Розвиток культури на українських землях у XIV-XVI ст.
- 29-10-2022, 20:02
- 374
7 Клас , Історія України 7 клас Власов, Панарін 2020
§ 25. Розвиток культури на українських землях у XIV-XVI ст.
• Розвиток освіти на українських теренах. Юрій Дрогобич
ІСТОРИЧНА ПОСТАТЬ
Народився Юрій Котермак (Дрогобич) у Дрогобичі (Львівщина) близько 1450 р. Дотримуючись тодішнього звичаю, учений узяв собі за прізвище назву рідного міста. Здобувши початкову освіту, допитливий юнак вирушив до Краківського університету. Виявив неабиякі здібності й працьовитість і став спочатку бакалавром, а за рік - магістром. Продовжив навчання у Болонському університеті. Там Юрій здобув ступінь доктора філософії та медицини. У 1481-1482 рр. його обрали на посаду ректора. Уславився як перший з українців, хто опублікував свою працю в Європі. Його книга «Прогностична оцінка поточного 1483 року», що вийшла друком у Римі, крім астрологічних прогнозів, містила відомості з географії, астрономії, метеорології.
Як і за часів Русі-України, українці в XIV-XVI ст. здобували освіту при церквах і монастирях. Церковнослужителі, яких називали граматиками або книжниками, навчали дітей письма церковнослов’янською мовою, арифметики, молитов, співу. Попервах школи існували в найбільших містах, згодом їх кількість зростала: у другій половині XVI ст. вони діяли у Львові, Перемишлі, Стрию, Кременці, Володимирі на Волині тощо.
Збереглося небагато свідчень про діяльність українських шкіл у XIV - на початку XVI ст. Проте історики вважають, що більшість львівських міщан, зокрема, купців, були письменними, складали листи, купували й читали книги. З джерел довідуємося, що чимало львівських міщан мали й дуже цінували книжки. Міщани судилися за книги, читали їх гуртом, обговорювали прочитане.
Початкові школи в Україні були поширеним явищем. Проте університетів на наших теренах тоді не було, тому вищу освіту українці мусили здобувати за кордоном.
З другої половини XIV ст. імена студентів українського («рутенського») походження є у списках найдавнішого в Європі Болонського університету (Італія), а також у Паризькій Сорбонні. Проте, за свідченнями джерел, найбільше українців навчалося у слов’янських - Празькому й Краківському університетах. Серед них був і Юрій Дрогобич.
ДІЗНАЙТЕСЯ БІЛЬШЕ
У середині XV ст. німець Иоганн Гутенберг винайшов друкарський верстат. Появою ж першої української друкованої книги ми завдячуємо Швайпольту Фіолю, уродженцю міста Нойштадт (Німеччина). 1479 р. він прибув до Кракова і на гроші заможного міщанина Яна Турзо заснував друкарню на кириличних шрифтах. Ш. Фіоль перший надрукував книги старою українською мовою: «Осьмогласник» (1491), «Часословець» (1491), вчені припускають, що на замовлення Київської митрополії. Однак, через конфлікт із місцевим духівництвом поїхав з Кракова і жив у Левочі на сході Словаччини.
Друкарня. Сучасна реконструкція
• Розвиток міської архітектури
Уважно роздивіться реконструкцію забудови середньовічного Львова й зображення замків, розповіді про які вміщені нижче. Дайте відповіді на запитання.
1. Порівняйте забудову часів Русі-України із забудовою литовсько-польської доби. Виділіть спільні й відмінні риси. 2. Чим відрізняються описані в параграфі фортеці від укріплень часів Русі-України? Чому вони набули такого вигляду?
У другій половині XV ст. з поширенням в Україні магдебурзького права у міській забудові почали з’являтися ознаки регулярного планування. Його можна простежити на прикладі старовинної забудови Львова.
Середньовічний Львів. Реконструкція
Центральною частиною міста, з якої починалося будівництво, була площа з ратушею (1) посередині - площа Ринок (2). Ця площа мала форму прямокутника або квадрата. Від кожного її рогу відходило по дві вулиці (3). Кілька вулиць розташовувалися паралельно до кожної зі сторін площі. Найважливіші вулиці прокладали через усе місто. Захисну функцію виконували мури (4), якими обносили місто, а також рови й вали. На мурах зводили оборонні вежі (5). Мали вони також по кілька в’їзних брам (6).
Утім, нова забудова зазвичай поєднувалася з традиційною. Старі міста, як-от: Київ, Володимир, Чернігів, Новгород-Сіверський, - зберігали давнє планування, в основу якого було покладено особливості рельєфу.
Упродовж XIV - початку XVI ст. не втрачало значення будівництво оборонних споруд. Мури й вежі старих замків надбудовували й потовщували. Вежі споруджували у найвразливіших місцях оборони, з’єднуючи їх дерев’яними або мурованими стінами. Такі фортифікації називають баштовою системою укріплень.
Найбільше мурованих замків було на Поділлі та Волині. Першою і водночас найпотужнішою мурованою фортецею на Волині був Верхній замок (або ж замок Любарта) у Луцьку. Розташований він на невисокому пагорбі між річками Стиром та Малим Глушцем на південно-східній околиці міста. Від міста замок відділяв глибокий рів з водою. Будівництво мурованого Верхнього замку розпочали на місці старого дерев’яного в XIV ст. за князювання Любарта Гедиміновича (1340-1383), а завершили за Свидригайла Ольгердовича. Згодом замок зазнавав перебудов, але загальний вигляд його не змінився.
Серед оборонних споруд Поділля слави неприступної зажила Кам’янець-Подільська фортеця. Комплекс її споруд на високому скелястому березі р. Смотрич формувався протягом століть. Турецький мандрівник Евлія Челебі, який подорожував Україною 1656 р., писав: «Рівної їй немає не тільки у володіннях польських, але, мабуть, і в чеських, і в Шведській країні, і в державі Голландській, і в горах Німецьких». Перші укріплення споруджено тут ще в XI ст., будівництво фортеці завершилось у XVI ст., тоді фортеця набула сучасних рис. Замок складається з двох частин: старого замку з мурами та вежами і нового замку з земляними валами та ровами. Фортеця була збудована до появи вогнепальної зброї, тому вежі замку та міста були повністю кам’яними й мали кам’яні кронштейни й верхи. Сучасні дахи веж були добудовані, ймовірно, у XVIII ст.
Замок Любарта у Луцьку. Сучасне фото
Кам’янець-Подільська фортеця. Сучасне фото
Хотинська фортеця. Сучасне фото
Замок Паланок у Мукачеві. Сучасне фото
Білгород-Дністровська фортеця. Сучасне фото
У другій половині XV ст. істотно перебудували Хотинську фортецю. Упродовж XIV-XVI ст. вона правила за резиденцію молдовським господарям. У 1476 р. фортеця відбила напад турецьких військ султана Мехмеда II. Проте на межі XV-XVI ст. Молдовська держава стала васалом Османської імперії та розмістила у хотинських стінах яничарську залогу. Турки посилили обороноздатність фортеці.
З кінця XIV ст., від часів князювання на Закарпатті Федора Коріатовича, веде історію Мукачівський замок. Федір Коріатович значно розбудував і укріпив твердиню, перетворивши на свою резиденцію. Тоді ж у скелястій горі вирубали 85-метровий колодязь. Протягом XV-XVI ст. замок побував у руках багатьох володарів, які його розбудовували й укріплювали. У цей час замок охороняли 14 веж. У верхній частині звели великий палац.
Однією з найпотужніших тогочасних оборонних споруд була Білгород-Дністровська (Аккерманська) фортеця. Її найдавнішу частину збудували в XIII - першій половині XIV ст. Нині більшість істориків вважають її засновниками генуезців, які прийшли у
Причорномор’я в XIII ст. Ця територія входила на той час до складу Золотої Орди. Відтак офіційно Монкастро (так фортецю назвали генуезці) було татарським містом, але правили в ньому генуезці. Фортеця мала контролювати Дністровський лиман. У другій половині XIV ст. Генуя втратила вплив у Причорномор’ї під тиском османів. На думку багатьох істориків, генуезький період у Білгороді змінила доба панування Великого князівства Литовського. І саме у литовців наприкінці XIV ст. фортецю відвоювали молдовани. Наприкінці XV ст. Аккерманську фортецю захопили турки-османи. Османська імперія зробила Аккерман одним із опорних пунктів на півночі.
• Особливості розвитку церковної архітектури
Роздивіться зображення українських храмів XIV-XVI ст., розповіді про які вміщено нижче. Виконайте завдання й дайте відповіді на запитання. 1. Використовуючи ілюстрації як експонати, проведіть уявну екскурсію «Замки-фортеці та храми литовсько-польської доби на українських землях». За картою складіть маршрут подорожі від вашого рідного міста/села. 2. Поміркуйте, чому в церковній архітектурі українських земель XIV-XVI ст. не існує єдиного архітектурного стилю, який би відображав епоху? З чим пов’язане таке різноманіття у церковній забудові?
Покровська церква у Сутківцях. Сучасне фото
Костел Святого Варфоломія у Дрогобичі. Сучасне фото
У ті неспокійні часи навіть окремі церкви, монастирі, синагоги будували з таким розрахунком, щоб у них можна було знайти притулок під час ворожої навали чи іншої небезпеки. Найвідоміша оборонна церква України, найдосконаліший приклад укріпленого храму - Покровська церква в с. Сутківцях на Поділлі (нинішня Хмельницька обл.). Вважають, що церкву спорудили 1476 р.: цю дату виявили на одному із дзвонів. Нижній поверх споруди використовували як церкву, верхній пристосований для оборони.
У церковному будівництві доби відчутне послаблення зв’язків з візантійською архітектурою На західноукраїнських землях, які ввійшли до складу католицьких Польщі та Угорщини, помітний вплив готичної церковної архітектури західноєвропейського зразка. Однак готичні впливи на українських теренах проявлялися здебільшого в архітектурних деталях. Найвідомішою спорудою, у якій використано елементи готики, є костел Святого Варфоломія у Дрогобичі, зведений 1392 р.
Окрасою Львова є Вірменський собор Успіння Богородиці, збудований 1363 р. коштом заможних вірменських купців. Храм - перша львівська споруда, яка, попри пізніші добудови, досить добре зберегла первісний вигляд. Споруджено собор у традиціях вірменської національної архітектури, проте з давньою галицькою архітектурою пов’язує його хрестово-банний план і техніка мурування з тесаного білого каменю.
Вірменський собор у Львові. Сучасне фото
Церква Зішестя Святого Духа у с. Потеличі
Церква Зішестя Святого Духа нині є найстарішою дерев’яною церквою в Україні, що збереглась у первозданному вигляді. Це унікальна пам’ятка архітектури та монументального мистецтва галицької школи. Церква була збудована 1502 р. гончарями (чи коштом гончарного цеху) с. Потелич на Львівщині на місці церкви Бориса і Гліба, яку спалили татари.
• Розвиток образотворчого мистецтва
Роздивіться зображення ікон та мініатюри, про які йдеться нижче. Виконайте завдання й дайте відповіді на запитання. 1. Виділіть спільні й відмінні риси пам’яток образотворчого мистецтва часів Русі-України, Галицько-Волинської держави і литовсько-польської доби. 2. Як ви гадаєте, з чим пов’язана поява воїнів-героїв у сюжетах ікон?
Ікона Богородиці із с. Красова
Ікона Богородиці з пророками із с. Підгородці
Українське малярство другої половини XV - початку XVI ст. розвивалося на основі традицій русько-візантійського образотворчого мистецтва часів Русі-України та Галицько-Волинського князівства.
Упродовж XV - початку XVI ст. активно розвивався іконопис. Найкращим його зразком серед збережених вважають ікону Богородиці із с. Красова та ікону Богородиці з Дмитрівської церкви с. Підгородці.
Ікону Богородиці з Дмитрівської церкви с. Підгородці (Львівська обл.) створено в другій половині XV ст. Це найдавніша українська ікона Богородиці з пророками. Вона є зразком перемишльської школи українського малярства. До цієї самої школи належить ікона Успіння Богородиці найперша в Україні, яку підписав автор, Олексій Горошкович.
Популярними були ікони, де в образах святих втілено воїнів-героїв, наприклад, ікона Юрія Змієборця із с. Станилі поблизу м. Дрогобича (кінець XIV ст.).
Протягом XIV - початку XVI ст. розвивалася книжкова мініатюра. Серед рукописних книжок, створених у XIV-XV ст., наймайстернішими мініатюрами оздоблено Київський псалтир. Цю книгу 1397 р. переписав у Києві з константинопольського рукопису XI ст. дяк Спиридоній на замовлення єпископа Михаїла. Київський псалтир має 229 пергаментних аркушів. Оздоблено книжку майже 300 мініатюрами, розміщеними на берегах. Це високохудожні зображення не тільки людей, а й тварин: кіз, ведмедів, коней, волів, різних птахів і риб. Художники надавали перевагу соковитим, свіжим та яскравим барвам.
Ікона Успіння Богородиці О. Горошковича
Ікона Юрія Змієборця із с. Станиці поблизу м. Дрогобича
Сторінка Київського псалтиря 1397 р.
ПІДСУМОВУЮЧИ ВИВЧЕНЕ
Я ВЖЕ ЦЕ ЗНАЮ
• Як і за доби Русі-України, початкову й середню освіту українці в XV-XVI ст. здобували у церковних школах. Університетів на наших землях тоді не існувало, тому українці продовжували навчання в Західній і Центральній Європі. Одним із таких студентів був Юрій Дрогобич - українець, який прославився науковою і викладацькою діяльністю.
• На розвиток архітектури українських міст впливали литовсько-польські традиції. Із появою магдебурзького права в архітектурі міст з’явилися плановість і чіткість забудови. Набуло поширення будівництво кам’яних міст-фортець, які виконували функції захисних споруд для відсічі набігів турків і татар й водночас слугували князівськими резиденціями.
• Входження українських земель до складу різних держав, поява різних етносів та поширення католицизму на наших теренах вплинули й на розвиток церковної архітектури. Відтак з’явилися культові споруди, що були створені у різних стилях і традиціях. Для будівництва використовували цеглу, камінь, дерево.
• Монументальний живопис доби представлений іконописом, помітну роль у якому відіграла перемишльська школа іконописців. Крім того, в іконописі з’явилися нові, раніше не відомі сюжети.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Скільки минуло років від будівництва замку Любарта в Луцьку?
2. Виберіть із переліку пам’ятки, створені в другій половині XIV - на початку XVI ст.
Десятинна церква в Києві, ікона Юрія Змієборця зі Станилі, Михайлівський Золотоверхий собор у Києві, ікона Успіння Богородиці О. Горошковича, Кам’янець-Подільська фортеця, Борисоглібський собор у Чернігові, церква-фортеця в Сутківцях на Поділлі.
3. Визначте місце розташування найвідоміших архітектурних споруд доби.
4. Дайте відповіді на запитання.
• Чим уславився Юрій Дрогобич? Чому вчений увійшов в історію під таким іменем? • Якими були особливості українського містобудування? • Чому не втрачало значення будівництво оборонних споруд? • Що характерне для образотворчого мистецтва доби?
• Наведіть приклади поєднання європейських і національних традицій у пам’ятках культури доби. • Яку пам’ятку вважаєте символом доби? Чому?
5. Складіть текст запрошення відвідати інтернет-музей «Архітектурні пам’ятки України в другій половині XIV - на початку XVI ст.».
Коментарі (0)