Войти
Закрыть

Україна у складі СРСР

5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Васильків, Басюк 2022

 

§ 22. Україна у складі СРСР

Згадайте....

— якими природними ресурсами багата Україна;

— як закінчилась Українська революція 1917-1921 років;

— що ви знаєте про Голодомор.

Як ви розумієте...

— значення слів «терор», «геноцид», «українізація»?

Чи знаєте ви, що...

— британський журналіст Ґарет Джонс, який подорожував у 1933 році Україною, першим заявив на весь світ про терор і голод на українській землі? Проте його ніхто не підтримав, журналіста цькували, а його кар’єра була фактично зруйнована.

«Не було в історії людства катастрофи таких величезних розмірів, яка привернула б таку малу увагу міжнародного світу... Голод був інструментом національної політики більшовиків, ужитим свідомо як останній засіб зломити опір українського селянства проти системи».

Вільям Генрі Чемберлин, американський історик і журналіст

22.1. Встановлення влади більшовиків в Україні

У 1921 році більшість українських земель опинилася під владою російських більшовиків — прихильників ідеї всезагальної рівності. Вони обіцяли створити суспільство без приватної власності, де господарство належало б усім громадянам одночасно. Проте одразу після захоплення влади «червоні» розпочали терор (переслідування і винищення) проти всіх, кого вони вважали ненадійними людьми. Жертвами терору стали десятки мільйонів осіб!

Якщо стара Російська імперія прагнула нових завоювань, то ціль більшовиків — світове панування. Без України та її ресурсів досягнути цього було неможливо. Донбас повинен був забезпечувати їх паливом, Криворіжжя — металами, чорноземні регіони — хлібом, великі міста — промисловими товарами. До того ж, Україна мала численне населення, яке можна було мобілізувати до Червоної армії за допомогою примусу та пропаганди (нав’язування своїх поглядів суспільству).

Ще в грудні 1917 року більшовики в Харкові створили повністю залежний від Москви уряд. У складній військовій боротьбі проти УНР вони перемогли за допомогою терору, сили та облудних гасел. У 1922 році захоплену більшовиками територію України включено до новоутвореної держави Союзу Радянських Соціалістичних Республік (СРСР, Радянський Союз).

Будь-які прояви спротиву нещадно каралися, деформуючи історичну пам’ять. Наприклад, забороняли згадувати про подвиг Героїв Крут. 29 січня 1918 року молоді українські старшини та студенти дали бій більшовикам біля залізничної станції Крути на Чернігівщині. Вони затримали наступ «червоних» на Київ, багато з них загинули в бою або ж були розстріляні більшовиками. Лише після падіння СРСР у 1991 році добра слава про українських героїв відновилася!

Меморіальний комплекс «Пам’яті героїв Крут», 130 кілометрів на північний схід від Києва, сучасна світлина

Запитання і завдання

1. До якої держави увійшли більшість українських земель після знищення УНР? 2. Яке суспільство планували побудувати більшовики-комуністи та якими методами вони це робили? 3. Поміркуйте, чому Україна була такою цінною для Радянського Союзу.

22.2. «Розстріляне Відродження»

Захопивши Наддніпрянську Україну, «червоним» було складно її контролювати. Народ, який розумів гірку різницю між обіцяними перетвореннями та реальністю, бунтував. Щоби опанувати ситуацію, радянський уряд ініціював проведення українізації — активного просування української мови до всіх галузей тогочасного життя.

Завдяки українізації друкували українські книжки великими накладами. Майже вся тогочасна преса в Україні перейшла на українську мову: якщо в 1922 році україномовних газет не існувало, то в 1933 році їх було майже чотири сотні. Чиновники повинні були володіти українською на достатньому рівні, так само запроваджувалося спеціальне навчання на підприємствах та школах. Відбувся розквіт українського театрального мистецтва, тоді як російський театр майже зник. Водночас, такий крок комуністи сприймали як тимчасовий: у 1927 році вони прийняли постанову про «особливу роль» російської мови, а після 1933 році від українізації остаточно відмовилися.

Радянський плакат, 1924 рік

Радянські газети 1920-х років, світлина Укрінформ

Поступово почали зникати культурні товариства, українські журнали, газети, наукові видання. Разом зі згортанням українізації переслідувань та покарань зазнали найвпливовіші її діячі. Їх звинувачували в участі у таємних, ворожих до СРСР змовах, шпигунстві або просто «неправильному зображенні» радянської дійсності. Так, були знищені письменник Микола Хвильовий (цькуваннями доведений до самогубства), поет Микола Зеров, перекладач (знав 19 мов!) Михайло Драй-Хмара, драматург і режисер Лесь Курбас... Усіх їх та багатьох інших зараховують до «Розстріляного Відродження» — плеяди талановитих діячів культури 1920-1930-х років, знищених комуністичною владою.

Поштова листівка із зображенням мали України «Carte de L’Ukraine». Червоним кольором позначено територію, яка потрапила до складу СРСР. Ця листівка була видана в Бельгії в 1930-х роках

Запитання і завдання

1. Що таке політика українізації, і коли вона проводилася? 2. Назвіть діячів «Розстріляного Відродження». 3. Поміркуйте, чому влада СРСР відмовилася продовжувати українізацію.

22.3. Чому потрібно пам’ятати про Голодомор 1932-1933 років?

Радянська влада повинна була спиратися на робітництво, але територія Російської імперії, на котрій вона постала, була переважно аграрним краєм. Для упокорення селян їх змушували вступати до колгоспів (колективних господарств), тобто проводили насильницьку колективізацію. Усіх незгодних жорстоко карали. Щоби налагодити промислове виробництво, «червоний» уряд розпочав індустріалізацію — зведення нових підприємств або переобладнання уже існуючих. Проте технології та матеріали коштували грошей. Постало питання, звідки їх узяти. Ухвалили: насильно забирати сільськогосподарські продукти, продавати їх закордон, а за отримані кошти купувати все необхідне.

Вивіз хліба на Харківщині, світлина 1932 р.

Меморіал пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років, сучасна світлина

Радянські прислужники визискували геть усі припаси, за приховування яких карали засланням або смертю. Щоби селяни не втікали, цілі райони оточували «червоним» військом. Коли ж не залишилося зерна чи овочів навіть на посів, розпочався жахливий голод. Голодомор, організований в Україні в 1932-1933 роках, є злочином проти нашого народу. Внаслідок убивчих дій, здійснених за рішенням комуністичної влади на чолі з Йосипом Сталіним, загинуло від 4 до 5 мільйонів українців. Світ поступово визнає Голодомор 1932-1933 років геноцидом — свідомим знищенням української нації.

Втрати внаслідок Голодомору в різних областях України. Адміністративний поділ станом на 1 квітня 1933 року, мапа

Ми, українці, повинні пам’ятати про жахливий злочин комунізму, щоби він ніколи більше не повторився. В 2006 році Верховна Рада України визнала Голодомор 1932-1933 років геноцидом українського народу. Відповідно до законодавства, кожна четверта субота листопада оголошена Днем пам’яті жертв Голодомору. Українці в цей день запалюють свічку на підвіконні свого будинку чи квартири. Запали її й ти — у пам’ять про замучених і для того, аби подібне ніколи не повторилося.

Запитання і завдання

1. Що означає поняття «геноцид»? 2. З якою метою і якими методами радянська влада змушувала українських селян віддавати сільськогосподарську продукцію та всі свої припаси? 3. Поясніть, чому Голодомор 1932-1933 років є геноцидом української нації.

Попрацюйте разом

1. Вправа «Мапа». Порівняйте мапу-плакат «Світовий мир на Україні!» (1919 року, з попереднього параграфа), бельгійську листівку «Carte de L’Ukraine» (1930-их років) із зображеннями України в сучасних кордонах. Які території сьогодні Україні не належать? Чому територію, заселену українцями, яка потрапила до складу СРСР, позначено червоним кольором? Спробуйте прочитати назву народу, що проживав у Криму, на бельгійській листівці.

Вправи

Онлайн-цікавинка: Музей Голодомору. Віртуальний тур

https://cutt.ly/rIgi9gb

Корисна гра: «Україна у складі СРСР»

https://cutt.ly/qIgoi1W

Пригадайте найважливіше

Союз Радянських Соціалістичних республік (СРСР, Радянський Союз). Українізація. «Розстріляне відродження». Голодомор.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі.

2. Складіть 5 тверджень (істинні і хибні), для чого Україна була потрібна комуністам. Запропонуйте класу знайти неправдиві судження і виправити їх.

3. Як ви розумієте поняття «Розстріляне Відродження»? Поміркуйте, чому українізацію 1920-х років називають також «пасткою» для інтелігенції.

4. Складіть детальний план повідомлення «Голодомор 1932-1933 років».

5. Вправа «3-2-1». Підберіть три ключових слова, два нові терміни та один факт до тексту параграфа.

6. Вправа «Територія». Розгляньте мани України, розміщені у підпараграфі 22.3. Визначте, на території яких сучасних областей України смертність від голоду була найвищою. Чи зачепив Голодомор 1932-1933 років західноукраїнські землі? Пригадайте, у складі яких держав вони перебували по закінченні Першої світової війни.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду