родини або близькими вам людьми творчий проєкт «Історія моєї родини», «Моє шкільне життя». Представте свій проєкт у класі.
Коментарі (0)