Чи змінились освіта і наука від минулого до сьогодення
- 28-11-2022, 16:46
- 391
5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Пометун, Малієнко 2022
§ 22. Чи змінились освіта і наука від минулого до сьогодення
Обговоріть у класі
Що називають освітою? А що називають школою? Коли виникають освіта і школа? Чому?
Досліди
Коли, на твою думку, у первісних людей виникла потреба в освіті? Чого навчали дітей і чому?
Селище первісних людей. Сучасний малюнок
1. Як виникли і розвивались освіта і школа
Поміркуйте
У чому полягали відмінності у розвитку освіти та школи в різні періоди історії людства?
Із появою держав в Азії та Африці, в Античній Греції та Римі стали створювати школи. У Давньому Вавилоні вони називались «будинками табличок».
У період середньовіччя школи стали поширюватися по всій Європі. У Києві першу школу заснував князь Володимир 989 року. Школи відкривали при церквах, де священики вчили дітей читати, писати та рахувати.
На початку Нового часу в Україні постали братські12 школи, де здобували освіту діти різних верств. Вони опановували арифметику, астрономію і музику тощо. Навчали дітей рідною мовою. Перший такий заклад було відкрито у Львові 1586 року, а згодом в Україні таких шкіл стало близько тридцяти.
Досліди
Користуючись відповідним інструментом, досліди поданий документ і зроби висновки щодо його змісту.
12 Братства — об’єднання здебільшого православного населення для розвитку освіти і книгодрукування.
Із спогадів Павла Алеппського, 1654 р.
«...По всій козацькій землі ми помітили прекрасну рису, що нас дуже здивувала: всі вони (мешканці), навіть більшість їхніх жінок і дочок, уміють читати і знають порядок церковних служб та церковні співи; крім того, священики навчають сиріт та не дозволяють, щоб вони тинялися неуками по вулицях..., і всі вміють читати, навіть сироти.»
У XII—XIII ст. в Європі почали створювати перші вищі навчальні заклади — університети.
В Україні у 1632 р. постала Київська колегія. На честь її засновника Петра Могили вона називалася Києво-Могилянська колегія, а пізніше — академія.
Від 1661 року у Львові починає свою діяльність один із найстаріших університетів України. Нині це Львівський національний університет імені Івана Франка. Відкриття першого університету Наддніпрянської України відбулося 1805 року в Харкові завдяки Василю Каразіну — державному діячу, вченому, інженеру, просвітителю. Тепер Харківський національний університет носить його ім’я.
У XXI столітті освіта розвивається. Сучасні учні користуються інтернетом, електронними ресурсами, смартфонами, планшетами, «розумними» годинниками.
Досліди
Обговоріть у групах: як зміниться школа через 10 років? Спробуйте передбачити:
- що вивчатимуть учні/учениці?
- як працюватимуть учні/учениці під час навчання?
Презентуйте свої відповіді однокласникам/однокласницям.
Пам’ятайте, що ваші припущення мають бути обґрунтованими.
2. Чим відрізняються наука минулого і майбутнього
Досліди
Чим відрізняється сучасний вчений від середньовічного? А чим вони, на твою думку, можуть бути схожі?
Середньовічний вчений. Сучасний малюнок
Поміркуйте
У чому відмінності в розвитку науки в різні періоди історії людства?
Наука постала із спостережень людини за довкіллям. У середньовічній Європі внаслідок хімічних й фізичних досліджень речовин з’явилися фарфор, порох, виробництво фарб, навігаційних приладів тощо.
У XVIII—XIX ст. люди дізналися про властивості пару, електричного струму, створили фотографію і кінематограф. Винайдення радіо зв’язало людей спочатку в межах однієї країни, а потім і світу. Відкриття антибіотиків дало змогу знизити смертність людей від інфекційних хвороб, а створення вакцин — запобігати спалахам епідемій.
Чимало відкриттів українських вчених і винахідників стали надбанням людства.
Досліди
На основі текстів і світлин розкажи про видатних вчених України та їх досягнення.
На початку 1870-х полтавчанин Федір Піроцький розробив технологію передачі електроенергії через залізний дріт. У 1880 році він представив проект застосування електрики «для руху залізничних потягів з подачею струму». Через рік в Берліні поїхав перший трамвай, вироблений компанією Siemens за схемою українця.
Валентина Радзимовська — професорка, докторка медичних і фізіологічних наук, у 20-ті роки заснувала українську школу фізіологів і біохіміків. Проводила теоретичні дослідження клітин і водночас працювала хірургом у військовому шпиталі. Внесла величезний вклад у вивчення туберкульозу і лікування його у дітей. За проукраїнську позицію та громадську діяльність у 1930-х роках переслідувалась радянською владою.
Микола Амосов — видатний кардіохірург, батько української біокібернетики, письменник і громадський діяч. Зробив значний внесок у лікування хвороб серця, вперше здійснивши пересадку і заміну серцевих клапанів. Провів понад 6 тисяч операцій на серці.
Завдяки науковим відкриттям з’явилися комп’ютери і мобільні телефони, електромобілі і сонячні батареї. Нині роботи здійснюють пошуково-рятувальні операції і замінюють лікарів, поводирів, касирів. Сучасні пошукові системи дають змогу швидко здобути будь-яку інформацію для досліджень.
3. Чому технічний прогрес не зупинити
Досліди
Заповни таблицю, визначивши, яких сфер життя людини стосувались винаходи і як впливали на її життя. Визнач, до якого періоду відносяться зображені винаходи.
Обговоріть у класі
Чи можна, на вашу думку, зупинити технічний прогрес? Чому? Якими, на вашу думку, можуть бути найближчі технічні винаходи XXI століття?
Перевір себе
- 1. Коли і чому виникли освіта і школа?
- 2. Як змінювалася наука у різні періоди розвитку людства?
- 3. Які винаходи, згадані у параграфі, ти запам’ятав/запам’ятала?
- 4. Що засвідчує високий рівень освіти у часи Русі-України?
- 5. Як пов’язані наука і освіта? Чи можливі наукові досягнення без розвитку освіти? Чому?
- 6. У чому важливість розвитку науки і техніки для сучасної України?
А ще ти можеш
- 1. Побудуй лінію часу і познач на ній дати, пов’язані із розвитком освіти, науки та технічного прогресу, згадані в параграфі.
- 2. Дізнайся, хто з твоєї родини (близького оточення) навчався в університеті. З’ясуй його назву та факультет, який вони закінчили, як вплинула освіта на їхнє життя.
Коментарі (0)