Крим у складі Візантійської імперії
- 6-11-2022, 19:35
- 585
7 Клас , Історія України 7 клас Дудар, Гук 2020
§ 17. Крим у складі Візантійської імперії
Розгляньте карту. Хто контролював територію Криму у XII ст.? Пригадайте, з якими важливими подіям в історії Русі-України пов'язані кримські землі. Які переваги мало географічне розташування Криму в той час?
Географічне положення Криму визначало історію народів, які населяли його території в різні періоди. На ці землі претендували Візантійська імперія, Хозарський каганат, Русь-Україна, Генуя та Венеція.
Володіння Візантії у Криму окреслювалися територією Боспору і Херсонеса та його околиць. Панування над Боспорським царством вона встановила на початку VI ст. за правління імператора Юстиніана І. Боспорське царство — ринок, де закуповували у степовиків хутро для потреб Константинополя. Своєю чергою, у боспорських містах активно розвивалися ремесла, орієнтовані на задоволення потреб сусідів-кочовиків.
А наприкінці X ст. території Боспорського царства увійшли до складу давньоруського Тмутороканського князівства. І вже до 1022 р. руські князі підкорили місцеві племена косогів та ясів.
У XIII ст. ситуація змінилася. У квітні 1204 р. хрестоносці захопили Константинополь, і на місці Візантії виникло кілька держав. Серед них вирізнялися Трапезундська та Нікейська імперії. Херсонес та гірські території стали залежними від Трапезунда і щороку сплачували йому податки. Боспор і найбагатше торгово-ремісниче місто Таврики того часу Суґдея залишилися під протекторатом половців.
Хрестоносці — учасники хрестових походів. Зазвичай нашивали на одяг зображення хреста як знак своїх добрих намірів.
- 1. Чому Кримський півострів був стратегічно важливим для Русі-України, Візантії та кочовиків?
- 2. Виконайте онлайн-вправу.
- Дізнайтеся більше про розвиток Криму. Прочитайте додаткові матеріали.
Домашнє завдання
Підготуйте повідомлення про господарський розвиток Криму у X — на початку XIII ст. Намалюйте ілюстрацію до свого повідомлення.
Практична робота
Працюємо з картою
Розгляньте карту. Який період історії Русі-України вона характеризує?
Позначте на відповідній контурній карті об'єкти, які дадуть змогу зробити висновки про хронологічні рамки, у межах яких можна застосовувати цю карту.
Аналізуємо історичне джерело
«Осе я одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов... Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, — замість себе, — стіл свій, Київ, найстаршому синові своєму, брату вашому Ізяславу. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду — Переяславль, а Ігорю — Володимир, а Вячеславу — Смоленськ» (із «Повісті минулих літ»).
Хто автор цих слів? Які наслідки для Русі-України мало його рішення?
«А найголовніше — убогих не забувайте, а скільки можете по змозі годуйте і подайте [милостиню] сироті, і вдовицю оправдуйте самі, а не давайте сильним погубити людину Ні правого, ні винуватого не вбивайте і не веліть убивати його. Якщо навіть заслуговуватиме смерті, і то не погубляйте жодного християнина» (із «Повісті минулих літ»).
Який князь так звертався до синів? Чи відповідала його політика його ж закликам?
Творимо
Об'єднайтеся у пари і створіть постер (плакат на якому ілюстрації поєднуються з найважливішими матеріалами на обрану тему), який даватиме уявлення про розвиток освіти, науки або культури Русі-України у другій половині XI — на початку XIII ст.
Коментарі (0)