Судацький храм п’яти конфесій – український феномен
- 25-10-2022, 23:33
- 249
7 Клас , Величні собори України епохи Середньовіччя 7 клас Секиринський
Судацький храм п’яти конфесій – український феномен
Ось і добігає кінця мандрівка храмами України. Однак варто завітати до Судака. Саме там є маленька, скромна на вигляд будівля з абсолютно унікальною історичною долею. Це мечеть Падишах-Джамі, храм святого Матфея чи просто Храм з аркадою. Чим же прославився цей храм?
Генуезька фортеця в Судаку вражає кожного: й історика, і художника, і пересічного поціновувача старовини. Як гармонійно поєднуюються мальовничий ландшафт і фортеця! Кріпосна скеля оперезана кількома рядами зубцюватих мурів, над ними здіймаються високі вежі, а далі простягається порізаний бухтами берег під гострими силуетами гір. Ця фортеця порівняно добре збереглася, а після реставрації 1980-х років набула майже первозданного вигляду.
Про Судацьку фортецю та її багату історію відомо чимало, але розглянемо лише одну з її споруд. Ця пам’ятка настільки самобутня, що навіть не має загальноприйнятої назви: в науковій літературі її називають і «храмом з аркадою», і «мечеттю», і «каплицею», і просто «купольною будівлею Судацької фортеці».
Архітектор розповідає
Храм має майже кубічну форму, невелику аркаду при вході та круглий купол. Схил скелі, на якому стоїть споруда, такий крутий, що здається, ніби вона неодмінно мусить з’їхати вниз, однак це лише ілюзія. Фундамент храму з аркадою міцно зчеплений зі скелею, тож, попри всі землетруси, будівля непорушно стоїть уже не менше шестисот років.
Будівля зведена з місцевого сіро-білого вапняку; в основі - прямокутник 14,5 х 13,8 м. Стіни та дах поєднані зубчастим гофруванням, центральна частина перекрита великим куполом без бані. Споруду неодноразово перебудовували, про що свідчать чотири різночасові кладки стін, їх легко розгледіти. З півдня була прибудована відкрита галерея з арками - тому будівлю і називали «храм з аркадою». Всередині збереглися залишки сходів, що колись вели на мінарет.
Судацький храм п’яти конфесій. Різні ракурси
Невеликими сходами можна потрапити всередину, де спека сліпучого літнього дня не відчувається і панує прохолодний напівморок. Уздовж стін розставлені кам’яні надгробки, вітрини з керамічним посудом і металевими виробами. Це виставковий зал музею «Судацька фортеця». У внутрішньому оздобленні привертають увагу сельджуцькі орнаменти. Ними прикрашено обрамлення вхідних дверей, капітелі присадкуватих колон, ніша в південній стіні, а на закритій галереї біля входу можна побачити вікно та дверний проріз, теж із сельджуцькими візерунками. Подекуди ці орнаменти лише намічені контурами по каменю, але не висічені.
Найцікавіша деталь інтер’єру - високе кам’яне різьблення на південній стіні, прикрашене пишним сельджуцьким орнаментом із лілій. У нижній його половині влаштовано міхрабну нішу. Міхраб простий: він оздоблений тільки різьбленням у верхній частині. А вражає те, що між рядами сельджуцьких візерунків добре видно позолочені латинські літери, хрест і генуезькі герби. Напис можна перекласти так: «В ім’я Христа, амінь. У 1423 році, у четвертий день січня, цю споруду велів звести пан Дж. Каталано. Хай береже Христос».
Міхраб (старе фото)
Експонати музею «Судацька фортеця»
У центрі напису висічено хрест у колі, а по боках - смугасті щити із зображенням замку з трьома вежами (герб генуезького роду Гоано) і голова лева у профіль (напевне, теж герб). Яка дивна суміш символів! Таке можливе, мабуть, лише в Криму, де співіснували культури з різних кінців континенту.
Найближчі аналоги «купольної будівлі Судацької фортеці» можна побачити в Східній Туреччині, на території колишніх сельджуцьких султанатів. То це спадщина сельджуків?
У східних літописах є згадки про будівництво турками-сельджуками мечеті в Судаку. Відомо, наприклад, що на початку 1220-х років анатолійські торгівці поскаржилися сельджуцькому султану Ала-ед-Діну Кейкубаду на очільника Судака, який тоді, напередодні монгольського завоювання, залежав від половецьких ханів-язичників. Султан вислав армію, розгромив половців і змусив їх відшкодувати збитки скривдженим купцям. Він ще й велів збудувати в зайнятому місті мечеть, а потім повернувся додому. Деякі дослідники вважали, що судацький «храм з аркадою» і є тією самою мечеттю Кейкубада. Проте в XIV і XV ст. сельджуцькими орнаментами прикрашали й кримськотатарські мечеті, і закладні плити генуезьких фортець, і вірменські монастирі, і палац правителів кримської Готії на Манґупі без участі турок-сельджуків.
Хтось з істориків вважав, що споруда - християнський храм, перероблений на мечеть. Інші - що це сельджуцька мечеть, переоблаштована генуезцями на католицький храм. Треті припускали, що це взагалі не культова будівля, а якась генуезька громадська споруда. Різьблений орнамент, вважали вони, спочатку прикрашав не міхраб, а велике вікно чи вхідні двері, що відкривалися саме в напрямку консульського замку.
Виявилося, що будівля належить не до XIII, а до XIV ст. - отже, версія, що її побудував Ала-ед-Дін Кейкубад не підтвердилася. Але з’ясувалося також і те, що цю споруду будували саме як мечеть.
XIV ст. в історії Судака було сповнене бурхливих подій. За багате портове місто точилася завзята боротьба між двома італійськими морськими республіками - Венецією і Генуєю. Перемогу здобула Генуя, і в 1380-х роках Золота Орда визнала за генуезцями право володіти Судаком, його морським портом і 18-ма селами в судацьких околицях.
Мечеть, про яку йдеться, нині перебуває на території фортеці, за мурами. Проте в XIV ст. генуезька фортеця в Судаку займала лише вершину Кріпосної скелі, а нижній ряд її стін ще не охоплював підніжжя гори. Вочевидь, коли мечеть починали будувати, її фундаменти закладали за межами фортеці, у багатонаціональних житлових кварталах, що стояли впритул до генуезьких укріплень. Однак у 1409 році фортецю було розширено: будівля мечеті опинилася всередині укріплення. За договорами Орди з Генуєю, мусульмани в генуезьких володіннях мали власні суди та власного представника в генуезькій адміністрації, але мати мечеть всередині генуезьких фортець їм заборонялося. Тож, імовірно, після розширення фортеці мечеть, ще недобудовану, передали чи продали генуезцям. Саме тому орнаменти на колонах і вході не завершені. Напевно, генуезцям довелося самим завершувати будівництво, залучивши до цього місцевих майстрів: так могло з’явитися парадне сельджуцьке різьблення з латинським написом про завершення будівельних робіт у січні 1423 року.
Невідомо, як саме італійці використовували приміщення: чи як католицький храм або каплицю, чи як зал для громадських зібрань. Інтер’єр було прикрашено фресками в італійському стилі із зображеннями святих, але в Італії такі розписи робили як у храмах, так і в громадських спорудах.
У 1475 році місто знов перейшло з рук у руки: цього разу його господарями стали турки-османи. Будівлю почали використовувати як мечеть.
З легенд і переказів
Ось як описує її Евлія-челебі: «На східному боці фортеці, у берега моря, є прадавня соборна мечеть султана Баєзида Велі, з кам’яним куполом і кам’яним мінаретом, побудованими з м’якого каменю, що ніби сяє. У цій мечеті є міхраб, знов-таки вирізаний з того каменю, взірцевий та прикрашений, мов хамелеон, і такий, що розум людський дивується».
Автор наводить ще й переказ про те, як якийсь «імператор невірних» знищив у стінах цієї мечеті три тисячі мусульман, котрі зібралися в ній на намаз, і що «тепер на стінах усередині мечеті помітна й видна кров шехідів (мучеників)».
Плями темно-червоної фарби, які насправді є залишками італійських стінних розписів, видно й зараз. Подібна історія - але викладена з протилежного боку - була записана в Судаку в 1578 році зі слів місцевих греків: «Коли генуезці оборонялися від турецької облоги, - говорив оповідач, - майже тисяча їх укрилася у великій церкві, але всі загинули в ній, і турки заклали камінням двері й вікна церкви; а трупи вбитих дотепер ще лежать без поховання».
Ці два перекази - яскравий приклад того, як неоднаково ті самі трагедії минулого відбиваються через віки в народній пам’яті.
Цікаво, що, знов перетворивши будівлю на мечеть та спорудивши на південній стіні міхраб замість дверного прорізу, консульського крісла чи прибудованого до стіни вівтаря, османи не стали зрубувати зі стін ні хреста, ні гербів, ні латинських написів.
Мечеть султана Баєзида (або Падишах-Мечеть, як вона позначена на мапах кінця XVIII ст.) діяла, аж поки в 1771 році Крим не зайняли російські війська. У покинутій османами фортеці був розташований російський військовий гарнізон, і 1778 року стару мечеть перетворили на православну каплицю для солдатів, освятивши її на честь апостола та євангеліста Матфея. Через 38 років у Петербурзі вирішили, що більше немає потреби тримати війська у фортеці, та вивели звідти гарнізон, а каплицю передали німецьким колоністам, які на початку XIX ст. за запрошенням російського уряду розселялися в околицях Судака. Так будівля на деякий час стала лютеранським храмом-кірхою. Але згодом німці збудували новий молитовний дім, і культова споруда у фортеці залишалася «нічиєю» до 1883 року, коли влада віддала покинуту занедбану будівлю під храм вірмено-католицькій громаді. Вірмени відремонтували храм, переклали його колонаду і поновили інтер’єр. У їхньому розпорядженні «храм з аркадою» й залишався до революції 1917 року, а в епоху войовничого атеїзму вірменська церковна громада була розігнана, і з 1926 року в середньовічній пам’ятці розмістили музей.
Така дивовижна історія споруди, що протягом шести століть була і мусульманською мечеттю, і католицьким храмом, і православною каплицею, і німецькою кірхою та вірменською церквою. Кому вона тепер належить?
Правильна відповідь, гадаємо, полягає в тому, що тепер ця унікальна пам’ятка - спільне надбання трагічної й захопливої історії Криму. «Храм п’яти конфесій» у Судацькій фортеці є однією з найбільш наочних ілюстрацій взаємодії різних культур на кримській землі.
Судацька фортеця
Запитання і завдання
- Скориставшись «Історичною довідкою» (форзац 1, 2) розробіть проект на вибір:
- «Середньовічні храми України - свідки історії нашого краю».
- «Історія середньовічних храмів - історія народів України».
- «Середньовічні храми України - осередки культури й освіти».
Коментарі (0)