Войти
Закрыть

Українське козацтво. Гетьманщина

5 Клас

Перші відомості про українських козаків в іноземних писемних джерелах датовані 1489 р. Єдиної думки серед учених про походження слова козак немає. За однією з версій це слово має тюркське походження та означає «ходити, мандрувати». Козаки селилися на вільних степових землях у нижній течії Дніпра, які називали Диким полем. Тут, за Дніпровськими порогами, була родюча земля, водилося багато дичини, а в річках риби. Тому українських козаків назвали запорозькими. Там вони закладали свої господарства — зимівники. Тікати на ці вільні простори українців змушувало польське свавілля. А постійні збройні сутички з нападниками з Криму перетворили хліборобів на вправних воїнів. Зимівник засновували 3-4 сім’ї. Для кожної з них будували хату й господарські будівлі. Козаки займалися скотарством, землеробством, бджільництвом, риболовлею, полювали на дичину. Торгували з Кримським ханством. • Розгляньте ілюстрації. Які форми господарювання були відомі козакам-землеробам? З яких предметів складалося озброєння козака?...

Українські землі в складі сусідніх держав

5 Клас

Спустошливі походи монгольської орди підірвали міць Королівства Руського, яку так і не вдалося відновити. Усі князівства потрапили в залежність від створеної монголами на завойованих землях держави — Золотої Орди. За спадок Романовичів змагалися Литва, Польща й Угорщина. Зрештою, Польща заволоділа Галичиною, а Литва включила до свого складу більшу частину земель колишньої Русі-України. Інші сусіди також скористалися з ослаблення Київської держави, а згодом і Королівства Руського. Після ослаблення держави короля Данила за землі Буковини розпочали боротьбу Угорське королівство та Молдовське князівство. У другій половині XIV ст. ці землі остаточно закріпила за собою Молдова. Закарпаття на той час опинилося під контролем угорських королів. Намагалися поширити свій вплив на ці землі й король Данило та його нащадки. Для відновлення відносин цього краю з рештою українських земель багато зробив Федір Коріятович. До речі, саме за його князювання було перебудовано Мукачівський замок на неприступну фортецю. Також у XV ст. постало Кримське ханство....

Найвизначніші події часів Русі-України та Королівства Руського

5 Клас

Ви вже знаєте, що українці належать до слов’янських народів. До слов’янської групи зараховують 14 сучасних народів (словаки, болгари, поляки, білоруси, росіяни та ін.), які розселилися на значній частині території Європи та частково Азії. Усі вони мають спільних предків — давніх слов’ян. Існує кілька версій походження назви слов’яни, зокрема деякі вчені вважають, що вона походить від слова, як позначення тих, що розмовляють спорідненою мовою, або ж слави. Між дослідниками досі виникають дискусії щодо походження слов’ян. Немає єдиної думки, де саме зародилися ці племена чи звідки вони прийшли. Згадка про слов’ян у працях давніх істориків датується першим і другим століттями. Племена слов’ян, які оселилися переважно на землях Східної Європи, започаткували народи, які зараховують до східної гілки слов’янських племен. До них належать і українці/українки. Робота в парі За допомогою карти (с. 44) підручника назвіть слов’янські племена, які мешкали на теренах сучасної України та є нашими пращурами....

Історичне пізнання минулого

5 Клас

Ви вже знаєте, що минувшину людства досліджує наука історія. Звісно, на допомогу їй приходять інші науки, зокрема археологія, етнографія, палеографія та ін. Вивчаючи матеріал підручника, ви пересвідчилися, що основою для поступу є накопичений попередніми поколіннями досвід. Саме минуле визначає наше сьогодення та майбутнє. Основне завдання історії як науки полягає в оцінюванні людського досвіду. Її цікавлять не тільки досягнення людства, а й прорахунки. «Для чого? — запитаєте ви. — Адже так цікаво дізнаватися саме про розквіт цивілізацій, їхні здобутки». Ви маєте усвідомити, що життя без помилок не буває, але їх варто уникати. Тому, дослідивши всі наслідки прорахунків людства в минулому, їх можна буде уникнути сьогодні й завтра. Прикро, коли говорять: «Історія нас вчить, що вона нічого не вчить». Історичні знання — це також підґрунтя історичної пам’яті, адже вона охоплює не тільки знання про відомі історичні факти. Це насамперед спільний історичний та культурний досвід суспільства, яке усвідомлює свою єдність. Ми можемо розмовляти різними мовами, мати різну віру, але всі ми — єдина спільнота, яку об’єднує рідна земля — Україна....

Як людина впливає на довкілля

5 Клас

Людство — частина живої природи. Природа забезпечує людині засоби для існування. Господарська діяльність людини впливає не тільки на природу, а й на саме життя людини. З історії відомо, що людина, на жаль, не завжди розумно використовувала й використовує природні скарби планети. Швидке та неконтрольоване зростання населення земної кулі, величезна кількість відходів людської діяльності, що забруднюють повітря, воду й ґрунт, виснаження природних ресурсів призвели до екологічної кризи глобального масштабу. Її основними проявами є зникнення певних видів рослин і тварин, а також кліматичні зміни. • Прочитайте текст. Що таке поведінка? У чому вона виявляється? Як впливає руйнівна поведінка людини на навколишнє середовище? Наведіть приклади з тексту Коли в Мозамбіку (Африка) спалахнула тривала громадянська війна, її жертвами стали не тільки люди, а й слони. За роки війни кількість слонів у Національному парку «Горонгоса» скоротилася на 90 %. Водночас сталася ще одна несподівана подія: біологи помітили, що деякі слони народжуються без бивнів. Учені проаналізували, що зі збільшенням випадків браконьєрства в Африці зростала кількість слонів без бивнів. Можна зробити висновок, що заради виживання у тварин почала змінюватися ДНК....

Роль громади в житті людини

5 Клас

Зміни в суспільстві не відбуваються без участі них в людей. Кожний/кожна громадянин/громадянка має брати активну участь у житті громади: усвідомлювати проблеми, докладати зусиль для їхнього вирішення. Що ж таке громада? Згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування», це жителі, що постійно проживають у межах села, селища, міста, які є самостійною адміністративно-територіальною одиницею, або добровільне об’єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. Єдність та ефективність діяльності громади залежить від її основної складової — людини. Ставши частиною громади, людина відчуває зворотний зв’язок із нею, водночас громада перетворюється на дієву силу — спільноту, яка впливає на життя людини, суспільства та держави....

Про що можна дізнатися з назв рідного краю

5 Клас

Поняття Батьківщина використовують для пояснення назви рідної країни, а батьківщина у вужчому розумінні — для пояснення місця народження. Тобто велика Батьківщина — Україна, держава українського народу, а малою батьківщиною ви можете вважати край, село/місто, де ви народилися. Робота в групі Прочитайте подані висловлення українських поетів/поетес і прислів’я. Визначте, у яких випадках ідеться про країну, а в яких — про рідний край. Як ви розумієте, що таке патріотизм? «Кожному мила своя сторона». Григорій Сковорода Учені часто досліджують регіональну історію. Ми з вами вже з’ясували, що така історія ще називається локальною. Існує навіть спеціальна навчальна дисципліна — історичне краєзнавство. Що ж досліджують історики-краєзнавці? Насамперед вони досліджують історичні події, які відбувалися на території краю, місцеві пам’ятки історії та культури. Зазвичай дослідник/дослідниця з’ясовує походження місцевих назв, вивчає дослідження етнографів, ознайомлюється із сімейними архівами, фотоальбомами, кіно- та відеоматеріалами, спогадами свідків подій, використовує власні спостереження. 2. Які свідчення про минуле містять географічні назви? З’ясуймо, про що можуть розповісти назви населених пунктів (міст, сіл), географічних об’єктів (річок, озер, морів) тощо. На сторінках давніх літописів або в історичних картах нам трапляється чимало назв, які допоможуть пізнати минуле. Що повніша інформація, то глибшими стають наші знання про об’єкт дослідження. В історичному краєзнавстві важливу роль відіграють польові дослідження....

Праця та господарство: колись і сьогодні

5 Клас

Господарська діяльність людини залежить від природних умов території, на якій вона живе, а також її взаємодії з природою та іншими людьми. Людина використовує землю і все, що на ній росте, багатство надр, воду, повітря. У процесі господарської діяльності люди вступають у відносини між собою з метою використання ресурсів для задоволення своїх потреб. Такі відносини називають виробничими. Розвиток суспільства — це водночас і ускладнення та урізноманітнення виробничих відносин. Розглянемо, як розвивалася господарська діяльність на прикладі бортництва. Бортництво — український традиційний вид народного промисла, лісова форма пасічництва. Цей вид бджільництва існує на наших землях понад 1,5 тис. років. Для добування меду бортники спершу шукали бджолині сім’ї, що роїлися в дуплах лісових дерев, пізніше бджіл утримували в спеціально виготовлених колодних вуликах, які підвішували до дерев у лісі або розміщували в садибах. З давніх часів мед і віск не тільки споживали й продавали, ними сплачували податки. Бортництво зумовило появу таких спеціальностей, як бортники, пасічники, воскобійники, медовари, свічкарі. На території України бортництво було розвинене на Поділлі, у Карпатах, на Полтавщині та на Поліссі. У XIX ст. бортництво витіснили сучасніші форми бджільництва....

Соціокультурна багатоманітність та соціальні цінності

5 Клас

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/u14446/domains/vchys.com.ua/public_html/historyofukraine/engine/modules/sitelogin.php on line 109 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/u14446/domains/vchys.com.ua/public_html/historyofukraine/engine/ajax/typograf.php on line 71 Ми живемо в суспільстві людей — соціумі. Людина — соціальна істота, вона не може існувати та реалізуватися як особистість поза соціумом. Суспільство складається з великих і малих груп людей зі спільними потребами, інтересами й симпатіями. Воно об’єднує людей різного віку, статі та національності. Суспільство розвивається на основі певних законів і має характерні ознаки, зокрема спільну територію, культурний розвиток, систему правил і цінностей, міцні зв’язки, існування протягом тривалого часу. • Прочитайте текст. У кожному трипільському поселенні проживали члени одного роду, які поділялися на великі сім’ї. Вони складалися з кількох поколінь родичів по батьківській лінії, а ті — з окремих сімей. Рід очолював старійшина, який керував господарським і суспільним життям. Кілька родів об’єднувалися в плем’я, а групи племен — у союз племен. Між союзами племен існували економічні зв’язки. Кожне плем’я мало свою територію, що була його власністю та ділилася між окремими родами. Мова кожного племені відрізнялася від мови інших племен діалектом (За Ю. Вовком). • Пригадайте, що ви знаєте про трипільців. Знайдіть у тексті підтвердження того, що в трипільців було сформоване суспільство. Про які форми об’єднання людей ви дізналися?...

Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації

5 Клас

Важливу роль у збереженні пам’яті про минуле відіграють пам’ятники. Їх споруджують на честь видатних осіб, які зробили вагомий внесок у розвиток нації та країни. Також пам’ятники присвячують історичним подіям, аби закарбувати пам’ять про них у прийдешніх поколінь. Різновидом пам’ятника є пам’ятний знак (стела, обеліск тощо). Охорона та збереження історико-культурних пам’яток і пам’ятників — надзвичайно важлива справа, адже вони є частиною історичної пам’яті народу, зокрема знань та уявлень суспільства про наше спільне історичне минуле. Словник Пам’ятка історії — один із різновидів пам’яток культури, визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих людей, культурою та побутом народів. Пам’ятник (монумент) — скульптурна споруда на честь видатної особи чи історичної події. Робота в групі Чи є на території вашого населеного пункту чи поблизу нього пам’ятки історії або пам’ятники? До якої групи пам’яток вони належать? Яким подіям чи діячам присвячені ці пам’ятники? Охарактеризуйте різницю між історичними пам’ятками та пам’ятниками....

Навігація