Войти
Закрыть

Села й міста в минулому і тепер

5 Клас

Міста і села мають пам’ять і можуть чимало розповісти про своє минуле. Історія населеного пункту живе в назвах вулиць та водойм, у пам’ятках архітектури і навіть у старій бруківці, якою ви щодня ступаєте. Як же виникали міста? Коли давні люди перейшли до осілого способу життя, у них з’явилась потреба в будівництві стаціонарних поселень. Для захисту від можливих нападів поселення укріплювали - оточували дерев’яним частоколом або захисними стінами. Так виникли давні городища. Деякі городища з часом перетворилися на міста, інші залишилися селами або ж зникли зовсім. У давнину міста найчастіше виникали на місцях видобутку корисних копалин, біля водойм, на перетині торговельних шляхів. Населення міст не було однорідним. Там жили представники різних народів, які мали різні звичаї, сповідували різні релігії. Це були купці, ремісники, дрібні торговці та інший люд. Місто мало органи управління. Щоб убезпечити від впливу стихійних лих, а також захистити від ворогів, такі поселення часто зводили на пагорбі й оточували захисними мурами. Мешканці були зобов’язані в разі потреби обороняти своє місто. Із зростанням чисельності населення змінювалися побутові й культурні потреби містян. 1. Поміркуйте, чому одні поселення стали містами, а інші залишилися селами. Що вплинуло на перетворення маленьких поселень на міста? 2. Роздивіться зображення українських та західноєвропейських сіл. Знайдіть спільні та відмінні риси. Обговоріть, чому так добре збереглися давні архітектурні будівлі західноєвропейських сіл, а споруди українських сіл - ні....

Перші людські спільноти

5 Клас

Перші люди з’явилися в різних куточках нашої планети близько 40 тисяч років тому - за кам’яного віку. Необхідність вижити спонукала людей об’єднуватися у спільноти. Давніх людей учені називають первісними, а їхні колективи - первісним суспільством. Що таке родова община (громада)? Основними заняттями первісних людей були мисливство, рибальство та збиральництво. Це були форми привласнювального господарства. Люди довго не затримувалися на одному місці, постійно пересуваючись у пошуках їжі. Первісні люди об’єднувалися в невеликі об’єднання - родові общини (громади). Це був колектив родичів (30-40 осіб), які походили від спільного предка. Члени общини разом працювали, мали спільне майно, а усе, що зібрали чи вполювали, ділили порівну. Обов’язки розподіляли залежно від віку та статі людини. Усі важливі питання вирішувалися на спільному зібранні. Управляла такою спільнотою рада старійшин, яка обирала вождя. СЛОВНИК Кам'яний вік - найдавніший період в історії, коли люди виготовляли знаряддя праці з каменю та/або дерева. Первісне суспільство - найдавніша стадія розвитку людських спільнот. Утворилася заради спільного захисту та добування їжі. Всі його члени мали рівні права та обов’язки. Привласнювальне господарство - форма господарювання, що ґрунтується на добуванні продуктів харчування, створених самою природою....

Світ. Українці за межами України

5 Клас

Ви вже знаєте, що таке велика і мала Батьківщина, країна та держава. Сьогодні поговоримо про багатогранне поняття «світ». Чому багатогранне? Бо вміщує безліч інших понять. Ось лише кілька: світ - це Земна куля з усім, що на ній є; все, що оточує людину; людське суспільство; явища природи; наші почуття, переживання і уявлення тощо. Світ - це все, що навколо нас. Наш дім, рідний край, Україна - усе це є частинками світу. «Побачити світ» означає побувати в багатьох місцях як на Батьківщині, так і за її межами. 1. Великий український поет і художник Тарас Шевченко заповідав: «Учітеся, брати мої, думайте, читайте, і чужому научайтесь, - свого не цурайтесь». Поміркуйте, про що йдеться в його словах. Чому важливо пізнавати цей світ? Наприкінці XIX - на початку XX століття чимало українських сімей бідували. У пошуках кращої долі деякі з них вирушали за океан - до Сполучених Штатів Америки та Канади. Так вони ставали емігрантами. Першим емігрантом-українцем в Америці був Агапій Гончаренко. У 1865 році він оселився в місті Сан-Франциско. За три роки почав видавати газету «Вісник Аляски». У першому номері опублікував статтю «Цікаві думки поета Тараса Шевченка». Це була перша в Америці згадка про Т. Шевченка англійською мовою....

«Велика» і «мала» Батьківщина

5 Клас

Батьківщина - це місце, де ми народилися. Це край наших батьків, а можливо, бабусь і дідусів. Батьківщину також називаємо рідним краєм. Бо це край, звідки походить наш рід. Батьківщиною для українців є Україна. І для кожного і кожної з нас це не просто місце народження. Україна розташована на сході Європи. Це велика й дуже гарна країна. Україна має чарівні високі гори Карпати та мальовничі Кримські гори. Її найбільша річка Дніпро тече через усю Україну до Чорного моря. Друга в Україні за протяжністю дуже мальовнича річка зветься Дністер, бере початок з Карпат і також несе свої води до Чорного моря. На схід від Дніпра аж до берегів Чорного та Азовського морів лежить широкий степ. У степу добре ростуть жито, пшениця й інше збіжжя та городина. На півночі України та в Карпатах буяють ліси, а в лісах водиться багато звірів і птахів. У річках та озерах чимало риби. А в землі є кам’яне вугілля, залізо, нафта, сіль та інші корисні копалини. Найбільші міста України - Київ, Львів, Харків, Одеса, Дніпро. Але відома наша Батьківщина не тільки містами, річками, горами, степами й лісами. Славна вона працьовитим, сильним, гарним і хоробрим народом - українцями, що завжди відважно боронили Батьківщину від ворогів....

Виникнення спільнот/громад

5 Клас

Під час прогулянок, відвідин школи чи гуртка ви знайомитеся з іншими дітьми. З кимось починаєте дружити. Ваше товариство єднають спільні інтереси, ігри, розмови, територія проживання. Якщо мешкаєте поряд, це дає вам змогу часто бачитися. Ми відчуваємо спорідненість із членами певної спільноти. Це почуття формується з перших днів життя. Ми пов’язуємо себе з місцем народження, нашими батьками й родичами, колом спілкування, мовою, можливо, релігією. Ця спорідненість формується сама по собі і нічого не вимагає від нас. Водночас вона безпосередньо впливає на наше життя, поведінку, стиль міжособистісних взаємин тощо.   Належність до спільноти формується без нашого втручання. Однак ми можемо впливати своєю діяльністю на спільноту й державу. По-перше, ми можемо дотримуватися встановлених правил. По-друге, ініціювати проєкти, які впливатимуть на покращення життя і зміцнення безпеки всередині спільноти. По-третє, дбати про природу й так впливати на вирішення проблем довкілля. По-четверте, відповідати за власні щоденні вчинки....

Роль родини й громади в житті людини

5 Клас

Ви зростаєте в колі людей, які вас виховують. Це ваші батьки, бабусі й дідусі, інші рідні. Можливо, хтось один із батьків. У будь-якому разі саме ці люди - ваша родина. З родини починається дім - місце, де затишно й безпечно. СЛОВНИК Родина (сім'я) - це група людей, що складається з близьких родичів. Родину створюють двоє людей, коли ухвалюють відповідальне рішення жити разом, піклуватися одне про одного, можливо, спільно виховувати дітей. Основний Закон нашої держави - Конституція - фіксує, що бажання чоловіка й жінки укласти шлюб має ґрунтуватися на вільній згоді їх обох. Подружжя може обрати спільне прізвище або зберегти ті, що були до шлюбу, чи приєднати до свого прізвища прізвище другого з подружжя. Обоє мають рівні права та обов’язки, вільні обирати заняття і професію. Питання життя сім’ї вони мають вирішувати спільно. Ви проживаєте в селі, селищі або місті. Разом із вами мешкають інші люди. Спільно ви утворюєте територіальну громаду. Однак громада може гуртуватися не лише за територіальним принципом. Громадою також називається група осіб, об’єднаних спільністю становища, походження, інтересів, традицій, віросповідання, поглядів тощо....

«Я» та «інші». Гідність і рівність

5 Клас

Кожна людина - унікальна. У жодного з нас на цілій планеті не існує двійника. Навіть близнюки мають різні характери та вподобання. Що вже казати про дітей, які народилися в різних сім’ях, містах і селах, різних країнах і тим паче - на різних континентах! Все, що нас оточує, впливає на творення і розвиток нашого «Я». Ми маємо різну зовнішність. Хтось має вищий зріст, хтось нижчий, хтось світловолосий, а хтось темний, маємо різний колір шкіри. Всі ми різні й у поглядах, по-різному висловлюємо думки. По-своєму бачимо світ, у якому живемо. На все це впливає набутий нами досвід - унікальний, не такий, який має інша людина. Життєвий досвід кожної людини - безцінний внесок у загальнолюдську скарбницю. Тому ми з повагою і розумінням ставимося до інших, навіть якщо маємо відмінні погляди. Світ різноманітний - і тому прекрасний. Ви, члени вашої родини, а також друзі маєте чимало спільного. Ви живете в Україні, в одному місті чи селі, відвідуєте разом одні й ті самі місця. Читаєте подібні книжки, слухаєте схожу музику, маєте спільні теми для обговорення, вас об’єднують звичаї і традиції. Разом ви творите спільноту - об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою, інтересами....

Що я знаю про себе, Україну і світ

5 Клас

Стартувало навчання у п’ятому класі. Чотири роки тому ви почали шкільну науку, але вже стільки всього знаєте та вмієте! У розкладі з’явилося більше предметів, а в рюкзаку - більше підручників. Хто ж придумав школу та навчання? Старше покоління завжди прагнуло навчити своїх дітей та передати їм свої знання. Найдавнішим згадкам про навчання дітей понад п’ять тисяч років. У державах Стародавнього Сходу перші заклади, де здобували знання, називали «будинками табличок», а вчителя - «батьком будинку табличок», адже тоді писали на вологих глиняних табличках. Саме слово «школа» виникло в Стародавній Греції. Ви не повірите, але саме так давні греки називали дозвілля і відпочинок. У вільний час вони збиралися разом, щоб оповідати повчальні чи розважальні історії, розказати про всі дивовижі світу, ділитися власним досвідом. Під час такого дозвілля люди почали гуртуватися навколо найбільш розумних та переконливих оповідачів. У них з’являлися свої прихильники, які приходили по знання. Так зародилися перші школи та перші учні. Спочатку школою називали процес навчання, а вже потім - місце, де учні навчалися....

Словник 5 клас Кафтан, Козорог 2022

5 Клас

Археологічна культура — сукупність схожих знахідок на одній території, що належать до одного історичного часу. Така схожість свідчить про те, що давні люди мали подібне господарювання і спосіб життя. Оскільки про давні дописемні народи ми знаємо небагато, науковці розрізняють і групують їх за археологічними знахідками. В Вавилон — столиця стародавньої Вавилонії. Одне з найвідоміших стародавніх міст, засноване майже п’ять тисяч років тому. Влада — здатність, право та можливість підкоряти своїй волі інших. Влада діє за допомогою авторитету, примусу чи переконання. У людському суспільстві існують різні види влади. Г Глобалізація (від латинського слова "globo” — куля, світ) — процес переміщення людей та обміну товарами, технологіями, культурними надбаннями, що відбувається одночасно по всій планеті. Громада — група людей, об’єднана не лише спільністю інтересів, завдань, а передусім територіально. Д Давньоруська гривна — грошова одиниця, вартість якої визначалася вагою. Вона була значно дорожчою за сучасну валюту. Наприклад, за 2-3 гривни на початку 11 ст. можна було придбати коня. Демократія (з грецької мови "демос" — народ, "кратос" — влада) — форма організації та управління суспільним життям, за якої народ впливає на державну владу і домагається вирішення спільних для багатьох громадян проблем. Е Етнографія (походить від грецьких слів "етнос" — народ, плем’я і "графос” — пишу) — наука, що описує та вивчає культурні особливості народів світу. З Закони — закріплені в тексті правила, за порушення яких влада визначає покарання. Законами стали вважати записані правила для народу, держави. Звичаї — усталені форми поведінки в громадському житті й побуті для певної спільноти, народу. Вони з’явилися так давно, що дізнатися, звідки пішов звичай, неможливо. За недотримання звичаїв людина може зазнавати осуду....

Що ми дізналися про себе і про нашу країну

5 Клас

Іще ти дізнався/дізналася, що в нашого народу є власні традиції, зразки вишивки та народного костюма, різні говірки/діалекти, страви народної кухні, що з’являлися під впливом різних чинників, зокрема тих рослин, які вживалися в їжу в різний час, а також під впливом тих народів, які жили на наших землях поруч із нами. Із появою нових знарядь праці змінювалися житло, повсякденне життя й заняття мешканців України. Щось залишалося незмінним, як, наприклад, заняття землеробством. А щось змінювалося досить стрімко, як, наприклад, робота в промисловості, або зникало із часом, як деякі професії. Ти вже знаєш, як виглядала наша держава на картах минулого та відколи в історії вживається назва "Україна”. Знайомлячись із різними історико-географічними регіонами на карті України, ти досліджував/досліджувала, що таке наука "етнографія” та як вивчення звичаїв, традицій і занять українців протягом століть допомагає відтворити картину минулого нашої країни та її мешканців. Людина завжди прагнула якомога більше знати про світ, який її оточував. Тому наші предки віддавна створювали карти околиць, а потім і великого світу. Мандрівники та купці розповідали про далекі краї, їх принади та небезпеки, вигляд і культуру людей з-поза меж рідного краю. Карти слугували не лише джерелом знань про те, як кудись дістатися, а й допомагали більше дізнаватися про світ. Даючи назви річкам і горам, рівнинам і морям, містам і селам, вулицям і площам, люди в назвах зберігали щось для себе важливе. І в минулому, і нині ці назви є ніби листом у майбутнє — посланням про культуру та політику певного часу. На заняттях, присвячених видам державної влади, поглибленню розуміння поняття "демократія” та під час ознайомлення зі становленням прав людини, ти й твої однокласники й однокласниці досліджували різницю між республікою та монархією, підданими та громадянами, виборами влади та її спадковим здобуттям....

Навігація